Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Het is in elk geval een pak beter geschikt dan een F3.5 maar soms ga je nog tekort komen, een F1.8 is echt ideaal voor binnen al moet je wel rekening mee houden dat je DOF zeer beperkt wordt dan.
Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8
Na Photokina 2010 wilde ik een Fuji x100 kopen. Deze liet evenwel lang op zich wachten en ik kreeg intussen de kans een Nex7 aan interessante (jaja) voorwaarden te kopen. Mits een adapter kon ik de lenzen van mijn A900 gebruiken, was dus perfect reserve toestel. Intussen gebruik ik de nex 90% van de tijd. Kocht een Sigma 19mm en enkele oude m42 Pentax lenzen die het erg goed doen op dit toestel. Voor streetlive ontbreekt het mij nog aan een goede 24mm. De Zeis is zowat de enige mogelijkheid. Doch nu komt de nieuwe Fuji x100s met de uitstekende 23mm. Voor een paar honderd € meer een hele camera die in een jaszak past om altijd bij te hebben, wat bij de nex niet echt het geval is. Nu had ik zondag de gelegenheid om op een fotosalon enkele JPG en Raw foto's met de Fuji x100 te maken. Deze stond op automatisch en dat bleek iso 2.000 te zijn. Mijn nex had ik op 3.200 ingesteld. In de raw is er idd wat minder ruis bij de Fuji doch zo veel verschil is dit niet, en met lightroom4 makkelijk te corrigeren. Wel waren de foto's van de nex merkelijk scherper dan die van de Fuji. Het is natuurlijk 24mp tegen 12mp en dat is toch een heel verschil. Van dp review heb ik een raw van de nex7 vergeleken met die van de nieuwe x100s met 16mp gedownload en daar blijkt deze laatste in het voordeel te zijn. Wacht nu verder tests van de Fuji af.
Bij deze nog eens een vraagje over de NEX-6 en 7 van mijn kant.
Ikzelf heb de 5 en ben nu wat begonnen met amateur studiowerk (flits, paraplu, achtergrond). Hiervoor heb ik een adaptertje gekocht waardoor ik de hotshoe connector van de 5 kan veranderen in een ISO hotshoe, zodat ik er een zender (of zelfs flits) aan kan bevestigen. Alleen herkent de body dit niet, dus wanneer ik met een snelle sluitertijd werk, wordt het display helemaal zwart, en wordt de aanwezigheid van de flits niet gecompenseerd op het display (het display wordt dus helemaal zwart wil ik geen omgevingslicht laten binnenvallen). Ik heb ook al gelezen dat hier ook niets aan te doen is en ik dus moet gokken wat compositie betreft.
Nu, de 6 en 7 (mits adapter) hebben wél een normale hotshoe. Wil het dan zeggen dat, wanneer ik hier een zender op aansluit, het lcd of evf wel nog redelijk belicht zal blijven, of zie ik iets over het hoofd?
Ik ben namelijk geinteresseerd om een 6 of 7 te kopen, ook omdat deze dan ook handiger in gebruik gaan zijn als ik nog wat studiofotografie doe.
Alvast bedankt!
NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/
Sony heeft een nieuwe lens aangekondigd voor zijn NEX-camerasysteem. Het gaat om een 20mm-pancakelens met een grootste diafragma van f/2,8. Verder maakt het bedrijf bekend dat het zijn nieuwe 18-200mm-lens met gemotoriseerde zoom nu ook los gaat verkopen.
is een zeer goede lens beter dan de fuji tegenhanger en heeft dan ook nog ingebouwde beeldstabilisatie, geen tekort aan goede prime's voor de nex, enkel nog een goede 85mm en dan is het plaatje min of meer compleet.
ondertussen is de nieuwe nex3, de NEX3n voorgesteld
Dat die 35mm lens prima zal presteren betwijfel ik niet maar van waar haal je dat ze beter is dan de 35mm prime van Fuji. Proefondervindelijk of een persoonlijke mening van een Sony medewerker?
Nu, de 6 en 7 (mits adapter) hebben wél een normale hotshoe. Wil het dan zeggen dat, wanneer ik hier een zender op aansluit, het lcd of evf wel nog redelijk belicht zal blijven, of zie ik iets over het hoofd?
Ik ben namelijk geinteresseerd om een 6 of 7 te kopen, ook omdat deze dan ook handiger in gebruik gaan zijn als ik nog wat studiofotografie doe.
Alvast bedankt!
Bij deze nog eens een vraagje over de NEX-6 en 7 van mijn kant.
Nu, de 6 en 7 (mits adapter) hebben wél een normale hotshoe. Wil het dan zeggen dat, wanneer ik hier een zender op aansluit, het lcd of evf wel nog redelijk belicht zal blijven, of zie ik iets over het hoofd?
Ik ben namelijk geinteresseerd om een 6 of 7 te kopen, ook omdat deze dan ook handiger in gebruik gaan zijn als ik nog wat studiofotografie doe.
Alvast bedankt!
met nex-6 en 7 kun je onder het menu "Instellingen" de LiveView-weergave acief of inactief plaatsen. In Inactief mode toont de zoeker correct belicht beeld onafhankelijk van de gekozen lichtinstelling, dus datgene wat je nodig hebt voor studio.
komen ook in x-mount (fuji), maar zo een mooi gestileerde lenzen op vintage look toestellen is een beetje als nen os op nen ezel volgens mij.
Volgens geruchten zouden ze samen met de nieuwe NEX7 in april op de markt komen. (?)
Zal wel een prijskaartje hangen aan die lenzen, denk dat ze zich hier vooral ook richten op de Lunar van Hasselblad (NEX7 in een ander , heel duur, kleedje)
Zou het kunnen dat Hasselblad de NEX7n als basis gaat gebruiken voor de Lunar ipv de nex7 zoals origineel aangekondigd, ik heb zo het vermoeden.
Zijn niet geschikt voor FF, dus als je zinnens bent over te stappen naar FF, als die er ooit zou komen, is dit niet zo een goede zaak, of het moet zijn dat geld geen probleem is.
Een award voor het design dan.. lijkt me ok want dit zijn idd mooie objectieven.
Bouwmateriaal zou kunststof of dergelijke zijn buiten dan de belangrijkste inwendige onderdelen die zouden in metaal zijn.
12 2.8 is niet snel maar zal wel een compromis zijn om de lens nog vrij compact te houden.
Stabilisatie is ook niet aanwezig.. op geen enkele van de drie.
Prijzen zouden rond 1000 euro zijn.. en zit daarmee in de buurt van een Zeiss 24 1.8 of een Olympus 75 1.8 dus zal de beeldkwaliteit wel navenant zijn.
Comment