Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony NEX3,NEX5,NEX7

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

    ik gebruik de lowepro tlz15 .
    de nex past er perfekt in met de kitlens met flits gemonteerd en wat kleine benodigheden batterij kaartjes .

    Comment


    • Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

      Zouden jullie de nieuwe 35mm 1.8 aanraden als allround lens of toch eerder de 24mm 1.8?

      Comment


      • Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

        Is moeilijk te beantwoorden hé Bouf. 24mm en 35mm zijn toch behoorlijk verschillend. Ikzelf heb de 24mm en ben daar gigantisch tevreden over (kost ook ruim dubbele van die 35mm). Vooral omdat ik vaak foto's neem binnen en waar 24mm nét goed is om aantal mensen op de foto te krijgen. Met een 35mm zal dat al stuk(je) moeilijker zijn. Aan de andere kant zijn er evenveel mensen die een 35mm al te veel wijd vinden en eerder voor een 50mm kiezen als walkaround. Eigenlijk kan je best even met je kitlens op 24mm en 35mm foto's maken en zien welke je meest ligt. Trouwens nog technisch verschil tussen beide lenzen: de 35mm heeft OSS wat ervoor kan zorgen dat je ook bij lagere sluitersnelheden scherpe foto's maakt, en ook voor video is dit beter. De Zeiss 24mm heeft dan weer mogelijkheid tot PDAF wat handig kan zijn als je (zoals ik) een NEX6 hebt. Moet zeggen dat ik de stabilisatie voor video soms wel mis, maar daar heb ik dan weer mijn kitlens voor.

        Een voorbeeldje van één van mijn meest geslaagde foto's van voorbije dagen (met NEX6 en Zeiss 24mm) :
        Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

        Comment


        • Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

          Bedankt voor je reactie Lapino.

          Ik heb hier wat zitten testen en moet zeggen dat 24mm mij beter ligt. Jammer van het prijskaartje, dit is direct een serieuse investering. Maar ik veronderstel dat je dan ook kwaliteit terug krijgt, niet.

          Veel andere alternatieven zijn er niet he. De sigma 30mm is niet zo lichtsterk en ik zoek toch een lens waar ik onder andere m'n kleine rakker scherp kan mee vastleggen, ook binnenshuis.

          Comment


          • Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

            De Zeiss is inderdaad allesbehalve goedkoop, maar ik vind het die prijs absoluut waard. Heb eigenlijk altijd beetje met idee gelopen van 'een mirrorless is voor mij ok als het onder de 2000 euro zelfde kwaliteit biedt als mijn 7D', dus was ook wel bereid zoveel uit te geven. De Sigma heb ik ook en is behoorlijk goed, maar de Zeiss is toch echt wel van een andere orde. Ook de AF lijkt een pak sneller en vooral accurater dan bijvoorbeeld de 50mm/F1.8.

            Ik heb er in elk geval geen spijt van, de Zeiss zit zowat 90% van de tijd op mijn NEX6. Heb zelden behoefte om er een andere lens op te zetten, en ik denk dat als de 85mm uit komt, dat mijn tweede lens wordt en ik al de andere te koop ga zetten. Op dit moment twijfel ik wel nog of ik de kitlens zou wegdoen, vooral omdat die OSS wel handig is voor video.
            Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

            Comment


            • Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

              Ben net terug van een 2 weekse vakantie in Havana. Heb daar mijn nex7 gebruikt met een sigma 19mm en 3 oude 42mm schroefdraad pentax lenzen, een 35/3.5, 50/1.8 en 135/3.5. Deze laatsten (die ik 105€ voor de drie heb betaald..) doen het erg goed. Moeten wel manueel ingesteld worden doch vind dit niet echt een groot probleem voor straat fotografie. Hoe meer je het doet hoe prettiger je het vind. De Sigma is ook OK, zeker voor de prijs dat die kost. Maar ik vind ook geen goede lichtsterke 24mm, wat allicht de beste brandpunt afstand is voor streetlife. Zou de Zeiss deze maand bij de solden zitten?

              Comment


              • Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

                Wie weet hé, maar denk het eerlijk gezegd niet of zal toch geen honderden euro schelen. Trakteer jezelf op die Zeiss, je zal er lang plezier van hebben Je mag ze altijd eens komen testen hoor.
                Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

                Comment


                • Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

                  Pff, al die hoge prijzen voor een lens... niet echt makkelijk voor een student als mij

                  Maar ik heb ook nog eens een vraagje ivm onze NEX'en (sorry dat ik off-topic ga...):
                  Ik heb onlangs een storbistsetje gekocht en een adapter om de 'hotshoe adapter' van de nex-5 om te zetten naar een universele hotshoe adapter.
                  Tot nu toe werkt alles perfect wat dat stukje betreft.
                  Maar elke keer ik met een kortere sluitertijd wil flitsen, zie ik niets meer op het display en kan ik nagenoeg niet meer scherpstellen (veel te donker).
                  Bij de flitsers voor de nex'en heldert de camera het scherp direct wat op zodat je beter kan scherpstellen, maar aangezien de camera de zender met hotshoeadapter niet herkent als flits, blijft het display donker.
                  Kan ik, buiten een veel te lange sluitertijd of de personen verblinden met een lichtje om toch op iets te kunnen scherpstellen, hier iets aan doen?
                  NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L
                  https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/

                  Comment


                  • Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

                    Ik vrees dat daar er voor NEX5 een directe oplossing bestaat, als toestel niet weet dat er een flitser verbonden is wordt beeld op LCD niet gecorrigeerd. Bij sommige modellen met EVF kun je dit instellen maar niet bij de nex5 voor zover ik weet.
                    Als je binnen de flits synchronisatie snelheid blijft heeft de sluitertijd weinig invloed, flitsduur is < 1/800s en bevriest beweging en bepaalt hoeveelheid licht.
                    In principe kun je de sluitersnelheid best afstellen op basis van het aanwezige licht.

                    In de studio heeft sluitertijd (< syncro) helemaal geen belang indien er niet te veel omgevingslicht is als de flitsers afgaan, in perfect donkere studio mag je sluitersnelheid van dagen gebruiken, maakt geen verschil, enkel maak je dan niet te veel foto's op 1 dag.

                    Goede lenzen hoeven niet altijd ontzettend duur te zijn, de 50mm f 1,8 is daar een voorbeeld van, de sigma's zijn ook ontzettend goed en mogelijk ook de nieuwe sony 35mm, maar die zal ook al wat duurder uitvallen.
                    Natuurlijk voor top kwaliteit lenzen moet je een top prijsje betalen, Zeiss heeft in september vorig jaar aangekondigd om deze lente 3 nieuwe zeiss lenzen voor nex op de markt te brengen, ben benieuwd naar brandpunten en prijs.

                    Comment


                    • Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

                      Iemand een idee hoe je de 24 uurs klok kan instellen op een nex5? Ik kan de am niet veranderen naar pm...

                      Comment


                      • Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

                        Oorspronkelijk geplaatst door Zita Bekijk bericht
                        Iemand een idee hoe je de 24 uurs klok kan instellen op een nex5? Ik kan de am niet veranderen naar pm...
                        AM veranderd auto naar PM dus van 12 AM ga je niet naar 13 maar naar 1 PM en van 12 PM naar 1 AM

                        Comment


                        • Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

                          Ja ok, maar bij mij staat de klok nu op pm en nog steeds op 2 januari...

                          Comment


                          • Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

                            Oorspronkelijk geplaatst door Zita Bekijk bericht
                            Ja ok, maar bij mij staat de klok nu op pm en nog steeds op 2 januari...
                            is toch geen probleem, door liksn of rechts te drukken op het instelwiel kun je het item selecteren dat je wenst te wijzigen (dag, jaar maand, uren, minuten....) en door boven of onder op instelwiel te drukken kun je de waarde instellen.
                            Dus je selecteert den dag zijnde bij jou 2 jan en je verandert die naar 3 jan (1 maal drukken boven op instelwiel), je selecteert daarna het uur en je wijzigt het uur door op bovenste instelknop te drukken, van moment dat je 12 bereikt en je drukt dan nogmaals zal die naar 1 gaan ipv naar 13 maar PM ook wijzigen naar AM.

                            je kunt ook het datumformaat wijzigen volgens Amerikaans (Angelsaksisch) systeem (Maand,Dag,Jaar) of volgens Europees systeem (DMJ)
                            misschien is Europees systeem meer aangewezen voor jou.

                            Comment


                            • Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

                              Zonet in Lightroom naar de meta tags van enkele albums zitten kijken en blijkt dat ik veel foto's op 18mm genomen heb. (Sony Nex5 + 18-55)

                              Ik ben dop zoek naar een lichtsterkere lens dan de f3,5 van de kitlens dus ben ik uitgekomen op de:

                              Sigma 19mm f2.8
                              Zeiss 24mm f1.8

                              Ik heb al heel veel gelezen over beide lenzen dus weet de voor en nadelen zowat, ook het prijsverschil is mij bekend...

                              Wat ik nergens echt terug kan vinden is of de 2.8 echt een verschil gaat geven tov mijn kitlens?
                              Kan iemand mij dit goed uitleggen, die theorie heb ik nog niet 100% onder de knie.

                              Bijvoorbeeld, waar ik nu zit heb ik op ISO800 - f3.5 een sluitertijd van 1/5.

                              Ga ik veel winst halen op 2.8 (en op 1.8)?

                              Aangezien ik veel foto's op 18mm neem zal de nieuwe 35mm1.8 ook niet echt iets voor mij zijn vermoed ik.

                              Comment


                              • Re: Sony NEX3,NEX5,NEX7

                                Oorspronkelijk geplaatst door bouf37 Bekijk bericht
                                Zonet in Lightroom naar de meta tags van enkele albums zitten kijken en blijkt dat ik veel foto's op 18mm genomen heb. (Sony Nex5 + 18-55)

                                Ik ben dop zoek naar een lichtsterkere lens dan de f3,5 van de kitlens dus ben ik uitgekomen op de:

                                Sigma 19mm f2.8
                                Zeiss 24mm f1.8

                                Ik heb al heel veel gelezen over beide lenzen dus weet de voor en nadelen zowat, ook het prijsverschil is mij bekend...

                                Wat ik nergens echt terug kan vinden is of de 2.8 echt een verschil gaat geven tov mijn kitlens?
                                Kan iemand mij dit goed uitleggen, die theorie heb ik nog niet 100% onder de knie.

                                Bijvoorbeeld, waar ik nu zit heb ik op ISO800 - f3.5 een sluitertijd van 1/5.

                                Ga ik veel winst halen op 2.8 (en op 1.8)?

                                Aangezien ik veel foto's op 18mm neem zal de nieuwe 35mm1.8 ook niet echt iets voor mij zijn vermoed ik.
                                De diafragmawaardes zijn uitgedrukt in volle stops, één stop is het dubbel of de helft van de vorige waarde.
                                De snelheden zijn ook één stop
                                De gevoeligheden zijn ook één stop

                                één stop winst, is dus dubbel zoveel licht !

                                dubbel zoveel licht is een snelheid hoger
                                dubbel zoveel licht is een gevoeligheid lager
                                dubbel zoveel licht het verschil tussen een F2.8 lens en een F4 lens

                                http://nl.wikipedia.org/wiki/Diafragmagetal

                                MVG, Jeff C.
                                Last edited by Digipics357; 16 januari 2013, 14:42.
                                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                                Comment

                                Working...
                                X