Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke laadkaarten bij elektrische wagen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

Bwoa, dan sleur je ook 90% van de tijd een nutteloze motor en benzinetank mee.

Laden in het putteke van de Ardennen? Ook geen laadstation op weg naar/van de Ardennen?
    Maar met een plug-in hybride kan men wel verder blijven rijden zelfs als de batterij plat is en als men onderweg uitzonderlijk eens moet tanken, dan kan dat om de zoveel kilometer wel op minder dan 5 minuten.

Elektrisch rijden is een keuze, actueel zonder BIV of verkeersbelasting, maar als onze roverheid hetzelfde durft doet als met zonnepanelen, dan betalen we ons binnenkort blauw aan extra belastingen erop.

Alles heeft voor- en nadelen maar men kan niet ontkennen dat puur gebruiksgemak benzine, diesel of hybride in het voordeel is.

En om die 90 procent nutteloze motor en benzinetank weg te hebben zoals je aankaart, daar moet men wel tot enkele tienduizenden extra voor neerleggen.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Blijf nu even in-topic.
      Al uw reacties volledig buiten de kwestie, het gaat hier om het feit dat thuis laden en elektriciteitsverbruik in het algemeen (auto laden is maar een klein deel ervan) fors duurder geworden is door de digitale teller.

Zoals reeds eerder gemeld, en toen heb je met dezelfde zever gereageerd, op de weg op en af staat geen enkele snellader of ik moet ergens meer dan 20 km gaan omrijden zonder zeker te zijn dat die beschikbaar en werkend is, te zot voor woorden als je 's nachts naar huis komt.
      En neen ik panikeer niet snel en heb er vertrouwen in dat ik thuis geraak zelfs met 19 km resterend omdat in het slechtste geval dat die op nul zou komen, een simpele herstart terug 10 km geeft.
      Ik reageer enkel op hetgeen hier in dit topic beweerd wordt. En je komt dus met dezelfde "zever" zoals je het weer zo netjes komt vertellen, dat je na een rit van 250km geen enkele snellader bent tegengekomen. Dat moet je toch echt kunnen om over die afstand alle landwegen op te zoeken. Op mijn vraag om eens die route hier te posten ook nooit respons gekregen.
      Wel top dat je zo exact de route en het verbruik kan becijferen dat je nog 19km restlading hebt, niet zonder risico om zo ver te rijden want... geen enkele lader op de route of meer dan 20 km omrijden.

Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Bwoa, dan sleur je ook 90% van de tijd een nutteloze motor en benzinetank mee.
        Dat zal nogal meevallen, als je de full-el."camions" overal ziet rondrijden die dan door hun omvang en gewicht ook veel meer moeten meesleuren. Een plugin hybride kan ook wat minder volumineus uitvallen omdat er geen reuze-batterij inzit.
        Last edited by nete; 14 april 2025, 06:14.
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Eén keer per maand niet goed opletten zorgt er inderdaad voor dat het capaciteitstarief omhoog gaat (vanaf dan tot het einde van die maand maakt het ook niet meer uit dat je meer toestellen tegelijk inschakelt, zolang je niet over die ene piek gaat).
          Voor januari heb ik zo een piekverbruik van 6 KW, er was een probleem met de thuisaccu die zichzelf offline zette omdat die toen meer dan een week niet meer bijgeladen werd omdat het weer te slecht was.
          Ik heb dan naar de installateur gebeld en die raadde aan om de batterij via de app in te stellen om die een keer van het net te laden, ik zag bij die instellingen geen mogelijkheid om het vermogen aan te passen, en toen de batterij al een tijdje aan het laden was zag ik dat die met 5 KW geladen werd.
          Toen was het toch al te laat om het opladen te onderbreken, want die was al meer dan een kwartier met dat vermogen aan het laden.
          Dat was begin januari, de rest van die maand heb ik er dan niet echt meer op gelet om geen grote verbruikers tegelijk in te schakelen, want om aan 6 KW te geraken met de apparaten die ik hier heb staan moet ik al alles tegelijk aanzetten.
          Vorig jaar is het piekvermogen hier altijd lager geweest dan 2,5KW. Met de elektrische wagen zal dat nu in de zomer ook nog wel lukken als ik die altijd overdag laad terwijl de zonnepanelen meehelpen, in de winter zal ik daar voortaan ook wel wat over gaan.
          Met de 2,3 KW die de standaard lader voor de auto levert is er in de winter al zo goed als geen speling meer over om het piekvermogen onder de 2,5 KW te houden.
          Als ik dan tijdens het laden geen wasmachine, microgolf, elektrische oven of inductiekookplaat gebruik dan kan ik het piekvermogen net onder de 3 KW houden, dat zal dan niet zoveel duurder worden dan het minimum van 2,5 KW dat we toch al moeten betalen.

Een elektrische oven heeft een thermostaat die in en uit schakelt om de temperatuur op de ingestelde waarde te houden, daardoor zal die normaalgezien nooit een kwartier continu het maximale vermogen verbruiken.
          Als de oven voorverwarmd is zal die telkens een paar minuten ingeschakeld en dan weer een paar minuten uitgeschakeld zijn, voor het "piekverbruik" wordt het gemiddelde per kwartier berekend.
          Met een wasmachine moet je vooral opletten tijdens de opwarmfase, en die kan naargelang de gekozen temperatuur wel langer dan 15 minuten duren.
          Eens de wasmachine het water op temperatuur heeft gebracht is het verbruik véél lager, en dan speelt dat ook geen grote rol meer in het piekverbruik.
          Als je bijvoorbeeld de wasmachine aan zet, een half uur voor je het eten klaarmaakt op een inductiekookplaat, dan zal het piekverbruik ook niet zo hoog oplopen.
          Als ik dit zo lees dan schaam je je toch dat je in een zogezegd hoogtechnologisch westers land woont
          Dit is gewoon terug gaan naar vroeger toen je niet meer kon opzetten omdat anders de zekeringen sprongen
          In welke tijd leven wij zeg ...

Dit heeft helemaal niks te maken met energiebesparing of milieu maar puur weer gebaseerd op geld
          Iemand die rijk genoeg is zal zich helemaal niks aantrekken van al die zever en gewoon verder doen als ervoor.

Kan me trouwens iemand vertellen wat het verschil op jaarbasis zou zijn als je wel onder het capaciteitstarief blijft of helemaal niet ??

grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Ik reageer enkel op hetgeen hier in dit topic beweerd wordt. En je komt dus met dezelfde "zever" zoals je het weer zo netjes komt vertellen, dat je na een rit van 250km geen enkele snellader bent tegengekomen.
            Wie is nu de grootste zever aan het verkopen denk je?
            Wij dat de rit regelmatig maken of jij dat ze niet eens kent, maar het toch allemaal beter weet?
            Extreem arrogant van u om steeds zonder enige info toch maar te beweren dat mensen zever posten.

Op mijn vraag om eens die route hier te posten ook nooit respons gekregen.
            Omdat het extreem belachelijk is dat je wel alles beter weet wat we op die rit tegenkomen of niet, en per definitie mijn uitleg zever noemt nog voor je weet welke route het is.

Wel top dat je zo exact de route en het verbruik kan becijferen dat je nog 19km restlading hebt, niet zonder risico om zo ver te rijden want... geen enkele lader op de route of meer dan 20 km omrijden.
            Ook wel top dat u beter weet dan ons wat we onderweg tegenkomen, helderziende?
            Of ik daar risico's mee neem of niet is mijn probleem, maar dat heeft nog altijd niets te maken met wat ik aangekaart heb en dat is dat de digitale meter alles duurder maakt, vooral door het laden.
            Last edited by VerSeg; 14 april 2025, 00:29.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

Als ik dit zo lees dan schaam je je toch dat je in een zogezegd hoogtechnologisch westers land woont
              Dit is gewoon terug gaan naar vroeger toen je niet meer kon opzetten omdat anders de zekeringen sprongen
              In welke tijd leven wij zeg ...

Dit heeft helemaal niks te maken met energiebesparing of milieu maar puur weer gebaseerd op geld
              Iemand die rijk genoeg is zal zich helemaal niks aantrekken van al die zever en gewoon verder doen als ervoor.

Kan me trouwens iemand vertellen wat het verschil op jaarbasis zou zijn als je wel onder het capaciteitstarief blijft of helemaal niet ??

grts
              Sieg

Door op het verbruik en op de verbruikspieken te letten betaal ik per maand op dit ogenblik 73 euro voor gas + elektriciteit (dat zal na de volgende jaarlijkse afrekening in mei waarschijnlijk wel weer hoger worden).
              Als ik de verbruikspieken het hele jaar onder de 2,5KW kan houden, dan kost dat ongeveer 100 euro per jaar aan piektarief (8,33 euro per maand).
              Als ik er door niet op het piekverbruik te letten bijvoorbeeld over het hele jaar een gemiddelde verbruikspiek van 6KW zou hebben, dan kost het piektarief 20 euro per maand en dan stijgt mijn energiefactuur naar zo'n 85 euro per maand, zonder dat ik meer energie heb verbruikt.

Met bijvoorbeeld een EV-lader die niet lager ingesteld kan worden dan 11KW moet je al heel goed opletten om niet over een piekverbruik van 12KW te gaan (of je moet thuis alles uitschakelen terwijl de auto aan het laden is).
              In dat geval betaal je voor dat piekverbruik van 12 KW dan 40 euro per maand aan capaciteitstarief (31,67 euro meer dan het minimum voor het 2,5KW tarief dat iedereen altijd al moet betalen).
              Voor mij zou dat betekenen dat er per maand al meer dan 100 euro van mijn rekening zou gaan, zelfs als ik niet meer energie zou hebben verbruikt (maar dat verbruik zou dan zeker hoger zijn, want zelfs als er voldoende stroom in de thuisbatterij zit is het vermogen dat de omvormer kan leveren beperkt tot 5KW, dan komt het grootste deel van het verbruik nog altijd rechtstreeks uit het net).

Van mij mag iedereen doen wat hij wil, maar als ik zie dat sommigen elk jaar opnieuw zoeken naar de goedkoopste energieleverancier, dan vermoed ik dat die mensen ook zoveel mogelijk proberen om rekening te houden met het capaciteitstarief.
              De energieleveranciers veranderen telkens de spelregels om hun eigen winst zoveel mogelijk te garanderen, hun klanten moeten zich dan ook weer aanpassen aan de spelregels, als ze dat niet doen, dan maken de energieleveranciers meer winst.
              Hoe minder energie iedereen verbruikt, hoe "creatiever" de leveranciers moeten worden om zoveel mogelijk winst te kunnen maken, dat merk je altijd opnieuw als je geïnvesteerd hebt om energie te besparen, niet veel later betaal je toch weer even veel dan voordien.
              Maar als je niet investeert (of daar de mogelijkheid niet voor hebt), dan loopt de energierekening nog véél hoger op waardoor het voor veel mensen steeds moeilijker wordt om de energierekening te kunnen betalen.
              Het heeft inderdaad allemaal te maken met geld, als je er genoeg hebt, dan maakt het niet veel uit hoe hoog de maandelijkse kosten oplopen, maar ik weet dat er heel veel mensen zijn die na de vaste maandelijkse kosten al heel goed moeten opletten wat ze met de "overschot" doen om toe te komen tot het volgende loon op de rekening wordt gestort (dat is voor mij gelukkig niet zo).

Wordt je leven zoveel beter als je thuis alle grote stroomverbruikers tegelijk kan aanzetten?
              Ik kan hier het huishouden gemakkelijk doen, voor mij moeten de wasmachine, droogkast (die verbruikt maar zo'n 0,5 KW terwijl die droogt, het is een warmtepomp droogkast, een gewone droogkast verbruikt tijdens het drogen 2 KW of meer), kookplaat... niet allemaal tegelijk op staan, met een klein beetje planning is het dan niet zo moeilijk om het capaciteitstarief niet te ver te laten oplopen.
              In de winter is dat iets moeilijker om niet te ver over die 2,5KW te gaan, maar in de zomer zit er altijd wel genoeg stroom in de thuisbatterij zodat ik er alleen maar op moet letten om niet over de 5 KW te gaan, want dan ben ik stroom aan het kopen.
              Door die thuisbatterij moet ik er ook niet op letten om bijvoorbeeld de wasmachine pas op te zetten als de zon voldoende schijnt, zolang er voldoende in de batterij zit maakt het niet uit wanneer ik de was opzet.
              Dit jaar heb ik door het uitzonderlijk zonnige weer al vanaf 2 maart geen stroom meer aangekocht.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Wie is nu de grootste zever aan het verkopen denk je?
                Wij dat de rit regelmatig maken of jij dat ze niet eens kent, maar het toch allemaal beter weet?
                Extreem arrogant van u om steeds zonder enige info toch maar te beweren dat mensen zever posten.

Omdat het extreem belachelijk is dat je wel alles beter weet wat we op die rit tegenkomen of niet, en per definitie mijn uitleg zever noemt nog voor je weet welke route het is.

Ook wel top dat u beter weet dan ons wat we onderweg tegenkomen, helderziende?
                Of ik daar risico's mee neem of niet is mijn probleem, maar dat heeft nog altijd niets te maken met wat ik aangekaart heb en dat is dat de digitale meter alles duurder maakt, vooral door het laden.
                De lezers weten nu wel genoeg denk ik... ik heb mijn punt gemaakt en ik ga het hierbij laten.
                Hombre

Comment

grts
                  Sieg
                  Meehuilen met de wolven zonder goed te weten waarover het gaat?
                  Veel mensen vergeten dat het capaciteitstarief (captar) in de plaats komt van het prosumententarief dat je betaald als zonnepaneeleigenaar die stroom op het net zet. Dat is verschillend naar het netgebied je woont, voor Fluvius Antwerpen is dit in 2025 57.46€ per kW vermogen van de omvormer. Voor een 6kW omvormer dus jaarlijks 344.76 euro.
                  Met de digitale teller valt die som weg maar krijg je het captar. Ook weer afhankelijk in welk netgebied je woont, maar in Vlaanderen gemiddeld 52.95€ per kW. Een gezin dat iedere maand opnieuw 4kW piekvermogen per kwartier als maximum verbruikt zal dus 211.79 euro jaarlijks moeten betalen. In het geval dat zij die 6kW zonnepanelen hebben, moeten ze 132.97€ MINDER betalen dan zonder digitale meter.
                  Om break-even te spelen met de analoge teller (op vlak van verschil nettarieven) zal dit gezin een maandelijkse piek van goed 6.5kW kwartiervermogen mogen verbruiken.
                  Gaan ze echter iedere maand met hun elektrische wagen (of warmtepompen, elektrische convectoren enz) een maximaal kwartierpiekvermogen van 11kW nodig hebben, zullen ze 287 euro extra mogen opleggen tegenover de analoge meter.

Echter, dat kwartierpiekvermogen wordt maandelijks opnieuw op nul gezet. In veel gevallen zal men in de zomer een pak minder piekverbruik nodig hebben. Captar wordt over een periode van 12 maanden gerekend met telkens 1/12 behalve als je nog geen 12 volledige maanden hebt, bij de installatie van de digitale meter bijvoorbeeld, dan worden enkel de gekende maanden gebruikt.

Je zal dus merken dat voor iedereen de situatie anders is en dus ook het voordeel en het nadeel.

Disclaimer: hiermee wil ik niet aangeven dat ik een voorstander ben van de huidige manier van capaciteitstarief berekening zonder enig onderscheid van periode. De discussie analoge meter - digitale meter en de terugdraaiende teller staat ook helemaal los van het captar. De digitale meter had nooit een argument mogen zijn om de terugdraaiende teller te stoppen.

Meer info:

In de eerste plaats komt het capaciteitstarief er om de maatschappelijke kosten zo laag mogelijk te houden. Door pieken te spreiden gaan kabels langer mee, en voorkomen we onnodige kosten.

Hombre

Comment

De lezers weten nu wel genoeg denk ik... ik heb mijn punt gemaakt en ik ga het hierbij laten.
                    Heb je nu eindelijk zelf door dat uw reacties gebaseerd zijn op uit uw duim gezogen info?
                    Moei u gewoon niet met iets waar ge zelf geen kl*ten van weet.
                    Niemand verplicht u mijn reacties te lezen en ze per definitie in het belachelijke te willen trekken.

Hierbij (reële feiten) de grafiek van laden tijdens volle zon en met opbrengst van zonnepanelen.

Dit volgens HomeWizard.

Toch ook al een piek van rond de 7 kW en een aankoop van 30,8 kWh die dag dankzij de digitale teller, daar waar we met de analoge teller op een gans jaar nul verbruik hadden.

Of volgens Fluvius (had toen nog geen HomeWizard).
                    Ander moment, tijdens nachtelijk laden, 87,445 kWh aan te kopen.

En een piek van 11,252 kW.

En dat is met al de rest in huis uit, geen kookplaat, geen warmtepomp (airco), geen wasmachine, geen droogkast, geen vaatwasser, …
                    Uiteraard blijft frigo, diepvries en zo wel aangesloten.

Op 10 dagen al 183 kWh aan te kopen tegenover nul vroeger.

Met digitale teller een enorme impact tegenover de analoge.
                    Daar draait het om!
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

grts
                      Sieg
                      Volgens een willekeurige leverancier.

Deze gegevens gebruikt en daarna enkel het piekvermogen aangepast.

Met 2,5 kW piek:

Met 10 kW piek:

Met 15 kW piek:

Met 20 kW piek:

Is maar als voorbeeld alvorens hier weer ene begint dat het geen effectieve cijfers zijn.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

Comment

Gaan ze echter iedere maand met hun elektrische wagen (of warmtepompen, elektrische convectoren enz) een maximaal kwartierpiekvermogen van 11kW nodig hebben, zullen ze 287 euro extra mogen opleggen tegenover de analoge meter.
                        Correctie, u bedoelt vermoedelijk extra netvergoeding tegenover geen capaciteitstarief.
                        Digitale meter zorgt er voor dat men de energie ook moet aankopen waar dat vroeger niet zo was als men genoeg productie heeft.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Verlos ons van elektrische motorsturingen en behoed ons van slechte tangens delta.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
                            Verlos ons van elektrische motorsturingen en behoed ons van slechte tangens delta.
                            China zorgt ervoor, geen broodnodige magneten en metalen meer die nodig zijn voor de aanmaak ervan.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Bedankt VerSeg en Black B@ndit voor de duidelijke uitleg
                              En van Hombre had ik uiteraard eerst die smeer verwacht ... Alfawolf weet je wel ;-)

Dus komt het, zoals ik reeds zei, enkel en alleen maar neer op het geld en heeft het helemaal niks te maken met "het milieu"
                              Als je meer betaald maakt het niks uit hoeveel je verbruikt, dus de rijkere personen zijn er goed mee want voor hen maakt het niks uit.

Het lijkt eigenlijk heel goed op het systeem dat je met een oudere wagen niet binnen mag in een lagere emissiezone vanwege "het milieu"
                              Doch als je betaald mag je opeens wel binnen in die lage emissiezone met diezelfde "vervuilende wagen"

In ieder geval is België een raar landje als het daar op neerkomt
                              Men wil iedereen aan de elektriciteit, EV, warmtepompen, enz ...
                              Doch maken ze het degene die hier hun best voor doen toch o zo moeilijk en degenen die overal hun ... aan vagen en blijven stoken/verwarmen met gas/hout ... zijn véél goedkoper af..
                              Je zou verwachten dat de ze de mensen die het goed doen belonen, doch het tegengestelde is waar hier in dit land.
                              Pure kafka

grts
                              Sieg
                              Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Working...
                              X