Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke laadkaarten bij elektrische wagen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Als deze laadpalen er ooit komen, dan kan je sommige auto's heel snel laden, maar het zal dan wel veel geld kosten:
    (Het artikel is van vandaag, als dat gisteren gepost was dan had ik gedacht dat het een aprilgrap was.)

Hopelijk krijgen ze dat systeem dan betrouwbaar en vooral veilig, want bij zo'n vermogens kan er heel wat meer mis gaan dan wanneer ik mijn Dacia Spring op het stopcontact aansluit.
    Het gaat dan om spanningen en stroomsterktes die eigenlijk overeenkomen met transformatorcabines voor een hele wijk, om daar aan te mogen werken heb je een specifieke opleiding nodig en moet je je houden aan een heleboel veiligheidsvoorschriften.
    In de auto zelf zal het ook niet zo simpel zijn om dat grote vermogen te verwerken zonder dat er af en toe ergens een steekvlam uit komt...
    Vooral als je nu leest dat X aantal bedrijven in Vlaanderen geen aansluiting
    krijgen op het elektriciteitsnet wegens overbelast.
    Maar het zal terug beter worden, veel Nederlanders willen al geen EV meer.
    Onderzoek wijst uit dat Nederlandse EV-rijders overstappen naar benzine als de voordelen zijn vervallen. Dat is volgend jaar al het geval.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Als deze laadpalen er ooit komen, dan kan je sommige auto's heel snel laden, maar het zal dan wel veel geld kosten:
      (Het artikel is van vandaag, als dat gisteren gepost was dan had ik gedacht dat het een aprilgrap was.)

Hopelijk krijgen ze dat systeem dan betrouwbaar en vooral veilig, want bij zo'n vermogens kan er heel wat meer mis gaan dan wanneer ik mijn Dacia Spring op het stopcontact aansluit.
      Het gaat dan om spanningen en stroomsterktes die eigenlijk overeenkomen met transformatorcabines voor een hele wijk, om daar aan te mogen werken heb je een specifieke opleiding nodig en moet je je houden aan een heleboel veiligheidsvoorschriften.
      In de auto zelf zal het ook niet zo simpel zijn om dat grote vermogen te verwerken zonder dat er af en toe ergens een steekvlam uit komt...
      En laat ons eerlijk zijn, 95% van de chauffeurs heeft niks aan dat megawatt laden.
      Ik rij ondertussen 55.000km electrisch en ben al tot in Zweden (300km boven Stockholm), Duitsland, Ierland, Frankrijk geweest. Mijn auto doet de gebruikelijke 10-80% in ca een half uur met vermogens die heel even pieken aan 250kW, maar snel terugzakken naar 150kW en boven de 50% eerder rond en onder de 100kW vallen.

Ten eerste heb ik dat snelladen amper nodig (minder dan 15%), en enkel bij lange trips, de rest is thuis laden.
      En bij die lange trips heb ik ook af en toe een pauzeke nodig. Ik heb nog nooit de indruk gehad echt op de auto te moeten wachten.
      Als we na ca 2-3h rijden even stoppen voor een toiletpauze, een hapje en drankje, dan krijg ik meestal de waarschuwing dat de auto aan 80% zit voor ik mijn koffie leeg heb.
      Nu is het zo dat ik aankoppel, en dan mijn dingen doe.
      Als mijn auto effectief in 5min vol zou zijn kan ik niet meer aan koppelen en na een half uur terug komen... Dus het zou misschien zelfs meer tijd kosten op een lange trip.

Mijn auto is een bedrijfsauto met europawijde tankkaart, maar ondertussen weet ik ook hoe ik die snellaadkosten onder controle kan houden als ik privé zal rijden. Dan neem ik ofwel een abo bij Tesla of Ionity en dan laad je aan prijzen die heel redelijk zijn. Beide bedrijven hebben zeker in de omliggende landen een heel goede dekking.

En toch heb ik (naast mijn bedrijfskaart) een paar laadapps op mijn telefoon en een paar laadkaarten (Shell, Plugsurfing en nog iets). Ik gebruik ze amper, maar in geval van....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

Vooral als je nu leest dat X aantal bedrijven in Vlaanderen geen aansluiting
        krijgen op het elektriciteitsnet wegens overbelast.
        Maar het zal terug beter worden, veel Nederlanders willen al geen EV meer.
        Onderzoek wijst uit dat Nederlandse EV-rijders overstappen naar benzine als de voordelen zijn vervallen. Dat is volgend jaar al het geval.
        Het gaat om MOGELIJKE stroomtekorten. In het hoogspanningsnet zijn er 16 van de 235 Vlaamse transformatorstations waar er mogelijk problemen zouden kunnen ontstaan. Dat is volgens de aanname dat alle aangesloten bedrijven hun aansluiting 100% zou benutten, terwijl er toch in BE een flinke reserve wordt ingebouwd en die theoretische stroomafname zelden of nooit zal bereikt worden en al zeker niet allemaal samen. Blijkbaar is er een ontwikkelaar bezig met het plannen van de bouw van een datacenter en vraagt men daar een aansluiting van 24 Megawatt waardoor men bij Elias moet gaan cijferen. (1 standaard hoogspanningstransformator geeft 40MW)

Dat Nederlanders (of een deel er van) van de EV af willen heeft dan weer te maken met de nieuwe belastingen op de wagens waardoor deze duurder zouden kunnen worden dan een benzinewagen vanaf 2030. Natuurlijk gaan mensen bij een enquête nu antwoorden dat ze geen EV meer wensen, vraag is dan hoeveel er effectief ook zullen overschakelen. Want ik denk niet dat de Nederlandse regering dit zomaar zal laten gebeuren. Minder belastingen op EV en/of meer belastingen op ICE? Denk er ook aan dat vanaf 2027 ook een Europese CO2-taks zal zal ingevoerd worden voor alle brandstoffen.
        Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kwiks19 Bekijk bericht
          Als mijn auto effectief in 5min vol zou zijn kan ik niet meer aan koppelen en na een half uur terug komen... Dus het zou misschien zelfs meer tijd kosten op een lange trip.
          En nu eens even vergelijken met toen je vermoedelijk nog met diesel of benzine reed en 500 km tanken op anderhalve minuut kon, ging je dan ook elke keer om de 2 à 3 uur een half uur pauze nemen en en koffie drinken?
          Ik rij nu al meer dan 43 jaar en ben hoogstens 5 keer ergens ook gestopt om een drankje of iets anders te kopen bij het tanken, ik zie persoonlijk geen reden waarom ik dat tijdens het laden plots wel meer zou doen.
          Is uiteraard ieders keuze en recht natuurlijk, maar toch zie ik persoonlijk nog een groot verschil tussen eens een half uur pauze willen nemen en om de 2 à 3 uur een half uur pauze moeten nemen.
          Ik zou persoonlijk bij lange ritten toch liever op 5 minuten kunnen laden dan op 30 à 50 minuten (afhankelijk van voertuig en laadpaal).
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
            Dat Nederlanders (of een deel er van) van de EV af willen heeft dan weer te maken met de nieuwe belastingen op de wagens waardoor deze duurder zouden kunnen worden dan een benzinewagen vanaf 2030. Natuurlijk gaan mensen bij een enquête nu antwoorden dat ze geen EV meer wensen, vraag is dan hoeveel er effectief ook zullen overschakelen. Want ik denk niet dat de Nederlandse regering dit zomaar zal laten gebeuren. Minder belastingen op EV en/of meer belastingen op ICE? Denk er ook aan dat vanaf 2027 ook een Europese CO2-taks zal zal ingevoerd worden voor alle brandstoffen.
            Er ontbreekt één gegeven en dat is hoeveel benzine en diesel rijden tegen 2030 duurder zal worden.
            Als de voordelen voor EV weg vallen, maar ze verdubbelen bijvoorbeeld de belastingen op de rest, dan kan EV nog steeds goedkoper uitkomen in belastingen.
            Is hier ondertussen toch ook al zo?
            Op een benzine komt er elk jaar ongeveer 10% bij en voor diesel is er al sowieso al jaren een toeslag van 15%.
            In elk geval is één ding zeker, we zullen altijd blijven betalen.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              En nu eens even vergelijken met toen je vermoedelijk nog met diesel of benzine reed en 500 km tanken op anderhalve minuut kon, ging je dan ook elke keer om de 2 à 3 uur een half uur pauze nemen en en koffie drinken?
              Ik rij nu al meer dan 43 jaar en ben hoogstens 5 keer ergens ook gestopt om een drankje of iets anders te kopen bij het tanken, ik zie persoonlijk geen reden waarom ik dat tijdens het laden plots wel meer zou doen.
              Is uiteraard ieders keuze en recht natuurlijk, maar toch zie ik persoonlijk nog een groot verschil tussen eens een half uur pauze willen nemen en om de 2 à 3 uur een half uur pauze moeten nemen.
              Ik zou persoonlijk bij lange ritten toch liever op 5 minuten kunnen laden dan op 30 à 50 minuten (afhankelijk van voertuig en laadpaal).
              Ik rij al 38 jaar, en daar waren een pak jaren bij van 40-50000 per jaar op diesel.
              Ik reed regelmatig naar Duitsland, wat een rit was van 470km. Toen ik 28 was, kon ik dat in 1 keer, toen ik 45 was niet, dan stopte ik voor een plasje, en meestal moet ik nog iets eten, en dan is 20-30 min zo voorbij.

Bij mijn dagelijks gebruik verspil ik gewoon veel minder tijd, omdat ik thuis kan laden en nooit meer even moet omrijden naar het tankstation waar je met heen en terugrijden, tanken en betalen wel iedere keer 10min kwijt bent.

En die jaarlijkse vakantierit van 1000km of zo vind ik nu een pak meer ontspannend.
              Als ik met 100% vertrek kan ik 400km rijden. Nog nooit gehaald….niet omdat de batterij leeg was, wel omdat ik een toilet nodig had.
              1000km zijn gewoon 3 stops, en dat is prima.
              Ik wil echt niet meer terug.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kwiks19 Bekijk bericht
                Bij mijn dagelijks gebruik verspil ik gewoon veel minder tijd, omdat ik thuis kan laden en nooit meer even moet omrijden naar het tankstation waar je met heen en terugrijden, tanken en betalen wel iedere keer 10min kwijt bent.
                Wij hebben zowel diesel, benzine als elektrisch om te kunnen vergelijken en er is toch wel degelijk een verschil tussen elk.
                Met diesel om de 1.000 à 1.200 km naar de pomp, maximum 5 minuten.
                Met benzine om de 600 à 650 km naar de pomp, maximum 5 minuten.
                Met elektriciteit om de 350 km laden (100% ideale omstandigheden) of 250 km (winter) met uiteraard behoud van enige reserve.
                Met de EV kan men ook na elke rit bijladen, dat klopt, maar men moet ook altijd telkens aankoppelen en afkoppelen, ook al kan dat relatief snel, het zijn veel meer handelingen dan bij diesel of benzine.
                Het is uiteraard een gewoonte om dat allemaal te doen, maar het blijft een verschil.
                Met eigen parkeerplek is dat dan nog te doen, mensen die op straat moeten parkeren en telkens naar een laadpaal moeten zoeken, daar is het toch wel iets anders.

En die jaarlijkse vakantierit van 1000km of zo vind ik nu een pak meer ontspannend.
                Als ik met 100% vertrek kan ik 400km rijden. Nog nooit gehaald….niet omdat de batterij leeg was, wel omdat ik een toilet nodig had.
                1000km zijn gewoon 3 stops, en dat is prima.
                Ik wil echt niet meer terug.
                Met de eerste EV dat mijn vrouw had, was de maximum range in de winter of op snelweg een 257 km met 100% laden en die rijdt men best niet tot 0 op, dus om de 200 km was dat al denken aan de volgende laadpaal.
                Ze is daarmee naar Luxemburg geweest, voor een vergadering om 11:00, normaal is dat ongeveer 2 uur 30 rijden.
                Dat was volledig geladen vertrekken en onderweg zoeken om te laden, eerst drie laadpalen die ofwel niet werkten, niet aanwezig waren of bezet en daardoor al een half uur extra kwijt, dan 50 minuten verloren om te laden aan de enige laadpaal dat vrij was.
                In totaal dus een rit van bijna vier uur om te gaan.
                In terugkomen net voor de grens terug bijgeladen om thuis te kunnen geraken en thuis toegekomen met nog enkele kilometers autonomie en dus opnieuw te laden om 's morgens terug klaar te zijn.
                Met een diesel zou men twee keer op en af kunnen rijden.
                Dus ja, een extreem verschil als men voor één rit naar een klant meer dan twee uur extra onderweg is.

De actuele doet 100 km meer en laden duurt 40 minuten in plaats van 50, dat is uiteraard al een enorm verschil.
                Gelukkig niet elke dag zoveel kilometers te doen en ook verbeteren de EV's continu.
                Ik blijf nog steeds bij mijn mening van wat ik ooit in een ander topic aangekaart heb, een EV is actueel nog geen volwaardige vervanger van een diesel of benzine wat autonomie betreft, ook al rijdt dat voor de rest heel goed.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Een lichtpuntje wat laadkaarten betreft. Enkele van de grootste spelers gaan samenwerken zodat maar één app of laadkaart nodig is. Een eerste stap in vereenvoudiging.

Hombre

Comment

Een lichtpuntje wat laadkaarten betreft. Enkele van de grootste spelers gaan samenwerken zodat maar één app of laadkaart nodig is. Een eerste stap in vereenvoudiging.

Zie #14.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

Er ontbreekt één gegeven en dat is hoeveel benzine en diesel rijden tegen 2030 duurder zal worden.
                      Als de voordelen voor EV weg vallen, maar ze verdubbelen bijvoorbeeld de belastingen op de rest, dan kan EV nog steeds goedkoper uitkomen in belastingen.
                      In elk geval is één ding zeker, we zullen altijd blijven betalen.

Comment

Zie #14.
                        Over het hoofd gezien, excuses voor de dubbelpost.
                        Hombre

Comment

Over het hoofd gezien, excuses voor de dubbelpost.
                          Niet erg, het artikel via uw link kan ik wel niet lezen zonder ofwel te betalen ofwel alle koekjes te aanvaarden, en het zijn geen lekkere.
                          Maar in elk geval is dat toch een goed begin, ze zouden beter bij wet verplichten dat ze allemaal samenwerken wat kaarten betreft.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

Hmmm... zonder te willen aangeven dat er geen problemen zijn voor een bepaalde groep thuisladers met een firmawagen, lijkt dit artikel me teveel op een "infomercial" voor MobilityPlus.
                            Hombre

Comment

Alleen voor abonnees.
                              Maar volgens de titel kan ik al raden waarom.
                              Wie voor zijn job veel kilometers doet en de wagen steeds volledig geladen moet zijn, die zit wel met een hoog piekverbruik en dat is op eigen kost, vooral dat het een impact heeft op het totaal.
                              Last edited by VerSeg; gisteren, 10:09.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Alleen voor abonnees.
                                Maar volgens de titel kan ik al raden waarom.
                                Wie voor zijn job veel kilometers doet en de wagen steeds volledig geladen moet zijn, die zit wel met een hoog piekverbruik en dat is op eigen kost, vooral dat het een impact heeft op het totaal.
                                Neen, toch niet in hoofdzaak. Er is een verschil tussen het door de bedrijven gebruikte klassieke "CREG-tarief", de gemiddelde stroomprijs per maand in BE, terwijl de fiscus het "specifieke CREG-tarief" (per gewest en per kwartaal) gebruikt. Dat kan tot 60 euro per kwartaal minder zijn. MobilityPlus geeft aan dat hun laadpaal het captar van de woning nooit zal verhogen. Wat best kan zijn, maar dan heb je in veel gevallen ook niet de beschikking over voldoende vermogen om de auto (snel) weer bij te laden. In elk geval is er discussie over het captar omdat de werkelijke kost voor de het laden moet vergoed worden, immers je kan ook een aparte digitale meter laten installeren enkel en alleen voor het laden en dan is ook die kost gedekt.
                                Hombre

Comment

Working...
                                X