Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke laadkaarten bij elektrische wagen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke laadkaarten bij elektrische wagen?

Tegen de zomer zal ik mijn elektrische wagen (via het werk) krijgen. Ik bekijk ondertussen al naar de mogelijkheden rond laden onderweg, in binnen-en buitenland.
    Ik merk dat er heel wat aanbieders zijn die laadkaarten uitgeven, de ene bij verschillende merken van laadpalen tov andere die dan weer beperkter zijn.

Welke laadkaarten vraag ik best wel aan, en welke eerder niet? Kaarten met abonnement of toch eerder zonder? Ik zal hoofdzakelijk thuis laden maar soms zal het toch nodig zijn om onderweg bij te laden.
    Ervaringen steeds welkom.

Bedankt.
    Sony α7ii
    5OOpx

Krijg je dan geen laadkaart van je werkgever, tenminste voor in het binnenland?
    Hier onlangs eens aan het vergelijken geweest welk voordeel kaarten met een abonnement geven.
    De prijs aan snelladers was op dat moment bijna overal 86 cent.
    Voor 12,95€ per maand konden we laden aan 63 cent.
    Bij de wagen kregen we het eerste jaar dat abonnement gratis, maar dan ook weer niet overal geldig.
    Maar de snelladers aan de Delhaize, die van Electra, stonden op dat moment zonder abonnement aan 64 cent.
    Dan moet men al meer dan 1295 kWh per maand laden alvorens winst te maken.
    Ook opletten welke voorwaarden er zijn met een betalende laadkaart.
    Bij FastNed krijgt men met een betalend abonnement een korting op de officiële prijs.
    Bij ELI bijvoorbeeld is het een vaste prijs ongeacht de actuele prijs aan de laadpaal.
    Die rekenen altijd 63 cent aan snelladers en 45 cent aan andere, dat de officiële prijs nu hoger of lager is.
    Al uren versleten aan vergelijken, maar uiteindelijk nog niets gevonden dat op alle gebied goed is.
    De perfecte kaart bestaat volgens mij niet, de ene is te duur, de andere te beperkt, nog anderen vragen een connectiekost of bijkomende kost per minuut of per kWh.
    Belangrijkste is uiteindelijk nog dat men kan laden wanneer dat nodig blijkt en onafhankelijk van aanbieder.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Bedankt voor de snelle reactie.
      Neen, ik krijg geen laadkaart. De laadpaal bij mij thuis wordt wel op hun kosten geinstalleerd.

Er zijn zo veel verschillende aanbieders en mogelijkheden dat ik het uiteindelijk ook allemaal niet meer goed zie. En inderdaad, die ideale kaart bestaat niet. Er zijn ook zoveel verscshillende parameters die men overal op een verschillende manier toepast, dat het vergelijken ook moeilijk maakt.
      Ik hoor vaak dat ik veel laadkaarten moet aanvragen om zo voldoende dekking te hebben, maar niemand zegt mij welke wel of net niet te nemen...
      Sony α7ii
      5OOpx

Comment

Ik heb in de garage een Mobilize laadpas gekregen toen ik mijn auto ging ophalen.
        Waarschijnlijk zal je bij de meeste automerken wel een of andere laadpas krijgen, maar je bent niet verplicht om die te gebruiken, je mag zelf een andere keuze maken.

Ik heb die nog niet geactiveerd omdat het voor mij de bedoeling is om altijd thuis te laden, de laadpas zal als ik die geactiveerd heb dus alleen in geval van nood gebruikt worden.
        Bij de Mobilize laadpas heb je ook de keuze tussen een gratis en een betalend abonnement waarbij de laadtarieven wat goedkoper worden als je een vast maandelijks bedrag betaalt.
        Een betalend abonnement zal voor mij zeker niet de beste keuze zijn want dan betaal ik elke maand voor iets wat ik in de toekomst misschien wel eens een keer nodig zou kunnen hebben...

Het zou veel gemakkelijker zijn dat je overal met de bankkaart zou kunnen betalen, dat gaat zo al heel veel jaren als je brandstof tankt, waarom ze dat moeilijker hebben moeten maken voor de gebruikers van laadpalen, dat begrijp ik niet.
        Bij nieuwe laadpalen zou je nu wel met een bankkaart moeten kunnen betalen, maar de laadpalen die er al langer staan, die moeten niet aangepast worden.
        Dat is toch de uitleg die ik vind als ik daarover uitleg zoek.
        Het zal dus nog heel lang duren voor alle laadpalen te gebruiken zijn met een bankkaart.
        Als je langere afstanden rijdt waardoor je onderweg moet bijladen, dan kan je niet zonder laadpas, en dat blijft dan ook zo tot alle laadpalen te gebruiken zijn met een bankkaart, zolang ze niet allemaal aangepast zijn moet je een laadpas hebben die werkt met de laadpaal die je op dat ogenblik nodig hebt.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Hoog tijd dat ze daar eens paal en perk in stellen, vaste prijzen
          (eventueel volges vermogen) maar vooral dat je gewoon kan
          betalen met je bankkaart zoals bij brandstof pompen.

Comment

Er is geen eenvormig antwoord op uw vraag. Installeer best een app zoals Chargeprice en/of Chargemap en dan kan je zien welke aanbieders voordelig zijn. Want hier en daar zijn er nog verborgen parels, zo kan ik laden aan een 238 kWh lader en op 15 minuten heb ik goed 50kW geladen. Kost: 14.90€. Het is ook te gek om een voordelige Tesla laadpas (0.46€ tot 0.34€) aan te schaffen als je zelden in de buurt komt van een Tesla supercharger. Ga je geregeld naar Frankrijk, kan je beter andere laadkaarten aanschaffen dan wanneer je veel naar/door Duitsland rijdt. Heb je een buitenverblijf aan de kust, kijk dan even welke laadpaal en laadpas combinatie het interessantste is. Let wel, niet alle laadpassen voorgesteld in Chargeprice zijn beschikbaar in BE. Mijn twee laadpassen zijn Freshmile en Chargemap, beide zonder abonnement. Plan je een flinke reis, is het soms nuttig om voor 1 maand een abonnement aan te gaan om na die maand op te zeggen.
            Trouwens, bij veel laadpalen (vooral de snelladers langs autowegen) kan je al terecht met een creditcard of debetkaart. Maar vaak niet aan de beste prijs.
            Het zal nog zijn tijd nodig hebben om de markt wat gelijk te trekken.
            Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
              Bij de meeste snelladers kan men ondertussen met bankkaart betalen, maar wel aan het hoogste tarief.
              Volgens vermogen is er al een verschil, snelladers kosten meer dan standaard openbare laadpalen.
              Maar de wirwar aan kaarten en formules is heel bizar.
              En met dezelfde laadkaart kan men bij verschillende aanbieders nog eens heel andere kosten hebben.
              Inderdaad tijd dat dit eens uniformer wordt.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Bedankt voor de input. Ik heb inderdaad al enkele apps zoals Chargemap gedownload en dat ziet er al niet slecht uit. Ik zal vnl thuis laden via een laadpaal (met zonnepanelen). Ik doe over het algemeen geen al te grote afstanden maar wil toch genoeg keuze achter de hand houden door enkele laadkaarten te hebben.
                Sony α7ii
                5OOpx

Comment

Zorg voor een Shell kaart, die wordt op héél veel plaatsen aanvaardt (maar niet altijd de beste prijzen), en je krijgt die kaart gratis toegestuurd.

Installeer ook de Tesla app, maak een account aan, dan kan je ook de Superchargers gebruiken. Doorgaans zijn de prijzen bij de laagste, en je kan nog lager tijdens vakanties bv door voor die maanden een abo te nemen. Dat kan je gewoon telkens voor 1 maand aan zetten en terug uit zetten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
                    Mooie droom, maar je weet dat we in Kafkanium leven hé
                    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

Bij de meeste snelladers kan men ondertussen met bankkaart betalen, maar wel aan het hoogste tarief.
                      Volgens vermogen is er al een verschil, snelladers kosten meer dan standaard openbare laadpalen.
                      Maar de wirwar aan kaarten en formules is heel bizar.
                      En met dezelfde laadkaart kan men bij verschillende aanbieders nog eens heel andere kosten hebben.
                      Inderdaad tijd dat dit eens uniformer wordt.
                      En dan heb je zoiets voor met die super chargers.

Comment

Ik begrijp jouw intentie om off-topic wat keet te schoppen, blijkt echter dat die defecte ICCU nu net wel nog kan snelladen aan een DC lader maar AC laden lukt dan niet meer. In een klein aantal gevallen lukt het ook niet meer om de 12V op peil te houden en dan is het natuurlijk einde verhaal en afvoeren.
                        Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Het zijn de omvormers in de wagens die stuk gaan, uiteindelijk ook dikke pech dat stukken door omstandigheden langere tijd niet leverbaar zijn.
                          Uiteraard vervelend als het u overkomt.

Drie jaar geleden was er zelfs een periode dat bij verschillende merken van auto's en moto's simpele onderdelen voor een standaard onderhoud niet beschikbaar waren, als toen bleek dat iets vervangen moest worden, kon het voertuig ook weken of zelfs maanden geïmmobiliseerd zijn.

Er zijn zelfs nu nog bepaalde opties die men niet kan nemen wegens niet leverbaar omdat een of andere fabrikant van onderdelen niet kan draaien.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

Working...
                          X