Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke laadkaarten bij elektrische wagen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
    https://www.hln.be/binnenland/prijs-...duik~a43b1d39/

Hier staat momenteel de airco te verwarmen in de slaapkamers MET DE RAMEN OPEN om onze thuisbatterij voldoende leeg te trekken zodat we deze namiddag genoeg opslagruimte hebben om te vermijden dat we € 0.28 per kWh gaan moeten betalen voor injectie met ons dynamisch tarief.
    De gewone burger is dus weer de sigaar….
    Hier sinds halfweg april nog een redelijk gunstig vast tarief kunnen bekomen voor twee jaar,
    eens zien waar ik uitkom met (Luminus Basic Fix).
    De kosten/baten analyse wel of niet een batterij enz. is niet simpel.
    Mij maken ze niet wijs dat de grote opwekkers van stroom niet kunnen spelen
    met hun productie.
    Zoals Sieg zegt, draait het enkel om geld.

Comment

Hier staat momenteel de airco te verwarmen in de slaapkamers MET DE RAMEN OPEN om onze thuisbatterij voldoende leeg te trekken zodat we deze namiddag genoeg opslagruimte hebben om te vermijden dat we € 0.28 per kWh gaan moeten betalen voor injectie met ons dynamisch tarief.

De auto is trouwens gisteren al 100% opgeladen en vandaag zijn we de hele dag weg dus opladen om injectie te vermijden gaat ook niet.

En dan betalen we nog voor Flexio die de batterijstroom zou moeten verkopen wanneer die nog iets opbrengt, wat ze vannacht dus niet gedaan hebben omdat hun algoritme waarschijnlijk vindt dat de verkoopprijs te laag was
      Heb je geen optie om te omvormer te knijpen in de injectie of zelfs (al dan niet manueel) uit te schakelen?
      Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

De gewone burger is dus weer de sigaar….
        Hier sinds halfweg april nog een redelijk gunstig vast tarief kunnen bekomen voor twee jaar,
        eens zien waar ik uitkom met (Luminus Basic Fix).
        De kosten/baten analyse wel of niet een batterij enz. is niet simpel.
        Mij maken ze niet wijs dat de grote opwekkers van stroom niet kunnen spelen
        met hun productie.
        Zoals Sieg zegt, draait het enkel om geld.
        Een kleine batterij icm zonnepanelen is volgens mij niet verkeerd.

Maar waarom wordt er bv geen groene waterstof opgewekt met de stroomoverschotten?

Ik moet trouwens de klantendienst van Engie nog contacteren want sinds 22/04 wordt mijn verbruik alweer dubbel geteld. Ge moet ze allemaal goed in 't oog houden verdorie...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

Heb je geen optie om te omvormer te knijpen in de injectie of zelfs (al dan niet manueel) uit te schakelen?
          Nee want dan telt mijn groene stroom niet meer op en krijg ik minder certificaten

Edit: ik heb 2 PV installaties: 1x5kVA uit 2011 waar ik tot 2031 nog €330/1000kWh voor krijg en een tweede van 4.6kVA uit 2021 met een batterij. Deze batterij meet ook via extra meetlussen de stroom die de oudste installatie produceert en neemt deze met een maximum van 5000W mee op.

Deze namiddag zal er op mijn dak dus een slordige 8000W geproduceerd worden en met een dynamisch contract word je dus rechtstreeks blootgesteld aan de belpex prijs van € -0.266 met daar bovenop nog € -0,01305 van de leverancier. Ik heb de batterij dus kunnen leegtrekken van 60% naar 19% nu dus heb ik weer buffer voor 81%. Rest er nog 3000W die naar het net zou gaan dus de airco's zullen blijven opstaan met de ramen geopend. Ik hou alles vanop afstand in het oog en kan de airco's sturen via de app, alsook de Flexio sturing die blijkbaar zijn eigen agenda heeft onder het mom van netbalancing.

Maar om on-topic te blijven: vanaf augustus gaan we hier ook full EV en neem ik het verhaal van de laadkaarten ook onder de loep en dan zeker ifv de winterperiode.
          Last edited by frank207be; 27 april 2025, 07:45.

Comment

Gordijnen over je panelen hangen?

Comment

De stroom doorverkopen aan een gebuur met een EV maar zonder panelen.
              "Perfectie wordt niet bereikt wanneer er niets meer valt toe te voegen, maar wanneer er niets meer valt weg te halen.."
              Antoine de Saint-Exupéry​​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                De stroom doorverkopen aan een gebuur met een EV maar zonder panelen.
                Niemand in onze straat met een EV. De naaste buren hebben wel net een hybride gekocht maar helaas zonder stekker.

Comment

Een kleine batterij icm zonnepanelen is volgens mij niet verkeerd.
                  Iedere dag opnieuw die batterij 80% laden en ontladen zal ook wel de levensduur van
                  dat ding niet ten goede komen, moet allemaal kosten/baten nog bewezen worden vrees ik.

Comment

Iedere dag opnieuw die batterij 80% laden en ontladen zal ook wel de levensduur van
                    dat ding niet ten goede komen, moet allemaal kosten/baten nog bewezen worden vrees ik.

Eenvoudig na te rekenen, een degelijke thuisbatterij moet 5000 laadcycli aankunnen. Dat is de volledige capaciteit van het batterypack. Meestal is een dagelijkse cyclus van 10 tot 90% gebruikelijk, dat is 80% capaciteit. Men rekent aan 360 dagen per jaar dat geeft een kleine 17 jaar gebruik. De meeste fabrikanten voorzien 10 jaar garantie. Let wel, niet iedereen zal de batterij elke dag 100% (of 80%) gaan benutten en kan vaak ook niet iedere dag volledig opladen, vooral in de winter. Maar er zijn mensen die ook trachten winst te maken met het dynamisch tarief en die gebruiken hun batterij wel ten volle.
                    Er zijn ook goedkope batterijen van 1000 laadcycli en batterijen van 10.000 laadcycli. Je zal begrijpen dat er een prijsverschil zal zijn. Terugverdientijd ergens tussen 10 en 14 jaar, afhankelijk op welke manier je de batterij gebruikt. Iemand met grote pieken in de stroomafname kan die flink afvlakken en zo besparen in zowel stroom als capaciteitstarief.

Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

Eenvoudig na te rekenen, een degelijke thuisbatterij moet 5000 laadcycli aankunnen. Dat is de volledige capaciteit van het batterypack. Meestal is een dagelijkse cyclus van 10 tot 90% gebruikelijk, dat is 80% capaciteit. Men rekent aan 360 dagen per jaar dat geeft een kleine 17 jaar gebruik. De meeste fabrikanten voorzien 10 jaar garantie. Let wel, niet iedereen zal de batterij elke dag 100% (of 80%) gaan benutten en kan vaak ook niet iedere dag volledig opladen, vooral in de winter. Maar er zijn mensen die ook trachten winst te maken met het dynamisch tarief en die gebruiken hun batterij wel ten volle.
                      Er zijn ook goedkope batterijen van 1000 laadcycli en batterijen van 10.000 laadcycli. Je zal begrijpen dat er een prijsverschil zal zijn. Terugverdientijd ergens tussen 10 en 14 jaar, afhankelijk op welke manier je de batterij gebruikt. Iemand met grote pieken in de stroomafname kan die flink afvlakken en zo besparen in zowel stroom als capaciteitstarief.
                      Je vergeet uiteraard de degradatie van de batterij erbij te vermelden
                      Elke instantie; winkel of plaatser geeft aan dat een thuisbatterij op het ogenblik zichzelf niet terugverdiend en je er dus verlies op doet. Uiteraard moet je de waarheid onder ogen willen zien ...
                      Maar in onze Belgische "situatie" kan je niet anders dan een batterij te laten plaatsen wegens het weer/gaan werken en dus weinig thuis = dus héél weinig zelfverbruik van de zonnepanelen

grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Op de omvormer van uw zonnepanelen staat toch een schakelaar?
                        Zet die op off en ge hebt geen overproductie.
                        Airco laten verwarmen met de ramen open, te zot voor woorden.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Op de omvormer van uw zonnepanelen staat toch een schakelaar?
                          Zet die op off en ge hebt geen overproductie.
                          Airco laten verwarmen met de ramen open, te zot voor woorden.
                          Frank heeft wel nog GSC certificaten hé Freddy.
                          En ik ben nog aan het wachten op meer info over die ELWA dimmer,
                          t’is te zeggen hoe dat nu zit met die koppeling P1 poort, heb ergens
                          gelezen dat het NL protocol niet hetzelfde is als hier in België.
                          Last edited by Geerten; 27 april 2025, 19:33.

Comment

Nee want dan telt mijn groene stroom niet meer op en krijg ik minder certificaten

Edit: ik heb 2 PV installaties: 1x5kVA uit 2011 waar ik tot 2031 nog €330/1000kWh voor krijg en een tweede van 4.6kVA uit 2021 met een batterij. Deze batterij meet ook via extra meetlussen de stroom die de oudste installatie produceert en neemt deze met een maximum van 5000W mee op.

Deze namiddag zal er op mijn dak dus een slordige 8000W geproduceerd worden en met een dynamisch contract word je dus rechtstreeks blootgesteld aan de belpex prijs van € -0.266 met daar bovenop nog € -0,01305 van de leverancier. Ik heb de batterij dus kunnen leegtrekken van 60% naar 19% nu dus heb ik weer buffer voor 81%. Rest er nog 3000W die naar het net zou gaan dus de airco's zullen blijven opstaan met de ramen geopend. Ik hou alles vanop afstand in het oog en kan de airco's sturen via de app, alsook de Flexio sturing die blijkbaar zijn eigen agenda heeft onder het mom van netbalancing.

Maar om on-topic te blijven: vanaf augustus gaan we hier ook full EV en neem ik het verhaal van de laadkaarten ook onder de loep en dan zeker ifv de winterperiode.
                            Je krijgt nog dikke GSC’s, en dat was een heel vette oversubsidiering waarvan iedereen wist en nog weet dat dat onmogelijk houdbaar was en is.

Ongelooflijk dat jij hierover durft te klagen dat prijzen nu realistischer aangerekend worden.

En ga niet de kaart van jaloezie uit spelen, ik zit in een vergelijkbare situatie. Ik heb nog GSC van 2010 en een tweede installatie van 2022 zonder batterij. Ik erken 100% dat mijn eerste installatie dik en vet gesubsidieerd werd (belastingsaftrek van 40%) en wordt (GSC).
                            En ik ga geen fora vol zetten met gejank en gehuil.

Alles bij elkaar blijft PV interessant.
                            Aan de batterij heb ik me al gek gerekend… ik krijg ze niet goed gerekend.
                            Ik zou met een batterij van ca 10 kWh een besparing van 400€ per jaar kunnen realiseren, en ik wil zo’n investering na 6-7 jaar zeker terugverdiend hebben, om nog een klein beetje winst te boeken voor ze versleten geraakt.
                            Dat maakt dat ik maximaal 240-260€ per kWh wil betalen of ca 2600€ voor 10 kWh.

Recent nog eens een offerte gevraagd, en de prijzen voor de allergoedkoopste zaten rond 6000€, betere merken 10.000€.
                            Die laatste is gewoon geldverkwisting, en dus ook verkwisting van grondstoffen.

Comment

Frank heeft wel nog GSC certificaten hé Freddy.
                              En ik ben nog aan het wachten op meer info over die ELWA dimmer,
                              t’is te zeggen hoe dat nu zit met die koppeling P1 poort, heb ergens
                              gelezen dat het NL protocol niet hetzelfde is als hier in België.
                              In het leven kan men niet altijd alles krijgen en niets geven, al zou iedereen dat uiteraard graag hebben.
                              Maar welke impact zou het hebben op GSC's?
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                Maar welke impact zou het hebben op GSC's?
                                In mijn geval (5,12 Kw waar ik GSC’s voor krijg) = ongeveer gemiddeld een kleine 1.500€ per jaar
                                Freddy, dat zet je niet uit op piek momenten.
                                Daarnaast ligt hier ook nog een identieke installatie zonder GSC die zou ik bv. kunnen uit zetten,
                                daarmee dat ik gekozen heb voor een twee jaar vast contract, niet dat dat zoveel opbrengt,
                                (ik meen dat ik nu sinds 7 februari ongeveer 90€ krijg voor 1.920 Kwh aan injectie) voordeel
                                is wel dat ik tenminste niet moet betalen voor die injectie…
                                vóór de komst van de digitale meter betaalde ik enkel de vaste kosten plus netvergoeding,
                                kwam dus op iets van in totaal een 1.300€, nu zal dat naar schatting om en rond
                                de 2.000€ draaien denk ik.
                                Pas op, ik klaag niet hé, maar zal hier toch een en ander aanpassen om er toch het maximum
                                uit te halen, en dat zal voorlopig zeker nog geen batterij zijn, temeer omdat ik dan (in mijn geval)
                                een drie maal 400 volt+N omvormer moet kopen.
                                Prijsraming was hier om en rond de 12.000€ voor 10 Kwh batterij plus omvormer plus
                                installeren en laten keuren, dan liever investeren in wat slim gestuurde toestellen zoals
                                een boilersturing in de zin van dat ELWA ding bv. kost maar iets van een 400€.
                                Het gaat mij echt niet om die laatste euro er uit te halen hoor, ik zie dat meer als een soort
                                bezigheid om er zonder batterij het maximale uit te halen, zo blijf ik nog wat bezig,
                                wij worden over een paar maanden beiden 70, en spelen ook nog eens met de gedachte
                                om hier het ganse boeltje te verkopen en wat nieuws en kleiner te kopen, wie weet…..

Het is en blijft natuurlijk moeilijk om een ander zijn rekening te maken.
                                Last edited by Geerten; 28 april 2025, 07:08.

Comment

Working...
                                X