Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke laadkaarten bij elektrische wagen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Als je een vast contract hebt, dan weet je niet wat de CREG tarieven volgende maand zullen zijn.
    Actueel is de energieprijs redelijk gezakt, kans dat de CREG tarieven volgende maand onder uw tarief liggen is dan ook reëel.
    Vorige week thuisgekomen en pas om 01:30 kunnen beginnen laden, geen zon uiteraard.
    Omdat de batterij zo goed als leeg was en we de volgende dag terug een lange rit gepland hadden, kon het niet anders dan laden zonder opbrengst van zonnepanelen.
    Niettegenstaande deze maand al 414 kWh injectie, toch meer dan 70 kWh moeten aankopen dankzij de digitale teller dat er nog maar 2 dagen hing.
    En traag laden was ook geen optie, dus al van de tweede dag een hoog piekvermogen.
    Met traag laden aan 3,5 kW zoals je aankaart, dan zouden we 20 uur moeten wachten alvorens de volgende lange rit te kunnen doen.
    Akkoord, we doen ook niet elke dag een lange rit, maar 1 keer moeten laden op een maand is genoeg om uw capaciteitstarief te bepalen.
    Andere optie was natuurlijk een half uurtje vroeger opstaan en eerst passeren via een snellader.

Niet alleen 1 keer moeten laden op een maand doet het captar vastleggen, ook als je 1 kwartier in diezelfde maand een elektrische oven gebruikt terwijl de wasmachine nog draait zal dat resulteren in een verhoging. Maakt niet uit of dit overdag of 's nachts is, veel zon of geen zon. Dat is het absurde van het systeem, vooral als je dan ook nog eens ziet dat een dynamisch tarief op dezelfde moment jou geld geeft om te laden.

Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

Terwijl plug-in hybride auto's niet het beste van twee werelden is, maar net het slechtste van twee werelden.
      Nochtans zou het véél ouderen zonder salariswagen over de streep kunnen trekken. Ik rij nu met een Lexus, zo'n zelfladende hybride. Ik wacht op een plugin hybride om misschien mijn vermoedelijk laatste auto te kopen.
      Ik ben vandaag even gaan kijken bij Toyota, maar zij hebben nu slechts één plugin. In die toonzaal werd ik bijna bedolven onder de "camions" die zelfs niet in mijn garage geraken.
      Met een plugin die een autonomie van zo'n 50à 60 km heeft zou ik zeker 95% elektrisch rijden en zou ik traag kunnen laden aan een gewoon stopcontact (geen piek, kleinere batterij dan een full el. en geen apart duurder tarief, want een aparte teller voor laadpalen thuis zal zo goed als zeker dienen om de verloren accijnzen van brandstoffen te recupereren via de el. rekening).
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Andere optie was natuurlijk een half uurtje vroeger opstaan en eerst passeren via een snellader.
        Om daar nog meer te betalen zeker?
        En als jij 's nachts thuiskomt, dan ga je ook nog eens vroeger opstaan?
        Geen halfuur maar een uur want laden is 40 minuten en de snellader is een kwartier van hier.
        En met maar enkele kilometers autonomie ga ik het ook niet gaan zoeken om naar een laadpaal te rijden.

Niet alleen 1 keer moeten laden op een maand doet het captar vastleggen, ook als je 1 kwartier in diezelfde maand een elektrische oven gebruikt terwijl de wasmachine nog draait zal dat resulteren in een verhoging.
        Maar nooit direct meer dan 11 kWh.

Maakt niet uit of dit overdag of 's nachts is, veel zon of geen zon. Dat is het absurde van het systeem, vooral als je dan ook nog eens ziet dat een dynamisch tarief op dezelfde moment jou geld geeft om te laden.
        Je veralgemeent weer door ergens een of ander toevallig voordelig contract te nemen en dat als referentie te nemen.
        Ten eerste maakt dag of nacht net veel uit.
        Als er met de zonnepanelen nog 5 kWh productie is terwijl je 11 kWh in de batterij steekt, dan is de piek 6kWh, tijdens de nacht meer dan 11 kWh.
        Ten tweede biedt nog niet elke leverancier dynamische contracten aan en zijn die ook niet altijd met negatieve energietarieven plus dat ze soms ook een veel hogere vaste kost aanrekenen.

Verschil met digitale teller is nu al goed merkbaar.
        Op 1 week is er aan de actuele tarieven al 58,48€ verbruik en 8,92€ injectie, niettegenstaande injectie veel meer is dan verbruik.
        Zou dus komen op 49,56€ Facturatie, daar waar we met de analoge teller geen verbruik hadden.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Hier ook. Sinds de plaatsing op één maand tijd 220 kWh verbruik en 350 kWh injectie. Ik heb dan nog zoveel mogelijk de injectie proberen te beperken door zelfverbruik. Voorlopige piek van 5,5 kW
          Van februari 2024 tot februari 2025 verbruik van 950 kWh voor 12 maanden en een forfaitaire piek van 2,5 kW
          OK, één en ander was wat overgesubsidieerd, maar in dit apenland vallen ze altijd van het ene uiterste in het andere. Een gokje: na één jaar DM vermoedelijk rond de 3500 à 4000 kWh verbruik... (is wel mijn enige energierekening)

Comment

Niet alleen 1 keer moeten laden op een maand doet het captar vastleggen, ook als je 1 kwartier in diezelfde maand een elektrische oven gebruikt terwijl de wasmachine nog draait zal dat resulteren in een verhoging. Maakt niet uit of dit overdag of 's nachts is, veel zon of geen zon. Dat is het absurde van het systeem, vooral als je dan ook nog eens ziet dat een dynamisch tarief op dezelfde moment jou geld geeft om te laden.
            Eén keer per maand niet goed opletten zorgt er inderdaad voor dat het capaciteitstarief omhoog gaat (vanaf dan tot het einde van die maand maakt het ook niet meer uit dat je meer toestellen tegelijk inschakelt, zolang je niet over die ene piek gaat).
            Voor januari heb ik zo een piekverbruik van 6 KW, er was een probleem met de thuisaccu die zichzelf offline zette omdat die toen meer dan een week niet meer bijgeladen werd omdat het weer te slecht was.
            Ik heb dan naar de installateur gebeld en die raadde aan om de batterij via de app in te stellen om die een keer van het net te laden, ik zag bij die instellingen geen mogelijkheid om het vermogen aan te passen, en toen de batterij al een tijdje aan het laden was zag ik dat die met 5 KW geladen werd.
            Toen was het toch al te laat om het opladen te onderbreken, want die was al meer dan een kwartier met dat vermogen aan het laden.
            Dat was begin januari, de rest van die maand heb ik er dan niet echt meer op gelet om geen grote verbruikers tegelijk in te schakelen, want om aan 6 KW te geraken met de apparaten die ik hier heb staan moet ik al alles tegelijk aanzetten.
            Vorig jaar is het piekvermogen hier altijd lager geweest dan 2,5KW. Met de elektrische wagen zal dat nu in de zomer ook nog wel lukken als ik die altijd overdag laad terwijl de zonnepanelen meehelpen, in de winter zal ik daar voortaan ook wel wat over gaan.
            Met de 2,3 KW die de standaard lader voor de auto levert is er in de winter al zo goed als geen speling meer over om het piekvermogen onder de 2,5 KW te houden.
            Als ik dan tijdens het laden geen wasmachine, microgolf, elektrische oven of inductiekookplaat gebruik dan kan ik het piekvermogen net onder de 3 KW houden, dat zal dan niet zoveel duurder worden dan het minimum van 2,5 KW dat we toch al moeten betalen.

Een elektrische oven heeft een thermostaat die in en uit schakelt om de temperatuur op de ingestelde waarde te houden, daardoor zal die normaalgezien nooit een kwartier continu het maximale vermogen verbruiken.
            Als de oven voorverwarmd is zal die telkens een paar minuten ingeschakeld en dan weer een paar minuten uitgeschakeld zijn, voor het "piekverbruik" wordt het gemiddelde per kwartier berekend.
            Met een wasmachine moet je vooral opletten tijdens de opwarmfase, en die kan naargelang de gekozen temperatuur wel langer dan 15 minuten duren.
            Eens de wasmachine het water op temperatuur heeft gebracht is het verbruik véél lager, en dan speelt dat ook geen grote rol meer in het piekverbruik.
            Als je bijvoorbeeld de wasmachine aan zet, een half uur voor je het eten klaarmaakt op een inductiekookplaat, dan zal het piekverbruik ook niet zo hoog oplopen.
            Last edited by Black B@ndit; 12 april 2025, 09:59.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Om daar nog meer te betalen zeker?
              En als jij 's nachts thuiskomt, dan ga je ook nog eens vroeger opstaan?
              Geen halfuur maar een uur want laden is 40 minuten en de snellader is een kwartier van hier.
              En met maar enkele kilometers autonomie ga ik het ook niet gaan zoeken om naar een laadpaal te rijden.

Maar nooit direct meer dan 11 kWh.

Je veralgemeent weer door ergens een of ander toevallig voordelig contract te nemen en dat als referentie te nemen.
              Ten eerste maakt dag of nacht net veel uit.
              Als er met de zonnepanelen nog 5 kWh productie is terwijl je 11 kWh in de batterij steekt, dan is de piek 6kWh, tijdens de nacht meer dan 11 kWh.
              Ten tweede biedt nog niet elke leverancier dynamische contracten aan en zijn die ook niet altijd met negatieve energietarieven plus dat ze soms ook een veel hogere vaste kost aanrekenen.

Op 1 week is er aan de actuele tarieven al 58,48€ verbruik en 8,92€ injectie, niettegenstaande injectie veel meer is dan verbruik.
              Zou dus komen op 49,56€ Facturatie, daar waar we met de analoge teller geen verbruik hadden.
              Het is een optie hé man. Hier staat een snellader op letterlijk twee minuten van mijn thuis. Moest ik hem nodig hebben. Maar je had natuurlijk ook kunnen bijladen op uw vorige rit naar huis, garantie dat je wel ergens ene op uw thuisrit zou tegenkomen zonder omweg. Maar dan ben je waarschijnlijk te moe om nog ergens 20 minuten te laden. Want de vraag is of je überhaupt opnieuw de volle 100% nodig hebt. En ook weer auto-afhankelijk die laadtijd, de langste tijd dat ik aan een snellader heb gestaan (de auto, ik ga wel even wat anders doen) is 23 minuten maar meestal minder dan 20 minuten.

Jij veralgemeent dan weer de meest slechte situatie. Hoe vaak op een jaar komt het voor dat je om 01:30 thuiskomt én de batterij leeg is én opnieuw een lange rit moet doen én geen mogelijk hebt (of zin) om nog te laden op de thuisrit? Tja, dan kan je kiezen tussen een hoge captar of de hogere kosten van 1 snellaadbeurt (als die niet door een werkgever wordt betaald).
              En ten tweede, heel veel leveranciers (12 op dit moment) bieden wél al dynamische contracten aan. Met een extra vaste kost tussen 0 en 10.22 euro per maand. Teveel of onbetaalbaar? Blijf er dan van weg en maak een andere keuze. Of denk aan de mensen die zelfs geen zonnepanelen liggen hebben.
              Hombre

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Eén keer per maand niet goed opletten zorgt er inderdaad voor dat het capaciteitstarief omhoog gaat (vanaf dan tot het einde van die maand maakt het ook niet meer uit dat je meer toestellen tegelijk inschakelt, zolang je niet over die ene piek gaat).
                Voor januari heb ik zo een piekverbruik van 6 KW, er was een probleem met de thuisaccu die zichzelf offline zette omdat die toen meer dan een week niet meer bijgeladen werd omdat het weer te slecht was.
                Ik heb dan naar de installateur gebeld en die raadde aan om de batterij via de app in te stellen om die een keer van het net te laden, ik zag bij die instellingen geen mogelijkheid om het vermogen aan te passen, en toen de batterij al een tijdje aan het laden was zag ik dat die met 5 KW geladen werd.
                Toen was het toch al te laat om het opladen te onderbreken, want die was al meer dan een kwartier met dat vermogen aan het laden.
                Dat was begin januari, de rest van die maand heb ik er dan niet echt meer op gelet om geen grote verbruikers tegelijk in te schakelen, want om aan 6 KW te geraken met de apparaten die ik hier heb staan moet ik al alles tegelijk aanzetten.
                Vorig jaar is het piekvermogen hier altijd lager geweest dan 2,5KW. Met de elektrische wagen zal dat nu in de zomer ook nog wel lukken als ik die altijd overdag laad terwijl de zonnepanelen meehelpen, in de winter zal ik daar voortaan ook wel wat over gaan.
                Met de 2,3 KW die de standaard lader voor de auto levert is er in de winter al zo goed als geen speling meer over om het piekvermogen onder de 2,5 KW te houden.
                Als ik dan tijdens het laden geen wasmachine, microgolf, elektrische oven of inductiekookplaat gebruik dan kan ik het piekvermogen net onder de 3 KW houden, dat zal dan niet zoveel duurder worden dan het minimum van 2,5 KW dat we toch al moeten betalen.

Een elektrische oven heeft een thermostaat die in en uit schakelt om de temperatuur op de ingestelde waarde te houden, daardoor zal die normaalgezien nooit een kwartier continu het maximale vermogen verbruiken.
                Als de oven voorverwarmd is zal die telkens een paar minuten ingeschakeld en dan weer een paar minuten uitgeschakeld zijn, voor het "piekverbruik" wordt het gemiddelde per kwartier berekend.
                Met een wasmachine moet je vooral opletten tijdens de opwarmfase, en die kan naargelang de gekozen temperatuur wel langer dan 15 minuten duren.
                Eens de wasmachine het water op temperatuur heeft gebracht is het verbruik véél lager, en dan speelt dat ook geen grote rol meer in het piekverbruik.
                Als je bijvoorbeeld de wasmachine een half uur voor je het eten klaarmaakt op een inductiekookplaat aanzet, dan zal het piekverbruik ook niet zo hoog oplopen.
                Klopt, op de nieuwere elektrische toestellen is er vaak al de mogelijkheid om een lagere piekstroom te kiezen. Op onze recente Siemens oven kan je gewoon voorverwarmen maar ook dubbel zo snel (met dubbel het vermogen). Onbelangrijk als je alleen de oven gebruikt, maar je merkt het wel als er ook nog andere apparaten zoals de microgolf en de elektrische kookplaten gebruikt worden, wat vaak het geval is bij het koken.
                De vaatwasser van Miele heeft dan weer een eco-stand met niet alleen een lagere temperatuur maar ook een langere opwarmtijd met veel lager vermogenspieken.
                Slechtste resultaat is hier iets van 5.5kWp in januari, afgebouwd naar 3kWp in maart en april.

Hombre

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht

Hier ook. Sinds de plaatsing op één maand tijd 220 kWh verbruik en 350 kWh injectie. Ik heb dan nog zoveel mogelijk de injectie proberen te beperken door zelfverbruik. Voorlopige piek van 5,5 kW
                  Hier sinds plaatsing (7feb) 500 Kwh afname en 1.530 Kwh injectie zie ik op Mijn Fluvius.

Comment

Nochtans zou het véél ouderen zonder salariswagen over de streep kunnen trekken. Ik rij nu met een Lexus, zo'n zelfladende hybride. Ik wacht op een plugin hybride om misschien mijn vermoedelijk laatste auto te kopen.
                    Ik ben vandaag even gaan kijken bij Toyota, maar zij hebben nu slechts één plugin. In die toonzaal werd ik bijna bedolven onder de "camions" die zelfs niet in mijn garage geraken.
                    Met een plugin die een autonomie van zo'n 50à 60 km heeft zou ik zeker 95% elektrisch rijden en zou ik traag kunnen laden aan een gewoon stopcontact (geen piek, kleinere batterij dan een full el. en geen apart duurder tarief, want een aparte teller voor laadpalen thuis zal zo goed als zeker dienen om de verloren accijnzen van brandstoffen te recupereren via de el. rekening).
                    Ah, en welk model Nete ?
                    ik heb wel slecht nieuws voor je: die dingen gaan NOOIT stuk !
                    Toyota/Lexus is het beste imho dat je momenteel kan kopen.
                    Hier bollen we al 19 jaar met een Prius rond.
                    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                    Si non, on devient bonbon
                    Et les gens nous mangent !"

Comment

Het is een optie hé man. Hier staat een snellader op letterlijk twee minuten van mijn thuis. Moest ik hem nodig hebben. Maar je had natuurlijk ook kunnen bijladen op uw vorige rit naar huis, garantie dat je wel ergens ene op uw thuisrit zou tegenkomen zonder omweg. Maar dan ben je waarschijnlijk te moe om nog ergens 20 minuten te laden. Want de vraag is of je überhaupt opnieuw de volle 100% nodig hebt. En ook weer auto-afhankelijk die laadtijd, de langste tijd dat ik aan een snellader heb gestaan (de auto, ik ga wel even wat anders doen) is 23 minuten maar meestal minder dan 20 minuten.
                      Je zit volledig naast de kwestie.
                      Onderweg laden aannemen snellader kost gemiddeld tussen de 63 en 83 cent per kWh.
                      Met de digitale meter moeten we die ook aankopen.
                      Met de analoge meter niet want jaarlijks hadden we 1 tot 1,5 MWh over.
                      Nu gaan we meer dan de helft tot 3/4 van het jaarverbruik moeten aankopen en met het capaciteitstarief nog aan veel duurdere prijs ook.
                      Daar gaat het om!
                      Trouwens de dichtstbijzijnde snellader is op 12 kilometer, met nog 19 km autonomie rij ik daar niet naartoe als dat niet echt moet.
                      Men moet maar de pech hebben dat die om één of andere reden niet werkt en dan staat men daar.

Jij veralgemeent dan weer de meest slechte situatie. Hoe vaak op een jaar komt het voor dat je om 01:30 thuiskomt én de batterij leeg is én opnieuw een lange rit moet doen én geen mogelijk hebt (of zin) om nog te laden op de thuisrit?
                      Ik weet het, weer alles in het belachelijke trekken door ideale situaties als referentie te nemen.
                      Net zoals je ook weer de tijden minimaliseert door uw situatie als referentie te nemen en te veralgemenen.
                      Laden van 10% naar 80% is aan ideale laadsnelheid 31 minuten, maar zelden geeft een snellader dit.
                      En ja wij komen wel vaker na middernacht thuis en ja ook op een zondag rijden we ook al gemakkelijk meer dan 200 of 300 kilometer.
                      Maar dat is allemaal naast de kwestie, feit blijft dat 1 keer moeten laden heel de maand om zeep helpt wat capaciteitstarief betreft.

Tja, dan kan je kiezen tussen een hoge captar of de hogere kosten van 1 snellaadbeurt (als die niet door een werkgever wordt betaald).
                      Alles eigen kost.

En ten tweede, heel veel leveranciers (12 op dit moment) bieden wél al dynamische contracten aan. Met een extra vaste kost tussen 0 en 10.22 euro per maand. Teveel of onbetaalbaar? Blijf er dan van weg en maak een andere keuze. Of denk aan de mensen die zelfs geen zonnepanelen liggen hebben.
                      Dat laatste is de grap van het jaar.
                      Capaciteitstarief en de wagen tijdens de nacht moeten laden is voor iedereen even duur, alleen is de dure investering van de zonnepanelen er ook nog bij zonder dat men er enig nut aan heeft voor die laadbeurt.
                      Zonnepanelen hebben is gewoon nog een grotere slag in het gezicht met de digitale teller.
                      Overdag nog eens geladen tijdens volle zon.
                      Niettegenstaande 43,7 kW opbrengst toch 27 kW aanbrengen kopen dankzij de digitale teller en niet terugdraaien alsook toch weer een piekverbruik van 7,6 kWh.
                      Onze laadpaal kan nog niet ingesteld worden op een lager vermogen, is dus ongeveer 11 kWh.
                      Zal die wel laten aanpassen, maar ombouw kost me toch weer 650€ met werk, verplaatsing en onderdelen.
                      Weer een extra kost dankzij de digitale meter.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht

Ah, en welk model Nete ?
                        CT200h

Comment

Je zit volledig naast de kwestie.
                          Onderweg laden aannemen snellader kost gemiddeld tussen de 63 en 83 cent per kWh.
                          Met de digitale meter moeten we die ook aankopen.
                          Met de analoge meter niet want jaarlijks hadden we 1 tot 1,5 MWh over.
                          Nu gaan we meer dan de helft tot 3/4 van het jaarverbruik moeten aankopen en met het capaciteitstarief nog aan veel duurdere prijs ook.
                          Daar gaat het om!
                          Trouwens de dichtstbijzijnde snellader is op 12 kilometer, met nog 19 km autonomie rij ik daar niet naartoe als dat niet echt moet.
                          Men moet maar de pech hebben dat die om één of andere reden niet werkt en dan staat men daar.

Ik weet het, weer alles in het belachelijke trekken door ideale situaties als referentie te nemen.
                          Net zoals je ook weer de tijden minimaliseert door uw situatie als referentie te nemen en te veralgemenen.
                          Laden van 10% naar 80% is aan ideale laadsnelheid 31 minuten, maar zelden geeft een snellader dit.
                          En ja wij komen wel vaker na middernacht thuis en ja ook op een zondag rijden we ook al gemakkelijk meer dan 200 of 300 kilometer.
                          Maar dat is allemaal naast de kwestie, feit blijft dat 1 keer moeten laden heel de maand om zeep helpt wat capaciteitstarief betreft.

Alles eigen kost.

Dat laatste is de grap van het jaar.
                          Capaciteitstarief en de wagen tijdens de nacht moeten laden is voor iedereen even duur, alleen is de dure investering van de zonnepanelen er ook nog bij zonder dat men er enig nut aan heeft voor die laadbeurt.
                          Zonnepanelen hebben is gewoon nog een grotere slag in het gezicht met de digitale teller.
                          Overdag nog eens geladen tijdens volle zon.
                          Niettegenstaande 43,7 kW opbrengst toch 27 kW aanbrengen kopen dankzij de digitale teller en niet terugdraaien alsook toch weer een piekverbruik van 7,6 kWh.
                          Onze laadpaal kan nog niet ingesteld worden op een lager vermogen, is dus ongeveer 11 kWh.
                          Zal die wel laten aanpassen, maar ombouw kost me toch weer 650€ met werk, verplaatsing en onderdelen.
                          Weer een extra kost dankzij de digitale meter.
                          Zoals altijd heb je weer gelijk zie.

Maar toch drie zaken: als je met 19 km autonomie rest thuiskomt, heb je zonder twijfel al veel laadpunten gepasseerd.
                          Twee: 's nachts laden is niet voor iedereen even duur.
                          Drie: ook al heb je een (verkeerde) laadpaal waarvan het aanpassen naar minder dan 11kW je "650€ met werk, verplaatsing en onderdelen" meer kost dan sommige nieuwe laadpalen, in mijn auto kan ik de laadstroom aanpassen tot 60% van wat de laadpaal leveren kan. Maar ik heb dan ook naast de ideale situatie ook nog de ideale (100% zelf instelbare) laadpaal ook nog de ideale auto
                          Hombre

Comment

CT200h
                            Superhandige wagen, vooral met achterklep.
                            En ja persoonlijk vind ik een plug-in hybride het beste van twee werelden.
                            Zeker als je zoals wij in de week vooral korte ritten maakt, je zou dan 90% van de tijd electrisch rijden.
                            Ok, als je dan een keer iets verder moet dan gebruik je benzine, en dan moet je het er maar bij nemen dat je ook een zware batterij transporteert.
                            Maar buiten dat kan electrisch mij ook nog niet bekoren.
                            Probeer maar es op te laden in het putteke van de Ardenne
                            ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                            Si non, on devient bonbon
                            Et les gens nous mangent !"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht

Superhandige wagen, vooral met achterklep.
                              En ja persoonlijk vind ik een plug-in hybride het beste van twee werelden.
                              Zeker als je zoals wij in de week vooral korte ritten maakt, je zou dan 90% van de tijd electrisch rijden.
                              Ok, als je dan een keer iets verder moet dan gebruik je benzine, en dan moet je het er maar bij nemen dat je ook een zware batterij transporteert.
                              Maar buiten dat kan electrisch mij ook nog niet bekoren.
                              Probeer maar es op te laden in het putteke van de Ardenne
                              Bwoa, dan sleur je ook 90% van de tijd een nutteloze motor en benzinetank mee.

Laden in het putteke van de Ardennen? Ook geen laadstation op weg naar/van de Ardennen?
                              Hombre

Comment

Zoals altijd heb je weer gelijk zie.

Maar toch drie zaken: als je met 19 km autonomie rest thuiskomt, heb je zonder twijfel al veel laadpunten gepasseerd.
                                Twee: 's nachts laden is niet voor iedereen even duur.
                                Drie: ook al heb je een (verkeerde) laadpaal waarvan het aanpassen naar minder dan 11kW je "650€ met werk, verplaatsing en onderdelen" meer kost dan sommige nieuwe laadpalen, in mijn auto kan ik de laadstroom aanpassen tot 60% van wat de laadpaal leveren kan. Maar ik heb dan ook naast de ideale situatie ook nog de ideale (100% zelf instelbare) laadpaal ook nog de ideale auto
                                Blijf nu even in-topic.
                                Al uw reacties volledig buiten de kwestie, het gaat hier om het feit dat thuis laden en elektriciteitsverbruik in het algemeen (auto laden is maar een klein deel ervan) fors duurder geworden is door de digitale teller.

Zoals reeds eerder gemeld, en toen heb je met dezelfde zever gereageerd, op de weg op en af staat geen enkele snellader of ik moet ergens meer dan 20 km gaan omrijden zonder zeker te zijn dat die beschikbaar en werkend is, te zot voor woorden als je 's nachts naar huis komt.
                                En neen ik panikeer niet snel en heb er vertrouwen in dat ik thuis geraak zelfs met 19 km resterend omdat in het slechtste geval dat die op nul zou komen, een simpele herstart terug 10 km geeft.
                                Maar ook dat heeft eigenlijk geen enkele impact op het feit dat de digitale teller alles duurder maakt want met de analoge meter zou thuis laden me geen cent gekost hebben.
                                Net als 's nachts verwarmen met de airco ervoor ons niets kostte en nu ook elektriciteit doet aankopen.

Met het laatste punt dat je aanhaalt ben je weer zoals altijd jouw ideale situatie aan het verhemelen en aan te veralgemenen.
                                Uw laadpaal kan je instellen, uw auto kan je instellen, enz.
                                Uw auto en uw laadpaal, uw situatie is niet die van iedereen, net zoals die van mij ook niet die van iedereen is.

En ja de aanpassing van de laadpaal kost veel geld, de in te bouwen P1 meter kost al meer dan 200€ exclusief BTW, daarbij een vaste vergoeding voor de verplaatsing en de werktijd voor aanpassing van de bekabeling en wegnemen van de loadbalancing die voor de analoge teller nodig was.
                                Zonder ingebouwde P1 meter kan men geen instellingen aanpassen wat vermogen betreft, dat had met een analoge teller ook geen enkel nut en dus weer een nadeel met de digitale teller.

Dat mensen die (bijna) nooit ver rijden, (bijna) nooit overdag weg zijn en (bijna) altijd hun ideale laadpunt kunnen kiezen een andere ervaring hebben, dat kan uiteraard zijn.
                                Maar ook voor hun kost onderweg aan een voor hun ideale en goedkoopste laadpaal laden nog steeds meer dan de 0 cent dat het thuis zou kosten met een analoge teller zolang men op jaarbasis overschot heeft.

En voor je ook dat weer verkeerd gaat bekijken zoals altijd, ik heb nog NOOIT ergens aangekaart dat onze situatie voor iedereen hetzelfde is, nergens veralgemeen ik dit naar iedereen, ik,geef enkel aan welke impact dit voor ons is en de grote verschillen die we ervaren enkel door de digitale teller.
                                Ja we kunnen een deel,opvangen door een batterij, maar ook dat is dan weer een dure investering van vele duizenden Euro's die enkel,door de digitale teller nodig is.

En binnenkort ook nog bijbetalen voor hetgeen dat men op het net zet.
                                Waar stopt de onzin?

Wie niet doet wat de overheid ons aanbeveelt om te doen, die komt er uiteindelijk goedkoper en met minder kopzorgen vanaf.
                                Geen zonnepanelen, geen EV, geen batterij, geen warmtepomp en al dat geld gebruiken voor de rekening van elektriciteit te betalen, men zou vele jaren verder kunnen.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

Comment

Working...
                                X