Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke laadkaarten bij elektrische wagen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

Met de 10 zonnepanelen + de 10KWh batterij werd hier vorig jaar 79% van de verbruikte stroom geleverd door die installatie.
    Kan je moeilijk vergelijken uiteraard, het ene gezin heeft maar 1 persoon, sommige 2, 3 ....
    Tevens is de manier waarop je verwarmt en kookt ook van belang uiteraard
    Kook je dan op elektriciteit dan is er ook weer een groot verschil uit hoeveel personen het gezin bestaat.
    Hetzelfde geldt met verwarmen, voor sommigen is 18-19 graden al voldoende om te "overleven"
    Anderen willen het in huis gezellig houden met een 22 graden.

Dus eigenlijk kan men totaal geen vergelijk maken

grts
    Sieg

Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

Vraagje Freddy, van waar heb je die info?
      T’is het volgende, ik kan deze info hier dus ook opvragen op mijn Fluvius, als ik op het
      grafiekje druk, komt daar het verbruik in Kwh of voor gas in kubieke meter te staan,
      maar als je daar naast op het euro teken klikt zie je dus de prijs, zet je dat per jaar,
      dan staat dat redelijk hoog, maar zet je dat op zes maand of één maand, dan klopt
      dat helemaal niet tegenover elkaar, zouden ze daar misschien meteen de vaste kosten
      voor een heel jaar in hun berekening mee in rekening brengen als je deze op jaar zet?
      Wat er op neerkomt dat mijn elektriciteit momenteel op ongeveer 1€ per Kwh zou komen
      te kosten….
      Lijkt mij een rare manier van berekenen, hun software klopt op dat vlak nog voor geen meter.

Kijk eens bij jouw energieleverancier. Ik ben klant bij Engie, met de app kan ik 1 of 2 dagen later mijn verbruik en injectie zien zowel in kWh als in Euro's, rekening houdende met de actuele (maandelijkse) piekafname voor de captar. Met natuurlijk ook een handig maand en jaaroverzicht.
      Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

Vraagje Freddy, van waar heb je die info?
        T’is het volgende, ik kan deze info hier dus ook opvragen op mijn Fluvius, als ik op het
        grafiekje druk, komt daar het verbruik in Kwh of voor gas in kubieke meter te staan,
        maar als je daar naast op het euro teken klikt zie je dus de prijs, zet je dat per jaar,
        dan staat dat redelijk hoog, maar zet je dat op zes maand of één maand, dan klopt
        dat helemaal niet tegenover elkaar, zouden ze daar misschien meteen de vaste kosten
        voor een heel jaar in hun berekening mee in rekening brengen als je deze op jaar zet?
        Wat er op neerkomt dat mijn elektriciteit momenteel op ongeveer 1€ per Kwh zou komen
        te kosten….
        Lijkt mij een rare manier van berekenen, hun software klopt op dat vlak nog voor geen meter.

Hey Geert,
        Tot op de cent juist is het misschien niet, maar wel een redelijk goed zicht.
        Moeilijk in te schatten op jaarbasis, maar toch al op deze maand.
        Ik heb gewoon de totale kost per kWh van onze leverancier genomen van deze maand rekening houdend met het capaciteitstarief, die kost is dus gekend.
        Met een piekvermogen van 2,5 kW kost een kWh 35 cent (all in), met 6 kW al 45 cent en met een piekvermogen van 12 kW komt het al op 54 cent per kWh.
        We hebben deze maand (hopelijk niet elke maand) een piek van 11,7 kW.
        Dan tel ik mijn verbruik aan 54 cent om een inschatting te hebben.
        Voor injectie geven ze deze maand 5 cent, daar dus zelfde berekening mee gedaan.
        Op Mijn Fluvius zie ik wel geen prijzen, enkel verbruik in kWh.
        Ik ga ervan uit dat de prijzen die opgegeven worden ongeveer kloppen.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

Hey Geert,
          Tot op de cent juist is het misschien niet, maar wel een redelijk goed zicht.
          Moeilijk in te schatten op jaarbasis, maar toch al op deze maand.
          Ik heb gewoon de totale kost per kWh van onze leverancier genomen van deze maand rekening houdend met het capaciteitstarief, die kost is dus gekend.
          Met een piekvermogen van 2,5 kW kost een kWh 35 cent (all in), met 6 kW al 45 cent en met een piekvermogen van 12 kW komt het al op 54 cent per kWh.
          We hebben deze maand (hopelijk niet elke maand) een piek van 11,7 kW.
          Dan tel ik mijn verbruik aan 54 cent om een inschatting te hebben.
          Voor injectie geven ze deze maand 5 cent, daar dus zelfde berekening mee gedaan.
          Klopt jouw verbruik vanaf 22/04? Bij mij is het verbruik exact het dubbele op de app vanaf dan...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht

Klopt jouw verbruik vanaf 22/04? Bij mij is het verbruik exact het dubbele op de app vanaf dan...
            Sorry maar ik snap je vraag niet goed, wat bedoel je juist?
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Sorry maar ik snap je vraag niet goed, wat bedoel je juist?
              Op Fluvius en op mijn eigen EMS zie ik op 24/04 15,4 kWh en op de Engie app 30,8kWh. Verdere controle leert dat vanaf 22/04 al zo is en tot op heden blijft duren : dubbele aanrekening.

Als ik dit bij Engie wil aanklagen, krijg ik een Ai bot aan de lijn maar nog steeds geen medewerker en dus ook geen oplossing voor het probleem.
              Last edited by frank207be; 30 april 2025, 18:18.

Comment

Op Fluvius en op mijn eigen EMS zie ik op 24/04 15,4 kWh en op de Engie app 30,8kWh. Verdere controle leerrt dat vanaf 22/04 al zo is en tot op heden blijft duren : dubbele aanrekening.

Als ik dit bij Engie wil aanklagen, krijg ik eenAIi bot aan de lijn maar nog steeds geen medewerker en dus ook geen oplossing voor het probleem.
                Ah maar daar kan ik u niet bij helpen, ik heb de app van Engie niet.
                Niet toevallig voor Hombre bedoeld?
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Ah maar daar kan ik u niet bij helpen, ik heb de app van Engie niet.
                  Niet toevallig voor Hombre bedoeld?
                  Mijn vergissing sorry. Ik had mijn leesbril niet op

Comment

Hey Geert,

Ok Freddy, uiteraard zie je dat niet op Mijn Fluvius, maar ik kan dat hier zien
                    op Mijn Luminus (de leverancier dus) ik weet natuurlijk niet of je dat bij alle
                    leveranciers kan zien, en dan heb je daar ook nog eens de verschillende
                    contracten wat die mannen aanbieden.
                    Ik heb dat hier aangepast en zit sinds half april op (Fluvius Basic vast voor twee jaar)
                    bij dat basic contract kan je enkel “zelf” alles regelen of eventueel aanpassen,
                    je krijgt dus “geen” telefonische hulp van een medewerker, wat redelijk wat
                    scheelt in de vaste kost bij Luminus, ik denk iets van 70€ per jaar voor die
                    telefonische ondersteuning.
                    Twee jaar vast is misschien niet het goedkoopste, maar een flex contract zie ik wat
                    als inzetten op beurs genoteerde aandelen, en dat is nu echt iets wat niet in mijn
                    aard ligt.
                    Last edited by Geerten; 30 april 2025, 19:13.

Comment

Op Fluvius en op mijn eigen EMS zie ik op 24/04 15,4 kWh en op de Engie app 30,8kWh. Verdere controle leert dat vanaf 22/04 al zo is en tot op heden blijft duren : dubbele aanrekening.

Als ik dit bij Engie wil aanklagen, krijg ik een Ai bot aan de lijn maar nog steeds geen medewerker en dus ook geen oplossing voor het probleem.
                      Even gaan nakijken en Fluvius vergeleken met de Engie app: exact dezelfde gegevens. Engie maakt in de app geen onderscheid tussen dag en nacht maar dat wist u ongetwijfeld reeds.
                      Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

Even gaan nakijken en Fluvius vergeleken met de Engie app: exact dezelfde gegevens. Engie maakt in de app geen onderscheid tussen dag en nacht maar dat wist u ongetwijfeld reeds.
                        Dan zal het wel weer een issue zijn met de dynamische contracten.

Mijn digitale meter staat in meetregime 3 en stuurt kwartier gegevens door naar Engie. In de app zie ik dan ook verbruik en injectie per uur.

Maar ik moet alles nog eens goed narekenen. Met de dunkelflautes van afgelopen winter en de negatieve injectie tarieven van nu is de winst met een dynamisch contract icm sturing op zijn zachtst gezegd minimaal. Gisterenavond heb ik wel flink verkocht maar dit was enkel mogelijk omdat ik vandaag thuis ben en de auto niet moest worden opgeladen. Die gaat vanaf 12u weer aan de stekker bij een tarief van -15ct/kWh.

Eigenlijk is heel dat dynamisch gedoe vooral prima als je overdag veel thuis bent en je maximaal kan inspelen op goedkopere elektriciteit tijdens de daluren. Met 2 werkenden buitenshuis overdag komt alles sowieso samen op het duurste piekmoment 's avonds en moet je nog continu puzzelen.
                        Last edited by frank207be; 1 mei 2025, 10:25.

Comment

Eigenlijk is heel dat dynamisch gedoe vooral prima als je overdag veel thuis bent en je maximaal kan inspelen op goedkopere elektriciteit tijdens de daluren. Met 2 werkenden buitenshuis overdag komt alles sowieso samen op het duurste piekmoment 's avonds en moet je nog continu puzzelen.
                          Voila, hetgeen ik hier al vanaf het begin zeg over die digitale meter

Trouwens onlangs een studie gelezen waaruit bleek dat een normaal werkend gezin in Vlaanderen amper maximum 30% zelfverbruik heeft van hun zonnepaneelinstallatie, en dit dan nog met de nieuwste machines en goed plannen.
                          Dus 70% van hun opbrengst gaat het net op !

Waaruit overduidelijk blijkt dat de digitale meter er niet gekomen is om het de consument makkelijker te maken maar puur om geld op te brengen voor de energieleveranciers

grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

Waaruit overduidelijk blijkt dat de digitale meter er niet gekomen is om het de consument makkelijker te maken maar puur om geld op te brengen voor de energieleveranciers

grts
                            Sieg
                            En is hij intussen al gekomen, je "geliefde" digitale meter ? Of heb je mijn raad opgevolgd ?
                            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

• Er wordt hier nogal wat verwezen naar de Fluvius app, of beter gezegd "Mijn Fluvius", want een app, daar hebben ze nog niet van gehoord.
                              Het enige nuttige dat ik daar in terugvind is de Piek van de vorige maand.
                              Ik heb direct na het plaatsen van het DM onding een kleine 30 euro geïnvesteerd in een HomeWizard P1 lezer. Op de smartphone kan ik nu zelfs LIVE zien hoeveel stroom ik afneem of injecteer, en kan ik dus desgewenst mijn zelfconsumptie hiermee optimaliseren.
                              Ook week-, maand- en jaar overzichten kan je aflezen. De Homewizard app is gratis, ze hebben ook een betalende optie (99 cent per maand) maar die geeft voor mij geen toegevoegde waarde.
                              Bovendien moet ik dan niet eens aanloggen op Mijn Fluvius met itsme, precies of je gaat inbreken in de Nationale Bank of zo..., om dan de resultaten van gisteren te zien
                              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                                De Homewizard app is gratis, ze hebben ook een betalende optie (99 cent per maand) maar die geeft voor mij geen toegevoegde waarde.
                                Wel goed om in realtime in dezelfde app de opbrengst van zonnepanelen te hebben en dat deze gegevens verwerkt zijn in de andere grafieken.
                                Je kan dan ook Standby -verbruik zien en nog wat andere gegevens.
                                Of het nuttig is, dat moet ieder voor zich uitmaken.

Bovendien moet ik dan niet eens aanloggen op Mijn Fluvius met itsme, precies of je gaat inbreken in de Nationale Bank of zo..., om dan de resultaten van gisteren te zien
                                Itsme is ook geen “verplichting”, het is een “mogelijkheid”.
                                Je kan evengoed met een login werken eens je een account aangemaakt hebt.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

Comment

Working...