Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie zou er nu nog een diesel kopen ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Even de balans weer bovenhalen.

Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

En ja, Geerten heeft nog eens een artikel gevonden om dit topic weer naar zich toe te eigenen.
      Och jong, voel je toch niet altijd zo aangevallen.

Comment

Maar ondertussen (en gisteren nog op VRT nieuws) is Engie wel twee dikke gascentrales aan het bijbouwen.
        Terwijl op nieuwe verkavelingen geen gas meer wordt voorzien.
        https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-energie/belgie-heeft-nog-extra-gascentrale-nodig/10485192.html#:~:text=In%20alle%20scenario's%20waa rin%20Belgi%C3%AB,nog%20drie%20grote%20gascentrale s%20bij.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

Och jong, voel je toch niet altijd zo aangevallen.

Post dan ook geen zever hé
          Hombre

Comment

Maar ondertussen (en gisteren nog op VRT nieuws) is Engie wel twee dikke gascentrales aan het bijbouwen.
            Terwijl op nieuwe verkavelingen geen gas meer wordt voorzien.
            https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-energie/belgie-heeft-nog-extra-gascentrale-nodig/10485192.html#:~:text=In%20alle%20scenario's%20waa rin%20Belgi%C3%AB,nog%20drie%20grote%20gascentrale s%20bij.
            Tja, ook weer topic-gerelateerd zeker?
            Hombre

Comment

Ik reageer op het artikel, niet op u om duidelijk te zijn en misverstanden te voorkomen. :-)

Men kan elk artikel draaien en keren zoveel men wil, de ene journalist wil het veel positiever laten blijken, de andere veel negatiever.
              Een balans in dit artikel met verdraaide en ook wat opgeblazen gegevens.

Men spreekt over snelladen dat een derde duurder is, als men actueel 69 tot 73 cent of soms meer betaalt per kWh om aan een snellader te laden en thuis heb je een contract aan 11,83 cent per kWh zoals actueel aangeboden, dan is dat eerder tot maal 6 en wie thuis ook nog zou laden met zonnepanelen, daarvoor is snelladen onderweg nog heel veel duurder dan een derde erbij zoals het artikel laat blijken.

Ja ik weet dat er laadpassen bestaan die goedkoper zijn, daarom heb ik de standaard prijs genomen dat de leveranciers zelf opgeven onafhankelijk van een laadpas.

Men heeft het ook over 50.000 laadpalen, dat is veel maar de meeste ervan zijn niet beschikbaar voor iedereen ook al zijn ze zogezegd beschikbaar voor iedereen.
              Er staan er ook op parkeerplaatsen van winkels, maar redelijk wat winkels sluiten hun parking af buiten de openingsuren.

Mochten het nu 50.000 snelladers zijn, dan pas was het voor iedereen dat onderweg is pas nuttig, met laders van 11 kW staat men er altijd uren en die geven dan nog niet altijd 11 kW als er veel in de buurt aan het laden zijn.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Ik reageer op het artikel, niet op u om duidelijk te zijn en misverstanden te voorkomen. :-)

Men kan elk artikel draaien en keren zoveel men wil, de ene journalist wil het veel positiever laten blijken, de andere veel negatiever.
                Een balans in dit artikel met verdraaide en ook wat opgeblazen gegevens.

Men spreekt over snelladen dat een derde duurder is, als men actueel 69 tot 73 cent of soms meer betaalt per kWh om aan een snellader te laden en thuis heb je een contract aan 11,83 cent per kWh zoals actueel aangeboden, dan is dat eerder tot maal 6 en wie thuis ook nog zou laden met zonnepanelen, daarvoor is snelladen onderweg nog heel veel duurder dan een derde erbij zoals het artikel laat blijken.

Ja ik weet dat er laadpassen bestaan die goedkoper zijn, daarom heb ik de standaard prijs genomen dat de leveranciers zelf opgeven onafhankelijk van een laadpas.

Men heeft het ook over 50.000 laadpalen, dat is veel maar de meeste ervan zijn niet beschikbaar voor iedereen ook al zijn ze zogezegd beschikbaar voor iedereen.
                Er staan er ook op parkeerplaatsen van winkels, maar redelijk wat winkels sluiten hun parking af buiten de openingsuren.

Mochten het nu 50.000 snelladers zijn, dan pas was het voor iedereen dat onderweg is pas nuttig, met laders van 11 kW staat men er altijd uren en die geven dan nog niet altijd 11 kW als er veel in de buurt aan het laden zijn.
                Men kan elk artikel draaien en keren zoveel men wil, de ene lezer wil het veel positiever laten blijken, de andere veel negatiever.
                Een balans van deze reactie met verdraaide en ook wat opgeblazen gegevens.

Die 11.83 eurocent per kWh zal dan wel zonder enige bijdrage of heffing zijn zeker, als ik nu een opzoeking doe op Mijn Energie komt de goedkoopste leverancier uit op 26.59 eurocent/kWh en dat is met de eenmalige kortingen ​inbegrepen. Zonder kortingen kom je op 28.03 eurocent/kWh. Wat met de snelladers bedoeld wordt in het artikel zijn de 11 of 22kW laders, die vind je zonder veel problemen aan 40 a 45 ct/kWh, daar moet ik alvast maar 500 meter voor rijden en die staat (net als de andere laders in ons dorp) 24/7 toegankelijk voor iedereen. Over het algemeen zijn de superladers duurder en die zijn inderdaad voor een eenmalige laadbeurt meestal 65 a 69 ct/kWh met uitschieters naar boven. Maar er zijn ook goedkopere superladers met prijzen vanaf 53ct of de Tesla superchargers, daar kan je als Tesla Member terecht op de daluren aan 34 ct/kWh en anders 51ct/kWh. Voor heel veel laadkaarten bestaan er trouwens abonnementen waardoor de laadsessies je een stuk minder gaat kosten dan de pakweg 69ct/kWh.
                En inderdaad, thuis laden mét zonnepanelen is inderdaad nog goedkoper, net als voor wie op het werk kan laden, al dan niet tegen een vergoeding.
                Ja, 50.000 laadpalen... er zijn er die buiten bepaalde uren niet toegankelijk zijn, of firma's/zelfstandigen die hun laadpaal aan 200% subsidie hebben geplaatst moeten deze ook publiek zetten maar zetten de prijzen dan zo hoog dat er niemand wenst te laden. En de subsidies zijn binnen...
                Aan de andere kant denk ik niet dat er op dit moment een tekort is. Ik dacht dat je nog altijd bij de overheid een laadpaal in de buurt kan aanvragen.
                Hombre

Comment

Men kan elk artikel draaien en keren zoveel men wil, de ene lezer wil het veel positiever laten blijken, de andere veel negatiever.
                  Het is enkel een kwestie van realistischer te zijn. :-)

Die 11.83 eurocent per kWh zal dan wel zonder enige bijdrage of heffing zijn zeker, als ik nu een opzoeking doe op Mijn Energie komt de goedkoopste leverancier uit op 26.59 eurocent/kWh en dat is met de eenmalige kortingen inbegrepen.
                  Even een snelle berekening
                  Stel dat we de wagen 50 keer per jaar zouden laden met 70 kWh, een 3500 kWh per jaar.
                  Ik neem daarvoor een contract bij de leverancier, inclusief alle vaste kosten, heffingen en zo inbegrepen zonder enige korting, dan komt dat op een totaal van 1029,24 Euro op een jaar met een variabel contract en op 1123,08 Euro met een vast contract.
                  De maximum gerekend en eigenlijk te veel mits zelfs alle vaste kosten ook geteld werden.

Ga ik hetzelfde laden aan een snellader, dan kost het me afhankelijk waar ik ga laden iets meer.
                  Net nog eens de actuele prijs bij Fastned bekeken, 85 cent per kWh.
                  3500 x 0,85 = 2975 Euro
                  3500 x 0,73 = 2555 Euro
                  3500 x 0,69 = 2415 Euro

En laat het ons dan niet hebben over de variatie in prijzen, nog niet lang geleden was het 99 cent per kW en dan komt het al meteen op 3465 Euro.

Zonder kortingen kom je op 28.03 eurocent/kWh. Wat met de snelladers bedoeld wordt in het artikel zijn de 11 of 22kW laders, die vind je zonder veel problemen aan 40 a 45 ct/kWh, daar moet ik alvast maar 500 meter voor rijden en die staat (net als de andere laders in ons dorp) 24/7 toegankelijk voor iedereen.
                  Laat ons ook deze berekening dan eens maken.
                  3500 x 0,40 = 1400 Euro
                  3500 x 0,45 = 1575 Euro

Over het algemeen zijn de superladers duurder en die zijn inderdaad voor een eenmalige laadbeurt meestal 65 a 69 ct/kWh met uitschieters naar boven.
                  Ze zijn uiteraard duurder, maar fors duurder dan een derde duurder zoals in het artikel vermeld.
                  De goedkoopste snellader welke de maximum kan leveren aan de wagen dat ik in de buurt kan vinden is 85 cent per kWh.
                  Een 11 kW lader in de buurt staat aan 53 cent per kWh.
                  3500 x 0,53 = 1855 Euro

Maar er zijn ook goedkopere superladers met prijzen vanaf 53ct of de Tesla superchargers, daar kan je als Tesla Member terecht op de daluren aan 34 ct/kWh en anders 51ct/kWh.
                  Die moeten dan ook in de buurt zijn, je moet ook al member zijn en ook tijdens de daluren kunnen gaan, wat niet evident is als je onderweg moet laden.

Ja, 50.000 laadpalen... er zijn er die buiten bepaalde uren niet toegankelijk zijn, of firma's/zelfstandigen die hun laadpaal aan 200% subsidie hebben geplaatst moeten deze ook publiek zetten maar zetten de prijzen dan zo hoog dat er niemand wenst te laden. En de subsidies zijn binnen...
                  Ja en na een jaar sluiten ze de parking en kan niemand meer klagen want dossier afgesloten en subsidie verkregen.

Aan de andere kant denk ik niet dat er op dit moment een tekort is. Ik dacht dat je nog altijd bij de overheid een laadpaal in de buurt kan aanvragen.
                  In de buurt ja, maar wat is een mens ermee als je onderweg bent en daar moet laden?
                  Ook niet gezegd dat die vrij zal zijn wanneer je wil laden.
                  Privé zie ik echter niemand een EV kopen als hij thuis of kortbij niet kan laden.
                  Anders wordt het pas wanneer men een EV moet kopen.
                  Bedrijven trekken er zich ook niets van aan hoe je moet laden, enige dat telt voor hun is het fiscaal voordeel.
                  Wie in een appartement woont en geen laadpaal kan zetten, die moet maar zijn plan trekken.
                  Waar mijn schoonmoeder woont, daar is in heel de gemeente geen enkele openbare laadpaal en voor de deur parkeren mag en kan daar eigenlijk niet.
                  Dat is een boerengat waar alle nutsvoorzieningen van in de jaren stilletjes zijn en daar durft de elektriciteit al bijna uitvallen als iedereen tegelijk zijn TV aan zet.

En ja, er zijn uiteraard betere regio's zoals je aankaart, maar dat zou overal zo moeten zijn.
                  Last edited by VerSeg; 20 april 2024, 16:13.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Een balans van deze reactie met verdraaide en ook wat opgeblazen gegevens.

Die 11.83 eurocent per kWh zal dan wel zonder enige bijdrage of heffing zijn zeker, als ik nu een opzoeking doe op Mijn Energie komt de goedkoopste leverancier uit op 26.59 eurocent/kWh en dat is met de eenmalige kortingen ​inbegrepen. Zonder kortingen kom je op 28.03 eurocent/kWh. Wat met de snelladers bedoeld wordt in het artikel zijn de 11 of 22kW laders, die vind je zonder veel problemen aan 40 a 45 ct/kWh, daar moet ik alvast maar 500 meter voor rijden en die staat (net als de andere laders in ons dorp) 24/7 toegankelijk voor iedereen. Over het algemeen zijn de superladers duurder en die zijn inderdaad voor een eenmalige laadbeurt meestal 65 a 69 ct/kWh met uitschieters naar boven. Maar er zijn ook goedkopere superladers met prijzen vanaf 53ct of de Tesla superchargers, daar kan je als Tesla Member terecht op de daluren aan 34 ct/kWh en anders 51ct/kWh. Voor heel veel laadkaarten bestaan er trouwens abonnementen waardoor de laadsessies je een stuk minder gaat kosten dan de pakweg 69ct/kWh.
                    En inderdaad, thuis laden mét zonnepanelen is inderdaad nog goedkoper, net als voor wie op het werk kan laden, al dan niet tegen een vergoeding.
                    VerSeg vermeldt met 11ct en de beetjes onmiskenbaar de pure energieprijs, inclusief lasten en kosten (ook capaciteitstarief) moet je bij thuisladen eerder 30ct rekenen (bij lage stroomsterktes daalt het rendement ook nog).
                    En in onze buurt zijn er inderdaad ook laadpalen aan 40ct.
                    Voor die prijs kan ik niet met een diesel rijden (die nieuw evenveel kost als een EV en bovendien meer verbruikt dan mijn huidige).
                    Om over het milieu te zwijgen.

Is dit draadje dan toch gesponsord door de olie- en gasindustrie ?

Iedereen mag (voorlopig toch) rijden met de auto die hij wil, maar hou op met die bangmakerij en pure propaganda.
                    Of nee, doe nog wat verder, des te goedkoper wordt mijn EV (doet mij sterk denken aan de anti-zonnepanelen hetze van 3 jaar geleden).

Comment

Tja, ook weer topic-gerelateerd zeker?
                      Totaal niet Hombre, maar vind je dat zelf niet een beetje absurd dat maatschappijen
                      elektriciteit aanmaken met een co2 uitstotende gas centrale die in het beste geval en
                      in Kw dan nog maar een rendement haalt van 60% reken daarbij nog eens zacht geschat
                      10% rendementsverlies over leidingen en transformatoren komt daarbij ook nog eens wat
                      laadverliezen (als het om een EV zou gaan).
                      Kortom voor die 50 KWh elektriciteit opgewekt in een gascentrale verstoken zij dik 100 KWh aan gas,
                      terwijl een gascondensatie ketel uit 1 KWh gas 0,95 KWh aan warmte produceert,
                      ben je dan niet beter af om je huis rechtstreeks te verwarmen met gas als je geen
                      zonnepanelen hebt liggen?
                      Niet tegenstaande ik met zonnepanelen lig en met warmtepompen verwarm,
                      heb ik hier nog steeds radiatoren met een gascondensatie ketel hangen
                      en dus ook nog steeds een vast gas contract dat in mei terug wordt verlengt
                      voor twee jaar aan een tarief van 8,1 cent/Kwh all-in plus iets van 64€ per jaar
                      vaste kosten.
                      Je voelt toch aan je ellebogen waar de elektriciteitsproducenten hier in België
                      naar toe willen, het draait hun enkel maar om geld, niet meer en niet minder
                      en daar heb ik het net moeilijk mee, niet met mensen die met een EV rijden.
                      Ik heb het hier reeds meermaals gezegd, ik heb totaal niets tegen EV rijden
                      integendeel, maar wel tegen de manier waarop ze in ons land die elektriciteit
                      willen opwekken.
                      Eens ze hier een slimme meter hangen kan ik nog altijd een van ons auto’s
                      vervangen door een EV, met een slim laad systeem, dat zien we dan wel.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                        En in onze buurt zijn er inderdaad ook laadpalen aan 40ct.
                        Voor die prijs kan ik niet met een diesel rijden (die nieuw evenveel kost als een EV en bovendien meer verbruikt dan mijn huidige).
                        Amai, een diesel dat zoveel kost als een EV, van overdrijven gesproken.
                        Tenzij je een Mercedes diesel gaat vergelijken met een Dacia EV natuurlijk.
                        En een diesel dat meer verbruikt dan uw oude diesel?
                        Waar blijf je het halen?

Is dit draadje dan toch gesponsord door de olie- en gasindustrie ?
                        Uiteraard de gasindustrie om de gascentrales open te houden om EV te laden.

Iedereen mag (voorlopig toch) rijden met de auto die hij wil, maar hou op met die bangmakerij en pure propaganda.
                        Koop eerst eens een EV en ga zelf eens laden aan een snellader, dan zal je zelf de echte prijzen kennen.
                        Of nee, doe nog wat verder, des te goedkoper wordt mijn EV (doet mij sterk denken aan de anti-zonnepanelen hetze van 3 jaar geleden).
                        Het is natuurlijk eenvoudig commentaar te geven op diesels en zo en EV de hemel in te prijzen maar zelf met een oude diesel te blijven rijden en aan te geven dat je liefst nooit een EV zou kopen.
                        Hypocrisie ten top.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Het is enkel een kwestie van realistischer te zijn. :-)

Even een snelle berekening
                          Stel dat we de wagen 50 keer per jaar zouden laden met 70 kWh, een 3500 kWh per jaar.
                          Ik neem daarvoor een contract bij de leverancier, inclusief alle vaste kosten, heffingen en zo inbegrepen zonder enige korting, dan komt dat op een totaal van 1029,24 Euro op een jaar met een variabel contract en op 1123,08 Euro met een vast contract.
                          De maximum gerekend en eigenlijk te veel mits zelfs alle vaste kosten ook geteld werden.
                          Waarmee je dus bevestigd dat jouw cijfer van 11 ct/kWh alleen gebruikt werd om het spectaculairder verschil te maken. Dus reëel 29ct flexibel en 32ct vast contract.

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Ga ik hetzelfde laden aan een snellader, dan kost het me afhankelijk waar ik ga laden iets meer.
                          Net nog eens de actuele prijs bij Fastned bekeken, 85 cent per kWh.
                          3500 x 0,85 = 2975 Euro
                          3500 x 0,73 = 2555 Euro
                          3500 x 0,69 = 2415 Euro

En laat het ons dan niet hebben over de variatie in prijzen, nog niet lang geleden was het 99 cent per kW en dan komt het al meteen op 3465 Euro.

Laat ons ook deze berekening dan eens maken.
                          3500 x 0,40 = 1400 Euro
                          3500 x 0,45 = 1575 Euro

Ze zijn uiteraard duurder, maar fors duurder dan een derde duurder zoals in het artikel vermeld.
                          De goedkoopste snellader welke de maximum kan leveren aan de wagen dat ik in de buurt kan vinden is 85 cent per kWh.
                          Een 11 kW lader in de buurt staat aan 53 cent per kWh.
                          3500 x 0,53 = 1855 Euro
                          Ik weet niet waar je naar toe wilt met deze cijfers, de 11KW in onze gemeente 45ct/kWh.
                          Dat zal misschien wat verschillen naar de regio en de concurrentie die vandaag nog niet veel in het voordeel speelt. 85ct voor een snellader is aan de hoge kant, en als je zoals in jouw berekening uitgaat van 3500kWh per jaar, komt dit overeen met ongeveer 17.500km en zoals je aangeeft eens per week gaan laden dan mag je er op rekenen dat er een laadabonnement zal gebruikt worden en dan kom je toch weer richting 60ct/kWh.

Die moeten dan ook in de buurt zijn, je moet ook al member zijn en ook tijdens de daluren kunnen gaan, wat niet evident is als je onderweg moet laden.
                          Dat is dan het voordeel als je veel kilometers doet, dan heb je meer opties voor het laden.

Ja en na een jaar sluiten ze de parking en kan niemand meer klagen want dossier afgesloten en subsidie verkregen.

In de buurt ja, maar wat is een mens ermee als je onderweg bent en daar moet laden?
                          Ook niet gezegd dat die vrij zal zijn wanneer je wil laden.
                          Privé zie ik echter niemand een EV kopen als hij thuis of kortbij niet kan laden.
                          Anders wordt het pas wanneer men een EV moet kopen.
                          Bedrijven trekken er zich ook niets van aan hoe je moet laden, enige dat telt voor hun is het fiscaal voordeel.
                          Wie in een appartement woont en geen laadpaal kan zetten, die moet maar zijn plan trekken.
                          Waar mijn schoonmoeder woont, daar is in heel de gemeente geen enkele openbare laadpaal en voor de deur parkeren mag en kan daar eigenlijk niet.
                          Dat is een boerengat waar alle nutsvoorzieningen van in de jaren stilletjes zijn en daar durft de elektriciteit al bijna uitvallen als iedereen tegelijk zijn TV aan zet.

En ja, er zijn uiteraard betere regio's zoals je aankaart, maar dat zou overal zo moeten zijn.
                          Kort samengevat: bangmakerij.

Hombre

Comment

Uiteraard de gasindustrie om de gascentrales open te houden om EV te laden.
                            Sarcastisch bedoeld mag ik aannemen? Gascentrales zijn er om de stroomvraagpieken op te vangen en dan nog vooral met het oog op het stilleggen van de kernreactoren, niet om 24/7 te draaien.
                            In België hebben we sinds 2019 netto een stroomoverschot dat naar het buitenland gaat (vooral Frankrijk).
                            Stroomvraagpieken ontstaan vooral door het plotse terugvallen van de groene energie bv windmolens op zee of bewolking over grote oppervlakte voor zonnepanelen. Binnen een aantal minuten kan de gascentrale al gaan stroom leveren. Bovendien staan er enkele grote batterijparken op het programma, zelfs in die mate dat een derde nieuwe gascentrale niet meer hoeft.
                            Hombre

Comment

• Tov de goede €1000/jaar voor stroom uit de (nu realistische) berekening van VerSeg komen de tankkosten zelfs voor mijn zuinig dieseltje (5l) zeker de helft hoger uit. Plus wegenbelasting het dubbel.
                              En een benzinewagen zit gauw aan 7l (zelfs een nieuwe diesel blijkbaar eerder 6l want die bakken wegen evenveel als een EV).
                              Aan huidige prijzen.
                              Vermits de hoge tarieven van vele laadstations bepaald zijn door de stroomkosten in de tijd van de Oekraine-energiecrisis zullen die, ook door de grotere concurrentie, normaliseren.

Zowel voor het milieu als voor onze energieonafhankelijkheid is de eerste stap minder gebruiken.
                              Dat geldt zowel voor thuis (verwarming en stroom) als voor transport.
                              Op dat punt is een EV efficienter zelfs wanneer de stroom met gas wordt opgewekt (grosso modo 50% rendement tov 40% voor een diesel en 25% voor een benzinemotor).
                              Bovendien kan alvast een deel van de bevolking deze stroom thuis zelf maken...

Een EV kopen kan dus een rationele beslissing zijn (al moet je daarvoor een andere fotosite zoeken om van de diesel-brainwashing van af te zijn ).

Comment

Totaal niet Hombre, maar vind je dat zelf niet een beetje absurd dat maatschappijen
                                elektriciteit aanmaken met een co2 uitstotende gas centrale die in het beste geval en
                                in Kw dan nog maar een rendement haalt van 60% reken daarbij nog eens zacht geschat
                                10% rendementsverlies over leidingen en transformatoren komt daarbij ook nog eens wat
                                laadverliezen (als het om een EV zou gaan).
                                Kortom voor die 50 KWh elektriciteit opgewekt in een gascentrale verstoken zij dik 100 KWh aan gas,
                                terwijl een gascondensatie ketel uit 1 KWh gas 0,95 KWh aan warmte produceert,
                                ben je dan niet beter af om je huis rechtstreeks te verwarmen met gas als je geen
                                zonnepanelen hebt liggen?
                                Niet tegenstaande ik met zonnepanelen lig en met warmtepompen verwarm,
                                heb ik hier nog steeds radiatoren met een gascondensatie ketel hangen
                                en dus ook nog steeds een vast gas contract dat in mei terug wordt verlengt
                                voor twee jaar aan een tarief van 8,1 cent/Kwh all-in plus iets van 64€ per jaar
                                vaste kosten.
                                Je voelt toch aan je ellebogen waar de elektriciteitsproducenten hier in België
                                naar toe willen, het draait hun enkel maar om geld, niet meer en niet minder
                                en daar heb ik het net moeilijk mee, niet met mensen die met een EV rijden.
                                Ik heb het hier reeds meermaals gezegd, ik heb totaal niets tegen EV rijden
                                integendeel, maar wel tegen de manier waarop ze in ons land die elektriciteit
                                willen opwekken.
                                Eens ze hier een slimme meter hangen kan ik nog altijd een van ons auto’s
                                vervangen door een EV, met een slim laad systeem, dat zien we dan wel.

Het is uiteraard verstandig om een prijs vast te leggen, maar als je je gasketel maar af en toe aanzet zal de prijs per kWh veel hoger zijn dan 8,1ct, en kan je evengoed je warmtepomp laten draaien.
                                Hetzelfde geldt voor elektriciteit (oa door het capaciteitstarief, ééns betaald wordt je stroom alsmaar goedkoper).
                                Dit is ook een reden waarom meer en meer consumenten op de duur op één energiebron zullen overschakelen (en op gas branden al lang geen lampen meer, laat staan je TV en je moet een gek zijn om dat zelf in je auto te pompen).

PS: m.i. is de elekriciteitsprijs minstens even transparant dan de gasprijs (en de gasdistributeurs nemen zeker geen kleinere marges...). Ik ga niet beweren dat monopolies niet meer spelen, maar u vecht tegen imaginaire windmolens (en houdt op die manier andere recht).
                                Last edited by palombian; 20 april 2024, 19:07.

Comment

Working...
                                X