Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie zou er nu nog een diesel kopen ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Of mocht men het belastingvoordeel voor EV's afschaffen, dat bedrijven niet meer zouden kiezen voor EV's.
    Want dit is actueel de enige doorslaggevende reden.
    Zeg is Verseg, LEES je echt wel is wat er staat in dit draadje ?

    Zo ja zou je weten dat dit net de quote was van Blackbandit waarop ik reageerde.

    Zo neen lijkt het alsof je geen argumenten meer kon bedenken en de discussie hoopt te “winnen” door altijd het laatste woord te hebben…

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht


      Net als bij de zonnepanelen, thuisbatterijen, warmtepompen, extra isolatie enzv…..

      Dus kunnen we stellen dat mochten de subsidies op fossiele brandstoffen verdwijnen zouden er niet veel ICE meer verkocht worden…( en meer EV’s)

      “In 2021 bedroegen de totale directe en indirecte subsidies voor fossiele brandstoffen 14.706 miljoen euro, tegenover 13.845 miljoen euro in 2020, een stijging met 6,2%.​“

      bron : https://klimaat.be/news/2024/3de-fed...e-brandstoffen
      Leg uit Silent M. cijfers uit 2020-2021..... enig idee wat in België de taxen bedragen op brandstoffen zoals diesel en Benzine.
      Accijnzen vertegenwoordigen een belangrijk deel van de totale maximumprijs, met in het bijzonder deze van benzine en diesel.
      Als voorbeeld,
      op 31 december 2023 vertegenwoordigde het fiscaal gedeelte (accijnzen en BTW)
      53% van de maximumprijs op benzine 95 E10 en 50% van de prijs voor de conventionele diesel
      .

      En dan moet je vooral ook nog eens de PDF bijlages gaan lezen in je eigen geplaatste link, dan zal je zien dat
      het overgrote deel van die subsidies naar mensen gaan met recht op sociaal tarief en OCMW gerechtigden
      en niet naar brandstoffen voor voertuigen.

      In Frankrijk is dat eerlijker, benzine en diesel kost er ongeveer 20 Cent méé dan in BE maar geen jaarlijkse tax (wie veel rijdt of verbruikt veel betaald)
      Last edited by Geerten; 26 juli 2024, 19:29.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht


        Dus kunnen we stellen dat mochten de subsidies op fossiele brandstoffen verdwijnen zouden er niet veel ICE meer verkocht worden…( en meer EV’s)

        “In 2021 bedroegen de totale directe en indirecte subsidies voor fossiele brandstoffen 14.706 miljoen euro, tegenover 13.845 miljoen euro in 2020, een stijging met 6,2%.​“

        bron : https://klimaat.be/news/2024/3de-fed...e-brandstoffen
        De subsidies op fossiele brandstoffen voor voertuigen zijn vooal van toepassing op professionele diesel, het afschaffen daarvan zal dan ook geen impact hebben op de prijs die automobilisten aan de pomp moeten betalen.
        Dat zal dan ook geen invloed hebben op de verkoop van elektrische auto's.

        De kostprijs van brandstoffen aan de pomp bestaat voor het grootste deel uit belastingen (accijnzen en btw), dat zijn volgens mij toch geen subsidies...

        Als de brandstoffen aan de pomp om een of andere reden duurder worden, dan klaagt iedereen wel, maar ze blijven bijna allemaal net zoveel met de auto rijden als voor de prijsstijgingen.
        De automobilisten die zelf 100% van de kosten voor hun auto moeten betalen, die denken er dan ook niet aan om over te stappen naar een elektrische auto, want die kunnen ze niet betalen, en bovendien is de elektriciteit ook niet echt goedkoper, tenzij ze de wagen kunnen laden met eigen zonnepanelen (dan moet die auto overdag thuis blijven staan, terwijl ze die eigenlijk nodig hebben om mee naar het werk te rijden ).

        Last edited by Black B@ndit; 26 juli 2024, 10:46.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht
          Dus kunnen we stellen dat mochten de subsidies op fossiele brandstoffen verdwijnen zouden er niet veel ICE meer verkocht worden…( en meer EV’s)
          De enige fossiele brandstoffen die gesubsidieerd worden zijn die voor vliegtuigen want die betalen geen accijnzen: https://www.hln.be/binnenland/gelekt...alen~ac2b3e3a/ En dat is niet alleen in België.

          Maar ja, dan ga je niet meer 3x per jaar voor 50 euro naar Spanje kunnen vlieven voor een citytrip. (of naar ergens anders)

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht

            Zeg is Verseg, LEES je echt wel is wat er staat in dit draadje ?

            Zo ja zou je weten dat dit net de quote was van Blackbandit waarop ik reageerde.

            Zo neen lijkt het alsof je geen argumenten meer kon bedenken en de discussie hoopt te “winnen” door altijd het laatste woord te hebben…
            Lees dan niks wat u niet interesseert.
            Bart heeft het inderdaad over belastingvoordeel en ja dat heb ik gelezen.
            Mijn toevoeging was vooral op uw reactie over subsidie van brandstoffen.
            Bedrijven halen meer uit het percentage dat ze kunnen afschrijven van de wagen en laadpunten zelf en dat was de toevoeging, zeker wat EV betreft.

            Ik behoor vermoedelijk tot de beperkte groep dat hier nog veel vertoeft, dus niet onlogisch dat ik ook meer post dan wie maar af en toe eens komt zien om anderen te bekritiseren.

            Ben jij iemand dat er op uit is om commentaar te geven op anderen?
            Precies onmogelijk om met sommigen nog een gewoon gesprek te hebben.
            Last edited by VerSeg; 26 juli 2024, 11:54.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • Van onze vriend ChatGTP:

              Op 1 augustus 2023 telde België 6.030.700 personenwagens.
              Een overzicht van het aantal auto’s per brandstoftype en type eigenaar in 2023:
              • Benzine: 3.096.253 auto’s (51,34% van het personenwagenpark)
              • Diesel: 2.201.549 auto’s (36,51% van het personenwagenpark)
              • Elektrisch: 138.749 auto’s (2,3% van het personenwagenpark)
              • Hybride: 537.817 auto’s (8,9% van het personenwagenpark) => moet je niet rekenen als elektrisch...
              • Gas: 20.373 auto’s
              • Andere: 35.959 auto’s
              ​Als je van die Elektrische dan nog eens de leasewagens aftrekt..

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                Van onze vriend ChatGTP:

                Op 1 augustus 2023 telde België 6.030.700 personenwagens.
                Een overzicht van het aantal auto’s per brandstoftype en type eigenaar in 2023:
                • Benzine: 3.096.253 auto’s (51,34% van het personenwagenpark)
                • Diesel: 2.201.549 auto’s (36,51% van het personenwagenpark)
                • Elektrisch: 138.749 auto’s (2,3% van het personenwagenpark)
                • Hybride: 537.817 auto’s (8,9% van het personenwagenpark) => moet je niet rekenen als elektrisch...
                • Gas: 20.373 auto’s
                • Andere: 35.959 auto’s
                ​Als je van die Elektrische dan nog eens de leasewagens aftrekt..
                35.959 "andere" wat is dat dan ?
                Stoomvoertuigen of wat ?

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht

                  35.959 "andere" wat is dat dan ?
                  Stoomvoertuigen of wat ?
                  Was "niet nader bepaald"

                  Ik vermoed waterstof en niet opgegeven ofzoiets...
                  ChatGPT weet het zelf niet

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht

                    35.959 "andere" wat is dat dan ?
                    Stoomvoertuigen of wat ?
                    Ecologische familiewagens.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                      Van onze vriend ChatGTP:

                      Op 1 augustus 2023 telde België 6.030.700 personenwagens.
                      Een overzicht van het aantal auto’s per brandstoftype en type eigenaar in 2023:
                      • Benzine: 3.096.253 auto’s (51,34% van het personenwagenpark)
                      • Diesel: 2.201.549 auto’s (36,51% van het personenwagenpark)
                      • Elektrisch: 138.749 auto’s (2,3% van het personenwagenpark)
                      • Hybride: 537.817 auto’s (8,9% van het personenwagenpark) => moet je niet rekenen als elektrisch...
                      • Gas: 20.373 auto’s
                      • Andere: 35.959 auto’s
                      ​Als je van die Elektrische dan nog eens de leasewagens aftrekt..
                      Dat is natuurlijk een mooi overzicht maar daar zitten natuurlijk ook wagens van +20 jaar tussen. Belangrijk is de huidige evolutie nieuw ingeschreven wagens eerste helft van dit jaar in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar:

                      Benzinewagens 36.7% (YtD2023) zakt naar 30.0% (YtD 2024)
                      Dieselwagens 9.9% (YtD2023) zakt naar 2.6% (YtD2024)
                      Elektrisch 15.9% (YtD2023) stijgt naar 24.1% (YtD2024)
                      HybridePlugin 23% (YtD2023) zakt naar 21.1% (YtD2024)
                      Hybride 13.9% (YtD2023) stijgt naar 16.3%(YtD2024)
                      Gas vrij stabiel op 0.2%

                      Niet onmogelijk dat volgend jaar er meer BEV dan benzinewagens verkocht worden.
                      Enorm verschil met de dieselwagens die op dit moment nog 36.51% van het wagenpark uitmaken, die compleet terugvallen naar 2.6% nieuw ingeschreven.

                      Vrijwel dezelfde trend in de verkoop van tweedehandswagens
                      Benzinewagens stijgt van 53.5% naar 54.8%
                      Diesel zakt van 36.4% naar 32%
                      Hybride Stijgt van 4.9% naar 10%
                      Elektrische voertuigen stijgt van 1.5% naar 2.7%
                      Cng daalt van 0.4% naar 0.3%
                      Andere daalt van 0.3% naar 0.2%

                      De slimmerikken zullen opmerken dat de verschillende soorten opgeteld niet tot 100% komt. Ik vermoed dat niet alle gegevens door de ambtenaren van dienst verwerkt kon worden bij het afsluiten van de jaarhelft.
                      Hombre

                      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                        Dieselwagens 9.9% (YtD2023) zakt naar 2.6% (YtD2024)
                        Elektrisch 15.9% (YtD2023) stijgt naar 24.1% (YtD2024)
                        Volledig logische cijfers volgens mij volgens de actuele situatie op de markt.
                        Zo goed als alle bedrijfswagens waren vroeger diesel, dan even een mix met hybrides en nu zo goed als allemaal EV bij vervanging.
                        Logisch dat men de grootste verschuiving heeft van diesel naar EV.

                        Niet onmogelijk dat volgend jaar er meer BEV dan benzinewagens verkocht worden.
                        Enorm verschil met de dieselwagens die op dit moment nog 36.51% van het wagenpark uitmaken, die compleet terugvallen naar 2.6% nieuw ingeschreven.
                        Zelfde reden als hierboven en vermoedelijk zit dat er inderdaad aan te komen.

                        Vrijwel dezelfde trend in de verkoop van tweedehandswagens
                        Benzinewagens stijgt van 53.5% naar 54.8%
                        Diesel zakt van 36.4% naar 32%
                        Hybride Stijgt van 4.9% naar 10%
                        Elektrische voertuigen stijgt van 1.5% naar 2.7%
                        Cng daalt van 0.4% naar 0.3%
                        Andere daalt van 0.3% naar 0.2%
                        Dat diesel in tweedehands verkoop zakt is ook een logisch gevolg van voorgaande, minder en minder diesels worden aangeboden door leasingmaatschappijen en verder is het zoals de actuele trend is, wie een diesel heeft die blijft er op wat uitzonderingen na meestal langer mee rijden door de onzekerheid wat de toekomst brengen zal.
                        Tijdens de COVID periode en zelfs nu nog waren er ook heel wat wagens niet beschikbaar, dat zal ook wel ergens een impact hebben.

                        Enfin, ik baseer me op de berichten die de laatste tijden in de media kwamen en probeer enkel daar een link mee te maken.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          ...

                          Dat diesel in tweedehands verkoop zakt is ook een logisch gevolg van voorgaande, minder en minder diesels worden aangeboden door leasingmaatschappijen en verder is het zoals de actuele trend is, wie een diesel heeft die blijft er op wat uitzonderingen na meestal langer mee rijden door de onzekerheid wat de toekomst brengen zal...
                          Niet alleen 'de onzekerheid wat de toekomst betreft' speelt een rol, maar ook bv de huidige LEZ-normen die in een aantal steden ingevoerd zijn. Ik vermoed (ben niet zeker) dat ik met mijn Euro 5 nog in Antwerpen binnen mag, maar ik ben er niet meer geweest sinds die LEZ en andere redenen.
                          Trouwens, de wagen zit nog niet aan 100.000 km (na 9j) en ik wil dat nog verdubbelen, tenminste als ikzelf nog zo lang meega.


                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht

                            Trouwens, de wagen zit nog niet aan 100.000 km (na 9j) en ik wil dat nog verdubbelen, tenminste als ikzelf nog zo lang meega.

                            Als je er nog zo lang mogelijk mee wil blijven rijden, gebruik die dan zo weinig mogelijk voor korte afstanden, want dat is meestal de oorzaak van dure reparaties bij diesels tegenwoordig.
                            Vroeger was een dieselmotor heel betrouwbaar, het motorblok op zich is dat nu ook nog altijd, maar alles wat daar nu rond hangt om de uitstoot zo laag mogelijk te houden is vooral op korte afstanden minder betrouwbaar en héél duur om te laten repareren.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                              Dat is natuurlijk een mooi overzicht maar daar zitten natuurlijk ook wagens van +20 jaar tussen. Belangrijk is de huidige evolutie nieuw ingeschreven wagens eerste helft van dit jaar in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar:

                              Benzinewagens 36.7% (YtD2023) zakt naar 30.0% (YtD 2024)
                              Dieselwagens 9.9% (YtD2023) zakt naar 2.6% (YtD2024)
                              Elektrisch 15.9% (YtD2023) stijgt naar 24.1% (YtD2024)
                              HybridePlugin 23% (YtD2023) zakt naar 21.1% (YtD2024)
                              Hybride 13.9% (YtD2023) stijgt naar 16.3%(YtD2024)
                              Gas vrij stabiel op 0.2%
                              Inderdaad een beter zicht op de verandering met dit vergelijk...

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                Dat diesel in tweedehands verkoop zakt is ook een logisch gevolg van voorgaande, minder en minder diesels worden aangeboden door leasingmaatschappijen en verder is het zoals de actuele trend is, wie een diesel heeft die blijft er op wat uitzonderingen na meestal langer mee rijden door de onzekerheid wat de toekomst brengen zal.
                                Even gewoon ter aanvulling, de aankoop van nieuwe wagens is ongeveer 1/3 particulier (36%), 1/3 leasing (33%) en 1/3 bedrijven (28%) en een klein deel renting (3%)
                                De gemiddelde leeftijd van een tweedehandswagen die aangekocht wordt is 7jaar en 11maanden.
                                Hombre

                                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                                Comment

                                Working...
                                X