Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie zou er nu nog een diesel kopen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Om terug on topic te gaan, ik heb vorig jaar een diesel gekocht. Tweedehands kleine Ford bestelwagen. Aankoop ver onder de 10000€. Geen BIV, zo goed als geen verkeersbelasting en verzekeringskosten (geen omnium, natuurlijk, op een wagen van 7j oud), verbruik minder dan 7l op 100km met een actieradius van 800km. Ik tank momenteel 1, max 2x, per maand.

    Natuurlijk is het lichte vracht, ik heb maar 2 plaatsen. En Euro5, dus binnenkort niet meer Brussel - maar ik ging toch al met de trein.

    In het kort: niet sexy, niet sportief, niet snel. MAAR: goedkoop en redelijk comfortabel - en dat zal nog ettelijke jaren ook zo blijven

    Comment


    • “Wie nu nog een diesel zou kopen” moet dit maar is doornemen en rustig laten bezinken alvorens een beslissing te nemen…

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht
        “Wie nu nog een diesel zou kopen” moet dit maar is doornemen en rustig laten bezinken alvorens een beslissing te nemen…

        https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/04...chtvervuiling/
        Als gezondheid echt de reden zou zijn, ook al speelt dit zeker mee, waarom pakken ze dat met de grootste impact dan niet eerst aan met een totaalverbod?



        Maar EV is ook geen garantie op een langer leven door andere effecten.
        BNR.nl houdt ondernemend Nederland op de hoogte via live nieuwsradio, de beste artikelen, app en podcasts.


        Om over de e-bike even te zwijgen zeker?
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • Maak jezelf niets wijs: een EV produceert evenzeer een hoop fijn stof, vooral door banden en remmen slijtage.
          Overigens: als het die Ecolo minister ernst was zou hij eerst en vooral andere dingen moeten aanpakken. Huisverwarming met mazout - je brander draait héél wat meer uren dan je auto, en is meestal een stuk ouder. Ik heb zelf net een 50 jaar oude brander vervangen door een warmtepomp, dat heeft volgens mij veel meer impact dan de weinige kms die ik met mijn diesel rijd.
          Roken: DE oorzaak van longproblemen, en niet enkel voor de roker zelf. Ga eens een kantoorgebouw binnen, op veel plaatsen moet je je een weg banen door de rokersgroep aan de ingang.
          Open vuur: iedereen klaagt over kachels en open haarden (die, geef ik toe, inderdaad dikwijls slecht gebruikt worden). Maar barbecue of vuurschalen zijn geen enkel probleem. Overigens is bij sommige plantenziekten verbranding de enige veilige optie, bacterievuur onder andere.

          En, de grote olifant in de zaak: vrachtverkeer, en dan vooral scheepvaart. Ik kan levenslang elke dag een paar honderd kilometer bollen met mijn dieseltje en nog altijd in totaal (veel) minder uitstoten dan 1 enkel containerschip of cruiseschip op 1 dag...

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

            Als gezondheid echt de reden zou zijn, ook al speelt dit zeker mee, waarom pakken ze dat met de grootste impact dan niet eerst aan met een totaalverbod?
            ............................
            Ach zo. Je wil mijn privé-jet afpakken waarmee ik elke week naar Nice vlieg om met mijn maxi-yacht rond te varen.



            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
              Maak jezelf niets wijs: een EV produceert evenzeer een hoop fijn stof, vooral door banden en remmen slijtage.
              Nope, de remmen van een EV worden amper gebruikt. Vertragen en tot stilstand komen doet men met regeneratie waarbij de motor als generator dient. Banden slijten niet abnormaal meer dan een gewone wagen (in dezelfde vermogensklassen).
              Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
              Overigens: als het die Ecolo minister ernst was zou hij eerst en vooral andere dingen moeten aanpakken. Huisverwarming met mazout - je brander draait héél wat meer uren dan je auto, en is meestal een stuk ouder. Ik heb zelf net een 50 jaar oude brander vervangen door een warmtepomp, dat heeft volgens mij veel meer impact dan de weinige kms die ik met mijn diesel rijd.
              Inderdaad, op dat vlak hink Wallonië nog achterop met als (terecht of niet) het excuus dat het voor de mensen (lager inkomen in Wallonië) betaalbaar moet blijven. De vergelijking met uw dieselwagen gaat niet op, je kan met de brander van uw huisverwarming niet ver rijden.

              Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
              Roken: DE oorzaak van longproblemen, en niet enkel voor de roker zelf. Ga eens een kantoorgebouw binnen, op veel plaatsen moet je je een weg banen door de rokersgroep aan de ingang.
              Inderdaad, en het verschil met roken is dat je vooral jezelf ziek maakt. En zelfs na 80 jaar onderzoek zijn er toch nog rokers die beweren dat het geen kwaad kan. Men weet dat uitlaatgassen ook oorzaak zijn van duizenden doden en zwaar zieken ieder jaar. Het zal nog een tijdje duren alvorens men tot beter besef komt en deze wagens op termijn gaat verbieden. Eerst in de stadskernen, later in de agglomeraties om dan zo goed als helemaal verboden te worden.
              Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht

              En, de grote olifant in de zaak: vrachtverkeer, en dan vooral scheepvaart. Ik kan levenslang elke dag een paar honderd kilometer bollen met mijn dieseltje en nog altijd in totaal (veel) minder uitstoten dan 1 enkel containerschip of cruiseschip op 1 dag...
              Klopt, maar dat containership vaart ook voor jou. In sommige wereldhavens worden die schepen al binnengesleept met de hoofdmotoren uit en met elektrische sleepboten naar de kade gebracht.
              En ook: je bent niet de enige met een vervuilende diesel (of benzine) rondrijdt, dat mag je vermenigvuldigen met een paar miljard. Vrachtverkeer is ook volop aan het overschakelen naar elektrisch rijden, eerst nog de regionale transporten, later ook de internationale ritten. Afgelopen week kwam Mercedes nog in het nieuws met de -geslaagde- testen op 1000kW laders voor de Actros vrachtwagens.

              Hombre

              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

              Comment


              • De remmen bij een EV worden amper gebruikt, maar de wagen is veel zwaarder, terwijl de gebruikte banden veel meer rubber bevatten (breder, grotere diameter). In een niet zo ver verleden was een velg van 16- 17" al een grote maat en vondVandaag je 19" en 20" enkel bij de heel sportieve auto's. Vandaag is 18" bij een EV zowat het minimum en is 21" ook steeds meer normaal. Die banden zorgen voor veel meer fijn stof dan bij ICE wagens, want de levensduur van die banden is niet hoger. Wat dus wel hoger is, is het gewicht dat op die banden rust en ook het koppel dat die banden te verwerken krijgen. Een elektrische motor kan je makkelijk meer koppel en vermogen laten leveren (je hebt geen problemen met de koeling van de motor) en dus is het vandaag normaal dat een gezinswagen meer dan 250pk heeft (om het heel laag te houden).
                Een GTI (toch een sportwagentje) heeft het heel lang met minder dan 240 gedaan...

                Dat de stookoliebrander geen vergelijking heeft met diesel is behoorlijk vreemd : de brandstof is krek hetzelfde. Blijkbaar is de uitstoot enkel nadelig als die uit de uitlaat van een bewegende auto komt ???

                De uitstoot van de huidige Euro 6D voertuigen is echt wel beperkt. Daarnaast is je argument dat het vrachtvervoer bezig is met de overgang naar elektrisch behoorlijk vreemd. Voor regionale transporten kan dat nog lukken, maar voor internationale transporten wordt dit een lachertje.
                Daar is de trein en schip een veel beter alternatief. Zelfs als de uitstoot van een transportschip groot is, dan is datzelfde vervoeren per vrachtwagen nog altijd veel nadeliger.

                Waar gaat men eigenlijk die energie blijven vandaag halen ? 1 1000 kW lader zit ongeveer op het niveau van 100 huishoudens qua vermogen. Enig verschil is dat een huishouden dat vermogen niet continu verbruikt. Als deze gemiddeld aan 0.5 kW geraakt zal het al veel zijn. Hier wordt een 4000 kWh verbruikt per jaar of een 460W continu.
                Zo'n batterij van een vrachtwagen zit op een 600 kWh en men heeft de regels al moeten aanpassen om de toegelaten massa van die slepen te verhogen, omdat de trekker dus ook een pak meer weegt.
                Die batterijen blijven een ramp, en daar zal men snel een oplossing moeten voor verzinnen.

                Ik rij nog altijd met een euro 6 diesel (ding is nu 7 jaar oud) en dat zal nog wel even blijven zo : dit type van batterij wil ik niet in mijn auto. Redelijk simpel...
                Groeten,

                Polleke

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht

                  Ach zo. Je wil mijn privé-jet afpakken waarmee ik elke week naar Nice vlieg om met mijn maxi-yacht rond te varen.


                  Neen, ik wil gewoon meevliegen en varen zodat de gemiddelde uitstoot per persoon vermindert. ;-)
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                    De remmen bij een EV worden amper gebruikt,
                    Dat hangt ervan af hoe je die wagen gebruikt.
                    De remmen bieden hulp als de elektromotor tijdens regeneratie onvoldoende kan afremmen, maar wie sportief rijdt of tenminste steeds hard in de remmen gaat, die zal de remmen wel degelijk veel meer benuttigen.
                    Nog zoiets, wanneer men de wagen in Sport-modus zet dan gebruikt hij alle regeneratie om te remmen en niet of bijna niet om naar de batterij te sturen. Misschien afhankelijk van wagen tot wagen, dat kan best.


                    Een GTI (toch een sportwagentje) heeft het heel lang met minder dan 240 gedaan...
                    Klopt, met 195 indertijd.

                    Daar is de trein en schip een veel beter alternatief. Zelfs als de uitstoot van een transportschip groot is, dan is datzelfde vervoeren per vrachtwagen nog altijd veel nadeliger.
                    Langs de andere kant maar oorlogje voeren en zoveel de lucht inblazen met boten dat zelfs 110 jaar oud zijn heb ik daarstraks gelezen.

                    Waar gaat men eigenlijk die energie blijven vandaag halen ? 1 1000 kW lader zit ongeveer op het niveau van 100 huishoudens qua vermogen. Enig verschil is dat een huishouden dat vermogen niet continu verbruikt. Als deze gemiddeld aan 0.5 kW geraakt zal het al veel zijn.
                    Als iedereen na de werkdag zijn wagen gaat laden, al was het aan 11 of 22 kW, dan zal die piek zeer snel een vernietigend effect hebben voor het elektriciteitsnet op de plaatsen waar nog geen enorme investeringen werden gedaan.

                    Hier wordt een 4000 kWh verbruikt per jaar of een 460W continu.
                    Die 460W zal wel een gemiddelde zijn dat je berekende, maar in realiteit zal dat toch ook met momenten zo goed als nul zijn en op andere momenten enkele veelvouden?
                    Uiteraard nooit zoveel als met een EV en warmtepomp.

                    Zo'n batterij van een vrachtwagen zit op een 600 kWh en men heeft de regels al moeten aanpassen om de toegelaten massa van die slepen te verhogen, omdat de trekker dus ook een pak meer weegt.
                    Die batterijen blijven een ramp, en daar zal men snel een oplossing moeten voor verzinnen.
                    Plus dat professioneel transport moet opbrengen, het is niet dat die enkele uren of dagen aan een trage lader gaat blijven hangen, die moet zo snel mogelijk terug geladen worden voor de volgende rit.

                    Ik rij nog altijd met een euro 6 diesel (ding is nu 7 jaar oud) en dat zal nog wel even blijven zo : dit type van batterij wil ik niet in mijn auto. Redelijk simpel
                    Hier persoonlijk nog een diesel euro 6d en een benzine, ik hoop er toch ook nog voldoende lang mee te kunnen rijden tot er betere batterijen op de markt komen en dat het zeker is dat ze weer niet afstappen van hun plan.
                    Ze zouden beter een oplossing zoeken naar voldoende synthetische brandstoffen die voor alle huidige voertuigen geschikt zijn.
                    Het zou de mensen niet verplichten extreem veel geld te spenderen en toch iets te betekenen voor het milieu.
                    Het blijft toch bizar dat hoe milieuvriendelijker wagens worden, hoe meer ze die willen verbieden.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                      .................................................. ....................
                      Een elektrische motor kan je makkelijk meer koppel en vermogen laten leveren (je hebt geen problemen met de koeling van de motor) en dus is het vandaag normaal dat een gezinswagen meer dan 250pk heeft (om het heel laag te houden).
                      Een GTI (toch een sportwagentje) heeft het heel lang met minder dan 240 gedaan...
                      .................................................. ......
                      Die hoge vermogens en koppels die de EV's hebben zijn, mijn inziens, heel persvers. Om het woord schandalig niet te gebruiken.
                      Om zogezegd CO² te sparen gaan we met auto's rijden die soms het dubbele, driedubbele, of nog veel meer vermogen hebben dan we nodig hebben.
                      Als we met een gezinswagen rijden aan de huidige snelheidslimieten dan is een vermogen 100 kW meer dan voldoende.
                      Al die extra energie die verspild wordt komt o.a. ook van gascentrales die CO² uitstoten.
                      P.S.: Mijn goede oude 585kg wegende Citroën 2pk uit mijn jeugd had 21.5 kW aan 5750 rpm, genoeg om heel Europa te doorkruisen. :-) .


                      Zoals hierboven geschreven : " Het blijft toch bizar dat hoe milieuvriendelijker wagens worden, hoe meer ze die willen verbieden."
                      Last edited by Skitch; 22 april 2024, 20:59.
                      " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                        Zoals hierboven geschreven : " Het blijft toch bizar dat hoe milieuvriendelijker wagens worden, hoe meer ze die willen verbieden."
                        Zelfs het gebruik van een EV wil men zoveel mogelijk gaan beperken en belasten, het enige dat heel belangrijk is voor de overheid, geld, geld en nog eens geld.
                        Als het aan Europa en de OESO ligt, zullen ook elektrische wagens niet ontsnappen aan uitstoot-normen en nieuwe belastingen
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                          Die hoge vermogens en koppels die de EV's hebben zijn, mijn inziens, heel persvers. Om het woord schandalig niet te gebruiken.
                          Om zogezegd CO² te sparen gaan we met auto's rijden die soms het dubbele, driedubbele, of nog veel meer vermogen hebben dan we nodig hebben.
                          Als we met een gezinswagen rijden aan de huidige snelheidslimieten dan is een vermogen 100 kW meer dan voldoende.
                          Al die extra energie die verspild wordt komt o.a. ook van gascentrales die CO² uitstoten.
                          P.S.: Mijn goede oude 585kg wegende Citroën 2pk uit mijn jeugd had 21.5 kW aan 5750 rpm, genoeg om heel Europa te doorkruisen. :-) .


                          Zoals hierboven geschreven : " Het blijft toch bizar dat hoe milieuvriendelijker wagens worden, hoe meer ze die willen verbieden."
                          Die “hoge vermogens en koppels” zijn natuurlijk pure marketing : in een sector die altijd al gedreven is geweest door cijfertjes zou je wel gek zijn om een product aan de man trachten te brengen dat, naast alle intussen-reeds-veelvuldig-ontkrachtte-en-slechts-voor-een-kleine-minderheid-relevante minpunten ook nog eens kwa prestaties niet meekan met het marksegment waarmee je in concurrentie gaat. En die -toegegeven- overdreven hoge vermogens en koppels waren er voor de EV’s ook al…. Uiteindelijk belet niemand U om een Renault Zoë of Nissan Leaf te kopen wanneer U nostaligie koestert naar Uw 2pk

                          Tenandere , de eerste GTI had 110pk maar woog ook maar 750 kg ; wanneer EV’s nu driemaal meer wegen is het niet verwonderlijk dat ze ook 3 a 4 maal meer vermogen hebben toch ?

                          En wat betreft die (ook al veelvuldig ontkrachtte mythe ) van synthetische brandstoffen : waarom verouderde technologie (de ontploffingsmotor) blijven ondersteunen dmv een energiedrager waarvoor 5kWh nodig is per gemaakte kWh, behalve in een paar niche segmenten ? Ook weer stuiptrekkingen van een sector die hoopt “ dat het hun tijd nog wel zal duren…”

                          Comment


                          • Toch vreemd dat de grote Japanse topmerken nog steeds de EV boot afhouden.
                            Merken als Toyota bv. met een enorme (+30 jaar) Hybride ervaring en tevens een van
                            de grootste autobouwers ter wereld met Lexus onder zijn vleugels.

                            Mensen vragen ons vaak of schrijven over elektrische auto’s saai is. Jawel. Maar we krijgen er iets voor terug waar journalisten van smullen: chaos.
                            Last edited by Geerten; 23 april 2024, 06:29.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht

                              Die “hoge vermogens en koppels” zijn natuurlijk pure marketing : in een sector die altijd al gedreven is geweest door cijfertjes zou je wel gek zijn om een product aan de man trachten te brengen dat, naast alle intussen-reeds-veelvuldig-ontkrachtte-en-slechts-voor-een-kleine-minderheid-relevante minpunten ook nog eens kwa prestaties niet meekan met het marksegment waarmee je in concurrentie gaat. En die -toegegeven- overdreven hoge vermogens en koppels waren er voor de EV’s ook al…. Uiteindelijk belet niemand U om een Renault Zoë of Nissan Leaf te kopen wanneer U nostaligie koestert naar Uw 2pk

                              Tenandere , de eerste GTI had 110pk maar woog ook maar 750 kg ; wanneer EV’s nu driemaal meer wegen is het niet verwonderlijk dat ze ook 3 a 4 maal meer vermogen hebben toch ?

                              En wat betreft die (ook al veelvuldig ontkrachtte mythe ) van synthetische brandstoffen : waarom verouderde technologie (de ontploffingsmotor) blijven ondersteunen dmv een energiedrager waarvoor 5kWh nodig is per gemaakte kWh, behalve in een paar niche segmenten ? Ook weer stuiptrekkingen van een sector die hoopt “ dat het hun tijd nog wel zal duren…”
                              Als degenen die er zo over denken volgens jou een kleine minderheid is, waarom blijven de EV's dan onverkocht roesten op de kade en worden zelfs teruggestuurd naar de fabriek omdat men ze niet verkocht krijgt ?
                              En waarom denk je dat de autofabrieken die enkel nog EV's maken het op het ogenblik zo moeilijk hebben
                              Uiteraard springen bedrijven massaal op de EV voor hun personeel, is dan ook volledig kosteloos voor hun dankzij de domme zet van onze regering met al hun subsidies, maar voor de meerderheid van particulieren blijft een deftige EV (voorlopig) niet betaalbaar.
                              Zie waar het ons als land gebracht heeft om altijd maar zogezegd te geven, en ja ik schrijf zogezegd want alles wat als subsidie gegeven is/wordt zal vroeg of laat moeten terugbetaald worden.

                              grts
                              Sieg
                              Last edited by Sieg; 23 april 2024, 15:33.
                              Voor meer foto's ; www.sieg.be

                              Comment


                              • Ter info:
                                De Europese Rekenkamer werd in 1977 ingesteld om de begroting van de Europese Gemeenschap te controleren, de voorloper van de huidige Europese Unie
                                De Europese Rekenkamer plaatst nu grote vraagtekens bij die sleuteldoelstelling van de Europese Green Deal.
                                De verplichte uitfasering van diesel- en benzinewagens in de EU wordt een haast onhaalbare klus, zo waarschuwt de Europese Rekenkamer.
                                Het artikel is achter een betaalmuur : Huizenhoge twijfels over haalbaarheid elektrische autorevolutie
                                ​De korte inhoud van het artikel komt er grosso modo op neer dat vele redelijke "tegenargumenten" die hier in Chit Chat geformuleerd worden problematisch gevonden worden door de Europese Rekenkamer
                                en ons in chaos kan storten.
                                Hetgeen ik logisch vind want als je onbevooroordeeld aan het rekenen gaat dan zie je dat de te snelle invoering EV hele grote problemen gaat veroorzaken.
                                Dus niet alleen familie ruzies en ruzie onder vrienden op internet.
                                ​​
                                " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                                Comment

                                Working...
                                X