Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie zou er nu nog een diesel kopen ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

    Waarmee je dus bevestigd dat jouw cijfer van 11 ct/kWh alleen gebruikt werd om het spectaculairder verschil te maken. Dus reëel 29ct flexibel en 32ct vast contract.
    Als je vaste kosten ook meerekent ja.
    Ik kan ook goedkoper laden aan snelladers met een kaart dat 17,99€ per maand vaste kost heeft, dat moet men er dan ook bij tellen.
    Het goedkoopste laden dat ik gevonden heb is met een abonnement van 35€ per maand voor de laadpas.

    Ik weet niet waar je naar toe wilt met deze cijfers, de 11KW in onze gemeente 45ct/kWh.
    Naar de realiteit en aangeven dat je altijd de meest optimale cijfers veralgemeent, echter zijn die niet overal van toepassing.

    Kort samengevat: bangmakerij.
    Neen, realistisch zijn en niet alles verhemelijken.
    Actueel zowat op verschillende plaatsen in het land.











    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      Tov de goede €1000/jaar voor stroom uit de (nu realistische) berekening van VerSeg komen de tankkosten zelfs voor mijn zuinig dieseltje (5l) zeker de helft hoger uit. Plus wegenbelasting het dubbel.
      Je vergeet wel de veel hogere aankoopprijs van de EV, de kosten voor een laadpaal en het feit dat door het capaciteitstarief al uw elektriciteit duurder wordt.
      Wat je ook over het hoofd ziet, dat is dat vorig jaar een kWh met de duurdere prijzen 67 cent kostte en dat dit ook terug kan gebeuren.
      De verkeersbelasting is nu tijdelijk interessanter, maar ook dat zal niet blijven.
      En als uw wagen een hogere waarde heeft, dan kost logischerwijze ook een omnium een pak meer.

      En met 3500 Euro kan Hombre blijkbaar 17.500 km rijden, hier is dat met het gemiddeld verbruik op jaarbasis eerder 13750 km.
      Met een diesel zou die 13750 km aan de prijzen van vandaag neerkomen op 13750 / 100 x 6 x 1,739 = 1435 Euro.
      Maar met een EV kan je toch niet altijd thuis laden aan goedkoper tarief, het minste dat je eens onderweg durft laden zit je er al over.
      Een laadpaal kost ook veel geld, hetgeen je moet investeren voor je 1 km kan rijden met eigen opgewekte stroom.
      En neem daar de hogere aankoopprijs eens bij, ik zal eens niet mezelf als voorbeeld nemen maar Geerten, een EV zou hem 20.000 Euro meer kosten, daar kan je al vele jaren het verschil mee betalen hoor, 20.000/400= 50 jaar.
      En als je ook nog 400 Euro per jaar spaart met de verkeersbelasting, dan is het 25 jaar.
      Maar op die 25 jaar heb je ook al minstens twee keer een EV gekocht en ook twee keer de hogere aankoopprijs betaald.
      Nog steeds zeker dat het echt goedkoper is?
      Last edited by VerSeg; 20 april 2024, 21:51.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • Eigenlijk ook niet interessant een EV te kopen dat mogelijks een jaar een platte of zo goed als platte batterij gehad heeft, zo ideaal lijkt me dat niet te zijn.
        Om de aankoop van dergelijke wagens te voorkomen, lijkt het me dan beter toch een wagen te kiezen waar je voor een optie kan kiezen dat niet iedereen neemt en dat die wagen dan specifiek voor u gebouwd wordt met de gekozen opties.

        Autoproducenten raken elektrische auto's aan de straatstenen niet kwijt: hoe komt dat? https://www.hln.be/autobedrijven/aut...-dat~acbb7cae/
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • Gelukkig staat dit onder "**** - shat" ik hoop dat jullie wel eens terug lezen wat je hier wel eens op dit topic schreef...? Allemaal profs in die glazen bol van de toekomst....allemaal cijfertjes op zoekend op het black internet en dan maar stoeien dat het DE WAARHEID is...
          https://fredor2.wixsite.com/my-site

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door freddy69 Bekijk bericht
            Gelukkig staat dit onder "**** - shat" ik hoop dat jullie wel eens terug lezen wat je hier wel eens op dit topic schreef...? Allemaal profs in die glazen bol van de toekomst....allemaal cijfertjes op zoekend op het black internet en dan maar stoeien dat het DE WAARHEID is...
            Verklaar u nader, Freddy.
            Hombre

            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Eigenlijk ook niet interessant een EV te kopen dat mogelijks een jaar een platte of zo goed als platte batterij gehad heeft, zo ideaal lijkt me dat niet te zijn.
              Om de aankoop van dergelijke wagens te voorkomen, lijkt het me dan beter toch een wagen te kiezen waar je voor een optie kan kiezen dat niet iedereen neemt en dat die wagen dan specifiek voor u gebouwd wordt met de gekozen opties.

              Autoproducenten raken elektrische auto's aan de straatstenen niet kwijt: hoe komt dat? https://www.hln.be/autobedrijven/aut...-dat~acbb7cae/
              Misschien komt dat wel door onheilsberichten zoals die van u?

              Artikel van dezelfde dag:
              Hombre

              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Als je vaste kosten ook meerekent ja.
                Ik kan ook goedkoper laden aan snelladers met een kaart dat 17,99€ per maand vaste kost heeft, dat moet men er dan ook bij tellen.
                Het goedkoopste laden dat ik gevonden heb is met een abonnement van 35€ per maand voor de laadpas.
                Met vaste kosten lijkt me logisch, niet?

                Als je 200kWh per maand gaat laden met een abonnement van 17.99€ dan betaal je voor elke kWh 0.089€ extra voor dat abonnement, alle kortingen groter dan die 8.9ct is dus winst.
                Je moet ook een beetje meer moeite doen als je alleen maar een 35€ abo vindt. Een Tesla abonnement kost je 12.99 en dan kan je laden aan een stuk goedkoper en betaal je in dit geval (50kWh/week) maar 6.5ct extra voor het abonnement. En kan je laden aan 0.6€/kWh aan de Tesla snelladers of goedkoper buiten de piekmomenten.

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Naar de realiteit en aangeven dat je altijd de meest optimale cijfers veralgemeent, echter zijn die niet overal van toepassing.

                Neen, realistisch zijn en niet alles verhemelijken.
                Actueel zowat op verschillende plaatsen in het land.











                Typisch Verseg, je betrapt hem op een foutje en om het in te dekken wordt je overspoeld met nietszeggende informatie.
                Niet dat deze info mogelijk wel correct is, ik ga mijn zondag voormiddag niet verknoeien met het zoeken naar andere laadpunten die mogelijk goedkoper zijn. Want dit zijn er maar een handvol van de "50.000". En totaal zinloos als je er toch niet moet zijn of woont. Wat interesseert mij de kost van een laadpaal in St-Denijs Westrem? Als ik in Gent moet zijn (bij mijn schoonbroer) dan zorg ik dat de auto geladen staat bij vertrek en kan ik twee keer heen en weer rijden en nog overschot hebben.
                Ik kan je alleen maar zeggen dat de 11/22kW laders in onze gemeente mij 0.45€ kosten. Moest ik ze nodig hebben.

                Toch eens gekeken naar die bij u in de straat, de eerste in de lijst bij Lidl. Daar betaal jij 0.96€/kWh en ik met mijn gratis (!) Chargemap Pass aan 0.55€/kWh voor de 22kW lader en 0.749€/kWh voor de 50 kW lader. En dat zijn niet de laagste prijzen, die is op het eerste zicht voor de Ella laadpas met 0.48€/kWh (22kW lader). Chargepoint heeft voor de 50kW lader een prijs van 0.68€/kWh terwijl ADAC 0.60 vraagt voor zijn leden.

                Laat ons ook niet vergeten dat de laadpunten in de winterperiode meestal ook duurder zijn, ik verwacht binnenkort een algemene daling van de prijzen omwille van de zonnepanelen energie die volop gaan leveren.

                Bovendien, maar dat wist je zeker wel, kan je ook 100 meter verder, om de hoek bij Bioplanet terecht aan 0.40€/kWh met de DAT24 laadpas aan 1.99 euro per maand. Maakt 0.401€/kWh.

                Het is wel fijn om te lezen dat je je nu zo bezorgd voelt om de particuliere EV rijder. Want de cadeaurijder (salariswagen), toch de meerderheid zoals ik hier vaak te lezen krijg, zal het worst wezen aan welke prijs die moet laden. Alleen vervelend dat die soms beperkt is met de keuze van laadpunten. Voor de particuliere rijder geldt dan ook: kijk goed na in de regio waar je woont/werkt of regelmatig passeert en selecteer daar de juiste laadpunten en laadpassen op. Dat kan je tot 50% en meer besparen. Als je niet thuis kan laden met of zonder zonnepanelen. Vandaag is het nog wat zoeken, ik neem aan dat dit in de toekomst zichzelf wat gaat oplossen met meer stabiele en eenvormige prijzen.

                *Update, net nog even gekeken naar Freshmile nadat ik een email kreeg van een BD-er met deze tip. Voor 32ct/kWh zonder abonnement. Top. Een eind weg (1/3) van de 0.96€ die Verseg moet betalen.

                Real-time availability and status, charge points available with your EV charging app or Freshmile Pass


                Last edited by Hombre; 21 april 2024, 10:50.
                Hombre

                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                  Met vaste kosten lijkt me logisch, niet?
                  Neen, want in principe heb je de vaste vergoedingen ook te betalen voor uw elektriciteit van uw huis en die vaste kosten worden niet hoger als je een EV gaat laden.
                  Om zeker niets over te slaan en de maximum te tellen had ik zoals vermeld de volledige kost van de aansluiting genomen enkel en alleen voor de wagen.
                  Op zich zou het ook kunnen want het wordt meer en meer gedaan om een tweede aansluiting te nemen met aparte teller enkel voor de laadpaal.

                  Typisch Verseg, je betrapt hem op een foutje en om het in te dekken wordt je overspoeld met nietszeggende informatie.
                  Uiteraard is dat voor u standaard nietszeggend want het past niet in uw plaatje.
                  Als je lukraak laadpalen over het land opzoekt en de prijzen liggen overal hoger, bijna dubbel van wat jij opgeeft, dan is dat uiteraard voor u bizar.

                  Niet dat deze info mogelijk wel correct is, ik ga mijn zondag voormiddag niet verknoeien met het zoeken naar andere laadpunten die mogelijk goedkoper zijn. Want dit zijn er maar een handvol van de "50.000". En totaal zinloos als je er toch niet moet zijn of woont.
                  Het is anders pas volledig zinloos als je er wel woont en steeds thuis laadt, een snellader is vooral als je onderweg bent en dan moet die paal niet naast uw woning staan, zelfs een trage lader niet.

                  Wat interesseert mij de kost van een laadpaal in St-Denijs Westrem?
                  Dat is net het grote probleem met u, dat ik, ik, ik, je neemt altijd enkel de meest ideale situatie waar je uren naar gezocht hebt als voorbeeld om te veralgemenen.
                  Logischer is als je de baan op moet, dat je gaat laden waar je passeert, wanneer het nodig is om te laden en dan moet men niet 1 enkele goedkopere locatie als voorbeeld nemen.
                  Stel men rijdt door het land en men moet ergens laden, wat zal het kosten als dat in Gent, Luik, Antwerpen, Arlon, of wat ook is.
                  Niet iedereen draait enkel rond de kerktoren.

                  [QUOTE]Als ik in Gent moet zijn (bij mijn schoonbroer) dan zorg ik dat de auto geladen staat bij vertrek en kan ik twee keer heen en weer rijden en nog overschot hebben.
                  Ik kan je alleen maar zeggen dat de 11/22kW laders in onze gemeente mij 0.45€ kosten. Moest ik ze nodig hebben.

                  Toch eens gekeken naar die bij u in de straat, de eerste in de lijst bij Lidl. Daar betaal jij 0.96€/kWh en ik met mijn gratis (!) Chargemap Pass aan 0.55€/kWh voor de 22kW lader en 0.749€/kWh voor de 50 kW lader. En dat zijn niet de laagste prijzen, die is op het eerste zicht voor de Ella laadpas met 0.48€/kWh (22kW lader). Chargepoint heeft voor de 50kW lader een prijs van 0.68€/kWh terwijl ADAC 0.60 vraagt voor zijn leden.
                  En wat kaart je nu eigenlijk zelf aan, net wat ik als eerste reactie plaatste dat het artikel waar je naar verwees volledig naast de realiteit is, ze geven aan tot een derde duurder aan een snellader en met een 50 kW lader, wat eigenlijk ten opzichte van de wagen geen snellader is mits men nog niet eens de helft haalt van wat zou kunnen, kom je al aan meer dan het dubbel van thuis laden.
                  Trouwens dat is niet bij mij in straat.

                  Laat ons ook niet vergeten dat de laadpunten in de winterperiode meestal ook duurder zijn, ik verwacht binnenkort een algemene daling van de prijzen omwille van de zonnepanelen energie die volop gaan leveren.
                  Dus niet,laden in de winter wanneer men net meer verbruikt?

                  [QUOTE]Het is wel fijn om te lezen dat je je nu zo bezorgd voelt om de particuliere EV rijder. Want de cadeaurijder (salariswagen), toch de meerderheid zoals ik hier vaak te lezen krijg, zal het worst wezen aan welke prijs die moet laden. [QUOTE]Daar krijgen we die zever weer!
                  Een bedrijfswagen om,uw job te doen, om om de baan te zitten voor het uitvoeren van uw taken is helemaal geen cadeauwagen.
                  Ten eerste daar waar de particulier geen verkeersbelasting betaalt, betaalt men op die wagen wel fors belasting, een paar duizend Euro per jaar, heeft men een lager loon en pensioen dan wie die wagen niet heeft, heeft,men een persoonlijke bijdrage, heeft men ook geen verplaatsingsvergoeding en vaak ook geen vaste uren, het is niet dat men op de hoek van de straat kan werken als men in de BeNeLux op de baan moet zitten, ook in de slechtere winterperiode.

                  Alleen vervelend dat die soms beperkt is met de keuze van laadpunten. Voor de particuliere rijder geldt dan ook: kijk goed na in de regio waar je woont/werkt of regelmatig passeert en selecteer daar de juiste laadpunten en laadpassen op.
                  Weer geef je het aan, je moet echt op zoek gaan, maar als je gewoon de baan op gaat, dan ga je normaal tanken wanneer nodig en met laden moet ge uw rit aanpassen aan de prijzen van laadpalen als er al zijn op de weg dat je oorspronkelijk wou doen.
                  Laden in de buurt is enkel goed voor wie rond de kerktoren draait en de kerk niet te ver af is.

                  Dat kan je tot 50% en meer besparen. Als je niet thuis kan laden met of zonder zonnepanelen. Vandaag is het nog wat zoeken, ik neem aan dat dit in de toekomst zichzelf wat gaat oplossen met meer stabiele en eenvormige prijzen.
                  Ga je eindelijk toegeven dat wat ikzelf en sommige anderen van dag 1 zeggen over EV dat de infrastructuur actueel nog niet op punt staat?

                  *Update, net nog even gekeken naar Freshmile nadat ik een email kreeg van een BD-er met deze tip. Voor 32ct/kWh zonder abonnement. Top. Een eind weg (1/3) van de 0.96€ die Verseg moet betalen.
                  Real-time availability and status, charge points available with your EV charging app or Freshmile Pass
                  Wat zijn we weer geestig om een trage lader als voorbeeld te nemen als we het over snelladers hebben.
                  Ik zal even 7 uur gaan winkelen zeker om de batterij te laden tijdens een rit?
                  Of ja, zoals je zal zeggen laat hem daar staan tot hij vol is en ondertussen langs de E40 naar huis wandelen of zo?
                  En ge moet 36 laadpassen hebben om overal goedkoop te kunnen laden en een hele planning maken waar welke, dat kan maar is gewoon de dikste zever als je niet altijd op dezelfde plaats kan laden.
                  En wat denk je wat de Lidl hiermee doet als de winkel gesloten is?




                  Even gekeken voor Gent,zo goed als alle 11 en 22 kW laders staan tussen de 50 en 53 cent, of men moet weer op,zoek naar een geschikte laadpas dat het wat goedkoper maakt zeker?
                  Snelladen is er ook niet echt goedkoper dan elders.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                    ik ga mijn zondag voormiddag niet verknoeien met het zoeken naar andere laadpunten die mogelijk goedkoper zijn.
                    *Update, net nog even gekeken naar Freshmile nadat ik een email kreeg van een BD-er met deze tip. Voor 32ct/kWh zonder abonnement. Top. Een eind weg (1/3) van de 0.96€ die Verseg moet betalen.
                    Fantastische bezigheid als je op reis bent met een EV toch, iedere dag een uur bezig zijn
                    met het zoeken naar een uitstap waar en voor welke prijs je kan laden.
                    Prioriteit één “waar kan ik laden”.
                    Prioriteit twee “wat kan ik er bezoeken” echt tof

                    En stel stel je voor dat benzine aan de ene pomp 1,7€/L kost en aan een andere pomp 5,1€/L
                    dat zijn de verhoudingsgewijze verschillen aan laadstations, lijkt dat er niet wat “over”.
                    Last edited by Geerten; 21 april 2024, 13:26.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
                      En stel stel je voor dat benzine aan de ene pomp 1,7€/L kost en aan een andere pomp 5,1€/L
                      dat zijn de verhoudingsgewijze verschillen aan laadstations, lijkt dat er niet wat “over”.
                      Misschien heeft die duurdere pomp dan een groter debiet waardoor je de tank sneller kan vullen .
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

                        Misschien heeft die duurdere pomp dan een groter debiet waardoor je de tank sneller kan vullen .
                        Toeme toch Bart, dat ik dat over het hoofd heb gezien.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Neen, want in principe heb je de vaste vergoedingen ook te betalen voor uw elektriciteit van uw huis en die vaste kosten worden niet hoger als je een EV gaat laden.
                          Om zeker niets over te slaan en de maximum te tellen had ik zoals vermeld de volledige kost van de aansluiting genomen enkel en alleen voor de wagen.
                          Op zich zou het ook kunnen want het wordt meer en meer gedaan om een tweede aansluiting te nemen met aparte teller enkel voor de laadpaal.
                          Vaste kosten? Je bedoelde zeker de taksen, heffingen en vergoedingen die je "vergeten" was in de berekening en die wel degelijk per kWh gelden. Zoals ik HIER al schreef.

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Uiteraard is dat voor u standaard nietszeggend want het past niet in uw plaatje.
                          Als je lukraak laadpalen over het land opzoekt en de prijzen liggen overal hoger, bijna dubbel van wat jij opgeeft, dan is dat uiteraard voor u bizar.
                          Hey, pipo, IK ben niet met een lijstje nietszeggende prijzen en locaties komen afdraven hé. Dat was JIJ. En ik geef een reactie op JOUW eerste locatie dat de prijzen absurd zijn. PUNT. Ik ga nu niet verder reageren op jouw onzin.

                          [/QUOTE]

                          Hombre

                          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                            Fantastische bezigheid als je op reis bent met een EV toch, iedere dag een uur bezig zijn
                            met het zoeken naar een uitstap waar en voor welke prijs je kan laden.
                            Prioriteit één “waar kan ik laden”.
                            Prioriteit twee “wat kan ik er bezoeken” echt tof

                            En stel stel je voor dat benzine aan de ene pomp 1,7€/L kost en aan een andere pomp 5,1€/L
                            dat zijn de verhoudingsgewijze verschillen aan laadstations, lijkt dat er niet wat “over”.
                            Met een benzine of diesel stop je dan ook nog aan eender welk tankstation en kan je tanken, met je tankkaart als je die hebt of met je bankkaart.
                            Buiten hoogstens 15 cent per liter verschil tussen de merken en stations kan je wel gewoon verder.
                            Het is anders wel leuk als je met je EV naar een laadpunt rijdt, je alles aankoppelt en bij het gebruik van je laadpas de melding krijgt “deze kaart wordt niet aanvaard” en er ook geen bankkaart gebruikt kan worden.
                            Bij snelladers wordt het nu verplicht om met de bankkaart te kunnen betalen, wel aan het standaardtarief en niet met eventuele korting van een laadpas.
                            Met diesel en benzine is er tenminste een maximumprijs, met elektriciteit niet.
                            Last edited by VerSeg; 21 april 2024, 15:29.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                              Fantastische bezigheid als je op reis bent met een EV toch, iedere dag een uur bezig zijn
                              met het zoeken naar een uitstap waar en voor welke prijs je kan laden.
                              Prioriteit één “waar kan ik laden”.
                              Prioriteit twee “wat kan ik er bezoeken” echt tof

                              En stel stel je voor dat benzine aan de ene pomp 1,7€/L kost en aan een andere pomp 5,1€/L
                              dat zijn de verhoudingsgewijze verschillen aan laadstations, lijkt dat er niet wat “over”.
                              Je kan er natuurlijk wat lacherig over doen, zolang je uitstapjes niet verder weg zijn dan het rijbereik/2 en wat reserve, kan je altijd thuis laden of in de buurt die je gewoon bent.
                              Voor de dagelijkse ritten en weekend uitstapjes geen enkel probleem wat mij betreft. En bonus wat Franrijk betreft, daar is de kWh prijs zowat de helft van wat je in BE betaalt.
                              Ga je wat verder weg, kan je inderdaad beter even checken waar en/of welke kaart je best gebruikt. Toch 2 minuten werk met de juiste app. Of minder. Maar geen uur. Helaas vandaag nog de realiteit bij het laden, al verwacht men een bepaalde maximumprijs in te voeren zoals bij de brandstoffen nu het geval is.
                              Hombre

                              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                              Comment


                              • Grote problemen met stroomvoorziening op komst!
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X