Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie zou er nu nog een diesel kopen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wie zou er nu nog een diesel kopen ?

    Ik las onlangs dat de nieuwe auto's die nu het meeste verkocht worden nog steeds diesel zijn.
    Ik heb zelf altijd (en nu nog) met een diesel gereden, ik hou wel van het hoge koppel.

    Wie van jullie zou nu nog opteren voor een diesel en veronderstel dat ik er eentje koop, hoe lang zou ik dan nog met een diesel mogen rijden met al die nieuwe wetten in het vooruitzicht
    Ondanks dat een diesel properder is dan een benzine, wil men in Europa en daarmee ook België van de diesel vanaf

    Tevens ik zie dat alle diesels nu met AdBlue zijn, ik heb daar al redelijk wat slechte verhalen over gehoord
    Klopt dit dat AdBlue een diesel motor sneller kapot maakt en dat er meer slijtage is en meer miserie of zijn dat weeral eens gewone wildwest verhalen ??

    Ps. ik zou graag elektrisch rijden als ik een actieradius zou hebben met één laadbeurt van rond de 1000km, maar dat houd me serieus tegen en uiteraard ook nog de steeds veel te hoge prijs.
    Tevens lijkt het mij dat er geen (of amper) break modellen zijn in de elektrische uitvoering, te zwaar mss ??

    Alvast bedankt

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

  • #2
    Ik rij al heel mijn leven diesel en indien ik nu een nieuwe moest kopen zou het opnieuw een diesel zijn. Die nieuwe wetten trek ik me niets van aan: waar ik niet mag komen, blijf ik weg en geef mijn geld elders uit. Of neem de fiets waarmee ik even snel in centrum Antwerpen ben als met de auto.
    Adblue: heb er zo al een paar gehad en geen enkel probleem, ook niet met de andere wagens en vrachtwagens op de firma. Slecht voor de motor kan gewoonweg niet want die adblue wordt in de uitlaat ingespoten, niet in de motor zelf.
    Actieradius van de meeste modellen is inderdaad een ramp. Ik ga wekelijks fietsen in de Ardennen en zijn maar een paar modellen waar ik heen en weer mee kan zonder tussendoor te laden.
    Over uw opmerking over breaks las ik deze week nog dat de fabrikanten zich dat ook beginnen te realiseren en voor hen heeft een break tov een suv wel een paar grote voordelen: veel minder luchtweerstand en minder gewicht dus een stuk minder verbruik en/of een grotere actieradius. Dus nog even wachten ...

    Comment


    • #3
      Dit hangt af van de dagelijks afgelegde afstand. Diesels moeten regelmatig hun DPF regenereren en die cyclus wordt best niet onderbroken. Als je dan telkens/enkel korte ritten doet, zullen de problemen met DPF en adblue snel volgen.

      Ik rijd elke dag 2x 53km met een diesel PHEV en tijdens de DPF regeneratie cyclus wordt het rem recuperatie systeem gebruikt om de motor zwaarder te belasten zodat de regeneratie sneller en efficiënter verloopt. Een bijeffect hiervan is wel dat de batterij extra opgeladen wordt. Soms komt deze cyclus ongelegen (batterij nog te vol, bijna op bestemming, ...) en dan schakel ik zsm over op puur elektrisch rijden om het regenereren uit te stellen naar een geschikter tijdstip.

      Comment


      • #4
        De vraag is of je nog de grote steden in wil/moet.
        Zelf kom ik professioneel zowat overal en ben zowat verplicht met een recente benzine te rijden. Voor zolang het nog kan ten minste.
        Elektro rijden is op heden een dingetje met die batterij en radius.
        Maar als ik het goed heb zijn er nieuwe batterijen op komst die het veel beter gaan doen dan hun voorgangers.
        Als de prijs dan nog betaalbaar is dan gaan er veel de overslag maken denk ik.

        Maar voor wie niet in die grote steden moet zijn en eventueel bereid is om alternatief vervoer te nemen desgevallend is diesel geen slechte keuze mijn inziens.
        Voor wat het waard is... Al veel gelezen dat moderne dieselmotoren pakken meer groen zijn.

        Comment


        • #5
          Ik rij nog altijd met mijn Touran Bluemotion sjoemeldiesel (= geen Adblue) van 2011.
          Zopas 270.000 km onderhoud en volgens mijn garagist draait hij nog heel goed voor zijn kilometers.
          Hoop dat hij het nog enkele jaren uithoudt tot ik geen zweefvliegtuigaanhanger meer moet slepen en elektrische auto's een beetje betaalbaar worden.
          Nu nog een nieuwe diesel kopen is m.i. de werkelijkheid ontkennen.

          PS: omdat ik zelden korte afstanden rij is de DPF generatie nooit een probleem geweest, als je 30km door kan rijden gebeurt dit vanzelf. Maar waar kan dat nog in ons dichtbevolkte Vlaanderen ?
          Last edited by palombian; 4 juli 2023, 21:40.

          Comment


          • #6
            Ik denk dat een diesel vooral interessant kan zijn voor iemand die geregeld lange afstanden moet afleggen, ik ken er die veel teveel korte afstanden doen met een diesel, en dat kan voor heel dure problemen zorgen.

            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Ik denk dat een diesel vooral interessant kan zijn voor iemand die geregeld lange afstanden moet afleggen, ik ken er die veel teveel korte afstanden doen met een diesel, en dat kan voor heel dure problemen zorgen.
              Welke heel dure problemen zouden dat dan moeten zijn?
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

                Welke heel dure problemen zouden dat dan moeten zijn?
                Als je bijvoorbeeld alle dagen een paar kilometer naar het werk rijdt (zonder dat je geregeld lange afstanden doet) dan is dat een probleem voor het roetfilter in de uitlaat, en dat kan veel geld kosten.
                Last edited by Black B@ndit; 4 juli 2023, 23:20.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

                  Als je bijvoorbeeld alle dagen een paar kilometer naar het werk rijdt (zonder dat je geregeld lange afstanden doet) dan is dat een probleem voor het roetfilter in de uitlaat, en dat kan veel geld kosten.
                  Wat doe je dan met een benzine dat sinds 2018 ook verplicht een gelijkaardige filter moet hebben?

                  Ik rij zelf sinds 1996 met diesels zowel professioneel als privé.
                  De enige wagen waar ik ooit een verstopte roetfilter mee gehad heb is deze waar ik elke dag 200 km snelweg mee reed en in die tijd was dat nog zonder file.
                  Het heeft de garage geen uur gekost om die manueel re laten regenereren zoals ze dat genoemd hebben.
                  Als ik het juist heb dan verhitten ze die op een of andere manier in combinatie met een of ander product.
                  Idem met EGR, zelfde wagen en ook hier op een of andere manier was die snel terug in orde zonder te vervangen.
                  Dus geen zware kost maar gewoon een werkuur.
                  We hebben ook wagens (gehad) waarmee we vooral korte afstanden rijden (minder dan 20 km) en af en toe eens een rit van 70 km, tot op heden nog nooit enig probleem gehad.

                  Wil lukken dat we onlangs zowel van een diesel als een benzine een onderhoud lieten doen, beiden (ander merk) hadden een terugroepactie voor een software-update welke ervoor zorgt dat de regeneratie sneller gebeurt.
                  Een kennis heeft met zijn twee wagens net hetzelfde moeten laten doen, ook andere merken dan bij ons.

                  Het betreft acties die uitgevoerd moeten worden bij het eerst volgende onderhoud.
                  Heeft weer iets te maken met verstrengde normen en technische controle had men te vertellen in de garage … al maken die uiteraard wijs wat ze willen.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Je moet al goed gek zijn om nu nog een diesel te kopen, tenzij je een vrachtwagen wil aanschaffen. Mijn laatste diesel heb ik al na 2 jaar terug verkocht, met al die aanpassingen van moderne diesels zijn die zo ingewikkeld geworden dat ze helemaal niet betrouwbaar meer zijn.
                    Ik heb nu een hybride wagen en ben daar super content van, zeer zuinig in benzine verbruik.

                    Comment


                    • #11
                      Nu nog een diesel kopen? Dit lijkt me enkel nog interessant als je deze zelf moet betalen, als je veel kilometers aflegt, en de auto niet voor veeeeeeeeeeeel jaren wenst te houden. Het is zuiniger in die omstandigheden.
                      Het grote bezwaar tegen diesels is "het beleid". Sommige steden en regio's stellen lage emissie zones in, waardoor je er met een diesel niet meer in mag. Je mag er zeker van zijn dat dit enkel strenger gaat worden. Als je nergens binnen mag met je diesel, dan ben je er vet mee.
                      Men zal ook meer en meer benzine weren uit die LEZ, maar het kan toch niet anders dan dat benzine veel langer zal toegelaten zijn dan diesel.
                      Een auto met benzine is daardoor "veiliger" voor de particulier.
                      Europa wil verbrandingsmotoren verbieden voor nieuwe voertuigen, vanaf 2035. Een nieuwe benzine in 2034 is mijn plan (al kan alles nog overhoop gegooid worden bij veranderend beleid)
                      Elektrisch is op dit moment nog veel te duur; vind ik toch.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Wat doe je dan met een benzine dat sinds 2018 ook verplicht een gelijkaardige filter moet hebben?
                        Die wordt vanzelf warm genoeg zodat regeneratie overbodig wordt

                        Comment


                        • #13
                          Als je heel regelmatig die 1000km rijbereik nodig hebt, zeg enkele keren per maand, zou ik misschien nog durven twijfelen. Anders zou ik niet treuzelen en gaan voor vol elektrisch. Enkel Wallonië hinkt nog wat achterop wat betreft laadinfrastructuur. Voor de rest kan je nu al perfect en snel onderweg laden, laat je niet misleiden door roddels op sociale media. Als je houdt van het koppel van een diesel zal je verstelt staan van het trekvermogen van een elektrische wagen. Als je niet per direct een andere wagen moet aankopen kan even wachten mogelijk nog beter zijn, er zijn andere batterijtechnieken op komst en er zullen ook veel meer automodellen aangeboden worden als je geen enkele van de 337 merken/types jouw smaak zijn. Op dit moment betaal je nog geen inschrijvingstaks of wegentaks op EV's maar je krijgt ook geen korting vanuit de overheid in BE. Waarschijnlijk zal dit veranderen.
                          Voor degenen die denken slim te zijn en in 2034 nog snel een nieuwe benzine of diesel aan te schaffen, denk twee keer na. Steden zoals Amsterdam laten vanaf 2030 enkel nog elektrische auto's toe, meer steden zullen allicht volgen. Het aanbod nieuwe ICE wagens zal daartegen ook erg mager zijn. En de overheden zullen niet nalaten om een extra duwtje in de rug te geven richting exit door extra taksen en zo meer. Persoonlijk denk ik dat we binnen enkele jaren gaan kilometerheffing mogen rijden, ook daar zal je een duidelijke verschuiving zien richting EV. Oh, en een (plug-in) hybride is het slechtste van de twee werelden wat mij betreft.
                          Veel succes met de keuze!
                          Hombre

                          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                            Als je heel regelmatig die 1000km rijbereik nodig hebt, zeg enkele keren per maand, zou ik misschien nog durven twijfelen. Anders zou ik niet treuzelen en gaan voor vol elektrisch. Enkel Wallonië hinkt nog wat achterop wat betreft laadinfrastructuur. Voor de rest kan je nu al perfect en snel onderweg laden, laat je niet misleiden door roddels op sociale media. Als je houdt van het koppel van een diesel zal je verstelt staan van het trekvermogen van een elektrische wagen. Als je niet per direct een andere wagen moet aankopen kan even wachten mogelijk nog beter zijn, er zijn andere batterijtechnieken op komst en er zullen ook veel meer automodellen aangeboden worden als je geen enkele van de 337 merken/types jouw smaak zijn. Op dit moment betaal je nog geen inschrijvingstaks of wegentaks op EV's maar je krijgt ook geen korting vanuit de overheid in BE. Waarschijnlijk zal dit veranderen.
                            Voor degenen die denken slim te zijn en in 2034 nog snel een nieuwe benzine of diesel aan te schaffen, denk twee keer na. Steden zoals Amsterdam laten vanaf 2030 enkel nog elektrische auto's toe, meer steden zullen allicht volgen. Het aanbod nieuwe ICE wagens zal daartegen ook erg mager zijn. En de overheden zullen niet nalaten om een extra duwtje in de rug te geven richting exit door extra taksen en zo meer. Persoonlijk denk ik dat we binnen enkele jaren gaan kilometerheffing mogen rijden, ook daar zal je een duidelijke verschuiving zien richting EV. Oh, en een (plug-in) hybride is het slechtste van de twee werelden wat mij betreft.
                            Veel succes met de keuze!
                            Ideaal toch. Je parkeert je diesel/benzine buiten de stad en neemt het openbaar vervoer naar het centrum.
                            Geen probleem met de LEZ, geen probleem om een parkeerplaats te zoeken, die je als je die al vindt duur betaalt.
                            Wij mogen met onze benzinewagen nog in elke stad binnen, maar als we eens naar Gent of Antwerpen gaan passen wij reeds jaaaaren bovenstaande 'techniek' toe. Makkelijker kan niet.

                            PS En je vergeet nog iets. Hoeveel mensen kunnen er (financieel) vandaag de dag een EV kopen dacht je ???? En dat makkelijk laden kost geen geld dan ????

                            Comment


                            • #15
                              Als ik nog een diesel zou kopen ? Natuurlijk wel.
                              Ik heb al zoveel plezier beleefd aan mijn polyvalente werkpaard (een Nissan Patrol). Kan ik op mijn leeftijd niet meer verslijten, maar indien het onverwachte zou gebeuren lijkt me een Toyota Landcruiser wel iets.
                              En als ik Gent, Brussel of Antwerpen niet meer binnen mag, who cares...

                              Comment

                              Working...
                              X