Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuw type EVF

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #76
    Re: Nieuw type EVF

    Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
    Totaal niet, hybrid VF is een mislukt concept vind ik.
    De x100 leuke camera voor wat het is maar hoefde geen mengeling te zijn van twee VF'en.
    Is gewichtsdoenerij gewoon.
    x Pro 1 ? een high-end-camera met een matige EVF .. zeker als je ziet wat de camera gaat kosten.
    Hadden er beter de OVF uitgelaten en een excellente EVF ingestoken.
    En ook Puerte z'n opmerking

    Totaal niet? Twas een eigen mening eh...

    Los van die opmerking, ik blijf erbij dat combinatie van optische viewfinder met digitale overlay (heb het dan niet over de EVF maar over de digitale info die over de OVF geplaatst wordt) in de toekomst vaker gebruikt zal worden. De X100 is n mooie proof of concept geweest die de interesse in die technologie heeft bevestigd. Nieuwe technologieën kosten gewoon meer omdat ze meer riscos en kosten meebrengen.

    Redenen waarom ik geen EVF gebruik:
    - Helderheid (zelfs met de nieuwe NEX7 oled evf)
    - Snelheid (zit nog altijd een lag op het switchen van scherm naar EVF)
    - Kleuren worden overgesatureerd (zeker op OLED)
    - Om batterij te sparen gebruik ik soms men viewfinder om compo's te maken terwijl mn reflex uit staat try doing that with an EVF

    Comment


    • #77
      Re: Nieuw type EVF

      Redenen waarom ik geen EVF gebruik:
      - Helderheid (zelfs met de nieuwe NEX7 oled evf
      Helderheid is geen enkel probleem bij de EVF Nex7, zelfs een Nikon V1 heeft een heldere EVF (kleiner).. maar om je tegemoet te komen..vergelijk OVF zoekers, een Canon 550D heeft ook een helderdere OVF zoeker dan een Canon 60D maar deze laatste is heeft wel een grotere OVF.. voor mij nog geen reden om te kiezen voor de helderste.
      Maar de topic gaat hier eigenlijk over "een nieuw soort OVF" waarvan men nu al zegt "het einde van de OVF"
      For years, pundits and industry leaders alike have predicted the end of the optical viewfinder, but enthusiast and pro photographers have stubbornly clung to them for their benefits over electronic viewfinders. Today, a new microdisplay from…


      - Snelheid (zit nog altijd een lag op het switchen van scherm naar EVF)
      is zeer miniem en zal in de nabije toekomst volledig weggewerkt worden. Mij stoort het alleszins niet.
      - Kleuren worden overgesatureerd (zeker op OLED)
      Hier moet ik je gelijk geven en heb het daar al eerder over gehad dat een calibratie nodig zou zijn maar denk niet dat dit mogelijk is.


      - Om batterij te sparen gebruik ik soms men viewfinder om compo's te maken terwijl mn reflex uit staat try doing that with an EVF
      Zoals je al zelf schrijft "SOMS" .. hoeveel winst maak je dan 2% ?
      Als mijn batt. leeg is steek ik er een ander in en laad ze op.. no big deal
      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 24-105 f4

      Comment


      • #78
        Re: Nieuw type EVF

        Oorspronkelijk geplaatst door Seppe_ Bekijk bericht
        En ook Puerte z'n opmerking

        Totaal niet? Twas een eigen mening eh...

        Los van die opmerking, ik blijf erbij dat combinatie van optische viewfinder met digitale overlay (heb het dan niet over de EVF maar over de digitale info die over de OVF geplaatst wordt) in de toekomst vaker gebruikt zal worden. De X100 is n mooie proof of concept geweest die de interesse in die technologie heeft bevestigd. Nieuwe technologieën kosten gewoon meer omdat ze meer riscos en kosten meebrengen.

        Redenen waarom ik geen EVF gebruik:
        - Helderheid (zelfs met de nieuwe NEX7 oled evf)
        - Snelheid (zit nog altijd een lag op het switchen van scherm naar EVF)
        - Kleuren worden overgesatureerd (zeker op OLED)
        - Om batterij te sparen gebruik ik soms men viewfinder om compo's te maken terwijl mn reflex uit staat try doing that with an EVF
        weet niet of je de x-100 al eens naast een a77 of nex7 gebruikt hebt, die zoekers zijn totaal verschillend, de EVF van de a77, nex7 is veel veel veel beter dan van de x100 en de optische zoeker van de x100 is ook heel heel heel beperkt in gebruik, en dan zie je in de rechter benedenhoek nog een stuk van de lens, en als je de lenskap gebruik zelfs een vrij groot stuk.
        de x-pro1 gebruikt zelfde EVF als x100, onverklaarbaar dat men een EVF van zulke matige kwaliteit in een toestel van zulke prijsklasse stopt, en dan is inderdaad een optische zoeker wenselijk. Had men hier een zoeker gebruikt 3/4 de kwaliteit van waar de TS naar verwijst was OVF overbodig !
        Een EVF in combinatie met een meetzoeker zou ik nog kunnen begrijpen, dan heb je een added value.
        Een jaar terug werd de x100 de hemel ingeprezen als je nu de de fuji forums volgt wordt de x100 herleidt tot een min of meer mislukt proefstuk van de x-pro1 .

        bij matig licht is de zoeker van de a77 is helderder dan de optische zoeker van eender welk DLSR toestel , bij fel zonlicht, komt a77 zoeker minder helder over, zou volgens gebruikers die nu in de zomer zitten niet echt een probleem zijn als je van die , wat is de naam, rubber kapje, over de zoeker plaatst, maar ja daar kunnen wij nog niet over oordelen moeten we wachten tot mei.

        met wat ben je bezig als je je reflex afzet om een compo te maken, zou zeggen koop een volledig manueel toestel.
        Last edited by puerte; 7 februari 2012, 09:47.

        Comment


        • #79
          Re: Nieuw type EVF

          Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
          Het is ook niet allemaal rozegeur en maneschijn he, puerte.
          Ik kan alleen iets zeggen over de EVF vd A77. Toch een (heel) groot nadeel is het "slide show effect" bij hoge burstrates , 8fps of 12fps. Het is ontzettend moeilijk om een vogel in de vlucht te volgen of gewoon panningshots van eender wat. Ik moet naar 3fps gaan om dit effect niet te zien in de zoeker. Ik kan daar niet om lachen omdat ik nu net die hoge snelheid nodig heb.
          Maar om nu te zeggen dat ik terug ga naar mijn A550 (die ik nog heb), dat nu ook weer niet. De zoeker is veel groter en aangenamer om in te kijken.
          inderdaad een ander groot voordeel van de EVF is dat je hogere snelheid (framerates) kunt gebruiken en dit zonder extra kost, bij reflexen is die snelheid beperkt en betaal je veel voor een maar fps's meer.
          zie de canon 1dx (+/- 6000 eurokes), het paradepaardje van Canon, sluit uit pure noodzaak de optische zoeker af bij hoge snelheid (14fps) zo val je terug op LCD scherm, AF wordt ook afgesloten na eerste frame, dit allemaal door de beperkingen OVF !


          wat slide show effect betreft, heeft weinig met OVF te maken, is een beperking van de a77. Fabrikant had de keuze geen vertraging in weergave bij hoge fps, maar dan ofwel duurder toestel als gevolg van extra of krachtigere processor, ofwel de beeldkwaliteit te verlagen door lagere mp's of een combinatie van de 2. Sony heeft gekozen voor beeldkwaliteit.
          Nu het effect is ook heel beperkt bij 12fps, een beeldje kan al niet lager getoond worden dan 80ms dwz dat vertraging waarschijnlijk lager is. Is meer een kwestie van je techniek aan te passen. Panning moet je in principe na maken van 1ste opname met je ogen dicht kunnen. (voor niet heel sterke en zeer snelle en onregelmatige zigzag beweging) Beste is, heb dit al geschreven van beide ogen zoveel mogelijk open te houden. Je ogen (hersenen) zijn een prachtig instrument gebruik ze !

          Nikon heeft dit ook gekozen voor beeldkwaliteit met zijn nieuwe D800 waar de fps beperkt is tot 4fps.

          Comment


          • #80
            Re: Nieuw type EVF

            Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
            mechanische onderdelen hebben juist het nadeel dat ze verslijten, OVF heeft nu eenmaal geweldig veel beperkingen toz van EVF. Daar is verschil tussen marketing en vooruitgang. Het is dank zij technische evolutie dat men in staat is EVF te produceren. Ik weet niet waar je vandaan haalt dat een EVF op 5jaar zou versleten zijn.
            mechanische delen slijten juist minder snel dan allerlei digitale of electronische toestandjes, alleen de mate van slijtage ligt op andere vlakken..

            ´digital rot´ noemt men dat..

            ik vermoed dat de SLTs een soort van tussenvorm gaan zijn, en dat die weldra compleet vervangen zullen gaan worden door NEX-achtige toestellen of wat de andere fabrikanten ervan zullen gaan bakken..

            voor het overige zullen de FF OVF toestellen met veel MP aanwezig blijven...
            EOS 5dmkII- EOS 3- wat Lenskes: EF 50mm 1.8, EF 85mm 1.8, EF 135mm f/2, EF 16-35mm, EF 24-70mm,EF 70-200 2.8 IS usm I, sigma 105 mm macro, 580EXII, 550EX, wat falcon eyes spullekes, fuji x100

            Comment


            • #81
              Re: Nieuw type EVF

              Oorspronkelijk geplaatst door leontine1978 Bekijk bericht
              mechanische delen slijten juist minder snel dan allerlei digitale of electronische toestandjes, alleen de mate van slijtage ligt op andere vlakken..

              ´digital rot´ noemt men dat..

              ik vermoed dat de SLTs een soort van tussenvorm gaan zijn, en dat die weldra compleet vervangen zullen gaan worden door NEX-achtige toestellen of wat de andere fabrikanten ervan zullen gaan bakken..

              voor het overige zullen de FF OVF toestellen met veel MP aanwezig blijven...
              ik moet toch altijd lachen met je uitspraken, denk toch eens 2 minuten na voor dat je iets schrijft (allez dat is ook niet goed dan zou ik niet meer kunnen lachen)

              de levensduur van elke DSLR op de markt wordt bepaalt door mechanische slijtage, duurdere toestellen zijn voor een deel duurder (1dmk.. d3, d4... ) juist om die mechanische slijtage te minimaliseren, maar daar betaal je dan ook goed voor.

              misschien weet je dat nog niet maar dan leer je weeral bij, sensor is ook elektronisch, is minstens evenzeer onderhevig aan elektronische slijtage dan EVF, hetzelfde geldt voor LCD.

              dit jaar komen waarschijnlijk FF met EVF op de markt is ondertussen min of meer bevestigd door fabrikant.
              zou dom zijn moest sony aan SLT prinicpe houden voor AF, dat zou overeenkomen met blijven stilstaan, hebben verschillende patent aanvragen , alsook andere producenten, voor alternatieve AF systemen. (PDAF op sensor)
              heel sensor technologie is aan het wijzigen en daar bestaan all prototypes van nieuwe type sensors. CDAF is heel snel aan het worden en zou PDAF wel eens kunnen verdringen op termijn.

              als de EVF waar TS naar verwijst betaalbaar is, zou het oerdom zijn nog outbollige OVF's in nieuw te ontwikkelen FF DSLR's te plaatsen.
              Last edited by puerte; 9 februari 2012, 11:09. Reden: op aanraden van jvdk o vervangen door e

              Comment


              • #82
                Re: Nieuw type EVF

                Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                ik moet toch altijd lachen met je uitspraken, denk toch eens 2 minuten na voor dat je iets schrijft (allez dat is ook niet goed dan zou ik niet meer kunnen lachen)

                de levensduur van elke DSLR op de markt wordt bepaalt door mechanische slijtage, duurdere toestellen zijn voor een deel duurder (1dmk.. d3, d4... ) juist om die mechanische slijtage te minimaliseren, maar daar betaal je dan ook goed voor.

                misschien weet je dat nog niet maar dan leer je weeral bij, sensor is ook elektronisch, is minstens evenzeer onderhevig aan elektronische slijtage dan EVF, hetzelfde geldt voor LCD.

                dit jaar komen waarschijnlijk FF met OVF op de markt is ondertussen min of meer bevestigd door fabrikant.
                zou dom zijn moest sony aan SLT prinicpe houden voor AF, dat zou overeenkomen met blijven stilstaan, hebben verschillende patent aanvragen , alsook andere producenten, voor alternatieve AF systemen. (PDAF op sensor)

                als de OVF waar TS naar verwijst betaalbaar is, zou het oerdom zijn nog outbollige OVF's in FF DSLR's te plaatsen.
                Als ik jou was, zou ik hier en daar een O vervangen door een E, ik blijf iedere keer lachen met jouw uitspraken
                Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
                Our English website: www.kaichitravel.com
                Breng eens een bezoekje aan Siberie!

                Comment


                • #83
                  Re: Nieuw type EVF

                  Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                  ik moet toch altijd lachen met je uitspraken, denk toch eens 2 minuten na voor dat je iets schrijft (allez dat is ook niet goed dan zou ik niet meer kunnen lachen)

                  de levensduur van elke DSLR op de markt wordt bepaalt door mechanische slijtage, duurdere toestellen zijn voor een deel duurder (1dmk.. d3, d4... ) juist om die mechanische slijtage te minimaliseren, maar daar betaal je dan ook goed voor.

                  misschien weet je dat nog niet maar dan leer je weeral bij, sensor is ook elektronisch, is minstens evenzeer onderhevig aan elektronische slijtage dan EVF, hetzelfde geldt voor LCD.

                  dit jaar komen waarschijnlijk FF met EVF op de markt is ondertussen min of meer bevestigd door fabrikant.
                  zou dom zijn moest sony aan SLT prinicpe houden voor AF, dat zou overeenkomen met blijven stilstaan, hebben verschillende patent aanvragen , alsook andere producenten, voor alternatieve AF systemen. (PDAF op sensor)
                  heel sensor technologie is aan het wijzigen en daar bestaan all prototypes van nieuwe type sensors. CDAF is heel snel aan het worden en zou PDAF wel eens kunnen verdringen op termijn.

                  als de EVF waar TS naar verwijst betaalbaar is, zou het oerdom zijn nog outbollige OVF's in nieuw te ontwikkelen FF DSLR's te plaatsen.
                  wel, wel...

                  ben benieuwd naar statistieken over het aantal OVF's dat de geest geeft, maar soit.

                  mechanische toestellen gaan al tijden mee, en wellicht 1x in de 200.000 cycli, heb je kans, dat het sluitermechanisme de geest geeft, maar er zijn toestellen die dat aantal zelfs dubbel overschreden hebben. trouwens, de meeste fotografen, uitgezonderd de beroeps, komen geeneens aan dergelijke hoge aantallen. dus om daar meteen jouw verhaal aan op te hangen houdt geen enkele steek.

                  je blijft maar hameren op de pro's van EVF, maar de con's schuif je consequent onder de vloermat, en bij OVF doe je precies het tegenovergestelde.

                  d800, d4, 1dx, , ik noem maar wat, die hebben nog steeds OVF, en zijn FF, dus die fabrikanten zullen wellicht 'oerdom' zijn.. jaja...
                  EOS 5dmkII- EOS 3- wat Lenskes: EF 50mm 1.8, EF 85mm 1.8, EF 135mm f/2, EF 16-35mm, EF 24-70mm,EF 70-200 2.8 IS usm I, sigma 105 mm macro, 580EXII, 550EX, wat falcon eyes spullekes, fuji x100

                  Comment


                  • #84
                    Re: Nieuw type EVF

                    Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                    inderdaad een ander groot voordeel van de EVF is dat je hogere snelheid (framerates) kunt gebruiken en dit zonder extra kost, bij reflexen is die snelheid beperkt en betaal je veel voor een maar fps's meer.
                    zie de canon 1dx (+/- 6000 eurokes), het paradepaardje van Canon, sluit uit pure noodzaak de optische zoeker af bij hoge snelheid (14fps) zo val je terug op LCD scherm, AF wordt ook afgesloten na eerste frame, dit allemaal door de beperkingen OVF !


                    wat slide show effect betreft, heeft weinig met OVF te maken, is een beperking van de a77. Fabrikant had de keuze geen vertraging in weergave bij hoge fps, maar dan ofwel duurder toestel als gevolg van extra of krachtigere processor, ofwel de beeldkwaliteit te verlagen door lagere mp's of een combinatie van de 2. Sony heeft gekozen voor beeldkwaliteit.
                    Nu het effect is ook heel beperkt bij 12fps, een beeldje kan al niet lager getoond worden dan 80ms dwz dat vertraging waarschijnlijk lager is. Is meer een kwestie van je techniek aan te passen. Panning moet je in principe na maken van 1ste opname met je ogen dicht kunnen. (voor niet heel sterke en zeer snelle en onregelmatige zigzag beweging) Beste is, heb dit al geschreven van beide ogen zoveel mogelijk open te houden. Je ogen (hersenen) zijn een prachtig instrument gebruik ze !

                    Nikon heeft dit ook gekozen voor beeldkwaliteit met zijn nieuwe D800 waar de fps beperkt is tot 4fps.
                    ik wed dat men bij sony meteen aan deze puertiaanse fotografische techniek dacht, toen ze aan die EVF begonnen.... (wat een giller..)
                    EOS 5dmkII- EOS 3- wat Lenskes: EF 50mm 1.8, EF 85mm 1.8, EF 135mm f/2, EF 16-35mm, EF 24-70mm,EF 70-200 2.8 IS usm I, sigma 105 mm macro, 580EXII, 550EX, wat falcon eyes spullekes, fuji x100

                    Comment


                    • #85
                      Re: Nieuw type EVF

                      Waarom reageert nog iemand op die man? Hij heeft in zijn leven nog geen één foto getoond die hij zou gemaakt hebben... Wordt betaald door Soy. Case closed....
                      http://www.digifotofreak.nl

                      Comment


                      • #86
                        Re: Nieuw type EVF

                        Oorspronkelijk geplaatst door jvdk Bekijk bericht
                        Als ik jou was, zou ik hier en daar een O vervangen door een E, ik blijf iedere keer lachen met jouw uitspraken
                        Oorspronkelijk geplaatst door leontine1978 Bekijk bericht
                        wel, wel...

                        ben benieuwd naar statistieken over het aantal OVF's dat de geest geeft, maar soit.

                        mechanische toestellen gaan al tijden mee, en wellicht 1x in de 200.000 cycli, heb je kans, dat het sluitermechanisme de geest geeft, maar er zijn toestellen die dat aantal zelfs dubbel overschreden hebben. trouwens, de meeste fotografen, uitgezonderd de beroeps, komen geeneens aan dergelijke hoge aantallen. dus om daar meteen jouw verhaal aan op te hangen houdt geen enkele steek.

                        je blijft maar hameren op de pro's van EVF, maar de con's schuif je consequent onder de vloermat, en bij OVF doe je precies het tegenovergestelde.

                        d800, d4, 1dx, , ik noem maar wat, die hebben nog steeds OVF, en zijn FF, dus die fabrikanten zullen wellicht 'oerdom' zijn.. jaja...
                        Oorspronkelijk geplaatst door leontine1978 Bekijk bericht
                        ik wed dat men bij sony meteen aan deze puertiaanse fotografische techniek dacht, toen ze aan die EVF begonnen.... (wat een giller..)
                        Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
                        Waarom reageert nog iemand op die man? Hij heeft in zijn leven nog geen één foto getoond die hij zou gemaakt hebben... Wordt betaald door Soy. Case closed....
                        Sorry hoor,maar in een technische discussie speelt het geen enkele rol of iemand foto's maakt of niet.
                        Een beetje gek de EVF af te kraken omdat het een electronisch onderdeel is dat vlug zou slijten.Terwijl we allemaal al jaar en dag fotograferen met digitale camera's die één brok electronica zijn! B Vlug terug naar analoog jullie!
                        Beetje konsekwentie graag in de stemmingmakerij,want dat is het hier


                        Mij kan het niet schelen dat een aantal onder jullie fervent tegenstander wil blijven van EVF hoor,op dezelfde manier als men ooit heel erg hard tégen autofocus was,liveview en oh horror video.
                        Het plezier is des te groter achteraf te zien dat de grote merkfabrikanten gewoon de logische tecnische evolutielijn volgen, en de naysayers pruttelend moeten volgen.
                        Zelfs op D.Preview,met veel typisch erg conservatieve Amerikaanse leden,is de tegenstand lang niet meer zo erg als hier in zuur,zuur arm Vlaanderen......


                        Walter
                        D850

                        Comment


                        • #87
                          Re: Nieuw type EVF

                          Oorspronkelijk geplaatst door leontine1978 Bekijk bericht
                          wel, wel...

                          ben benieuwd naar statistieken over het aantal OVF's dat de geest geeft, maar soit.

                          mechanische toestellen gaan al tijden mee, en wellicht 1x in de 200.000 cycli, heb je kans, dat het sluitermechanisme de geest geeft, maar er zijn toestellen die dat aantal zelfs dubbel overschreden hebben. trouwens, de meeste fotografen, uitgezonderd de beroeps, komen geeneens aan dergelijke hoge aantallen. dus om daar meteen jouw verhaal aan op te hangen houdt geen enkele steek.

                          je blijft maar hameren op de pro's van EVF, maar de con's schuif je consequent onder de vloermat, en bij OVF doe je precies het tegenovergestelde.

                          d800, d4, 1dx, , ik noem maar wat, die hebben nog steeds OVF, en zijn FF, dus die fabrikanten zullen wellicht 'oerdom' zijn.. jaja...
                          zoals altijd zuig je maar wat uit je duim zonder te weten waarover je bezig bent, EVF worden al een paar jaar gebruikt, in de medische wereld, video, systeem (m4/3) en compact camera's. Daar is geen enkele maar dan ook geen enkel aanwijzing (behalve in uwe duim) dat EVF vlugger de geest zou geven dan eender welke elektronische of mechanische component in een toestel. zwakste punt blijft nog altijd de mechanische sluiter.

                          Voor FF zoeker heb je een veel hogere resolutie nodig dan voor APS om zelfde kwaliteit te krijgen. voor zelfde kwaliteit van bvb een 3mp EVF APS heb je ongeveer 7mp nodig bij FF EVF. Is veel complexer om te produceren en te implementeren.

                          om die reden heeft sony nooit bevestigd van een EVF in volgend FF toestel te plaatsen, ze doen dat als ze een EVF kunnen produceren met een resolutie die voldoet voor FF. Sony zal waarschijnlijk op dat gebied wel wat verder staan dan Canon Nikon, dus ..

                          deze zoeker is ontworpen voor HIGH-END toestellen, ik denk vooral voor MF toestellen


                          nadelen EVF (gebaseerd op EVF's momenteel op de markt, dit wil niet zeggen dat dit zo is voor volgende EVF http://www.dpreview.com/news/2012/01/27/MicroOLED)
                          -extra power consumptie
                          -minder contrast (is zowel + als - punt, toont contrast beperking vd sensor, kan wel nadelig zijn als je bvb een voorwerp in snelheid moet volgen met weinig contrast toz achtergrond)
                          -meningen zijn verdeeld over helderheid zoeker bij fel zonlicht.
                          -lag bij hoge FPS (niet zozeer EVF probleen maar gevolg van manier van implementatie)


                          dat toz van de waslijst aan nadelen van OVF systeem zoals geïmplementeerd in DSLR laat de balans nogal heel erg overslaan in het voordeel van EVF.

                          -goede heldere OVF's (prisma) vindt je enkel terug in duurdere toestellen.
                          -OVF toont enkel in duurdere toestellen 100% beeld

                          - bij OVF systeem klapt spiegel op en neer, hierdoor worden de primaire autofocus en lichtmeting systemen onderbroken.
                          Bij opgeklapte spiegel, live-view, video.. vallen deze weg met als gevolg beperkte live-view en video functie. (zonder deftige AF)

                          -OVF mechanisme (reflex) genereert meer lawaai.

                          -OVF mechanisme genereert trillingen waardoor je op minder lage snelheden uit de hand kunt fotograferen dan bij toestellen met EVF, beelden zijn minder scherp bij lage snelheden zelfs bij 1/60s.

                          -als je LMU vergeet op statief bij lage snelheden kun je onscherpe beelden krijgen, LMU niet nodig met EVF

                          -je kunt zonder aangepast matglas praktisch niet correct scherpstellen met OVF

                          -manueel scherpstellen tijdens video is zonder extra groot scherm onbegonnen werk met OVF

                          -DOF controleren is praktisch onmogelijk bij kleinere diafragma's met OVF

                          -OVF toont niet kleurcorrectheid (WB), correctheid belichting of contrast (geen wysiwig)

                          -OVF toont ook geen extra info welke met EVF selecteerbaar is zoals histogram etc

                          -Beeld OVF is kleiner dan van EVF

                          -Beeld OVF is veel donkerder bij matig licht en totaal onbruikbaar bij weinig licht

                          -OVF mechanisme beperkt de snelheid (beelden per seconde) van toestel

                          -door onnodige grote afstand van objectief tot sensor krijg je meer complexe constructie van breedhoek objectieven (retrofocus), gevolg duurder en verlies aan kwaliteit.

                          -toestellen met OVF zijn minder compact (ruimte voorzien om spiegel te kunnen laten bewegen met )

                          -lichtmeting van DLSR toestellen bevatten ongeveer een 60-tal meetpuntjes.
                          Een goedkoop OVF toestel heeft er meer dan duizend !

                          -biedt de mogelijkheid (bij CDAF) AF vrij te kiezen over gans het beeld. (geen vaste Af-punten)


                          ik denk dat aan de hand van deze info ieder voor zich kan uitmaken wat voor hem het meest gepaste is. Daarbij komt dat EVF nog maar in zijn kinderschoenen staat en nog heel sterk zal evolueren, OVF daarentegen is aan zijne zwanendans begonnen.
                          Last edited by puerte; 10 februari 2012, 10:10.

                          Comment


                          • #88
                            Re: Nieuw type EVF

                            Je verwart duidelijk het spiegelmechanisme met de OVF. Een OVF trilt niet, een OVF vertraagd niet enz..

                            Mijn OVF geeft exact de kleuren weer zoals ze en mijn EVF geeft een plaatje aan dat het meest lijkt op een oude KTV.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #89
                              Re: Nieuw type EVF

                              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                              Je verwart duidelijk het spiegelmechanisme met de OVF. Een OVF trilt niet, een OVF vertraagd niet enz..

                              Mijn OVF geeft exact de kleuren weer zoals ze en mijn EVF geeft een plaatje aan dat het meest lijkt op een oude KTV.
                              nee hoor, jouw spiegel en prisma absorberen een aantal frequenties, maar het blijft voorlopig beter dan wat EVF te bieden heeft.

                              En dat gedoe over mechanische en electronische slijtage. Ik ken veel mechanische wondertjes die maar blijven en blijven werken. Sluiters en spiegels van camera's horen daarbij. Ik ken een aantal electronische speeltjes die hetzelfde doen (kijk maar naar de Nintendo DS (die van voor de supernintento nog)).

                              Om de machines te laten draaien wordt slijtage gewoon ingepland en voorgeprogrammeerd, daar zijn voorbeelden en bewijzen genoeg van. Electronisch is dat gemakkelijker dan mechanisch, dus heeft de producent daar alle voordeel bij.
                              The Knight That Says Ni...kon

                              Comment


                              • #90
                                Re: Nieuw type EVF

                                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                                Je verwart duidelijk het spiegelmechanisme met de OVF. Een OVF trilt niet, een OVF vertraagd niet enz..
                                voila aangepast ze

                                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                                Mijn OVF geeft exact de kleuren weer zoals ze en mijn EVF geeft een plaatje aan dat het meest lijkt op een oude KTV.
                                je hebt niets aan wat je OVF ziet, dat zien je ogen ook !
                                hoe je sensor het beeld ziet is belangrijk, dat toont de EVF, is mijn WB en contrast in orde, geen overbelichte of dichtgelopen delen, dat is belangrijk te weten voor een FOTOGRAAF. Streven naar WYSIWIG !

                                Comment

                                Working...
                                X