Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuw type EVF

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Nieuw type EVF

    Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
    ben jij dan echt tegen OVF om tegen OVF te zijn, of is het een soort humor dat me ontgaat?

    Ik blijf het wel amusant vinden hoe veranderingen telkens weer onthaald worden op hoongelach,scepticisme ja.Vooral sommige argumenten zijn hilarisch en tonen aan dat de diepere grond van weerzin gewoon gebaseerd is op traditionalisme zondermeer.

    Ik (en ik vermoed nog meer EVF-sceptici) heb helemaal niets tegen EVF. Sterker nog als mij dat betere resultaten levert dan koop ik graag mijn volgende camera met EVF. Ik stel me gewoon -voorlopig terechte- vragen bij de kwaliteit daarvan, het gebruiksgemak en ergonomie.
    Ik denk toch echt dat de beroepsfotografen van de toekomst niet in de kou gaan gezet worden hoor.Na wat kinderziektes gaan we na een aantal jaren niet meer weten hoe we al die tijd hebben kunnen werken zonder live view.Net zoals je het je nu nog nauwelijks kunt voorstellen constant manueel te moeten scherpstellen.

    Ergens ontgaat het nut me ervan.
    Het is toch al heel dikwijls uiteengezet.Live view maakt fotograferen mogelijk op een veel intuïtievere manier,juist omdat je constant ziet wat je toestel ervan wil maken.



    De reflexcamera heeft zijn bouw door de spiegel en de lenzen zijn daaraan aangepast (registerafstand enz). Met EVF komt er ruimte vrij, maar om dezelfde lenzen te blijven gebruiken (en ik vermoed dat 100% van de reflexgebruikers dat wil) moet die ruimte bewaard blijven. Dit terwijl het grote voordeel van EVF nu net licht in TTL zicht op de wereld én een kortere registerafstand, wat zijn voordelen heeft om veel kortere lenzen te maken zonder retrofocusconstructie.

    Dan leidt EVF tot twee keuzes. Ofwel gooien we een beproefd systeem overboord, wat wel wat zal schelen in productiekost (wat eerder richting aandeelhouder zal vloeien dan dat er euro's op zak van de consument blijven), zonder optische verbetering van de groothoeklenzen (voornamelijk minder vervorming). Ofwel veranderen we alles en moeten alle gebruikers een volledig nieuwe set lenzen kopen of met tussenringen gaan prutsen.
    Tja,hier heb je wel degelijk een punt.De consument zal gedeeltelijk de klos zijn.Hoeveel dure technologie is er in de loop der tijden geen roemloze dood gestorven omdat er iets nieuws werd uitgevonden?Zolang onze economie en het milieu het uithouden,gaat dit blijven duren.Het is des mensen.Wij zijn geen stilzitters.Sommigen zijn nostalgisch naar het dierlijke gebrul dat een zware verbrandingsmotor met carburatie uitstoot,maar de electrische auto staat om de hoek te wachten.

    en dan is er nog dit:
    Ik heb ooit geleerd om mijn camera enkel aan te zetten als ik echt een foto wil maken om die dan onmiddellijk daarna terug af te zetten.
    Dat moet je niet doen,verbruikt meer dan hem gewoon laten aan staan.Staat zelfs in de handleiding.



    Walter
    D850

    Comment


    • #32
      Re: Nieuw type EVF

      OVF, gebruik dat al 35 jaar, heeft geweldig geweldig veel nadelen.
      Met SLR waren die nadelen nog aanvaardbaar en beperkter, als ik de eerste DSLR in mijn pollen kreeg, dacht ik van wat is dat, precies dat je door nen tunnel keek, zulke slechte zoekers. Zijn ondertussen verbeterd, maar toch, bij APS !
      Gelukkig is daar verandering in gekomen met de komst van EVF.


      Resolutie van de EVF in laatste sony toestellen is vrij hoog, je zie geen pixels, resolutie van de EVF waarvan in deze topic sprake ligt nog veel hoger, detail dat je hiermee te zien krijgt zal hoger liggen dan van zoekertje in low-end en mid-class DLSR's.

      Waarom zou EVF vlugger stuk gaan dan sensor of LCD scherm of spiegel ?

      Als je de kans hebt gewoon de zoeker van een EVF toestel (sony a65,77, nex7 ) eens te vergelijken met deze van volgens jou best zijnde zoeker van alle APS-DSLR's.
      Je ogen zullen dan wel open gaan. Dan zie je hoe beperkt de optische (dure ) zoekers wel zijn



      Een goede OVF (prisma) is heel duur en vindt je enkel terug in duurdere toestellen.
      OVF's in andere toestellen tonen in tegenstelling tot EVF niet het volledig beeld, zijn klein en donker.


      -Een groot nadeel van OVF is oa de spiegel die op en neer klapt, hierdoor worden de primaire autofocus en lichtmeting systemen onderbroken.
      Bij opgeklapte spiegel, live-view, video.. vallen deze weg met als gevolg beperkte live-view en video functie. Praktisch onbruikbaar voor normaal gebruik.

      -OVF genereert meer lawaai.

      -genereert trillingen waardoor je op minder lage snelheden uit de hand kunt fotograferen dan bij toestellen met EVF, beelden zijn minder scherp bij lage snelheden zelfs bij 1/60s.

      -als je LMU vergeet op statief bij lage snelheden kun je onscherpe beelden krijgen, LMU niet nodig met EVF

      -je kunt zonder aangepast matglas niet scherpstellen met OVF

      -manueel scherpstellen tijdens video is zonder extra groot scherm onbegonnen werk met OVF

      -DOF controleren is praktisch onmogelijk bij kleinere diafragma's met OVF

      -OVF toont niet kleurcorrectheid (WB), correctheid belichting of contrast

      -OVF toont ook geen extra info welke met EVF selecteerbaar is zoals histogram etc

      -Beeld OVF is kleiner dan van EVF

      -Beeld OVF is veel donkerder bij matig licht en totaal onbruikbaar bij weinig licht

      -Enkel duurdere toestellen tonen 100% beeld met OVF

      -OVF beperkt de snelheid (beelden per seconde) van toestel

      -door onnodige grote afstand van objectief tot sensor krijg je meer complexe constructie van breedhoek objectieven, gevolg duurder en verlies aan kwaliteit.

      -toestellen met OVF zijn minder compact (ruimte voorzien om spiegel te kunnen laten bewegen met )

      -lichtmeting van hig-end FF DLSR toestellen bevatten ongeveer een 60-tal meetpuntjes, is eigenlijk om te lachenm . Een goedkoop OVF toestel heeft er meer dan duizend !

      wordt toch stilaan tijd dat we in het digitale tijdperk die OVF vervangen wordt door iets beter, veel beter.
      Last edited by puerte; 2 februari 2012, 10:49.

      Comment


      • #33
        Re: Nieuw type EVF

        Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
        -door onnodige grote afstand van objectief tot sensor krijg je meer complexe constructie van breedhoek objectieven, gevolg duurder en verlies aan kwaliteit.

        -toestellen met OVF zijn minder compact (ruimte voorzien om spiegel te kunnen laten bewegen met ).
        De A77 is toch niet compacter dan de A700 hoor.
        De reden daarvoor is het behoud van de Alfa-vatting, wat begrijpelijk is. 't is ook gewoon leuk om een toestel te hebben dat goed in de hand ligt.

        G
        fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
        Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

        Comment


        • #34
          Re: Nieuw type EVF

          Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
          1 Ik blijf het wel amusant vinden hoe veranderingen telkens weer onthaald worden op hoongelach,scepticisme ja.Vooral sommige argumenten zijn hilarisch en tonen aan dat de diepere grond van weerzin gewoon gebaseerd is op traditionalisme zondermeer.



          2 Ik denk toch echt dat de beroepsfotografen van de toekomst niet in de kou gaan gezet worden hoor.Na wat kinderziektes gaan we na een aantal jaren niet meer weten hoe we al die tijd hebben kunnen werken zonder live view.Net zoals je het je nu nog nauwelijks kunt voorstellen constant manueel te moeten scherpstellen.



          3 Het is toch al heel dikwijls uiteengezet.Live view maakt fotograferen mogelijk op een veel intuïtievere manier,juist omdat je constant ziet wat je toestel ervan wil maken.





          4 Tja,hier heb je wel degelijk een punt.De consument zal gedeeltelijk de klos zijn.Hoeveel dure technologie is er in de loop der tijden geen roemloze dood gestorven omdat er iets nieuws werd uitgevonden?Zolang onze economie en het milieu het uithouden,gaat dit blijven duren.Het is des mensen.Wij zijn geen stilzitters.Sommigen zijn nostalgisch naar het dierlijke gebrul dat een zware verbrandingsmotor met carburatie uitstoot,maar de electrische auto staat om de hoek te wachten.



          5 Dat moet je niet doen,verbruikt meer dan hem gewoon laten aan staan.Staat zelfs in de handleiding.



          Walter
          1 ik vind degenen die vernieuwen om te vernieuwen even erg. Er is al wel vaker een stap terug gezet. Kijk maar naar dieselmotoren in schepen. Op vraag van de klanten is daar electronische aansturing grotendeels terug uit verdwenen omdat alles overal ter wereld hersteld moet kunnen worden.

          2 ik ga ervan uit dat er nog veel zal veranderen en dat er elke keer weerstand zal zijn.

          3 Ik weet ongeveer wel wat er gebeurt als ik afdruk.

          4 van mij mogen ze in die electrische wagen een 7000watt geluidsinstallatie steken die dat gebrul nabootst. Vorige week kwam er een electrische wagen geruisloos om de hoek die mij bijna van mijn velo maaide. Een gewone auto zou ik gehoord hebben.

          5 handleiding?
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #35
            Re: Nieuw type EVF

            Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
            Resolutie van de EVF in laatste sony toestellen is vrij hoog, je zie geen pixels,
            Wauw

            Comment


            • #36
              Re: Nieuw type EVF

              Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
              OVF, gebruik dat al 35 jaar, heeft geweldig geweldig veel nadelen.
              Met SLR waren die nadelen nog aanvaardbaar en beperkter, als ik de eerste DSLR in mijn pollen kreeg, dacht ik van wat is dat, precies dat je door nen tunnel keek, zulke slechte zoekers. Zijn ondertussen verbeterd, maar toch, bij APS !
              Gelukkig is daar verandering in gekomen met de komst van EVF.


              Resolutie van de EVF in laatste sony toestellen is vrij hoog, je zie geen pixels, resolutie van de EVF waarvan in deze topic sprake ligt nog veel hoger, detail dat je hiermee te zien krijgt zal hoger liggen dan van zoekertje in low-end en mid-class DLSR's.

              Waarom zou EVF vlugger stuk gaan dan sensor of LCD scherm of spiegel ?

              Als je de kans hebt gewoon de zoeker van een EVF toestel (sony a65,77, nex7 ) eens te vergelijken met deze van volgens jou best zijnde zoeker van alle APS-DSLR's.
              Je ogen zullen dan wel open gaan. Dan zie je hoe beperkt de optische (dure ) zoekers wel zijn



              Een goede OVF (prisma) is heel duur en vindt je enkel terug in duurdere toestellen.
              OVF's in andere toestellen tonen in tegenstelling tot EVF niet het volledig beeld, zijn klein en donker.


              -Een groot nadeel van OVF is oa de spiegel die op en neer klapt, hierdoor worden de primaire autofocus en lichtmeting systemen onderbroken.
              Bij opgeklapte spiegel, live-view, video.. vallen deze weg met als gevolg beperkte live-view en video functie. Praktisch onbruikbaar voor normaal gebruik.

              -OVF genereert meer lawaai.

              -genereert trillingen waardoor je op minder lage snelheden uit de hand kunt fotograferen dan bij toestellen met EVF, beelden zijn minder scherp bij lage snelheden zelfs bij 1/60s.

              -als je LMU vergeet op statief bij lage snelheden kun je onscherpe beelden krijgen, LMU niet nodig met EVF

              -je kunt zonder aangepast matglas niet scherpstellen met OVF

              -manueel scherpstellen tijdens video is zonder extra groot scherm onbegonnen werk met OVF

              -DOF controleren is praktisch onmogelijk bij kleinere diafragma's met OVF

              -OVF toont niet kleurcorrectheid (WB), correctheid belichting of contrast

              -OVF toont ook geen extra info welke met EVF selecteerbaar is zoals histogram etc

              -Beeld OVF is kleiner dan van EVF

              -Beeld OVF is veel donkerder bij matig licht en totaal onbruikbaar bij weinig licht

              -Enkel duurdere toestellen tonen 100% beeld met OVF

              -OVF beperkt de snelheid (beelden per seconde) van toestel

              -door onnodige grote afstand van objectief tot sensor krijg je meer complexe constructie van breedhoek objectieven, gevolg duurder en verlies aan kwaliteit.

              -toestellen met OVF zijn minder compact (ruimte voorzien om spiegel te kunnen laten bewegen met )

              -lichtmeting van hig-end FF DLSR toestellen bevatten ongeveer een 60-tal meetpuntjes, is eigenlijk om te lachenm . Een goedkoop OVF toestel heeft er meer dan duizend !

              wordt toch stilaan tijd dat we in het digitale tijdperk die OVF vervangen wordt door iets beter, veel beter.
              je klinkt net als die andrea van SAR, die ook regelmatig flink de plank misslaat..

              jouw grote probleem is dat je constant alle voordelen zeer uitvergroot hier neerlegt, en de nadelen onder de vloermat schuift..en vice versa met dslr´s met ovf..bwaah, dit is aan mij niet besteedt, maar je strooit maar wat in het rond, en ik ben zeker niet tegen innovatie, helemaal niet zelfs, maar jij overdrijft altijd schromelijk.
              EOS 5dmkII- EOS 3- wat Lenskes: EF 50mm 1.8, EF 85mm 1.8, EF 135mm f/2, EF 16-35mm, EF 24-70mm,EF 70-200 2.8 IS usm I, sigma 105 mm macro, 580EXII, 550EX, wat falcon eyes spullekes, fuji x100

              Comment


              • #37
                Re: Nieuw type EVF

                Oorspronkelijk geplaatst door leontine1978 Bekijk bericht
                je klinkt net als die andrea van SAR, die ook regelmatig flink de plank misslaat..
                niks met SAR te maken, puur eigen ondervinding en kennis, natuurlijk heb ik het over echte EVF's en niet over datgene wat ze in de fuji x100 en ook in de fuji pro x1 zitten hebben, en dan nog, als je door de OVF van de x100 kijkt zie je de helft van de lens in de zoeker, zekers als je de zonnekap er op plaatst. Voordeel van OVF of nieuwe feature, je ziet onmiddellijk door de zoeker welke lens je erop staan hebt, bij de X100 was dat nu echt niet nodig zit toch met een vaste lens , misschien was dat om die nieuwe functie uit te proberen. :

                Comment


                • #38
                  Re: Nieuw type EVF

                  Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                  Het is toch al heel dikwijls uiteengezet.Live view maakt fotograferen mogelijk op een veel intuïtievere manier,juist omdat je constant ziet wat je toestel ervan wil maken.
                  Ik wil niet zien wat het toestel ervan maakt, hoogstens wil ik zien wat ik er, mbv het toestek, van maak.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #39
                    Re: Nieuw type EVF

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Ik wil niet zien wat het toestel ervan maakt, hoogstens wil ik zien wat ik er, mbv het toestek, van maak.
                    Maar dat is exact wat ik wil zeggen!Je ziet een beeld ddor je EVF dat je niet aanstaat,en via je instellingen boetseer je dat beeld tot het benadert wat jij ervan wil maken.Bespaart je post processing work eventueel.



                    Walter
                    D850

                    Comment


                    • #40
                      Re: Nieuw type EVF

                      Voor wie wil zien hoe het beeld, het licht, de kleur, enz. écht zijn (ipv wat de EVF weergeeft), is het toch simpel:
                      Doe even je linkeroog open ipv het rechter. Dan zie je meteen de realiteit en kan je meteen vergelijken met het beeld dat je camera ervan maakt.
                      Je kan meteen bijsturen waar nodig, of het laten zoals het is, of er zwart-wit van maken, of wat dan ook.
                      In elk geval: EVF is op dat vlak alleen maar een voordeel.
                      Wie dat (nog) niet ziet, moet maar eens met een goeie EVF-body op stap gaan.
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                      Comment


                      • #41
                        Re: Nieuw type EVF

                        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Ik wil niet zien wat het toestel ervan maakt, hoogstens wil ik zien wat ik er, mbv het toestek, van maak.
                        Jij kan er niets van maken, tenzij je zelf een camera bent . Je kan hoogstens je camera bijsturen waar nodig, en daarvoor is een OVF niet beter geschikt dan een EVF, integendeel.


                        De enige "nadelen" die ik persoonlijk zie :
                        EVF = batterijverbruik
                        + bij het volgen van vogels, auto's, vliegtuigen, enz. lijkt OVF me veel handiger.
                        + nog een extra schermpje om mee te werken, naast de pc.
                        Last edited by K-2; 2 februari 2012, 14:53.
                        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                        Comment


                        • #42
                          Re: Nieuw type EVF

                          Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                          Maar dat is exact wat ik wil zeggen!Je ziet een beeld ddor je EVF dat je niet aanstaat,en via je instellingen boetseer je dat beeld tot het benadert wat jij ervan wil maken.Bespaart je post processing work eventueel.
                          Ik doe dat gewoon in mijn hoofd......
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #43
                            Re: Nieuw type EVF

                            Over de kwaliteit van de schermen ga ik geen oordeel vellen. Maar eerlijk gezegd vind ik een uitklapbaar scherm toch dikwijls gemakkelijk ivm beeldcompositie.
                            Dit was voor mij één van de redenen waarom ik gewacht heb om een slr te kopen na mijn bridge.
                            Zo heeft ieder zijn waarheid.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Nieuw type EVF

                              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                              Ik doe dat gewoon in mijn hoofd......
                              moet nogal een hoofd hebben

                              Comment


                              • #45
                                Re: Nieuw type EVF

                                Hoop eerder dat het in de richting van hybrid viewfinders zal gaan.

                                Comment

                                Working...
                                X