Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuw type EVF

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Nieuw type EVF

    Oorspronkelijk geplaatst door Zahra Bekijk bericht
    Als een foto "begint" bij de scherptediepte en men kiest voor een lage ISO, dan kom ik vaak tot de vaststelling dat
    er langere sluitertijden volgen dan ik perfect uit de hand kan beheersen, vandaar dat ik nogal graag een statief wens
    te gebruiken. Niet enkel dat is echter de reden, ik maak ook graag gebruik van de geheugenfunctie van een statief.

    Vergeet vooral ook niet de geweldige eigenschap van EVF toestellen in dit verband:geen trillingsonscherpte meer door het opklappen van die vermaledijde spiegel.
    Zie ook:

    Shop the latest mirrorless & DSLR cameras and NIKKOR lenses from the official Nikon eCommerce site. Explore our innovations and photo equipment!


    en lees hoe Nikon erop aandringt toch maar Liveview te gebruiken om de trillingen te beperken van de spiegel.


    Walter
    D850

    Comment


    • Re: Nieuw type EVF

      Overschat "probleem" waarvoor een prima & eenvoudige oplossing bestaat. Trillingen t.g.v spiegelopklap zijn enkel relevant in een bepaald kader van sluitertijden (pakweg 1/50 en 2"). Ik werk voor quasi al mijn macrofoto's aan zo'n belichtingstijden. Dan ga je sowieso op statief werken, en dan gebruik je gewoon de mirror-lockup functie. Een beetje een fotograaf hoort te weten wanneer hij/zij die functie moet gebruiken.

      Verder is het even belangrijk om een goed statief te gebruiken en afstandsbediening of ontspannervertraging, want simpelweg afdrukken zorgt voor minstens evenveel trillingen.

      Het zou wel goed zijn als Nikon z'n liveview systeem heeft aangepast zodat de spiegel niét meer omlaag gaat voor de opname gemaakt wordt. Dat was vroeger wél het geval (althans op mijn bodies), en maakte werken in liveview soms wel vervelend: foto maken betekent dan spiegel op - liveview - afdrukken - spiegel neer - spiegel op - exposure - spiegel neer - spiegel op - liveview. Nooit gesnapt
      Last edited by ThierryM; 19 februari 2012, 16:19.
      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

      Comment


      • Re: Nieuw type EVF

        Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
        Overschat "probleem" waarvoor een prima & eenvoudige oplossing bestaat. Trillingen t.g.v spiegelopklap zijn enkel relevant in een bepaald kader van sluitertijden (pakweg 1/50 en 2"). Ik werk voor quasi al mijn macrofoto's aan zo'n belichtingstijden. Dan ga je sowieso op statief werken, en dan gebruik je gewoon de mirror-lockup functie. Een beetje een fotograaf hoort te weten wanneer hij/zij die functie moet gebruiken.

        Verder is het even belangrijk om een goed statief te gebruiken en afstandsbediening of ontspannervertraging, want simpelweg afdrukken zorgt voor minstens evenveel trillingen.

        Het zou wel goed zijn als Nikon z'n liveview systeem heeft aangepast zodat de spiegel niét meer omlaag gaat voor de opname gemaakt wordt. Dat was vroeger wél het geval (althans op mijn bodies), en maakte werken in liveview soms wel vervelend: foto maken betekent dan spiegel op - liveview - afdrukken - spiegel neer - spiegel op - exposure - spiegel neer - spiegel op - liveview. Nooit gesnapt
        Is op de D300 ook zo.Hoop ook dat ellendig geklilklak tot het verleden zal behoren met de D800 maar ik vrees ervoor.

        Walter
        D850

        Comment


        • Re: Nieuw type EVF

          Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
          Overschat "probleem" waarvoor een prima & eenvoudige oplossing bestaat. Trillingen t.g.v spiegelopklap zijn enkel relevant in een bepaald kader van sluitertijden (pakweg 1/50 en 2")
          Meen je dat nu ? Ik dacht dat de impact van de 'spiegelklap' veel korter was. Ik maakte me maar zorgen over de trillingen van de spiegel tussen 1/30 en 1/2" ?! Moet ik m'n mening herzien ?
          Greetz, Kariboe
          Last edited by Kariboe; 19 februari 2012, 19:25.
          * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
          Euh... deze quotering is zeer subjectief !

          Comment


          • Re: Nieuw type EVF

            Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
            Vergeet vooral ook niet de geweldige eigenschap van EVF toestellen in dit verband:geen trillingsonscherpte meer door het opklappen van die vermaledijde spiegel.
            Zie ook:

            Shop the latest mirrorless & DSLR cameras and NIKKOR lenses from the official Nikon eCommerce site. Explore our innovations and photo equipment!


            en lees hoe Nikon erop aandringt toch maar Liveview te gebruiken om de trillingen te beperken van de spiegel.


            Walter
            nog nooit gehoord van MLU zeker?

            sjongejonge...en dit gaat over EVF zeg..en hier wordt beweerd dat EVF HET verschil maakt tussen bewegingsonscherpte of niet.. het moet niet veel gekker worden.. ik vraag mij af hoeveel HOF-platen inmiddels al gemaakt zijn zonder EVF, SLT, mirrorless oid... die lui zijn allemaal gek natuurlijk?? sorry dat mijn mond ff openvalt van verbazing hoor..

            bij te weinig licht, zet ik mijn EVF toestel dus ook gewoon op statief...
            Last edited by leontine1978; 19 februari 2012, 17:14.
            EOS 5dmkII- EOS 3- wat Lenskes: EF 50mm 1.8, EF 85mm 1.8, EF 135mm f/2, EF 16-35mm, EF 24-70mm,EF 70-200 2.8 IS usm I, sigma 105 mm macro, 580EXII, 550EX, wat falcon eyes spullekes, fuji x100

            Comment


            • Re: Nieuw type EVF

              Oorspronkelijk geplaatst door leontine1978 Bekijk bericht
              nog nooit gehoord van MLU zeker?

              sjongejonge...en dit gaat over EVF zeg..en hier wordt beweerd dat EVF HET verschil maakt tussen bewegingsonscherpte of niet.. het moet niet veel gekker worden.. ik vraag mij af hoeveel HOF-platen inmiddels al gemaakt zijn zonder EVF, SLT, mirrorless oid... die lui zijn allemaal gek natuurlijk?? sorry dat mijn mond ff openvalt van verbazing hoor..

              bij te weinig licht, zet ik mijn EVF toestel dus ook gewoon op statief...
              Linkje gelezen?Bij Nikon zelf zullen ze ook gek zijn zeker?


              Walter
              D850

              Comment


              • Re: Nieuw type EVF

                Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                Linkje gelezen?Bij Nikon zelf zullen ze ook gek zijn zeker?


                Walter
                nikon is fabrikant, die hebben alle baat bij zichzelf, zo geldt dat ook voor sony, canon usw..ze zijn zeker niet gek... zeer zeker niet..maar denk nu echt niet dat het om jouw of mijn voordeel gaat he? dit gaat om concurrentie en verkoopcijfertjes.. en ze zullen maar WAT graag jou en ik wijs willen maken wat nu het beste is om fotootjes mee te kunnen maken he? de lenzen van pak hem beet 2 jaar terug zijn ook allang niet scherp meer..om maar es een gek voorbeeld te noemen..

                wat denk je trouwens dat er in live-view gebeurt?? staat die spiegel nu omhoog of naar beneden??
                EOS 5dmkII- EOS 3- wat Lenskes: EF 50mm 1.8, EF 85mm 1.8, EF 135mm f/2, EF 16-35mm, EF 24-70mm,EF 70-200 2.8 IS usm I, sigma 105 mm macro, 580EXII, 550EX, wat falcon eyes spullekes, fuji x100

                Comment


                • Re: Nieuw type EVF

                  Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
                  Meen je dat nu ? Ik dacht dat de impact van de 'spiegelklap' veel korter was. Ik maakte me maar zorgen over de trillingen van de spiegel tussen 1/30 en 1/2" ?! Moet ik m'n mening herzien ?
                  Greetz, Kariboe
                  Pin me d'r niet op vast Koen, ik speel gewoon graag safe
                  Alles trager dan 1/50 is voor mij MLU (althans, wat macro & closeup betreft), en langer dan 2" probeer gewoon te vermijden want dan heb je vrij veel kans dat je subject beweegt
                  Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                  Comment


                  • Re: Nieuw type EVF

                    Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                    Pin me d'r niet op vast Koen, ik speel gewoon graag safe
                    Alles trager dan 1/50 is voor mij MLU (althans, wat macro & closeup betreft), en langer dan 2" probeer gewoon te vermijden want dan heb je vrij veel kans dat je subject beweegt
                    OK bedankt !
                    Greetz, Kariboe
                    * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                    Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                    Comment


                    • Re: Nieuw type EVF

                      Oorspronkelijk geplaatst door Zahra Bekijk bericht
                      Waarmee bedoelt wordt dat onscherpte sneller opvalt in een EVF?
                      maar nee, vermits je minder trillingen hebt met EVF door ontbreken van opklappende spiegel kun je bij lagere sluitersnelheden nog uit de hand fotograferen zonder dat beeld onscherp wordt in vergelijking met DSLR, dit zowel in Af als MF mode.
                      daarbij komt dat MF zonder matglas vrij moeilijk is met DSLR zeker met kleine zoekers van APS toestel. In feite wordt je hier aangewezen op de LV-functie en is best te gebruiken op statief voor MF

                      Comment


                      • Re: Nieuw type EVF

                        Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                        Was getekend, onze absolutist.

                        Richten, draaien en shoot, hoezo omslachtig.
                        Gaat prima zolang het allemaal niet snel hoeft, ik HEB niet eens live-view.
                        Natuurlijk zit ik er wel eens naast, maar AF is ook verre van perfect....
                        met optische zoeker zonder aangepast matglas is het praktisch onmogelijk bij grote diafragma openingen manueel scherp te stellen, je kunt dit enkel met meetzoeker systemen of door gebruik van aangepast matglas (met wig) te gebruiken. Dat is al zo van iets na den oorlog en dat is nog zo !

                        Comment


                        • Re: Nieuw type EVF

                          Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
                          Meen je dat nu ? Ik dacht dat de impact van de 'spiegelklap' veel korter was. Ik maakte me maar zorgen over de trillingen van de spiegel tussen 1/30 en 1/2" ?! Moet ik m'n mening herzien ?
                          Greetz, Kariboe
                          de verschillen bij opnames uit de hand zijn al te zien vanaf 1/120s bij een 80mm brandpunt, foto's zullen nog wel scherp zijn maar verschil in detail is al zichtbaar.

                          Comment


                          • Re: Nieuw type EVF

                            Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                            Pin me d'r niet op vast Koen, ik speel gewoon graag safe
                            Alles trager dan 1/50 is voor mij MLU (althans, wat macro & closeup betreft), en langer dan 2" probeer gewoon te vermijden want dan heb je vrij veel kans dat je subject beweegt
                            uiteindelijk iemand die ook fotografeert

                            zoals je schrijft, invloed van MLU op statief begin je inderdaad al te zien vanaf 1/50 sec, hangt een beetje af van brandpunt, volgens mijn ervaring is invloed het ergste rond 1s. (1/10s ...)

                            heb zelf al verschillende foto's verknoeid door MLU vergeten op te zetten.

                            Comment

                            Working...
                            X