Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuw type EVF

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Nieuw type EVF

    zal antwoorden op NEX draadje, staat daar meer op zijn plaats volgens mij

    Comment


    • Re: Nieuw type EVF

      EVF is technisch superieur, in theorie. Eerst de resolutie effectief evenaren. Want OVF is bedrijfszeker. Wat de toekomst brengt, bij dergelijke voorspellingen heb je 50% kans. Het komt er of niet.
      De resolutie van een EVF evenaren met een OVF is niet nodig. Bij een goed ontworpen EVF waar grootte van beeld in verhouding (hetgeen je ziet) tot afstand van het oog van het kleine lcd schermpje (werkelijke EVF) in acht genomen word.

      Ik geef je een voorbeeld.. De Nikon V1 EVF heeft een lagere resolutie dan de Sony Nex7/A77 EVF.
      Toch valt het zoekerbeeld goed mee van de V1 wat de resolutie betreft doordat deze kleiner is (oftewel minder vergroot door het oculair) dan de A77 zoeker.
      Als je diezelfde zoeker van de V1 zou uitvergroten op NEX7/A77 niveau dan krijg je zo iets als een zoeker vergelijkbaar met een Fuji X100/PRO1 of Panasonic G3 en dergelijke en dat wil zeggen... in dit laatste geval, uitgewassen kleuren en pixels die zichtbaar zijn enz..

      Voor de huidige EVf's die je vind in de Sony's volstaat deze resolutie waar nog weinig op aan te merken valt voor het te bereiken beeld dat je voor je oog geschoteld krijgt.
      De TC heeft het hier over een nieuwere EVF die ruimschoots voldoet aan huidige zoeker-afmetingen en die het ook toelaat om nog groter te gaan dan de huidige zoekers..OVF's van
      high-end camera's inbegrepen.
      Last edited by Funcky; 11 februari 2012, 11:04.
      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 24-105 f4

      Comment


      • Re: Nieuw type EVF

        Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
        Ja,ik beken,die Calvinistische reflex die het zondig vind om voor het volle pond te gaan,die trakteer ik graag op puntige elleboogstoten.
        Walter
        Haha, spitsvondig en leuk verwoord !

        OnTopic : Ik moet eerlijk bekennen dat ik om één of andere reden bijzonder kan genieten van de intimistische sfeer van het beeld in een OVF. Het heeft iets en voor mij werkt het naar behoren ! Gevoelsmatig zou ik het missen...
        Maar het idee dat het zoekerbeeld niet de 'werkelijke wereld' maar het 'beeld van de opname zoals ze uit de camera zal komen' toont, is toch zeer aanlokkelijk. Daar kan toch geen enkele rechtgeaarde fotograaf tegen zijn ?! Weer een technisch hulpmiddel te onzer beschikking, weer meer tijd en aandacht voor de creatieve actoren van een opname... Ik ben pro !
        Maar - laten we wel wezen - ik heb nog nooit door een EVF gekeken. Moet ik dringend eens gaan doen...

        Greetz, Kariboe
        * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
        Euh... deze quotering is zeer subjectief !

        Comment


        • Re: Nieuw type EVF

          Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
          Ik moet eerlijk bekennen dat ik om één of andere reden bijzonder kan genieten van de intimistische sfeer van het beeld in een OVF.
          Het heeft iets en voor mij werkt het naar behoren !
          Da's wel een riskante bekentenis, bijzonder moedig van u
          Zo uit de kast durven komen, het zou, als ik de meningen van sommigen lees mbt tot de liefhebbers van antieke technologieën,
          wel eens tot een veroordeling tot de brandstapel kunnen leiden (alhoewel je uiteraard met een even (on)geldig waardeoordeel)
          de zelfverklaarde profeten van het nieuwe als "vluchters vooruit" of "trend-freaks" zou kunnen bestempelen
          Magere troost misschien, maar aangezien ik hier toch anoniem ben durf ik het aan om gelijkaardige gevoelens te bekennen

          Comment


          • Re: Nieuw type EVF

            Hmm...

            OVF EVF? Begin je daar niet te goochelen met de termen? Funcky neemt het ook al over.

            De resolutie van een EVF evenaren met een OVF is niet nodig. Bij een goed ontworpen EVF waar grootte van beeld in verhouding (hetgeen je ziet) tot afstand van het oog van het kleine lcd schermpje (werkelijke EVF) in acht genomen word.
            Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
            dit maakt dat de sequens bij OVF van de mechanische sluiter beperkt is per beeld tot 1maal dicht en 1maal open.
            dus veel minder kans op slijtage dan bij DLSR met klassieke focal plane sluiter

            DUS HET AANTAL SLUITER BEWEGINGEN BIJ TOESTEL MET OVF KAN 50% LAGER LIGGEN DAN BIJ DLSR MET FOCAL PLANE SHUTTER ! , alles hangt af van type van sluiter dat gebruikt wordt
            En wat wil je nu precies zeggen? Mijn kennis is niet toereikend. De manier waarop je je hier gedraagt zegt alleszins genoeg over jou als persoon. Je kan ook gewoon dingen weerleggen zonder persoonlijke opmerkingen. Al van in het begin dat je hier post, heb je reacties uitgelokt. Ik heb alvast niet de ambitie een anonieme forumprofeet te worden die enkel op fotografiefora zit om technische kennis te vergaren of elk topic met EVF SONY ed te spammen.

            Laten we het nu eens over je bewering hebben. Ten eerste staat zowel bij 550D 7D D300s en NEX7 etc dat ze een verticale elektronisch gestuurde spleetsluiter gebruiken. Verder hebben al deze toestellen een elektronische sluiter, nl. een sequens uitlezing -zeer revolutionaire techniek uit vorige eeuw- voor video en liveview met 2nd curtain mechanisch. Mijn NEX doet net wat mijn 7D doet in liveview. Mijn D300 heeft idd nog de oudere vorm van LV waardoor hij meer cycli doet in LV. Om te filmen moet er slechts 2 Mp bewaard blijven, kan 'de elektronische sluiter' die geen echt onderdeel meer is zijn werk doen. Voor foto is de rekenkracht bij APS ed er blijkbaar nog niet. Voor snelle sluitertijden blijft een deels mechanische sluiter van doen. Een body zonder mechanische sluiter zou kunnen, met de leafshutters van de Zeiss lenzen.

            ALLEEN, tot vandaag de dag 12/02/2012, huidige generatie :

            DSLR aan = sluiter in beginstand, geen actie
            Afdrukken = sluiter ontspant = spiegel, 1st gevolgd door 2nd spiegel en sluiter herlaad
            Daarna kan ik er door kijken, spaarstand aanzetten, uit en aansteken... er gebeurt niks.
            Per foto door de zoeker getrokken, maakt elk mechanisch deel van de sluiter 2 cycli.

            Als ik mijn NEX aanzet, springt het mechanische gedeelte voor de sensor op.
            Afdrukken = sequens, mechanisch 2nd toe, sluiter herlaad door mechanisch 2nd weer op te klappen.
            Daarna, als ik hem uitzet, gaat dit mechanische deel weer toe, ook in spaarstand.
            Dus, hier maakt het mechanisch gedeelte per foto 2 cycli, vermeerderd met het aantal keer dat het toestel aangaat, uitgaat of in spaarstand gaat.

            Laat dat nu in de praktijk overéénkomen met per foto -of meerdere onder zekere voorwaarden- 2 cycli meer. Gemakkelijkheidshalve had ik gezegd dat het mechanische 50% meer cycli heeft, eigenlijk is het dubbel als je telkens maar 1 foto neemt en toestel uitschakelt. Iedereen zet de spaarstand aan of doet zijn toestel uit, en aan, en uit... Ik vind het geen struikelblok, mechaniek heeft een bedrijfszekerheid met laag percentage-uitval, bij DSLR zit er idd een 2e gordijn dat ook mechanisch werkt, maar beide doen evenveel cycli, en hier kan je ze niet optellen, je kan enkel beweren dat 2 delen meer uitvalrisico hebben. Maar dat is sowieso de minderheid, wat ze allemaal hebben is een eindpunt van aantal cycli, wat een sluiter met mechanische onderdelen van een EVF sneller bereikt dan een DLSR. Dus logischerwijs, gaan EVF in meerderheid sneller defecte sluiters hebben dan DSLR met traditionele VFP sluiters.

            Waarom, o verspreider van correcte informatie, ben je dat vergeten zeggen? En waarom staat er een bewering die je beide kanten op kan corrigeren?

            En nog kort over EVF :
            het aantal mensen die een A55 hebben en hem in de aars van de SONY ingenieurs willen stampen, is aanzienlijk. NEX7 zoeker heeft kleurruis, iets onaangenaams qua ervaring wat ik nooit heb gehad met SLR meetzoekers en DSLR die ik kocht. Ik kijk als fotograaf, niet als techneut. Ik denk dat daar het belangrijke verschil ligt. Vroeger kon ik geen histogram aflezen, en dat lukte perfect. Ik volg mijn gevoel en ben nog telkens zo blij als het kind dat ik ooit was als dit lukt. Ik heb het liefst mijn oog op de actie of interactie. Ik laat anderen flessen en dozen trekken op histogram om blogs te maken. En wanneer de EVF een beeld geeft wat niet te onderscheiden valt van OVF, zal ik opnieuw iets ontdekken, net als dat kind met zijn eerste SLR. Tot dan, gelieve u te onthouden van te zeggen wat mijn ogen moeten zien.

            Ik heb alvast mijn Leica M to NEX ring besteld.

            Comment


            • Re: Nieuw type EVF

              Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
              je moet grote van een goede EVF zoeker alsook de helderheid bij matig licht maar eens vergelijken met de beste zoeker te vinden bij APS DSLR

              is wel opvallend dat men a77 altijd wil gaan vergelijken met high end toestellen

              A77 shutter werkt anders dan de wijze welke jij beschrijft, zoals je misschien weet spreekt men over 2 gordijnen namelijk het 1ste en 2 de gordijn. Je kent dat principe wel, 1ste gordijn open, wachttijd, afsluiten door 2 gordijn, dit om beeld gelijkmatig te belichten. dus je hebt bij de meeste DSLR's 2 sluiters !!!!

              nu bij de A77 en de NEXen en ook bij high-end toestellen is de 1ste sluiter vervangen door een elektronische sluiter, dit om de bedrijfszekerheid te verhogen en mechanische minder betrouwbare en aan slijt onderhevige componenten te verlagen
              dus heb je enkel het 2de gordijn dat nog mechanisch is
              bij een opname moet het 2de gordijn enkel ten gepaste tijd sluiten en na uitlezen beeldinfo, terug open gaan.
              dit maakt dat de sequens bij OVF van de mechanische sluiter beperkt is per beeld tot 1maal dicht en 1maal open.
              dus veel minder kans op slijtage dan bij DLSR met klassieke focal plane sluiter

              DUS HET AANTAL SLUITER BEWEGINGEN BIJ TOESTEL MET OVF KAN 50% LAGER LIGGEN DAN BIJ DLSR MET FOCAL PLANE SHUTTER ! , alles hangt af van type van sluiter dat gebruikt wordt
              Laat nou eens die hoofdletters en duimpjes weg, nergens voor nodig, maakt het betoog
              beter.

              Comment


              • Re: Nieuw type EVF

                Oorspronkelijk geplaatst door VoN_DamN Bekijk bericht
                Hmm...

                OVF EVF? Begin je daar niet te goochelen met de termen? Funcky neemt het ook al over.




                En wat wil je nu precies zeggen? Mijn kennis is niet toereikend. De manier waarop je je hier gedraagt zegt alleszins genoeg over jou als persoon. Je kan ook gewoon dingen weerleggen zonder persoonlijke opmerkingen. Al van in het begin dat je hier post, heb je reacties uitgelokt. Ik heb alvast niet de ambitie een anonieme forumprofeet te worden die enkel op fotografiefora zit om technische kennis te vergaren of elk topic met EVF SONY ed te spammen.

                Laten we het nu eens over je bewering hebben. Ten eerste staat zowel bij 550D 7D D300s en NEX7 etc dat ze een verticale elektronisch gestuurde spleetsluiter gebruiken. Verder hebben al deze toestellen een elektronische sluiter, nl. een sequens uitlezing -zeer revolutionaire techniek uit vorige eeuw- voor video en liveview met 2nd curtain mechanisch. Mijn NEX doet net wat mijn 7D doet in liveview. Mijn D300 heeft idd nog de oudere vorm van LV waardoor hij meer cycli doet in LV. Om te filmen moet er slechts 2 Mp bewaard blijven, kan 'de elektronische sluiter' die geen echt onderdeel meer is zijn werk doen. Voor foto is de rekenkracht bij APS ed er blijkbaar nog niet. Voor snelle sluitertijden blijft een deels mechanische sluiter van doen. Een body zonder mechanische sluiter zou kunnen, met de leafshutters van de Zeiss lenzen.

                ALLEEN, tot vandaag de dag 12/02/2012, huidige generatie :

                DSLR aan = sluiter in beginstand, geen actie
                Afdrukken = sluiter ontspant = spiegel, 1st gevolgd door 2nd spiegel en sluiter herlaad
                Daarna kan ik er door kijken, spaarstand aanzetten, uit en aansteken... er gebeurt niks.
                Per foto door de zoeker getrokken, maakt elk mechanisch deel van de sluiter 2 cycli.

                Als ik mijn NEX aanzet, springt het mechanische gedeelte voor de sensor op.
                Afdrukken = sequens, mechanisch 2nd toe, sluiter herlaad door mechanisch 2nd weer op te klappen.
                Daarna, als ik hem uitzet, gaat dit mechanische deel weer toe, ook in spaarstand.
                Dus, hier maakt het mechanisch gedeelte per foto 2 cycli, vermeerderd met het aantal keer dat het toestel aangaat, uitgaat of in spaarstand gaat.

                Laat dat nu in de praktijk overéénkomen met per foto -of meerdere onder zekere voorwaarden- 2 cycli meer. Gemakkelijkheidshalve had ik gezegd dat het mechanische 50% meer cycli heeft, eigenlijk is het dubbel als je telkens maar 1 foto neemt en toestel uitschakelt. Iedereen zet de spaarstand aan of doet zijn toestel uit, en aan, en uit... Ik vind het geen struikelblok, mechaniek heeft een bedrijfszekerheid met laag percentage-uitval, bij DSLR zit er idd een 2e gordijn dat ook mechanisch werkt, maar beide doen evenveel cycli, en hier kan je ze niet optellen, je kan enkel beweren dat 2 delen meer uitvalrisico hebben. Maar dat is sowieso de minderheid, wat ze allemaal hebben is een eindpunt van aantal cycli, wat een sluiter met mechanische onderdelen van een EVF sneller bereikt dan een DLSR. Dus logischerwijs, gaan EVF in meerderheid sneller defecte sluiters hebben dan DSLR met traditionele VFP sluiters.

                Waarom, o verspreider van correcte informatie, ben je dat vergeten zeggen? En waarom staat er een bewering die je beide kanten op kan corrigeren?

                En nog kort over EVF :
                het aantal mensen die een A55 hebben en hem in de aars van de SONY ingenieurs willen stampen, is aanzienlijk. NEX7 zoeker heeft kleurruis, iets onaangenaams qua ervaring wat ik nooit heb gehad met SLR meetzoekers en DSLR die ik kocht. Ik kijk als fotograaf, niet als techneut. Ik denk dat daar het belangrijke verschil ligt. Vroeger kon ik geen histogram aflezen, en dat lukte perfect. Ik volg mijn gevoel en ben nog telkens zo blij als het kind dat ik ooit was als dit lukt. Ik heb het liefst mijn oog op de actie of interactie. Ik laat anderen flessen en dozen trekken op histogram om blogs te maken. En wanneer de EVF een beeld geeft wat niet te onderscheiden valt van OVF, zal ik opnieuw iets ontdekken, net als dat kind met zijn eerste SLR. Tot dan, gelieve u te onthouden van te zeggen wat mijn ogen moeten zien.

                Ik heb alvast mijn Leica M to NEX ring besteld.
                nogmaals werking elektronische sluiter:
                1. in normale stand met EVF-on staat de sluiter open zodanig dat beeld dat op sensor valt geprojecteerd kan worden in EVF.
                2.van zodra opname gestart wordt blijft sluiter open staan maar wordt elektronisch de sensor gereset, rij per rij , en dit met dezelfde snelheid en in dezelfde richting van mechanische sluiter
                3. van zodra sluitertijd bereikt is sluit mechanische sluiter
                4. sensor wordt uitgelezen
                5. na uitlezen sensor wordt sluiter terug opengezet en zitten we terug in positie 1

                De mechanische sluiter wordt enkel en alleen gebruikt om de sensor af te dekken tijdens uitlezen van de informatie en om te beletten dat info zou wijzigen tijdens deze cyclus.

                per beeld gaat mechanisch gedeelte van elektronische sluiter 1 maal op en 1 maal dicht in tegenstelling wat jij beweert

                om je geheugen op te frissen

                Oorspronkelijk geplaatst door VoN_DamN Bekijk bericht
                Dus, met de theorie dat de mechaniek de zwakte is, maakt de EVF uw toestel gevoelig zwakker want de sluiter wordt 50% meer belast. .

                de a55 is een prachtig toestel met een zoeker beter dan van DSLR in zelfde categorie, snelle AF en zeer goede beeldkwaliteit en met bruikbare LV en video wat dat niet kan gezegd worden van DSLR.
                Hoor daar niemand over klagen, een zwak punt is dat dit toestel niet ontworpen is voor studio fotografie met enkel externe flitsers. Heb dat dikwijls genoeg geschreven en dit toestel afgeraden voor studio werk.
                Als je al diegene die zich gefopt voelen omdat ze vinden dat de LV van een gewone DSLR waardeloos is omwille van zeer trage AF, zelfde geldt voor Video, een pint moet betalen dan verlaagt INBEV zijne bierprijs.

                als in de zoeker van de a77... ruis begint te zien dan kun je met OVF best ne schijnwerper bovenhalen want dan is daar niet veel meer in te zien in dezelfde lichtomgeving !

                kan best zijn dat jij om de een of andere reden liever een OVF gebruikt dan EVF, niks mis mee dat is jou eigen keuze. Maar als jij met ne steen beter ne nagel in een plank kunt kloppen dan met een hamer, ja dan is dat jou probleem, maar als je door heel groot gebrek aan wat basis kennis hier komt verkondigen dat nen hamer minder goed is dan nen steen ja dan krijg je reactie.
                Last edited by puerte; 12 februari 2012, 14:41.

                Comment


                • Re: Nieuw type EVF

                  Oorspronkelijk geplaatst door paulmedusa Bekijk bericht
                  Daar ben ik het nou helemaal mee eens, ik heb jaren met goede bridge-camera's van Minolta en daarna Canon gefotografeerd, en nu weer terug naar een computertje die het beeld voor me weergeeft, ik zou dan gek zijn vind ik.
                  Geef mij maar "through the lens" heerlijk een reflextoestel.
                  Daar krijgen ze mij niet meer vanaf.
                  Maar dat is persoonlijk natuurlijk, ieder bekijkt het maar wat hij leuk vind en graag doet.
                  Met vr. groet,
                  Paul
                  EVF is ook "through the lens"
                  Moet ook geen EVF van jaren geleden vergelijken met nu. Ik heb zelf een Canon Pro 1 gehad destijds en daar zat dezelfde rommel in. Toen was er geen alternatief, indien je de EVF bij dit soort camera's niet wou gebruiken dan moest je het doen met het 2 inch schermpje voor je composities.
                  Een glazen piepgaatje is ook niet de oplossing.

                  Die piepgaatjes steken ze nog altijd in bv.nieuwe camera's zoals G1x (is zelfs nog niet verkrijgbaar en al verouderd)
                  Das geen vooruitgang maar eerder stilstaan.
                  Voor dit soort camera's ben je al beter af met de huidige (goedkopere) 1.4 EVF's ter vervanging van de kleine kijktunneltjes.
                  Dus das iets dat voorheen al niet mogelijk was.

                  Sony zal deze techniek blijven implementeren in zijn toekomstige (duurdere) camera's, het zou een achteruitgang zijn zich te houden aan de beperkte techniek van de oer-ouderwetse OVF. Ik denk dat dat toch maar al te logisch is.
                  Net zoals flatscreen tv's (monitoren) het de bovenhand genomen hebben van de beeldbuis tv's (CRT) al was het maar omwille van de praktische redenen zoals plaatsbesparing, ondanks dat een goede CRT tv een dikwijls een betere beeldkwaliteit heeft dan een plasma of lcd.
                  Ik zie mij geen CRT meer plaatsen van bv. Loewe 103cm die zo groot is als een kleine frigo en die om en bij de 100 kg weegt.

                  Het is dankzij allerlei die verschillende implementaties en veranderingen, dat er in zijn geheel nieuwe apparaten of ontwikkelingen kunnen ontstaan.
                  Dankzij het lcd scherm kunnen wij nu rechtstreeks onze foto's bekijken op onze camera's, hebben wij tab-tabletten om onze foto's aan familie te kunnen laten zien, is de notebook mogelijk gemaakt en heb ik nu een groot 27" scherm met gehele PC structuur en die je nog aan de muur kan hangen ook als het moet.

                  We zijn allemaal in onze nopjes als we kunnen zeggen hoe fantastisch onze 5DMK2 of onze Nikon D3 is... apparaten waar meer micro-electronica in verwerkt zit dan in een hele Desktop van 15 jaar geleden. Dat word door veel mensen vergeten nu of ze staan er gewoon niet bij stil.

                  Een iPhone waarmee je nu video's kan opnemen in full HD die van een veel betere kwaliteit is dan een videocamera van 8 jaar geleden terwijl er toch mensen zijn dat schrijven dat zo'n iPhone of Android GSM veel geld kost en dat terwijl ze 8 jaar geleden meer geld zouden moeten uitgeven voor die videocamera (die dikwijls mechanisch kapot ging) dan nu voor die iPhone, terwijl die smartphone geschikt is voor allerlei doeleinden.

                  Laat het nu net dit soort mensen zijn die van al die apparaten genieten maar toch zitten te klagen als er nieuwe technologie aankomt alsof het levensbedreigend is.

                  Dankzij de micro-electronica is dit allemaal mogelijk, dankzij micro-electronica is ook de EVF mogelijk in de vorm zoals hij er nu is en die ook nog verder zal ontwikkeld waardoor apparaten ook tot verdere ontwikkeling kunnen komen.
                  Vooruitgang noemt men dat.. of je dat nu graag wil of niet, niet te stoppen dus.

                  OVF's zijn verloren ruimte (en zeker met spiegel) tegenover de 1cm2 dat een EVF in beslag neemt... een ruimte die in veel gevallen (in geval dat men de reflex-camera-grootte aanhoud) zal benut kunnen worden door nog meer en snellere micro-techniek die toelaat voor snellere, betere beeldverwerking, hoger iso's of bv. nog grotere EVF'S enz..
                  Last edited by Funcky; 13 februari 2012, 22:21. Reden: Pro 1 heeft geen glazen piepgaatje
                  Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 24-105 f4

                  Comment


                  • Re: Nieuw type EVF

                    Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                    nogmaals werking elektronische sluiter:
                    1. in normale stand met EVF-on staat de sluiter open zodanig dat beeld dat op sensor valt geprojecteerd kan worden in EVF.
                    2.van zodra opname gestart wordt blijft sluiter open staan maar wordt elektronisch de sensor gereset, rij per rij , en dit met dezelfde snelheid en in dezelfde richting van mechanische sluiter
                    3. van zodra sluitertijd bereikt is sluit mechanische sluiter
                    4. sensor wordt uitgelezen
                    5. na uitlezen sensor wordt sluiter terug opengezet en zitten we terug in positie 1

                    De mechanische sluiter wordt enkel en alleen gebruikt om de sensor af te dekken tijdens uitlezen van de informatie en om te beletten dat info zou wijzigen tijdens deze cyclus.

                    per beeld gaat mechanisch gedeelte van elektronische sluiter 1 maal op en 1 maal dicht in tegenstelling wat jij beweert

                    om je geheugen op te frissen

                    als in de zoeker van de a77... ruis begint te zien dan kun je met OVF best ne schijnwerper bovenhalen want dan is daar niet veel meer in te zien in dezelfde lichtomgeving !

                    kan best zijn dat jij om de een of andere reden liever een OVF gebruikt dan EVF, niks mis mee dat is jou eigen keuze. Maar als jij met ne steen beter ne nagel in een plank kunt kloppen dan met een hamer, ja dan is dat jou probleem, maar als je door heel groot gebrek aan wat basis kennis hier komt verkondigen dat nen hamer minder goed is dan nen steen ja dan krijg je reactie.
                    Vanmorgen op het werk meteen de NEX vastgenomen, en idd hij doet het niet. Het is mijn Olympus Ep die het doet. Sluiter staat open als toestel uit is, echter als ik het aansteek... KLAP. Toegegeven, de NEX wacht nog op lenzen dus heb er nog niets mee gedaan.

                    Maar je hoeft niet te weten hoe je een bal maakt om voetballer te zijn en het is niet omdat je kan uitleggen hoe een bal gemaakt wordt, dat je kan voetballen.

                    Verder, de OVF moet op zijn minst met respect bedankt worden voor zijn decennia dienst. Om nu een pro-fotograaf die nu nog wenst met OVF te werken te vergelijken met een holbewoner... goedkoop.

                    Duidelijk, een fotograaf die jaren met de OVF gewerkt heeft, gaat zijn vertrouwde vriend niet zomaar vervangen omdat er technische veranderen op til zijn. Een techneut gaat blind beweren dat de voordelen de keuze makkelijk maken.

                    Mijn interesses zijn te uitgebreid, ik zou het wel willen weten maar heb daar de tijd niet meer voor. Ik had het moeten uittesten voor ik wou meespreken. En hier laat ik het los...

                    Comment


                    • Re: Nieuw type EVF

                      Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                      EVF is ook "through the lens"
                      Moet ook geen EVF van jaren geleden vergelijken met nu. Ik heb zelf een Canon Pro 1 gehad destijds en daar zat dezelfde rommel in. Toen was er geen alternatief, indien je de EVF bij dit soort camera's niet wou gebruiken dan moest je het doen met het 2 inch schermpje voor je composities.
                      Dat glazen piepgaatje was ook niet de oplossing.

                      Die piepgaatjes steken ze nog altijd in bv.nieuwe camera's zoals G1x (is zelfs nog niet verkrijgbaar en al verouderd)
                      Das geen vooruitgang maar eerder stilstaan.
                      Voor dit soort camera's ben je al beter af met de huidige (goedkopere) 1.4 EVF's ter vervanging van de kleine kijktunneltjes.
                      Dus das iets dat voorheen al niet mogelijk was.

                      Sony zal deze techniek blijven implementeren in zijn toekomstige (duurdere) camera's, het zou een achteruitgang zijn zich te houden aan de beperkte techniek van de oer-ouderwetse OVF. Ik denk dat dat toch maar al te logisch is.
                      Net zoals flatscreen tv's (monitoren) het de bovenhand genomen hebben van de beeldbuis tv's (CRT) al was het maar omwille van de praktische redenen zoals plaatsbesparing, ondanks dat een goede CRT tv een dikwijls een betere beeldkwaliteit heeft dan een plasma of lcd.
                      Ik zie mij geen CRT meer plaatsen van bv. Loewe 103cm die zo groot is als een kleine frigo en die om en bij de 100 kg weegt.

                      Het is dankzij allerlei die verschillende implementaties en veranderingen, dat er in zijn geheel nieuwe apparaten of ontwikkelingen kunnen ontstaan.
                      Dankzij het lcd scherm kunnen wij nu rechtstreeks onze foto's bekijken op onze camera's, hebben wij tab-tabletten om onze foto's aan familie te kunnen laten zien, is de notebook mogelijk gemaakt en heb ik nu een groot 27" scherm met gehele PC structuur en die je nog aan de muur kan hangen ook als het moet.

                      We zijn allemaal in onze nopjes als we kunnen zeggen hoe fantastisch onze 5DMK2 of onze Nikon D3 is... apparaten waar meer micro-electronica in verwerkt zit dan in een hele Desktop van 15 jaar geleden. Dat word door veel mensen vergeten nu of ze staan er gewoon niet bij stil.

                      Een iPhone waarmee je nu video's kan opnemen in full HD die van een veel betere kwaliteit is dan een videocamera van 8 jaar geleden terwijl er toch mensen zijn dat schrijven dat zo'n iPhone of Android GSM veel geld kost en dat terwijl ze 8 jaar geleden meer geld zouden moeten uitgeven voor die videocamera (die dikwijls mechanisch kapot ging) dan nu voor die iPhone, terwijl die smartphone geschikt is voor allerlei doeleinden.

                      Laat het nu net dit soort mensen zijn die van al die apparaten genieten maar toch zitten te klagen als er nieuwe technologie aankomt alsof het levensbedreigend is.

                      Dankzij de micro-electronica is dit allemaal mogelijk, dankzij micro-electronica is ook de EVF mogelijk in de vorm zoals hij er nu is en die ook nog verder zal ontwikkeld waardoor apparaten ook tot verdere ontwikkeling kunnen komen.
                      Vooruitgang noemt men dat.. of je dat nu graag wil of niet, niet te stoppen dus.

                      OVF's zijn verloren ruimte (en zeker met spiegel) tegenover de 1cm2 dat een EVF in beslag neemt... een ruimte die in veel gevallen (in geval dat men de reflex-camera-grootte aanhoud) zal benut kunnen worden door nog meer en snellere micro-techniek die toelaat voor snellere, betere beeldverwerking, hoger iso's of bv. nog grotere EVF'S enz..
                      Voor mij hoef je geen reklame voor EVF te maken hoor,
                      het zal mij een biet zijn.
                      De groeten.

                      paulmedusa, hou het hier netjes!
                      Ik heb uw tekst aangepast.

                      RF
                      Mod
                      Last edited by Red Falcon; 13 februari 2012, 12:36.

                      Comment


                      • Re: Nieuw type EVF

                        Oorspronkelijk geplaatst door paulmedusa Bekijk bericht
                        Daar ben ik het nou helemaal mee eens, ik heb jaren met goede bridge-camera's van Minolta en daarna Canon gefotografeerd, en nu weer terug naar een computertje die het beeld voor me weergeeft, ik zou dan gek zijn vind ik.
                        Geef mij maar "through the lens" heerlijk een reflextoestel.
                        Daar krijgen ze mij niet meer vanaf.
                        Paul
                        Groot gelijk, weg met EVF, terug naar af, geef ons ondertussen ook maar de oude diaprojector terug, weg met HD beamers en al die rommel......

                        Ik vrees dat we op termijn toch volledig naar EVF toe gaan, een goede EVF heeft ook zo zijn voordelen, zoals continue scherptedieptebeoordeling, en vooraf je belichting kunnen inschatten bij bv. tegenlichtopnames zijn er reeds twee om rekening mee te houden.

                        Comment


                        • Re: Nieuw type EVF

                          lekker topic, zeker nu de ´negeer puerte´ knop nog steeds´ actief bezig is..

                          voor wie er nog steeds op reageert, geldt het volgende: don´t feed the troll en dit is een zeer doorgewinterde en doortrapte troll.. kent de mazen vd wet op bd, laveert daar handig tussen en hoe meer je erop in gaat, des te meer hij gaat reageren.. het was enkele maanden stil, toen sony niets nieuws op de markt bracht.. en nu ineens weer wel? rara! heb dit figuur es wat nagetrokken, en hij laat zowat nergens sporen na, enige berichten die ik gevonden heb, waren 2 a 3 berichtjes van wat jaartjes terug op dyxum, toen hij nog wat plaatjes daar neerzette met een a700 met tamron 28-75mm 2.8 en die werden maar zozo ontvangen daar..

                          maakt me ook niks uit hoor, maar hoe meer je erop reageert, des te feller worden de antwoorden, ein bisschen flame-war uit lokken denk ik zo..

                          voor de geloofwaardigheid nog wat jumps naar oly, pana, leica of zelfs nikon erbij halen, maar voor de rest is dit pure sony-promotie..iemand vraagt bv welke dslr het meest geschikt is en weldra komt meneer P. met een nex of slt op de proppen.. check it out..

                          i don´t care or whatsoever hoor, ik lees toch alleen maar de flair..

                          niks mis met OVF, met EVF ook niet,maar de gadgetofielen hebben graag nieuwe gadgets omwille van de gadgets.. die denken dus nog steeds dat je zonder geen enkele goede foto meer kunt maken.. mss moeten we maar es wat meer de exif in alle platen laten zien in showcase of in den HOF, en dan zul je zien dat het allemaal geen ene hol uitmaakt..

                          een goede pic is een goede pic, en geen enkele ovf of evf zal daar iets aan veranderen, wat puerte ook zegt.. die jongen is gewoon helemaal de weg kwijt..
                          EOS 5dmkII- EOS 3- wat Lenskes: EF 50mm 1.8, EF 85mm 1.8, EF 135mm f/2, EF 16-35mm, EF 24-70mm,EF 70-200 2.8 IS usm I, sigma 105 mm macro, 580EXII, 550EX, wat falcon eyes spullekes, fuji x100

                          Comment


                          • Re: Nieuw type EVF

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Groot gelijk, weg met EVF, terug naar af, geef ons ondertussen ook maar de oude diaprojector terug, weg met HD beamers en al die rommel......

                            Ik vrees dat we op termijn toch volledig naar EVF toe gaan, een goede EVF heeft ook zo zijn voordelen, zoals continue scherptedieptebeoordeling, en vooraf je belichting kunnen inschatten bij bv. tegenlichtopnames zijn er reeds twee om rekening mee te houden.
                            Goed dat je er als voorbeeld HD projectoren bijhaalt, daar heeft de laatste jaren een gelijkaardig discussie gelopen over het al dan niet blijven van projectoren met Filmrollen.(filmzalen)
                            Digitale projectie ging ook niet overleven wegens te weinig contrast, kleurechtheid, ontbreken van filmisch gevoel en black levels die niet diep genoeg zouden zijn, niets is minder waar.
                            Er zijn de dag vandaag geen cinemazalen meer te vinden met filmrol-projectie. Alles is gedigitaliseerd waar de HD projector zijn plaats gevonden heeft (binnenkort 4K )

                            Maar ik veronderstel dat je HD projectors bedoeld voor thuisgebruik.
                            Ik heb zelf een DILA RS 50 (JVC) met 16/9 native formaat (1080 x1920) en IFS gekalibreerd, die ik voornamelijk gebruik voor SpeelFilm ..word ook veelvuldig gebruikt voor mijn foto's (geprojecteerd op een 100 inch vast beeldscherm)

                            De projectie is van gelijkaardige kwaliteit (kijkafstand gerespecteerd) tegenover mijn Dia-projector die al 5 jaar op zolder staat.
                            Last van stof in de Dia's heb ik niet meer, ook niet het omslachtige trage gedoe van slide-shows, geen wisselen van schuiven, geen opslag gebrek van Dia's en dan nog niet gesproken van de herrie dat een diaprojector maakt.. zowat het dubbele van mijn RS50.

                            HD projectors rommel ? zeker niet. De diaprojector met alle toebehoren komt niet meer van de zolder (dia's zelf zijn hier gedigitaliseerd)
                            Ik heb in de 5 laatste jaren 1 maal mijn diaprojector nog afgehaald omdat ik dacht, het heeft zijn charme.. maar daar blijft het bij.

                            Het zal niet anders zijn met elektronische zoekers tegenover optische waar dit topic over gaat of je dat nu graag hebt, wilt of niet.
                            Maakt het iets uit voor je foto's ? waarschijnlijk weinig.. soms wel.. soms niet.. het is gewoon evolutie die bepalend kan zijn hoe in de toekomst camera's gebouwd zullen worden die met de huidige OVF'S ontoereikend zijn (zoals kleinere systeemcamera's) maar ook in DSLR'S.
                            Last edited by Funcky; 13 februari 2012, 23:03. Reden: Misverstand van eerste zin van demeyereg
                            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 24-105 f4

                            Comment


                            • Re: Nieuw type EVF

                              ik dacht dat demeyereg dat ironisch bedoelt heeft, zijn eerste zin dan

                              uiteraard helpen al deze hulpmiddelen zoals EVF van betere opnames te maken.

                              Comment


                              • Re: Nieuw type EVF

                                Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                                ik dacht dat demeyereg dat ironisch bedoelt heeft, zijn eerste zin dan

                                uiteraard helpen al deze hulpmiddelen zoals EVF van betere opnames te maken.
                                Je hebt gelijk, was effe ni mee. Heb het aangepast. Bedankt !

                                Sorry Demeyereg
                                Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 24-105 f4

                                Comment

                                Working...
                                X