Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuw type EVF

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Nieuw type EVF

    Oorspronkelijk geplaatst door leontine1978 Bekijk bericht

    vraag me toch wel af, wat er gebeurd als je door die EVF kijkt en flink je diafragma gaat knijpen.. naar het schijnt zie je dus met die EVF precies wat je op de pic zult gaan zien, dus mij lijkt het, dat als je de boel flink gaat knijpen, je dit ook in je EVF zult terugzien.. donker beeld in je EVF dus..
    als wat onze EVF-profeten zeggen klopt zal alles donkerder worden als je in M je diafragma dichtdraait en zal het een normale belichting tonen als je in A of P je diafragma dicht draait.
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #62
      Re: Nieuw type EVF

      Oorspronkelijk geplaatst door leontine1978 Bekijk bericht

      vraag me toch wel af, wat er gebeurd als je door die EVF kijkt en flink je diafragma gaat knijpen.. naar het schijnt zie je dus met die EVF precies wat je op de pic zult gaan zien, dus mij lijkt het, dat als je de boel flink gaat knijpen, je dit ook in je EVF zult terugzien.. donker beeld in je EVF dus..
      Als je het diafragma dichtknijpt in M stand en het resultaat is een donkere foto, dan zie je dat ook in de zoeker zo. Maar daar hebben ze bij Sony aan gedacht, je kan bij de Live view mode kiezen voor 'setting effect off', dan krijg je altijd hetzelfde beeld, vergelijkbaar met een OVF.

      DOF preview met een EVF?, het beeld verdonkert niet als je het diafagma dichtknijpt, zoals bij een OVF.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

      Comment


      • #63
        Re: Nieuw type EVF

        Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
        Met EVF kan je nog een beetje korter bij je dieren komen door in te zoomen zoals je dat op de PC zou doen ( met de huidige resolutie's van camera's geen probleem).. dus nog betere observatie.
        Met mijn OVF en ook mij EVF kan ik net zo dicht bij dieren komen als ik wil, desnoods gewoon aan raken...
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #64
          Re: Nieuw type EVF

          Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
          ik heb als kind een accidentje aan mijn oog gehad en met regelmaat van de klok oogontstekingen aan mijn foto-oog. Na ongeveer 20 jaar van oogarts naar oogarts ben ik voorzichtig met mijn ogen en ik heb daar al duizenden keren gehoord schermen te vermijden, ver genoeg van de tv te gaan zitten en een groot pc scherm te kopen zodat ik er niet te dicht bij moet zitten. Dat is bij iedereen zo, maar bij mij zijn de gevolgen van naar een scherm kijken sterker omdat mijn hoornvlies bijna 1 groot litteken is. Ik zie er perfect mee, maar t ontsteekt heel gemakkelijk. t geldt voor klassieke beeldbuisschermen, plasma, TFT, LED,... als t een scherm is.

          nu content
          heel content door je uitleg.. zeker het gedeelte van het foto-oog tovert een enorme glimlach op mijn gezicht.
          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 24-105 f4

          Comment


          • #65
            Re: Nieuw type EVF

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Met mijn OVF en ook mij EVF kan ik net zo dicht bij dieren komen als ik wil, desnoods gewoon aan raken...
            persoon in kwestie heeft het hier over observeren op afstand.. voorbeelden genoeg van dieren die je best op afstand observeert.
            Je reactie houd geen steek
            Last edited by Funcky; 3 februari 2012, 22:48.
            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 24-105 f4

            Comment


            • #66
              Re: Nieuw type EVF

              Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
              heel content door je uitleg.. zeker het gedeelte van het foto-oog tovert een enorme glimlach op mijn gezicht.
              ik heb altijd linksogig gefotografeerd. Laat dat nu net het oog zijn waar ik problemen mee heb.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #67
                Re: Nieuw type EVF

                Spijtig dat zoveel interessante topics hier tegenwoordig verziekt worden door een hoop zever(aars)...

                Comment


                • #68
                  Re: Nieuw type EVF

                  Oorspronkelijk geplaatst door leontine1978 Bekijk bericht
                  een veel gehoorde uitspraak is dat je met die oled EVF in het donker nog alles kunt zien.. ik vind dat mooi..je pics in het pikkedonker maken heeft zo zijn charmes... met een oled EVF kun je zelfs je lenscap erop laten zitten en alsnog alles zien... ik wil ook zo´n camera!
                  Er bestaat zoiets als ND filters (neutrale grijsfilter) deze kun je voor verschillende doeleinden gebruiken en van voor op de lens schroeven. Misschien heb jezelf ooit al eens afgevraagd waarom men die schroefdraad van voor op die lens heeft geplaatst, wel dat is onder andere daarvoor

                  Men gebruikt ND filters bijvoorbeeld voor long exposure (lange sluitertijd opnames), als je nu zo een +/- 6 stop ND filter op je lens plaatst zie je niets meer door een OVF.
                  Met EVF krijg je nog altijd beeld, weliswaar met ruis maar je hebt beeld.
                  Met OVF moet je je filter telkens verwijderen als je wil herkadreren met EVF is dit niet nodig


                  Zelfs als je een omgeving hebt met matig licht wordt een OVF al vrij donker, EVF blijft helder en bij zwak licht is OVF niet meer bruikbaar EVF daarentegen wel, weliswaar met beperkingen.(lage refresh rate)

                  Oorspronkelijk geplaatst door leontine1978 Bekijk bericht
                  vraag me toch wel af, wat er gebeurd als je door die EVF kijkt en flink je diafragma gaat knijpen.. naar het schijnt zie je dus met die EVF precies wat je op de pic zult gaan zien, dus mij lijkt het, dat als je de boel flink gaat knijpen, je dit ook in je EVF zult terugzien.. donker beeld in je EVF dus..

                  heb ik met OVF geen last van... (of ik moet het dof knopje op me eos-3 erbij gaan halen, maar die heb ik nooit of te nimmer nodig..)
                  Misschien heb je dat nog niet door maar juist het grote voordeel van EVF is "wysiwyg"
                  What you see is what you get of in het Nederlands: Je krijgt wat je ziet

                  ALs je je diafragma op f16 plaatst zie je door de EVF zoeker datgene wat je sensor zal registreren bij f16, de bedoeling is dat je ziet of je beeld al dan niet juist belicht is. Als bij F16 je beeld goed belicht is krijg je een mooi helder beeld in de zoeker, als het onder of overbelicht is ga je dit ook zien in de EVF zoeker.
                  EVF houdt rekening met ingesteld diafragma, sluitersnelheid en ISO en zal je tonen dat de belichting al dan niet correct is bij geselecteerd diafragma bij gegeven ISO en sluitersnelheid.
                  OVF houdt inderdaad met niets rekening dat beeld blijft hetzelfde, vertelt in feite niets of toch heel weinig.

                  als je nu DOF wil controleren met EVF moet er vermeden worden dat diafragma 2 maal in rekening gebracht wordt. Dit is vrij eenvoudig te verwezenlijken door gewoon de compensatie die gebruikt wordt in de normale mode uit te schakelen bij DOF-check. Zo simpel is dat En zo krijg je dan een mooi helder beeld in je EVF zoeker terwijl met OVF bij klein diafragma weinig of niets te zien os door de zoeker, het nut van DOF check is heel beperkt met OVF.

                  Comment


                  • #69
                    Re: Nieuw type EVF

                    Interessant allemaal (meestal toch...) doch de evolutie naar EVF is ingezet en deze zal wel niet meer terug gedraaid worden denk ik. Zelf heb ik een Sony a900 die ik drie jaar tot volle tevredenheid gebruik (maar ga niet beweren dat die nu beter zou zijn dan Canon of Nikon). Heb de A77 al wel eens vast gehad doch niet lang genoeg om me daar een precies idee van te vormen. Ik gebruik de DOF toets vrij vaak (ben dit gewend geraakt met mijn eerste reflex, een Exakta, waar de ontspanknop op het objectief stond en het diafragma altijd dicht ging voor, bij verder drukken, de sluiter. Eenvoudig maar geniaal). Beeld werd natuurlijk donker maar mijn ogen waren toen beter... Ben benieuwd naar de opvolger van de A900 met EVF en dus DOF bij helder beeld. En als ik die zou kopen dan heb ik beide systemen... Einde discussie.

                    Comment


                    • #70
                      Re: Nieuw type EVF

                      Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                      Er bestaat zoiets als ND filters (neutrale grijsfilter) deze kun je voor verschillende doeleinden gebruiken en van voor op de lens schroeven. Misschien heb jezelf ooit al eens afgevraagd waarom men die schroefdraad van voor op die lens heeft geplaatst, wel dat is onder andere daarvoor

                      wel, die heb ik dan ook..


                      Men gebruikt ND filters bijvoorbeeld voor long exposure (lange sluitertijd opnames), als je nu zo een +/- 6 stop ND filter op je lens plaatst zie je niets meer door een OVF.
                      Met EVF krijg je nog altijd beeld, weliswaar met ruis maar je hebt beeld.
                      Met OVF moet je je filter telkens verwijderen als je wil herkadreren met EVF is dit niet nodig

                      ik snap je uitleg, ik ben niet anti-evf, zeer zeker niet..evf heeft ook voordelen op ovf, maar ovf heeft ook zo zijn voors.. ik wil alleen geen eenzijdig verhaal horen.. alles heeft zijn voors en tegens..diverse newbies lezen ook mee, en velen weten niet goed wat nou de pro´s en cons zijn.. ik hou liever de gulden midden weg aan.. ik heb ook camera´s met evf, en met ovf..

                      Zelfs als je een omgeving hebt met matig licht wordt een OVF al vrij donker, EVF blijft helder en bij zwak licht is OVF niet meer bruikbaar EVF daarentegen wel, weliswaar met beperkingen.(lage refresh rate)

                      fotografie is schrijven met licht, evf veranderd daar niets aan, te weinig licht en je lens gaat hunten...er zijn voorbeelden bekend met evf camera´s en 50mm 1.8 die dit ook niet kunnen oplossen... techno is prima, maar je moet nog altijd zelf bepalen hoe en wat je instelt..de fotograaf is en blijft bepalend..


                      Misschien heb je dat nog niet door maar juist het grote voordeel van EVF is "wysiwyg"
                      What you see is what you get of in het Nederlands: Je krijgt wat je ziet

                      ALs je je diafragma op f16 plaatst zie je door de EVF zoeker datgene wat je sensor zal registreren bij f16, de bedoeling is dat je ziet of je beeld al dan niet juist belicht is. Als bij F16 je beeld goed belicht is krijg je een mooi helder beeld in de zoeker, als het onder of overbelicht is ga je dit ook zien in de EVF zoeker.
                      EVF houdt rekening met ingesteld diafragma, sluitersnelheid en ISO en zal je tonen dat de belichting al dan niet correct is bij geselecteerd diafragma bij gegeven ISO en sluitersnelheid.
                      OVF houdt inderdaad met niets rekening dat beeld blijft hetzelfde, vertelt in feite niets of toch heel weinig.

                      als je nu DOF wil controleren met EVF moet er vermeden worden dat diafragma 2 maal in rekening gebracht wordt. Dit is vrij eenvoudig te verwezenlijken door gewoon de compensatie die gebruikt wordt in de normale mode uit te schakelen bij DOF-check. Zo simpel is dat En zo krijg je dan een mooi helder beeld in je EVF zoeker terwijl met OVF bij klein diafragma weinig of niets te zien os door de zoeker, het nut van DOF check is heel beperkt met OVF.
                      ben bekend met de mishaps qua DOF-knop icm ovf, het heeft zeer zekers zijn nadelen, maar evf heeft ook weer andere nadelen..ik ga hier geen heel verhaal neerpennen, ik gebruik beide systemen, en beiden hebben hun voors en tegens..tot op heden is nog steeds geen ultiem systeem.. zaak is om met de mishaps of nadelen van je toestel om te gaan en geen enkel systeem lost alles op..


                      de huidige EVF-technologie is een prima ontwikkeling, maar OVF zal zeer zeekr nog blijven bestaan.. vergeet niet, dat de fabrikanten datgene leveren wat de consument wil. it´s a sellersmarket..en alles draait om de winst.. mij maakt het persoonlijk niet zo heel veel uit of ik nu evf of ovf gebruik, ik zie de pro´s en con´s van beide systemen..wat voor mij voornamelijk telt is het plaatje wat eruit komt rollen..je kunt nog zovele techniek aan boord hebben, maar als de pic niet deugt, dan deugt ie niet..
                      EOS 5dmkII- EOS 3- wat Lenskes: EF 50mm 1.8, EF 85mm 1.8, EF 135mm f/2, EF 16-35mm, EF 24-70mm,EF 70-200 2.8 IS usm I, sigma 105 mm macro, 580EXII, 550EX, wat falcon eyes spullekes, fuji x100

                      Comment


                      • #71
                        Re: Nieuw type EVF

                        Oorspronkelijk geplaatst door leontine1978 Bekijk bericht
                        de huidige EVF-technologie is een prima ontwikkeling, maar OVF zal zeer zeekr nog blijven bestaan.. vergeet niet, dat de fabrikanten datgene leveren wat de consument wil. it´s a sellersmarket..en alles draait om de winst..
                        Tegenwoordig dicteren de fabrikanten een beetje wat de klant mag kopen; al dan niet onder impuls van grote lobbyisten of Europa. Kijk maar naar beeldbuis TV's; gloeilampen, plasma enz.

                        Als de fabrikant iets goedkoper kan produceren zal hij dat zeker niet nalaten om de markt te pushen. Mechanische componenten zijn duur en arbeidsintensief en dus wordt alles vervangen door goedkopere elektronica.

                        Resultaat is dat we nog meer verglijden in een wegwerpmaatschappij met inferieure producten. Je nieuwe dslr met evf zal waarschijnlijk maar een maximale levensduur hebben van 5 jaar en een economische van 2.
                        α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
                        Flickr____No place to be

                        Comment


                        • #72
                          Re: Nieuw type EVF

                          Oorspronkelijk geplaatst door Defenderke Bekijk bericht
                          Tegenwoordig dicteren de fabrikanten een beetje wat de klant mag kopen; al dan niet onder impuls van grote lobbyisten of Europa. Kijk maar naar beeldbuis TV's; gloeilampen, plasma enz.

                          Als de fabrikant iets goedkoper kan produceren zal hij dat zeker niet nalaten om de markt te pushen. Mechanische componenten zijn duur en arbeidsintensief en dus wordt alles vervangen door goedkopere elektronica.

                          Resultaat is dat we nog meer verglijden in een wegwerpmaatschappij met inferieure producten. Je nieuwe dslr met evf zal waarschijnlijk maar een maximale levensduur hebben van 5 jaar en een economische van 2.
                          Deze soort tegenwind doet mij weeral denken aan discussie's in de tijd van analoog-digitaal.
                          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 24-105 f4

                          Comment


                          • #73
                            Re: Nieuw type EVF

                            Oorspronkelijk geplaatst door Defenderke Bekijk bericht
                            Tegenwoordig dicteren de fabrikanten een beetje wat de klant mag kopen; al dan niet onder impuls van grote lobbyisten of Europa. Kijk maar naar beeldbuis TV's; gloeilampen, plasma enz.

                            Als de fabrikant iets goedkoper kan produceren zal hij dat zeker niet nalaten om de markt te pushen. Mechanische componenten zijn duur en arbeidsintensief en dus wordt alles vervangen door goedkopere elektronica.

                            Resultaat is dat we nog meer verglijden in een wegwerpmaatschappij met inferieure producten. Je nieuwe dslr met evf zal waarschijnlijk maar een maximale levensduur hebben van 5 jaar en een economische van 2.
                            mechanische onderdelen hebben juist het nadeel dat ze verslijten, OVF heeft nu eenmaal geweldig veel beperkingen toz van EVF. Daar is verschil tussen marketing en vooruitgang. Het is dank zij technische evolutie dat men in staat is EVF te produceren. Ik weet niet waar je vandaan haalt dat een EVF op 5jaar zou versleten zijn.

                            Comment


                            • #74
                              Re: Nieuw type EVF

                              Oorspronkelijk geplaatst door leontine1978 Bekijk bericht
                              ben bekend met de mishaps qua DOF-knop icm ovf, het heeft zeer zekers zijn nadelen, maar evf heeft ook weer andere nadelen..ik ga hier geen heel verhaal neerpennen, ik gebruik beide systemen, en beiden hebben hun voors en tegens..tot op heden is nog steeds geen ultiem systeem.. zaak is om met de mishaps of nadelen van je toestel om te gaan en geen enkel systeem lost alles op.
                              je mag EVF systeem van fuji x100 of zelfs x-pro1 niet gaan vergelijken met hedendaagse systemen en zekers niet met het systeem dat de TS aanhaalt.
                              is appelen met peren vergelijken !

                              Oorspronkelijk geplaatst door leontine1978 Bekijk bericht
                              de huidige EVF-technologie is een prima ontwikkeling, maar OVF zal zeer zeekr nog blijven bestaan.. vergeet niet, dat de fabrikanten datgene leveren wat de consument wil. it´s a sellersmarket..en alles draait om de winst.. mij maakt het persoonlijk niet zo heel veel uit of ik nu evf of ovf gebruik, ik zie de pro´s en con´s van beide systemen..wat voor mij voornamelijk telt is het plaatje wat eruit komt rollen..je kunt nog zovele techniek aan boord hebben, maar als de pic niet deugt, dan deugt ie niet..
                              technologie biedt den dag van vandaag heel wat hulpmiddelen die het mogelijk maken van op een eenvoudigere manier complexe opnames te maken. het is niet omdat je deze hulpmiddelen niet wenst te gebruiken dat je deze als zijnde niet nuttig moet bestempelen. de techniek is er nu om EVF van aanvaardbare kwaliteit te produceren en die technologie zal nog sterk verbeteren. EVF heeft uiteraard nog een aantal nadelen, maar deze wegen totaal niet op tegen de waslijst van voordelen toz van OVF.

                              Comment


                              • #75
                                Re: Nieuw type EVF

                                Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                                .. de techniek is er nu om EVF van aanvaardbare kwaliteit te produceren en die technologie zal nog sterk verbeteren. EVF heeft uiteraard nog een aantal nadelen, maar deze wegen totaal niet op tegen de waslijst van voordelen toz van OVF.
                                Het is ook niet allemaal rozegeur en maneschijn he, puerte.
                                Ik kan alleen iets zeggen over de EVF vd A77. Toch een (heel) groot nadeel is het "slide show effect" bij hoge burstrates , 8fps of 12fps. Het is ontzettend moeilijk om een vogel in de vlucht te volgen of gewoon panningshots van eender wat. Ik moet naar 3fps gaan om dit effect niet te zien in de zoeker. Ik kan daar niet om lachen omdat ik nu net die hoge snelheid nodig heb.
                                Maar om nu te zeggen dat ik terug ga naar mijn A550 (die ik nog heb), dat nu ook weer niet. De zoeker is veel groter en aangenamer om in te kijken.
                                Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                                Mijn bird foto's en urbex foto's

                                Comment

                                Working...
                                X