Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuw type EVF

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Nieuw type EVF

    Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
    Zoals ik hierboven beschreven heb, heb ik dus al wel door de zoeker van de A77 gekeken, en, met alle respect, ik kijk nog vééééél liever door die van een E-400 als 't gaat om te fotograferen (als 't is voor te pochen zal ik misschien de Sony overwegen), laat staan dat ik de Sony EVF zou durven vergelijken met een 7D, D7000 of K5. Alleen al als het gaat over kleurechtheid, contrast en dynamisch bereik kan de Sony bijna niks weergeven, maar misschien moet jij er eens beginnen door te kijken in plaats van te schrijven over dingen waar je niks van weet...



    Hier komt ie:
    - kleurweergave: matig (voor ze een EVF willen implementeren in een camera zouden ze er gelijk een hardwarematige calibratietool bij moeten geven.) Hier stelde de A77 mij nog het meeste teleur, want de kleuren kwamen nog in geen 700 jaar overeen met wat het LCD scherm weergaf.
    - Dynamisch bereik en contrast: wat me mateloos stoort is dat zo'n EVF eigenlijk maar een heel matig kleurbereik heeft in zoverre dat ik ze zwart-wit zoekers ben beginnen noemen.
    - heb ik al eens eerder geschreven hier op de pagina's: bij nachtfotografie verblind zo'n scherm, waardoor je eigenlijk gewoon niet ziet wat je aan het fotograferen bent. Mensen zoals ik, die nachtblind zijn zullen dit wel herkennen, maar een maat van mij heeft zijne Alpha 55 al terug ingeleverd om een Alpha 580 te kopen, vanwege precies dit probleem (en hij lijdt niet aan nachtblindheid.)
    - de pixelatie van de EVF bij de A77 is ook nog steeds te zien - och juist! volgens de blaadjes zou ik dat niet meer mogen zien! My bad natuurlijk!

    Eerst en vooral, vele OVF's hebben ook een verschillende kijkervaringen.. die van de 60D is grauwer dan die van de 550D die op zich dan weer helderder is maar dan weeral kleiner enz... enz.. soit..
    Buiten compositie is een OVF weinig zinvol en heeft verder geen aanvullende nuttige functies.
    Ik ben het met je eens dat je een lekker groot natuurlijk beeld hebt zoals ik dat ook ervaar op mijn eigen 5DMKII..maar maakt het iets uit ? Je kan er niets mee.. manueel scherp stellen moet je een speciaal matglas hebben (of lcd achter gebruiken), witbalans kan je er niet op zien enz... da's hier allemaal al vernoemd.
    OVF heeft geen enkele meerwaarde, hoe goed en helder die ook mag zijn.. het maakt niets uit voor je uiteindelijke foto. (buiten compositie)

    Voor EVF maakt het wel iets uit dat deze van goede fabricage is omdat deze je kan laten zien wat er uiteindelijk op de foto komt en je gebruikte instellingen zijn direct waarneembaar.

    Ik ben het volledig met je eens dat de kleurechtheid niet optimaal is, ook contrast dynamisch bereik, zwartwaarden en grijswaarden kunnen nog beter die al bij al toch niet zo slecht zijn dan je zelf vernoemd.

    Maar dit topic gaat eigenlijk over een nieuw soort EVF en eigenlijk niet over de nu gangbare Sony's E-zoekers
    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 24-105 f4

    Comment


    • Re: Nieuw type EVF

      Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
      Nee.
      Het was een reactie op iemand die iets beweerde over EVF.
      Had op zich niet met OVF te maken.

      Terzake:
      Ik zie absoluut geen brood in het keer op keer verkondigen dat iets het helemaal gaat maken ten koste van iets anders, wat is daar in jezusnaam de lol van, waar gaat het helemaal over...
      Helaas schiet het niet echt op met die punten waar de huidige camera's nog steeds behoorlijk tekort kunnen schieten, zoals dynamisch bereik.
      Op welke manier er een plaatje in het zoekertje wordt gevormd hoort IMO bepaald niet tot de hoogste prioriteiten in de fototechniek.
      Waarschijnlijk fotografeer je nog altijd met die Canon 30D en dan kom je nu iets mompelen over dynamisch bereik ??? ja man..

      De discussie gaat hier over de nieuwe EVF van MicroOled.
      IDD niet de hoogste prioriteit... wel een onderdeel die logisch op één lijn staat met de digitale camera
      Last edited by Funcky; 16 februari 2012, 19:51.
      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 24-105 f4

      Comment


      • Re: Nieuw type EVF

        Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
        De grote massa interesseert het gelukkig helemaal niks, die wil gewoon met een schermpje een foto maken.
        Inderdaad ja. Trouwens gelukkig maar. Extrapoleer dit soort discussies maar eens naar de totale groep van gebruikers van xVF's. Binnen de korste keren hebben we WO-III.
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

        Comment


        • Re: Nieuw type EVF

          Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
          Waarschijnlijk fotografeer je nog altijd met die Canon 30D en dan kom je nu iets mompelen over dynamisch bereik ??? ja man..
          Ik heb uberhaupt geen problemen met mijn 30D (op de man spelen helpt je bij mij echt niet en zegt meer iets over jou als verwaande kwast), maar velen hebben wel problemen met camera's en fotograferen, kijk eens waar de forums mee vol staan.
          Zoekers spelen daar zo goed als geen rol in, leuk dat er weer meer in de zoeker te zien is, maar 97% van de gebruikers interesseert dat helemaal niet, die hebben de basistechniek nog niet onder de knie en klooien maar wat aan.

          Comment


          • Re: Nieuw type EVF

            Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
            Nee.

            Op welke manier er een plaatje in het zoekertje wordt gevormd hoort IMO bepaald niet tot de hoogste prioriteiten in de fototechniek.
            duidelijk nooit van je leven een foto gemaakt, met foto bedoel ik wel foto, anders zou je zo iets niet schrijven !

            waarom denk je dat men in high-end camera's veel duurdere prisma zoekers plaatst

            zoeker is vrij belangrijk afhankelijk van de toepassing, is ook de reden dat men reflex systeem heeft ontwikkelt.

            Comment


            • Re: Nieuw type EVF

              Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
              De vliegenvangerij heeft de overhand , ieder wil graag profeetje spelen....
              De grote massa interesseert het gelukkig helemaal niks, die wil gewoon met een schermpje een foto maken.
              Diezelfde grote massa denkt ook dat de camera alle werk doet en niet de man
              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 24-105 f4

              Comment


              • Re: Nieuw type EVF

                Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                Ik heb uberhaupt geen problemen met mijn 30D (op de man spelen helpt je bij mij echt niet en zegt meer iets over jou als verwaande kwast), maar velen hebben wel problemen met camera's en fotograferen, kijk eens waar de forums mee vol staan.
                Zoekers spelen daar zo goed als geen rol in, leuk dat er weer meer in de zoeker te zien is, maar 97% van de gebruikers interesseert dat helemaal niet, die hebben de basistechniek nog niet onder de knie en klooien maar wat aan.
                97 % bedoel je nu eigenlijk die grote massa of de mensen op dit forum ?
                Van de grote massa trekken de meesten hun ook niets aan van alles wat met fotografie te maken heeft, alleen het knopje om op te drukken interesseert hun.

                Dat het forum(s) vol staan met vragen over basisfotografie staat buiten dit topic.

                Natuurlijk word ik weer (onrechtvaardig) uitgescholden voor verwaande kwast terwijl je helemaal niets weet over mij.
                Ik fotografeer van in 2008 nog altijd met dezelfde camera, er zijn er die om de 6 maand iets anders kopen ? Ik stoor mij daar niet aan.
                Tenslotte werk ik nog altijd voor mijn centen en koop ik (en anderen) wat ik zelf wens.
                Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 24-105 f4

                Comment


                • Re: Nieuw type EVF

                  we zullen de praktische kant EVF/OVF effe vergelijken

                  EVF biedt voordeel als je
                  - live view functie gebruikt
                  - als je video functie gebruikt
                  - als je manuele focus functie gebruikt
                  - als je optimale controle wenst over je opnames(belichting, WB, contrast ...)
                  - als je histogram gebruikt, hangt wat samen met vorig punt
                  - als je vooral in JPEG werkt
                  - als je long-exposure opnames maakt (met ND-filter)
                  - als je bij matig licht werkt
                  - als je bij weinig licht werkt
                  - als je de DOF functie gebruikt
                  - als je belang hecht aan compactheid
                  - als je belang hecht aan 100% beeld uitsnede
                  - als je in stille omgeving werkt (lawaai)
                  - als je bij lagere sluitersnelheden werkt (zowel uit de hand als op statief)

                  systeem afhankelijk
                  - als je breedhoek opnames maakt (retrofocus bij veel lagere brandpunten)
                  - als je objectieven met M-vatting (range finder) wenst te gebruiken (Leica Zeiss..)
                  - als je oude objectieven van je analoog tijdperk nog wenst te gebruiken (bvb m42 etc)
                  - als je hoge fps wenst (momenteel max 40fps met EVF en max 12fps met OVF)
                  - als je snelle AF wenst
                  - als je flexibel focus punt wenst

                  wanneer is OVF praktischer
                  -bij hoge contrast opnames
                  -bij tracken van voorwerpen in snelle beweging indien er weinig contrast verschil is tussen voorwerp en achtergrond

                  dat is min of meer de situatie met de huidige betere EVF's ingebouwd in huidige digitale toestellen met verwisselbaar objectief.

                  Comment


                  • Re: Nieuw type EVF

                    Om samen te vatten: zowel OVF als EVF hebben voor- en nadelen.

                    Is het uiteindelijk niet het resultaat dat telt? Het is niet omdat A beter zou zijn dan B (wat wat is, maakt niet uit), dat iemand met B niet veel betere foto's zou kunnen maken dan iemand met A.

                    Volgens mij draait het hier toch om fotografie en niet om "het beste" materiaal hebben.

                    Comment


                    • Re: Nieuw type EVF

                      Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                      - als je manuele focus functie gebruikt
                      Hier even op inpikken. Het lijkt mij écht niet handig om door de zoeker te kijken, én dan te gaan inzoomen op een minuscuul deel van het beeld, én dan nog eens tegelijkertijd de camera stilhouden terwijl je een goeie compositie aanhoudt. Dat is absoluut belangrijk bij opnames met kleine scherptediepte (kleine f-waarden, supertele en macro), maar dan werk je toch sowieso op statief? Tot 100% kunnen uitvergroten is in zo'n situatie héél handig, maar dat doe je dan toch gewoon op het grote scherm...
                      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                      Comment


                      • Re: Nieuw type EVF

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        OVF wel dan.
                        nee, OVF doet dat ook niet, alleen wil ik hier enkele fabelen en mythes ontrafelen die door deze en gene hier op bd in de lucht gesmeten zijn wat betreft EVF (en bv slt´s en mirrorless-cams..).. ik noem dat desinformatie, waar niemand iets aan heeft..

                        ik heb niets, maar dan ook totaal niets tegen EVF, SLT, OVF, SLR of whatsoever, alleen het gehype met alle bijbehorende desinformatie die telkens tentoon gespreid wordt door deze en gene wel..

                        dat ik daarvoor verketterd wordt neem ik op de koop toe..

                        ik gebruik graag een EVF, maar ook OVF, ik zie de pro´s en con´s van beide systemen.. ik sta met beide beentjes op de grond.

                        a77 heeft zekers zijn voors, maar zekers ook zijn tegens..net zoals mijn gear dat heeft..ik weet wat mijn gear kan, en nog meer wat het niet kan..en wat ik zelf niet kan, weet ik NOG veel beter!

                        en btw, ik ga net zo makkelijk met een 5dmkII als een fuji x100 of een canon powershotje op pad hoor.. en mss ga ik idd nog wel voor een nex-7, maar dan maak ik die keus wel op grond van eigen bevindingen, ipv gehype, of wat oeverloos gezever op rumoursites, fotofora of allerlei testsites, die meestal gesponsord, de boel lopen op te hemelen.. ik koop daar helemaal niets voor.. ik moet er zelf mee aan de gang, en ik ga met geen enkel toestel, lens of systeem over 1 nacht ijs.. het moet voor mij persoonlijk voldoen, anders heb ik er ook niets aan..
                        EOS 5dmkII- EOS 3- wat Lenskes: EF 50mm 1.8, EF 85mm 1.8, EF 135mm f/2, EF 16-35mm, EF 24-70mm,EF 70-200 2.8 IS usm I, sigma 105 mm macro, 580EXII, 550EX, wat falcon eyes spullekes, fuji x100

                        Comment


                        • Re: Nieuw type EVF

                          Oorspronkelijk geplaatst door leontine1978 Bekijk bericht
                          nee, OVF doet dat ook niet, alleen wil ik hier enkele fabelen en mythes ontrafelen die door deze en gene hier op bd in de lucht gesmeten zijn wat betreft EVF (en bv slt´s en mirrorless-cams..).. ik noem dat desinformatie, waar niemand iets aan heeft..

                          ik heb niets, maar dan ook totaal niets tegen EVF, SLT, OVF, SLR of whatsoever, alleen het gehype met alle bijbehorende desinformatie die telkens tentoon gespreid wordt door deze en gene wel..

                          dat ik daarvoor verketterd wordt neem ik op de koop toe..

                          ik gebruik graag een EVF, maar ook OVF, ik zie de pro´s en con´s van beide systemen.. ik sta met beide beentjes op de grond.

                          a77 heeft zekers zijn voors, maar zekers ook zijn tegens..net zoals mijn gear dat heeft..ik weet wat mijn gear kan, en nog meer wat het niet kan..en wat ik zelf niet kan, weet ik NOG veel beter!

                          en btw, ik ga net zo makkelijk met een 5dmkII als een fuji x100 of een canon powershotje op pad hoor.. en mss ga ik idd nog wel voor een nex-7, maar dan maak ik die keus wel op grond van eigen bevindingen, ipv gehype, of wat oeverloos gezever op rumoursites, fotofora of allerlei testsites, die meestal gesponsord, de boel lopen op te hemelen.. ik koop daar helemaal niets voor.. ik moet er zelf mee aan de gang, en ik ga met geen enkel toestel, lens of systeem over 1 nacht ijs.. het moet voor mij persoonlijk voldoen, anders heb ik er ook niets aan..
                          Kun je dan even heel duidelijk specificeren over welke mythes het gaat?Want je betoog is bepaald wollig.


                          Walter
                          D850

                          Comment


                          • Re: Nieuw type EVF

                            Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                            Kun je dan even heel duidelijk specificeren over welke mythes het gaat?Want je betoog is bepaald wollig.


                            Walter
                            wat zie jij als wollig? ik heb al gezegd, dat een evf niet laat zien wat je sensor reistreerd, de techniek is nog lang zover niet, of je zou door de sensor heen moeten kunnen kijken..

                            maar er wordt wel beweerd, dat je met een EVF exact het beeld zult zien, wat je met het drukken op dat knopje gaat bewerkstelligen...

                            ik ga het maar niet hebben over de afwijkingen qua lichtmeting op de a77 zeker? of de sterke, bijna niet instelbare ruisreductie in de jpeg engine van de a77, en dat zelfs iso 1600 in RAW niet overeenkomt met de werkelijkheid zekers? iso 1600 is in werkelijkheid iso 1000, en dat komt omdat de pellixspiegel niet alle licht doorlaat.. sony heeft dat opgelost door te goochelen met allerlei waardes.. tis niet voor niets dat dxomark er compleet naast zit..of kunnen slt-gebruikers zien in hun EVF wat er daadwerkelijk uitkomt? in RAW?? komop zeg! alles wat je uit een toestel kunt halen, zij het in RAW of JPEG, staat onder invloed van wat de fabrikant in datzelfde toestel gestopt heeft.. ga je zo´n toestel ´hacken´ dan denk ik dat je voor verrassingen zult komen te staan.. zelfde is ook gebeurd met diverse toestellen, waaronder de 5dmkI.. daar kon je ineens ook mee filmen.. firmware mijn beste, firmware.. daar zit het hem in, en de fabrikant bepaald wat jij zult zien...

                            kijk maar eens op SAR, en je zult zien hoe diverse slt a77 gebruikers zich een ongeluk lopen te ergeren aan de sony-policy.. maar goed, dat is off-topic..

                            de techniek zal echt niet stilstaan, en EVF zal tzt idd de OVF verdringen, maar laten we aub niet de boel lopen op te hemelen en zeggen dat een systeemcameraatje op aps-c formaat of SLT met 24mp ineens alle FF ovf-camera´s van tafel blaast he? want zo werkt het dus echt niet..sony komt alweer met nieuwe modellen op de proppen en laat de a77 vallen als een baksteen.. ik zou me behoorlijk genaaid voelen als a77 gebruiker..

                            niks mis met OVF of EVF.. en beiden hebben hun voors en tegens in allerlei diverse omstandigheden..

                            mocht sony met een mind blowing a99 uitkomen, die de OVF-FF toestellen compleet wegblaast, dan zal ik niet aarzelen, maar ik heb al genoeg gezien en gelezen, en de beloftes worden 9 vd 10 x niet ingelost.. en dat geldt voor zowat alle fabrikanten.. komt nog bij, dat ik zelf met dat boeltje aan de gang mag gaan, en dat ik zelf nog altijd de beslissende factor ben in het geheel..ik ken geeneen toestel dat de plaatjes voor mij maakt.. t is soms kunst en vliegwerk, no matter hoe goed de specs dan ook mogen zijn..
                            EOS 5dmkII- EOS 3- wat Lenskes: EF 50mm 1.8, EF 85mm 1.8, EF 135mm f/2, EF 16-35mm, EF 24-70mm,EF 70-200 2.8 IS usm I, sigma 105 mm macro, 580EXII, 550EX, wat falcon eyes spullekes, fuji x100

                            Comment


                            • Re: Nieuw type EVF

                              Oorspronkelijk geplaatst door leontine1978 Bekijk bericht
                              wat zie jij als wollig? ik heb al gezegd, dat een evf niet laat zien wat je sensor reistreerd, de techniek is nog lang zover niet, of je zou door de sensor heen moeten kunnen kijken..

                              Dat is al verkeerd.Dat is een van de voornaamste voordelen,die de compact nu al 10 jaar heeft op de DSLR:je ziet ,nog voor je de foto neemt of je witbalans klopt,of er over- dan wel onderbelichting in het spel is.
                              Is hier uitentreure besproken geweest.
                              Dat het op dit moment nog op punten en komma's verbeterd kan worden,daar is iedereen het mee eens hier.
                              De opzet van dit draadje was:kijk eens ,weer een nieuw type EVF,spectaculair veel beter dan de huidige,daarmee duidelijk de trend zettend naar high end fotografie.



                              maar er wordt wel beweerd, dat je met een EVF exact het beeld zult zien, wat je met het drukken op dat knopje gaat bewerkstelligen...

                              ik ga het maar niet hebben over de afwijkingen qua lichtmeting op de a77 zeker? of de sterke, bijna niet instelbare ruisreductie in de jpeg engine van de a77, en dat zelfs iso 1600 in RAW niet overeenkomt met de werkelijkheid zekers? iso 1600 is in werkelijkheid iso 1000, en dat komt omdat de pellixspiegel niet alle licht doorlaat.. sony heeft dat opgelost door te goochelen met allerlei waardes.. tis niet voor niets dat dxomark er compleet naast zit..of kunnen slt-gebruikers zien in hun EVF wat er daadwerkelijk uitkomt? in RAW?? komop zeg! alles wat je uit een toestel kunt halen, zij het in RAW of JPEG, staat onder invloed van wat de fabrikant in datzelfde toestel gestopt heeft.. ga je zo´n toestel ´hacken´ dan denk ik dat je voor verrassingen zult komen te staan.. zelfde is ook gebeurd met diverse toestellen, waaronder de 5dmkI.. daar kon je ineens ook mee filmen.. firmware mijn beste, firmware.. daar zit het hem in, en de fabrikant bepaald wat jij zult zien...

                              kijk maar eens op SAR, en je zult zien hoe diverse slt a77 gebruikers zich een ongeluk lopen te ergeren aan de sony-policy.. maar goed, dat is off-topicde techniek zal echt niet stilstaan, en EVF zal tzt idd de OVF verdringen, maar laten we aub niet de boel lopen op te hemelen en zeggen dat een systeemcameraatje op aps-c formaat of SLT met 24mp ineens alle FF ovf-camera´s van tafel blaast he? want zo werkt het dus echt niet..sony komt alweer met nieuwe modellen op de proppen en laat de a77 vallen als een baksteen.. ik zou me behoorlijk genaaid voelen als a77 gebruiker..

                              ..

                              Je praat alsmaar over Sony,je praat er veel meer over dan iemand anders hier.Het gaat over de EVF hoor,en in het algemeen.
                              Niemand heeft het over van de tafel blazen of wat ook.Het is een relatief langzame trend,geen hype,geen snel op de markt gooien van een tijdelijk gadget.




                              niks mis met OVF of EVF.. en beiden hebben hun voors en tegens in allerlei diverse omstandigheden..

                              mocht sony met een mind blowing a99 uitkomen, die de OVF-FF toestellen compleet wegblaast, dan zal ik niet aarzelen, maar ik heb al genoeg gezien en gelezen, en de beloftes worden 9 vd 10 x niet ingelost.. en dat geldt voor zowat alle fabrikanten.. komt nog bij, dat ik zelf met dat boeltje aan de gang mag gaan, en dat ik zelf nog altijd de beslissende factor ben in het geheel..ik ken geeneen toestel dat de plaatjes voor mij maakt.. t is soms kunst en vliegwerk, no matter hoe goed de specs dan ook mogen zijn..
                              Allemaal een beetje naast de kwestie hé.
                              Enfin,binnen uiterlijk 5 jaar is dit een totale nondiscussie omdat tegen die die tijd waarschijnlijk al een aantal high end toestellen EVF aan boord zullen hebben.


                              Walter
                              D850

                              Comment


                              • Re: Nieuw type EVF

                                Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                                Hier even op inpikken. Het lijkt mij écht niet handig om door de zoeker te kijken, én dan te gaan inzoomen op een minuscuul deel van het beeld, én dan nog eens tegelijkertijd de camera stilhouden terwijl je een goeie compositie aanhoudt. Dat is absoluut belangrijk bij opnames met kleine scherptediepte (kleine f-waarden, supertele en macro), maar dan werk je toch sowieso op statief? Tot 100% kunnen uitvergroten is in zo'n situatie héél handig, maar dat doe je dan toch gewoon op het grote scherm...
                                daar zijn verschillende manieren waarop je scherm kunt stellen met niet reflex toestellen
                                -je kiest een (focus) punt ergens op het beeld en van zodra je aan de scherpstelring op je lens draait wordt de area rond dat punt uitvergroot, naar keuze x6 of x12. Deze area blijft uitvergroot tijdens focussen, daarna krijg je automatisch terug normaal beeld Dit werkt uiteraard enkel met focus by wire objectieven, denk dat praktisch alle objectieven van systeemcamera's van dit type zijn

                                -indien geen focus by wire druk je op een knopje om dit effect te krijgen.

                                met beide methodes kun je heel nauwkeurig scherpstellen (nauwkeuriger dan met AF) en daar is geen reden dat je een statief hoeft te gebruiken, met uitzondering voor macro en supertele, maar dat is met OVF ook zo.
                                Deze methodes werken ook in DMF mode (direct manual focus)

                                - er bestaat ook een systeem peaking genaamd. Dit systeem tekent een lijn rond het voorwerp(en) dat in focus is, bvb rond de ogen. Is initieel ontwikkelt voor video maar werkt ook goed voor foto.

                                zoals je zelf schrijft kun je ook MFen via LV, maar dan schakel je de OVF uit. Nu het beeld in EVF wordt niet verblindt door zonlicht en is ook groter en duidelijker dan van LCD scherm. (mits goede EVF !)

                                Comment

                                Working...
                                X