Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuw type EVF

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Nieuw type EVF

    Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
    so what?
    Ik vind het reuzeleuk om in de zoeker het licht te zien zoals het er is en niet zoals een of ander electronisch spul verkiest het weer te geven.
    Daar ben ik het nou helemaal mee eens, ik heb jaren met goede bridge-camera's van Minolta en daarna Canon gefotografeerd, en nu weer terug naar een computertje die het beeld voor me weergeeft, ik zou dan gek zijn vind ik.
    Geef mij maar "through the lens" heerlijk een reflextoestel.
    Daar krijgen ze mij niet meer vanaf.
    Maar dat is persoonlijk natuurlijk, ieder bekijkt het maar wat hij leuk vind en graag doet.
    Met vr. groet,
    Paul

    Comment


    • #17
      Re: Nieuw type EVF

      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Dan komt er mischien ook nog een tooltje om je camera op de top van je schoen te bevestigen, zie je de wereld eens van uit een ander standpunt.
      Dat deed de 'vieze man' toch gewoon al met een spiegeltje op de neus van z'n schoen, niks nieuws onder de zon of rok.....
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #18
        Re: Nieuw type EVF

        Oorspronkelijk geplaatst door paulmedusa Bekijk bericht
        Geef mij maar "through the lens" heerlijk een reflextoestel.
        Je kan van een EVF veel zeggen, maar het is net zo TTL als een OVF.
        Oorspronkelijk geplaatst door paulmedusa Bekijk bericht
        Daar krijgen ze mij niet meer vanaf.
        Never say never en misschien word je in de toekomst gedwongen.

        Bij compactje klagen ook veel mensen over het gebrek van een zoeker, maar dat worden er ook steeds minder.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #19
          Re: Nieuw type EVF

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Je kan van een EVF veel zeggen, maar het is net zo TTL als een OVF.

          Never say never en misschien word je in de toekomst gedwongen.

          Bij compactje klagen ook veel mensen over het gebrek van een zoeker, maar dat worden er ook steeds minder.
          Hahaha,

          Jij krijgt mij er in ieder geval niet vanaf,
          De groeten janssen

          Comment


          • #20
            Re: Nieuw type EVF

            Walter
            Origineel in die zin dat het ongeveer de vijfmiljoenste keer is dat ik exact deze argumentatie moet aanhoren
            "Wat kan er beter zijn dan wat je ziet met je eigen ogen?"
            Ja als ik iets met mijn blote ogen aanschouw zie ik ook liever hetgeen mijn oog/hersenen combinatie ervan wil maken.
            Maar als ik doorheen een camera kijk zie ik toch het liefst wat die camera ervan wil maken,die gaat immers op basis van zijn interpretatie zometeen een foto maken.Voor eenieder die een beetje logisch wil denken de evidentie zelve.
            Vreemd toch dat de aanhangers van dit argument er geen graten in zien een 10mm fisheye of 500mm tele op hun camera te hangen om daar dan door te turen,wat redelijk andere zichten geeft dan hetgeen je met het blote oog ziet.
            waar had ik blote oog nu weer vermeld? Oh ja, nergens!

            maar goed. Ik heb ook nog geen enkel argument pro gehoord dat steek houdt. Die snijden niet eens modder.
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #21
              Re: Nieuw type EVF

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Ik geef het je te doen een zware camera + lens stil te houden als je niet tegen je hoofd drukt.
              maar allez toch, hoe is dat nu mogelijk, de beste en meest stabiele positie is van op buik hoogte.

              Comment


              • #22
                Re: Nieuw type EVF

                Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                maar allez toch, hoe is dat nu mogelijk, de beste en meest stabiele positie is van op buik hoogte.
                Dat hangt wellicht van de buik in kwestie af.....
                Geef mij maar een OVF aub (zoalang het tenminste nog mag )

                Comment


                • #23
                  Re: Nieuw type EVF

                  Een ander voordeel van EVF is manueel werken. Je ziet onmiddellijk wat er gebeurt als je bijstuurt met de belichting. Met mijn vorig toestel moest ik eerst een testshot nemen om het te zien, nu niet meer.
                  Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                  Mijn bird foto's en urbex foto's

                  Comment


                  • #24
                    Re: Nieuw type EVF

                    Kortom, ieder zijn ding. Het heeft weinig zin om elkaar te proberen van het grote gelijk.

                    On topic: Het energieverbruik zou lager moeten zijn, dat is misschien nog wel de belangrijkste verbetering.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Nieuw type EVF

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jefzor Bekijk bericht
                      On topic: Het energieverbruik zou lager moeten zijn, dat is misschien nog wel de belangrijkste verbetering.
                      Lager dan een OVF?
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #26
                        Re: Nieuw type EVF

                        De meeste zitten hier te leuteren over iets dat ze zelf nog niet ervaren hebben...

                        Comment


                        • #27
                          Re: Nieuw type EVF

                          Blijkbaar zijn Sony EVF gebruikers reeds zeer tevreden over hun zoeker, ik veronderstel dus dat ze over eentje met dubbele resolutie nog meer tevreden zullen zijn, die nieuwe 5.2 evf zou blijkbaar ook bedoeld zijn voor militaire doeleinden, dus mogen we veronderstellen dat de eisen daar ook redelijk hoog liggen.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Nieuw type EVF

                            Oorspronkelijk geplaatst door Zahra Bekijk bericht
                            Geef mij maar een OVF aub (zoalang het tenminste nog mag )

                            Het is te zeggen...vanaf 2015 gaat er een strikt uitdovingsbeleid gevoerd worden.Wie dan nog met OVF wil werken ,zal een met redenen omklede toelating op zak moeten hebben,in drievoud .( hopeloos ouderwets,conservatiever dan de paus,net ontwaakt uit een coma sinds 1990,onderzoeker van industrieel erfgoed enz.)


                            Walter
                            D850

                            Comment


                            • #29
                              Re: Nieuw type EVF

                              Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                              Tja.Er is een oud boek,geschreven in de woestijnen van het midden oosten.Daar wordt melding gemaakt van een zekere Thomas,ook iemand met een hoge dosis scepsis.
                              Als het gegeven is,Keeskanon,kom ik je ooit mijn high end camera met EVF in de handen stoppen.



                              So what?
                              Wel,ik zou het reuze leuk vinden om mijn scherptediepte te kunnen controleren zonder dat het scherm verdonkert.
                              Ik zou het reuze leuk vinden in de zoeker te zien dat ik vergeten ben mijn witbalans juist in te stellen.
                              Ik zou het reuze leuk vinden tot op de pixel nauwkeurig op dat ene detail dat ik wil,scherp te stellen.
                              Ik zou het reuze leuk vinden meteen in de zoeker te zien dat iets fel over-of onderbelcht is.
                              Enzovoort.


                              Walter
                              Heb dat boek ook gelezen! Stond ook iets in van over water lopen, uit de doden opstaan, broden vermenigvuldigen en eten dat uit de lucht kwam vallen!

                              Zou eens moeten gaan kijken in de bibliotheek in welke categorie het stond...

                              De voordelen van een EVF zijn er, net als OVF :

                              Het is nu toevallig mijn job, maar weet jij hoeveel mensen daags te horen krijgen dat hun toestel dat soms maar 5 maand oud is, enkel economisch onverantwoord duur hersteld kan worden omdat het propensvol Hi-tech zit... Lenzen met valschade worden door officiële hersteldiensten meermaals als onherstelbaar teruggezonden. De merken die ons deze dingen opdringen, moeten dan wel hun policy gaan aanpassen.

                              De voordelen van een EVF kunnen door een ervaren fotograaf gecounterd worden door zijn ervaring en kennis met een OVF. Noem dat gerust ouwbollig, nogal pretentieus om te komen vertellen dat het niet langer nodig is of beter zal kunnen. Het is er nog lang niet en iedereen zal zelf wel uitmaken wat voor hem kan. Kijk eens door een A55, wat een triestig gedoe vergeleken met een middenklasse reflex. Ik ken geen enkel scherm die de 'sfeer' weergeeft die daglicht kan veroorzaken, het dichtste komt een afgedrukte foto. En die 'sfeer' zal niet te vangen zijn met een EVF maar door een ervaren fotograaf, met gelijk welk toestel als hij het afdoende kent.

                              De nadelen van EVF, zijnde stroomgebruik, resolutie en een veel hogere herstelprijs en foutmarge, zullen nu zeker nog een struikelblok zijn. En ik moet de eerste nog zien die visueel doet wat OVF momenteel kan.

                              Een alternatief is het zeker. Voor mij hoeft het niet zozeer. Inschatten en dan nadien de foto afgedrukt zien die kan verwonderen is voor mij genoeg. De ouwbollige mechanische systemen die nu in onze DSLR zitten voldoen voor mij. De Meetzoeker is ook al lang achterhaald, je kan immers op je scherm kijken. Toch willen sommige mensen een zoeker in/op hun toestel, uit gewoonte, uit melancholie. Waarom zou je dan een simpel principe, een nagenoeg failproof stuk vervangen. De huidige zoeker gaat bijna nooit stuk.

                              Bij de NEX reeks koopt niet de helft een zoeker. Andere doelgroep.

                              EVF zal vooral de spiegel uit je toestel halen. Het grootste probleem is dat wij het zelf ontwerpen en maken, ik mag niet uit de biecht spreken, maar iedereen die in hi tech werkt houdt toch stilaan zijn hart vast. De helft van de bevolking kan niet meer overweg met de toestellen, het percentueel dat ze verkoopt en installeert, weet ondertussen van noemenloze 'bugs' waar de fabrikant 'aan werkt'... En deze productieprocessen versnellen nog steeds. Sommige merken testen niets meer en laten de klant de test uitvoeren. Maw geef jij je centen aan research.

                              Het mag zo goed worden als het wil en kan, sommige mensen verliezen door een EVF nu het gevoel dat ze echt naar hun onderwerp kijken, al kijk je op spiegels in een DSLR, en willen daarom nog niet weten van een OVF. Pas als er visueel geen verschil meer zal zijn, zullen de meesten de EVF met open armen ontvangen. Jongeren maken daar geen onderscheid in, ze zijn het gewoon zoals wij reflex gewoon zijn.

                              Vergelijk het met voetbal en spelcomputers :
                              Mijn generatie speelde wel eens voetbal op de eerste spelcomputers. Maar we gingen liever sjotten. Mijn collega van 20 vindt PS3 met fifa 2012 'realistisch en net echt'. Misschien droomt hij ervan om met die sterren te spelen, ik vind het gewoon grafisch goed maar nog altijd een spel. Hij is nu gestopt met voetballen en vind de PS3 precies niet zo veel minder leuk dan een wedstrijd. Kinderen van 14 met PS3 kunnen bijna het onderscheid niet meer maken tussen PS3 woensdagavond en hun wedstrijden de zaterdag. Ze praten op dezelfde manier over het scoren, je kan als trainer niet meer uitmaken of ze het over de wedstrijd hadden of over hun FIFA tornooitje op PS3.

                              Time will tell. Ik ben zelf een gearfreak maar verzamel ook oude toestellen, van alles. In het verleden waren er ook technisch betere toestellen die het niet haalden, Betamax Vs VHS, platenspelers zijn terug in opmars terwijl de CD verdwijnt voor streaming.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Nieuw type EVF

                                Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                                Het is te zeggen...vanaf 2015 gaat er een strikt uitdovingsbeleid gevoerd worden.Wie dan nog met OVF wil werken ,zal een met redenen omklede toelating op zak moeten hebben,in drievoud .( hopeloos ouderwets,conservatiever dan de paus,net ontwaakt uit een coma sinds 1990,onderzoeker van industrieel erfgoed enz.)


                                Walter
                                ben jij dan echt tegen OVF om tegen OVF te zijn, of is het een soort humor dat me ontgaat?

                                Ik (en ik vermoed nog meer EVF-sceptici) heb helemaal niets tegen EVF. Sterker nog als mij dat betere resultaten levert dan koop ik graag mijn volgende camera met EVF. Ik stel me gewoon -voorlopig terechte- vragen bij de kwaliteit daarvan, het gebruiksgemak en ergonomie.

                                Ergens ontgaat het nut me ervan. De reflexcamera heeft zijn bouw door de spiegel en de lenzen zijn daaraan aangepast (registerafstand enz). Met EVF komt er ruimte vrij, maar om dezelfde lenzen te blijven gebruiken (en ik vermoed dat 100% van de reflexgebruikers dat wil) moet die ruimte bewaard blijven. Dit terwijl het grote voordeel van EVF nu net licht in TTL zicht op de wereld én een kortere registerafstand, wat zijn voordelen heeft om veel kortere lenzen te maken zonder retrofocusconstructie.

                                Dan leidt EVF tot twee keuzes. Ofwel gooien we een beproefd systeem overboord, wat wel wat zal schelen in productiekost (wat eerder richting aandeelhouder zal vloeien dan dat er euro's op zak van de consument blijven), zonder optische verbetering van de groothoeklenzen (voornamelijk minder vervorming). Ofwel veranderen we alles en moeten alle gebruikers een volledig nieuwe set lenzen kopen of met tussenringen gaan prutsen.

                                en dan is er nog dit:

                                Jefzor
                                On topic: Het energieverbruik zou lager moeten zijn, dat is misschien nog wel de belangrijkste verbetering.
                                Ik weet niet hoe iemand daarbij komt, maar ik kan door mijn optische zoeker turen tot ik van honger en uitputting in elkaar val zonder dat er een micromillinanopicowatt verbruikt is. Lijkt me straf als een EVF dat kan. Ik heb ooit geleerd om mijn camera enkel aan te zetten als ik echt een foto wil maken om die dan onmiddellijk daarna terug af te zetten.
                                The Knight That Says Ni...kon

                                Comment

                                Working...
                                X