Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie zou er nu nog een diesel kopen ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mss kunnen de heren die er prat op gaan te genieten van een welverdiende rust na een (internationale) carrière bij 1 van de bakens van onze industriële sector de column van Ive Marx is doornemen https://www.standaard.be/cnt/dmf20240415_96474504, citaat:
    “De kern is: we zijn ontzettend behoudsgezind en defensief. De angst voor verandering zit blijkbaar in onze genen.”

    Ondertussen kunnen jullie verder de olifant in de kamer negeren die ik al vernoemde in mijn bijdrage 575
    Last edited by Silent M.; 16 april 2024, 07:38. Reden: citaat toegevoegd

    Comment


    • Er zal moeten gesnoeid worden in het benzine en dieselaanbod van de autoconstructeurs, of er moeten heel wat meer BEV in het aanbod. De uitstoot van CO2 ligt 23.7 tot 18.1% hoger dan aangegeven. En plug-in hybride voertuigen stoten gemiddeld 3.5 keer meer uit dan opgegeven. Dat geeft dan weer problemen bij de invoer van de nieuwe Euro 6e-bis norm vanaf 1 januari 2025. En dat is een probleem want Verseg heeft zijn persoonlijk akkoord nog niet gegeven.

      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Waar haalt u plots democratisch gestemde maatregelen vandaan?
      Welke burger ook ergens ter wereld heeft mogen stemmen over het verplicht omschakelen naar EV?
      Niets gestemd, het wordt ons opgedrongen.
      De WLTP-testmethode berekent brandstofverbruik en CO2-uitstoot van auto’s veel te rooskleurig, zo blijkt uit twee onderzoeken van de Europese Unie.




      Hombre

      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht

        De constructeurs "moeten" EV's bouwen omdat de Europese "boetes" op de CO² van de ICE's auto's telkens verhoogd; Daarom dat de prijs van de gewone auto's de laatste jaren stijl naar boven gaat.
        Maar het helpt niet. De werkende mens kan geen €40.000 of €60,000 neerleggen voor auto's die vroeger € 20.000 kosten.
        En dan nog : BYD kreeg €3,4 miljard Chinese hulp om de Europese markt van elektrische voertuigen te domineren. (Bloomberg 10 april 2024 ) + ( BYD got 3.4 billion Euro in state subsidies (youtube.com)​ )
        We geraken dus in de problemen. Wel met minder CO² maar een ook een economie zonder O²
        Uit “De Morgen”
        In België zijn er vorig jaar meer dan twee keer zoveel e-bolides ingeschreven dan in 2022 en dat geldt ook voor de Chinese auto’s. Dit bedreigt onze economie! ‘Daar sta je als consument best eens bij stil’, zeggen experts.​

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
          Er zal moeten gesnoeid worden in het benzine en dieselaanbod van de autoconstructeurs, of er moeten heel wat meer BEV in het aanbod. De uitstoot van CO2 ligt 23.7 tot 18.1% hoger dan aangegeven. En plug-in hybride voertuigen stoten gemiddeld 3.5 keer meer uit dan opgegeven.
          Bij plug-in hybrides is dat onberekenbaar Hombre, ervan uitgaande dat iedereen pakweg
          80% elektrisch zal rijden is voor velen gewoon onrealistisch.
          En bij benzine of diesel is de CO2 uitstoot eigenlijk ook iets dat nooit kan kloppen
          wltp normen worden bepaald aan de hand van de meest gunstige omstandigheden.
          CO2 is zo goed als rechtstreeks evenredig met de hoeveelheid verbruikte brandstof,
          daarom dat ik reeds jaren zeg dat de De tax op auto’s beter zouden afschaffen en
          alle taxen beter op de brandstof zouden leggen, wie veel of zot rijdt=hoog verbruik
          veel betaald.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

            Uit “De Morgen”
            In België zijn er vorig jaar meer dan twee keer zoveel e-bolides ingeschreven dan in 2022 en dat geldt ook voor de Chinese auto’s. Dit bedreigt onze economie! ‘Daar sta je als consument best eens bij stil’, zeggen experts.​
            Alleen de titel gelezen of het hele verhaal? Totaal marktaandeel was over vorig jaar 6,3% Chinese EV wagens en dan vooral Polestar en MG. Ik heb geen uitgesproken mening voor-tegen Chinese wagens, wat doen we (of hebben we gedaan) met de Toyota's en Subaru's?

            Ook een quote uit hetzelfde artikel in De Morgen:
            EUROPESE KNOWHOW

            Autojournalist Alain Devos noemt de consument terechtwijzen een beetje hypocriet als dat van de autosector komt. “Ik hoor sommige grote spelers nu luid roepen, terwijl zij voor een stuk zelf verantwoordelijk zijn. Merken zoals Peugeot en Volkswagen sloten al vroeg joint ventures met de Chinezen omdat daar veel te verkopen viel. Toen hoorde je niemand klagen. En zo hebben de Chinezen toegang gekregen tot de Europese knowhow. Nu zij door slim beleid de overhand hebben, zou je de consument aanmanen geen Chinese auto te kopen?”​
            China zet dan ook al tien jaar sterk in op de elektrische auto. Door die visie, doorgedreven inspanningen, staatssteun en het schaalvoordeel van een enorme groeimarkt is het nu op alle vlakken leider. Europa loopt hopeloos achter.
            De titel zegt het al: Europa zit te slapen achter het stuur.

            Hombre

            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

              Bij plug-in hybrides is dat onberekenbaar Hombre, ervan uitgaande dat iedereen pakweg
              80% elektrisch zal rijden is voor velen gewoon onrealistisch.
              En bij benzine of diesel is de CO2 uitstoot eigenlijk ook iets dat nooit kan kloppen
              wltp normen worden bepaald aan de hand van de meest gunstige omstandigheden.
              CO2 is zo goed als rechtstreeks evenredig met de hoeveelheid verbruikte brandstof,
              daarom dat ik reeds jaren zeg dat de De tax op auto’s beter zouden afschaffen en
              alle taxen beter op de brandstof zouden leggen, wie veel of zot rijdt=hoog verbruik
              veel betaald.
              Fabrikanten moeten natuurlijk ergens wel een herhaalbare meetmethode hebben om hun auto's te optimaliseren en goed te laten keuren. En voor een aantal gebruikers kan dit WLTP gegeven wel correct zijn. De testen van de Europese Commissie zijn er op gericht om te kijken in hoeverre de WLTP cijfers overeenkomen met de realiteit. Daarvoor werden een aantal auto's rijdende laboratoria om onder andere CO2 te meten. Bovendien worden hybrides nog teveel als schaamlapje gebruikt. Petje af voor wie het correct gebruikt maar er zijn er waarbij de stekker na 4 jaar nog steeds in de originele verpakking steekt.
              Een (zeer) hoge extra taks treft alleen de mensen met een bescheiden inkomen. Een bedrijfswagenrijder zal dit compleet worst wezen, net als iemand met een hoger inkomen.

              Het meer uitgebreide artikel:
              Last edited by Hombre; 16 april 2024, 10:18. Reden: link toegevoegd
              Hombre

              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht
                Mss kunnen de heren die er prat op gaan te genieten van een welverdiende rust na een (internationale) carrière bij 1 van de bakens van onze industriële sector de column van Ive Marx is doornemen https://www.standaard.be/cnt/dmf20240415_96474504, citaat:
                “De kern is: we zijn ontzettend behoudsgezind en defensief. De angst voor verandering zit blijkbaar in onze genen.”

                Ondertussen kunnen jullie verder de olifant in de kamer negeren die ik al vernoemde in mijn bijdrage 575
                Inderdaad een opmerkelijke scherpe bijdrage van Ive Marx.

                Veel forumdeelnemers hier zouden er goed aan doen zich wat breder te informeren en niet enkel te lezen (en na te praten) wat ze willen horen.
                En dat was dan nog in De Standaard, en niet bv Apache of De Groene Amsterdammer...
                Last edited by palombian; 16 april 2024, 12:11.

                Comment


                • De WLTP cijfers voor een EV kloppen anders ook voor geen meter...als veel autostrade doet ben je gemiddeld al 30% kwijt... Kijk maar eens op youtube naar testen op verbruik in realiteit....
                  Een EV is inderdaad in sommige omstandigheden beter dan een ICE, voor mensen die een oprit, laadpaal en tijd genoeg hebben (pensioen).
                  Iemand die elke dag met zijn wagen moet verplaatsen om te werken op meerdere locaties heeft daar echt geen voordeel aan op de moment...

                  En het is niet extra taks dat Geerten bedoelde denk ik want hij had het over afschaffing van auto tax en dit toevoegen aan de brandstof...

                  Waarom zou een maatregel meer effect moeten hebben voor iemand met een hoger inkomen? Binnenkort vind je niemand nog die een carriere wil uitbouwen, want dan betaal je alles toch mee voor iedereen met een laag inkomen....
                  En bedrijfswagenrijder wordt trouwens al extra belast op CO2 via VAA en met de leaseprijs van een EV die pakken hoger zijn dan de ICE versies....

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                    ...

                    Waarom zou een maatregel meer effect moeten hebben voor iemand met een hoger inkomen? Binnenkort vind je niemand nog die een carriere wil uitbouwen, want dan betaal je alles toch mee voor iedereen met een laag inkomen....
                    En bedrijfswagenrijder wordt trouwens al extra belast op CO2 via VAA en met de leaseprijs van een EV die pakken hoger zijn dan de ICE versies....
                    Het is al lang zo dat hooguit 20% alles betaalt voor de andere 80%.
                    Maar het meest tragische is juist dat die eersten ook niet verder willen kijken dan hun huidige comfort en wat er op het einde van de maand op de rekening komt.
                    Bekommernis over het algemeen belang naar de toekomst is niet meer aan de orde.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      Bekommernis over het algemeen belang naar de toekomst is niet meer aan de orde.
                      Dat zeg jij palombian, maar als je dan leest dat kolen en gas centrales terug worden opgestart
                      om de tekorten aan elektriciteit aan te vullen, zijn wij dan de verantwoordelijken voor
                      die klucht?
                      Wij draaien hier sinds november 2011 wat betreft ons volledige huishouden zo goed als volledig energie neutraal, heeft wat gekost,
                      maar heeft het ook opgebracht, wat voor de meesten onder ons de bedoeling was.
                      Nu gaan ze daar op het einde van het jaar (slimme meter) terug een groot stuk van terugnemen.
                      En neen, hier komt ook geen rook uit de schouw, ook niet in ons buitenverblijf (want dat hebben wij niet)
                      Maar toch blijven wij voor U de boemannen, terwijl je zelf nog met een oude kar rijdt en een rokende
                      schouw in je buitenverblijf.
                      Wie ben jij dan om ons de les te spellen vraag ik mij af.

                      Electricity Maps is a live 24/7 visualization of where your electricity comes from and how much CO2 was emitted to produce it.
                      Last edited by Geerten; 16 april 2024, 13:37.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                        Dat zeg jij palombian, maar als je dan leest dat kolen en gas centrales terug worden opgestart
                        om de tekorten aan elektriciteit aan te vullen, zijn wij dan de verantwoordelijken voor
                        die klucht?
                        Wij draaien hier sinds november 2011 wat betreft ons volledige huishouden zo goed als volledig energie neutraal, heeft wat gekost,
                        maar heeft het ook opgebracht, wat voor de meesten onder ons de bedoeling was.
                        Nu gaan ze daar op het einde van het jaar (slimme meter) terug een groot stuk van terugnemen.
                        En neen, hier komt ook geen rook uit de schouw, ook niet in ons buitenverblijf (want dat hebben wij niet)
                        Maar toch blijven wij voor U de boemannen, terwijl je zelf nog met een oude kar rijdt en een rokende
                        schouw in je buitenverblijf.
                        Wie ben jij dan om ons de les te spellen vraag ik mij af.

                        https://app.electricitymaps.com/map?...e=true&lang=nl
                        Die opmerking op de man af neem ik je niet kwalijk, ik heb nooit gezegd dat ik zonder zonden ben (het duidt doorgaans aan dat andere argumenten uitgeput zijn).

                        In feite zeg je net hetzelfde als wie kloeg dat het VAA op zijn riant gesubsidieerde bedrijfswagen zal verminderen. Je weet verdorie heel goed dat jouw energieneutraalheid via de terugdraaiende teller betaald is door alle andere elektriciteitsgebruikers (die dikwijls ook niet de mogelijkheid hadden om dit te doen).
                        Over de zin en onzin van deze maatregelen gaan we het niet opnieuw hebben, ook ik ben in de mogelijkheid geweest van soortgelijke stimulansen te profiteren tot zowel mijn eigen profijt als van het algemeen belang.

                        Jouw duidelijke frustratie over het feit dat je privilegie dreigt afgenomen te worden bevestigt net mijn vorig punt: als jij en zoveel anderen die het goed hebben gehad - en nog hebben - niet de grootsheid van geest kunnen opbrengen om eventueel een klein deel van wat je gekregen hebt - en nog zal krijgen - (en dan spreek ik enkel over geld wat hier toch de belangrijkste bekommernis is ) - af te staan omdat niet alles nu en later en voor iedereen kan, rijden we ons op de duur allemaal vast.
                        De democratisch gekozen overheden schieten op een bewegend doel en kunnen altijd bekritiseerd worden.
                        De schrik van de politiek om de burger uit zijn comfortzone te halen leidt tot de behoudsgezinde kramp waardoor we er met z'n allen dreigen op achteruit te gaan (cfr artikel Ive Marx).

                        Het "ons" in je laatste zin is de verbijsterende bekentenis dat - op enkele moedigen die een andere klok proberen te luiden na - de meeste deelnemers hier tot het conservatieve kamp behoren (steek hun posts in de stemtest en je weet genoeg).
                        Het ergste is nog dat men dat hier de normale gang van zaken vindt.
                        Last edited by palombian; 16 april 2024, 14:32. Reden: typo

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                          Er zal moeten gesnoeid worden in het benzine en dieselaanbod van de autoconstructeurs, of er moeten heel wat meer BEV in het aanbod. De uitstoot van CO2 ligt 23.7 tot 18.1% hoger dan aangegeven. En plug-in hybride voertuigen stoten gemiddeld 3.5 keer meer uit dan opgegeven. Dat geeft dan weer problemen bij de invoer van de nieuwe Euro 6e-bis norm vanaf 1 januari 2025. En dat is een probleem want Verseg heeft zijn persoonlijk akkoord nog niet gegeven.



                          De WLTP-testmethode berekent brandstofverbruik en CO2-uitstoot van auto’s veel te rooskleurig, zo blijkt uit twee onderzoeken van de Europese Unie.



                          Ge kunt het echt niet laten om mij te viseren en het topic in het belachelijke te trekken.
                          Uw aangekaarte cijfers, correct of niet, staan volledig buiten het feit dat er zogezegd “democratisch gestemd of besloten“ werd, niemand van ons, ook u niet, heeft dit gedaan.
                          De bemoeienis van palombian met bijgesleurde politiek was volledig naast de kwestie.
                          Zoals u nu ook aankaart, ze “moeten” en “moeten “ is nog steeds iets anders dan samen democratisch beslist.
                          En snoeien in het aanbod van ICE om de gemiddelde uitstoot van alle wagens bijeen dat ze produceren te verlagen.
                          Op zich ook bizar, het gaat vooral om geproduceerde en niet specifiek over verkochte exemplaren die ook zullen rondrijden.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                            Veel forumdeelnemers hier zouden er goed aan doen zich wat breder te informeren en niet enkel te lezen (en na te praten) wat ze willen horen. …
                            Laat nu net U het zijn die altijd in de ik-versie spreekt en niet kijkt naar hoe andere mensen in de miserie zitten !


                            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                            Het is al lang zo dat hooguit 20% alles betaalt voor de andere 80%.
                            Maar het meest tragische is juist dat die eersten ook niet verder willen kijken dan hun huidige comfort …
                            Wees gerust, U hoort niet bij die 20% en ook niet toen U nog werkte ...



                            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                            … Het "ons" in je laatste zin is de verbijsterende bekentenis dat - op enkele moedigen die een andere klok proberen te luiden na - de meeste deelnemers hier tot het conservatieve kamp behoren (steek hun posts in de stemtest en je weet genoeg).
                            Het ergste is nog dat men dat hier de normale gang van zaken vindt.
                            U helt weer naar het politieke, wat nog niemand anders behalve U hier al gedaan heeft in deze thread !
                            Maar U bent niet iemand die de klok probeert te luiden, maak jezelf niks wijs op dat vlak, want U bent altijd bezig met vingerwijzend anderen de les te proberen spellen, misschien heeft U dat zelf niet door ...
                            Omkijken naar je medemens en zien hoe anderen moeten ploeteren is iets wat U zeker moet proberen in de toekomst.

                            grts
                            Sieg

                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                              Veel forumdeelnemers hier zouden er goed aan doen zich wat breder te informeren en niet enkel te lezen (en na te praten) wat ze willen horen.
                              Zegt diegene dat geen EV heeft, er liefst nooit ene moet kopen, maar wel een ander alles wil opdringen.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                                Het is al lang zo dat hooguit 20% alles betaalt voor de andere 80%.
                                Inderdaad, de hardwerkende middenklasse…maar moet je dat dan maar ok vinden volgens jou?

                                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                                Maar het meest tragische is juist dat die eersten ook niet verder willen kijken dan hun huidige comfort en wat er op het einde van de maand op de rekening komt.
                                Bekommernis over het algemeen belang naar de toekomst is niet meer aan de orde.
                                Had van jou niet anders verwacht maar wat een onzinnige, ongefundeerde veralgemening…

                                Ik heb ook zonnepanelen, mijn dak en 4 muren laten isoleren, nieuwe ramen en een HR+ gasboiler (ja ook al niet meer woke) en ik rij met een plugin-hybride…gelukkig nog geen EV…

                                Comment

                                Working...
                                X