Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Olifantenjacht in Zimbabwe (cfr Telefacts reportage)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Olifantenjacht in Zimbabwe (cfr Telefacts reportage)

Jochen, dat je expert bent terzake zal hier niemand meer betwisten denk ik.
    Maar het is een niche waarin jij je beweegt. Je kan niet alles weten en kennen, en je hele "eigen levenswandel" beheersen. Net zoals jij het goedkope hamburgervlees aanhaalt, kunnen anderen de GGO's van Monsanto (velden met GGO-planten contamineren naburige natuurlijke velden en vernietigen op de duur de natuurlijke maïs), de kweek van soja of de productie van van bio-olie voor brandstoffen, en de impact van dat alles op ontbossing, wereldhonger, milieu,... Dat kan niemand inschatten. Ik kan binnen mijn niche dan weer heel goed inschatten wat er bvb. allemaal in China geproduceerd wordt tegen hongerlonen (ook weer relatief uiteraard), om hier met grote winst verkocht te worden, vaak net alsof het oerdegelijk hier gefabriceerd is. Zelfs grote namen die te koop lopen met eco-materialen die gefabriceerd zijn met aan eerlijke prijzen aangekochte grondstoffen...

Ik wil alleen maar de hele boel eenbeetje relativeren. Ik zeg niet dat je je beter niet voor die zaken inzet, alleen dat je een beetje afstand moet kunnen nemen en de zaken in perspectief bekijken. Zoals je zelf aangeeft maken we soms met de beste wil van de wereld zaken kapot. Kopen we een Toyota Prius en dan is die aan het eind van de rit voor het milieu even schadelijk als een Hummer, of iets dergelijks...

Iemand heeft het idee reeds gepost (denk in deze topic zelfs): het beste is iets niet doen. Geen verwarming aanzetten, maar een trui aantrekken. Geen veggie worden, maar matigen met vlees. Geen bio-olie verbranden maar nog liever fietsen. Etc etc... en da's mijn wegsteekfilosofieke: beperken wat je kan, goed doen indien je kan (zelf streekeigen bomen aanplanten bvb.), nadenken vooraleer je iets doet zonne-energie benutten, maar hoe?) en uitkijken waarmee je het doet (isoleren met papiervlokken, steenwol, klei, XPS,...). Low-volume toerisme geniet dan mijn voorkeur, en ik hou me liefst bezig met de ellende hier bij ons. De grootste natuurbedreigingen komen nog steeds van bij ons (door ons misbruik en door ons verbruik). In ontwikkelingslanden kan je geen sensibilisering gaan doen voor ht milieu. Die mensen daar hebben nog niet van Maslow gehoord, maar ze passen zijn theorie wel dagelijks toe.
    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
    www.musicinframe.be

Comment

Zelfmatiging is inderdaad goed, Yourt. Ik pas dat zélf ook toe (zijn er nog aleenstaande woningen die met 120€ de maand alle kosten zoals verwarming en electriciteit kunnen dekken? )

En ik weet natuurlijk niet alles, maar probeer me steeds zo goed mogelijk te informeren. Daar zijn de meesten al te lui voor.

Nu, in dit geval - toerisme in Afrika - weet ik een pak, en daar weet ik; zelfmatiging (in de zin van "blijf thuis") is het allerslechtste dat we kunnen doen.
      http://www.theafricabug.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
        Zelfmatiging is inderdaad goed, Yourt. Ik pas dat zélf ook toe (zijn er nog aleenstaande woningen die met 120€ de maand alle kosten zoals verwarming en electriciteit kunnen dekken?
        Natuurlijk zijn er die.
        Ik ken zelfs heel goed zo'n appartement in Hasselt

En ik weet natuurlijk niet alles, maar probeer me steeds zo goed mogelijk te informeren. Daar zijn de meesten al te lui voor.
        Kan ik me ook aan ergeren.
        Een organisatie die er goed aan doet is bijv. Oxfam (België).

Nu, in dit geval - toerisme in Afrika - weet ik een pak, en daar weet ik; zelfmatiging (in de zin van "blijf thuis") is het allerslechtste dat we kunnen doen.
        Voor de Olympische Spelen in China, wie had dan al gehoord over de toestand
        van de mensenrechten en ik zwijg nog over "dierenrechten" in China??
        Bert van Spirit (tot zaterdag...) werd uitgelachen toen die vroeger over
        aanverwante zaken praatte.
        Die reuze-stuwdam op de Yangtze-rivier in China kostte 300.000 mensenlevens...tot nu toe.
        1,3 miljoen mensen moesten verhuizen, 60.000 ha staan onder water.
        Funest, voor mens en dier dus.
        En die zijn daar pas begonnen en dat is niet te stoppen.
        Afrika is belangrijk, ben ik het mee eens maar er is meer.
        En in de zin van "blijft niet thuis": ga eens kijken in India.
        India is een afvalberg aan 't worden.
        Last edited by theokus; 15 april 2008, 09:53.
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

En in de zin van "blijft niet thuis": ga eens kijken in India.
          India is een afvalberg aan 't worden.
          Niet alleen daar gaat het afval naartoe. Er is onlangs in het parlement wat opschudding geweest rond het feit dat wij afval gescheiden ophalen (dat doen we heel goed), maar dat we niet weten waar dat naartoe gaat en wat er dan mee gebeurt.
          Het ergste is echter dat ik daarberoepshalve mee toezicht op moet houden, maar dat actie ondernemen meestal resulteert in een "terug naar afzender"- beleid van Ovam. Soms wodt het afval dan overgeladen in een andere container, maar er zijn ook gevallen bekend waarbij de container gewoon naar een andere bestemming gereden wordt om te worden verscheept (bvb. naar Le Havre, en daar dan nog op hetzelfde schip laden waarvoor de container hier op kaai stond). Ook het beleid hier bij ons moet aangepast zijn. Afval is een lucratieve bezigheid, en als bij betrapping de regel moest zijn dat de verwerking onder toezicht van de overheid en op kosten van de overtreder zou geburen, plus een fikse boet erbovenop, het zou misschien wel helpen als ik daar dan tijd in stak...
          Wie met een opgefokt scooterke rijdt wordt toch ook zo aangepakt hé? Waarom de bedrijven dan niet... ? Laat maar... dat wil je niet weten.
          Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
          www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
            Niet alleen daar gaat het afval naartoe. Er is onlangs in het parlement wat opschudding geweest rond het feit dat wij afval gescheiden ophalen (dat doen we heel goed), maar dat we niet weten waar dat naartoe gaat en wat er dan mee gebeurt.
            Het ergste is echter dat ik daarberoepshalve mee toezicht op moet houden, maar dat actie ondernemen meestal resulteert in een "terug naar afzender"- beleid van Ovam. Soms wodt het afval dan overgeladen in een andere container, maar er zijn ook gevallen bekend waarbij de container gewoon naar een andere bestemming gereden wordt om te worden verscheept (bvb. naar Le Havre, en daar dan nog op hetzelfde schip laden waarvoor de container hier op kaai stond). Ook het beleid hier bij ons moet aangepast zijn. Afval is een lucratieve bezigheid, en als bij betrapping de regel moest zijn dat de verwerking onder toezicht van de overheid en op kosten van de overtreder zou geburen, plus een fikse boet erbovenop, het zou misschien wel helpen als ik daar dan tijd in stak...
            Wie met een opgefokt scooterke rijdt wordt toch ook zo aangepakt hé? Waarom de bedrijven dan niet... ? Laat maar... dat wil je niet weten.
            Laat maar Yourt
            Kan me best iets of wat voorstellen.

En via afval kan je rijk worden.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Daar zijn de meesten al te lui voor.
              Dat zinnetje schiet me toch in het verkeerde keelgat.
              Ik denk dat er meer mensen met het milieu begaan zijn dan je vermoed.

Bij deze topic heb ik me meermaals afgevraagd: begeven we ons hier weer in een maatschappelijke of politieke discussie?
              Voor het informatieve karakter kan het wel, maar als de discussie vervolgd wordt op het niveau van de quote, dan mag de discussie stoppen.
              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                Natuurlijk zijn er die.
                Ik ken zelfs heel goed zo'n appartement in Hasselt
                Appartement is niet alleenstaand hee Theokus.

Allee, poging om terug on topic te gaan...

Ik zie dat jullie de discussie weer enorm in de breedte uitsmeren, maar wat baat het alle leed van de wereld op een hoopje te gooien hier?

Ging het hier niet over jagen in Afrika? Iedereen verbouwereerd door de beelden? Iemand het artikel van de jachtbeurs in Gent gelezen (gazet van gisteren)? Ze doen daar goei zaken, naar 't schijnt, zelfs DANKZIJ die reportage.

Heeft er iemand van de mensen die geschokt was door de reportage naar zijn volksvertegenwoordiger geschreven, of ben ik de enige?

Want met te zeggen "ach het lost toch niks op" en dan niks te doen... ja dan wordt er idd niks opgelost hee.

"Nen Belg klaagt graag" zeggen ze...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht

Bij deze topic heb ik me meermaals afgevraagd: begeven we ons hier weer in een maatschappelijke of politieke discussie?
                  Voor het informatieve karakter kan het wel, maar als de discussie vervolgd wordt op het niveau van de quote, dan mag de discussie stoppen.
                  Mij stoort dat zinnetje evenveel als jij. Maar dat neemt niet weg dat het de waarheid lijkt te zijn. Zie mijn post van hier net boven.

Ik snap je rol als mod, en ik ben er mij terdege van bewust dat "maatschappelijke discussies" not done zijn hier. Maar mijn post was inderdaad informatief bedoeld, maar ook (en vooral) gericht op de foto community.

Want deze community wordt groot, en samen hebben we de macht om de dingen te verschuiven naar de goede richting. Foto toerisme vs jacht toerisme. We schieten alle twee, maar ik heb al met eigen ogen gezien welke van de twee veruit het beste is voor de natuur (als die natuur dan toch een economische bestaansreden moet hebben).

Ik ben niet de persoon die deze discussie steeds wegstuurt van zijn essentie, en er vele andere (maatschappelijke) aspecten bij betrekt.

Comment

Appartement is niet alleenstaand hee Theokus.

Allee, poging om terug on topic te gaan...

Ik zie dat jullie de discussie weer enorm in de breedte uitsmeren, maar wat baat het alle leed van de wereld op een hoopje te gooien hier?

Ging het hier niet over jagen in Afrika? Iedereen verbouwereerd door de beelden? Iemand het artikel van de jachtbeurs in Gent gelezen (gazet van gisteren)? Ze doen daar goei zaken, naar 't schijnt, zelfs DANKZIJ die reportage.

Heeft er iemand van de mensen die geschokt was door de reportage naar zijn volksvertegenwoordiger geschreven, of ben ik de enige?

Want met te zeggen "ach het lost toch niks op" en dan niks te doen... ja dan wordt er idd niks opgelost hee.

"Nen Belg klaagt graag" zeggen ze...
                    Goed gezegd Jochen
                    Mensen die klagen hebben veel tijd...hahaha
                    Vind wel dat er een verschil is tussen klagen en jouw hart eens luchten.
                    Bij mij is het zo dat ik die problemen al heel lang ken en er verandert precies
                    niet zoveel he.
                    En daar hoort Afrika bij.
                    Ik ken een paar mensen (buren) die er gewoond en gewerkt hebben.
                    De echtgenote (de dame dus) zit soms te wenen voor de tv als ze dat
                    allemaal ziet.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                      Dat is ook waar, natuurlijk.
                      Vind het ook zeer goed dat onze jeugd meer en meer betrokken is.

Dit is ook weer waar.
                      Met hart en ziel achter een zaak staan kan soms leiden tot...
                      Gelukkig hebben we hier te doen met mensen die het verschil kennen tussen
                      "van hun oren maken" en fatsoenlijk met elkaar praten
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jo Bekijk bericht
                        Voor alle duidelijkheid,
                        ik heb bv niets tegen jagen of tegen jagers. Zolang het maar gedaan wordt met deskundigheid en met respect voor de natuur.
                        Eigenlijk ben je hier je eigen redenering de wind uit de zeilen aan het nemen: uit de reportage blijkt heel duidelijk dat de persoon in kwestie er weinig van bakt (wat me doet afvragen hoe die vent ooit succes hebben kunnen gehad in de zakenwereld... Laat maar, ik weet ondertussen waar mij belastingsgeld naartoe s gegaan...)

@Jochen: jij hebt blijkbaar over de hele zaak danig nagedacht... Je zou een websitje kunnen opzetten met een petitie actie. Ik ben de eerste die intekent.
                        http://www.digifotofreak.nl

Comment

Er stond: een websitje(?) opstarten. Hier is dat niet toegestaan.

Comment

Olifantenjacht in Zimbabwe dat is toch normaal!!
                            In onze Rupelstreek zit er geen enkele.

Comment

http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=DMF16042008_004

Comment

Wat een idioot kieken. Door toedoen van dit soort mensen gaat de hele geloofwaardigheid van de eco comminity eraan.

Comment

Working...
                                X