Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Olifantenjacht in Zimbabwe (cfr Telefacts reportage)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Olifantenjacht in Zimbabwe (cfr Telefacts reportage)

Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
    @Jochen
    Ik sta volkomen achter je aan. Ik ken je beweegredenen en die zijn nobel. Als ex-Afrikaander heb ik het grote geluk gehad van die wildebeesten in de vrije natuur te zien, onopgejaagd ...
    Dat mensen jagen voor hun levensonderhoud vind ik een normale zaak. We zijn omnivoren en dus wreten we werkelijk alles wat we vinden. En vlees, ja, er is vlees, vis, insecten, maar hoe men het ook keert of draait, we hebben een portie eiwitten nodig.
    Dat een Europese sukkel 18.000 Euro moet opzij leggen om zich "meester" te tonen tov natuurparels vind ik alles behalve.
    De sukkel moet dan nog een equipe moet hebben want spoorlezen kan hij nog minder dan zijn taal en van dierkunde heeft hij precies nog nooit gehoord.
    Bij het zien van de giraffe kwam zijn ware aard tot uiting/ "Mag ik er hier ook ene van afschieten ..." Laag bij de grond.
    Als we iets willen doen ? SImpel, hij is een Vlaming en mocht iedereen die hem in straat tegen komt hem duiden op zijn jagerinstinkt, hij zal zo niet lang meer rondlopen ... Het erge is misschien nog juist het feit dat VTM goed zal betaald heben voor die reportage wat spek voor de bek is.
    VTM zal niet helpen hierin, alleen, poen om poen te werven ...
    Ja inderdaad. "Ik hou van de natuur", en in de volgende scene...

"Wat is DAT"
    "een leguaan"
    "Dat is een leguaan? NogNOOIT gezien!"

Ach hem persoonlijk aanpakken lost het probleem niet op. Al zouden velen dat met plezier doen, daar twijfel ik niet aan.

Maar nog beter zou zijn; hun het plezier van het invoeren van jachttrofeeën ontnemen. Daar kan toch niemand tegen zijn? Het lijkt me trouwens een zeer populair idee voor een politicus. Stemmen gegarandeerd!

Lezen hier politiekers mee?
    http://www.theafricabug.com

Comment

No een kleine opmerking, Johan; ik was nog vergeten te zeggen; de reportage was GEEN stemmingmakerij. Dit is écht hoe het eraan toe gaat bij het jagen in Africa hoor. Elk detail klopte, zoalds ik al eerder zei.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frauke Bekijk bericht
        bedankt voor je links.
        Graag gedaan, Frauke! Ik kan je verzekeren dat de projecten op deze links echt de moeie van je steun waard zijn! Het voelt trouwens echt goed om bvb te weten dat je door een bijdrage écht een verschil maakt. Dat bvb een wilde hond kan worden voorzien van een anti-snare halsband, of dat een Chimp orphanage er de leefomstandigden van zijn dieren mee kan verbeteren. Ik zeg maar wat. Er is keuze genoeg.

Het hoeft zelfs niet veel te zijn. Deze link toont wat vele conservations kunnen doen met een luttele 25€.

De meeste projecten kan je trouwens persoonlijk aanschrijven. Heus wat anders dan een "anonieme" gift aan het corrupte WWF.

Speciaal voor Edje: Natuurlijk, dat neemt niet weg dat je ook lokale projecten kan verkiezen hee. Al geeft dat in mijn geval iets minder voldoening. Ons roofdier van zwerfkat.com molesteert héél onze salon.

Comment

eerlijk gezegd geloof ik er geen bal van dat er olifanten te veel zouden zijn
          alles draait om poen en nog eens poen en als je dat hebt + een zieke geest mag alles en kan alles , zo simpel is dat!
          in een straatarm land 18000 dollar op tafel smakken om een dier af te schieten , tja ik begrijp de mensen ginder wel maar niet die gek die zoiets doet...
          maar het is een algemeen gegeven , dat mensen met geld steeds zoeken naar kicks waar een normaal mens niet eens aan denkt....
          sorry , maar voor mijn part mogen ze hem ook afknallen ! punt!
          http://www.jvs-photography.be/

Comment

vorige eeuw waren er ergens nog 10x zoveel (ik weet de exacte cijfers niet meer) olifanten en toen waren er ook gene teveel. En nu plost wel? Als er iets te veel is is het onze schuld punt uit.
            [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mutse Bekijk bericht
              vorige eeuw waren er ergens nog 10x zoveel (ik weet de exacte cijfers niet meer) olifanten en toen waren er ook gene teveel. En nu plost wel? Als er iets te veel is is het onze schuld punt uit.
              Klopt maar toen was er meer plaats...
              De dieren hadden meer plaats.

In Florida wandelen de krokedillen over de weg en komen dichter bij de
              huizen of de bewoonde wereld.
              Zo is dat ook met de beren en zelfs de slangen.

De algemene ontbossing doet er ook geen goed aan.
              Dit gebeurt ook op twee fronten: de kleine man die wil en moet overleven
              (landbouw, veeteelt: op zeer kleine schaal) en de grote man voor nog meer geldgewin.

In Brazilië zijn duizenden hectaren ontbost voor de teelt van soja.
              Voor de dieren is dit een ravage op grote schaal.

"Voor Brazilië betekent de uitvoer van soja een verderzetting van de koloniale
              en neo-koloniale roofeconomie. Na hun plundertocht was suiker de kip met
              het gouden ei voor de Europese veroveraars. Daarna kwamen het goud, de
              koffie en nu is er dus de soja”.

De EU en China zijn momenteel de grootste importeurs.
              En dan mag je weten dat een groot aandeel wordt verwerkt tot veevoer.

Zinloos en overbodig....
              Economisch en naar werkgelegenheid betekent het een dikke zero voor
              de plaatselijke bevolking: enkele mensen en een paar machines doen de job.
              Iedereen verliest.... behalve de eigenaars.
              Het probleem is dat alles wordt toegelaten en dat bevoegde mensen
              of instanties er niks aan doen.

Mugabe heeft dit soort jagers toegelaten....
              En waar die man in het verleden op bezoek ging, kreeg die overal een handje.
              En met een ander handje gaf hij een diamantje

Het is goed dat de gewone mens zijn 30 euro (?) spendeert voor het goede doel. Het betekent directe hulp (hopelijk).
              Het helpt maar niet echt veel.
              Een voorbeeldje en dat stop ik: lepra.
              Met de nodige fondsen en mensen zou dit binnen een korte termijn opgelost zijn.
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

Jochen,
                • ik beloof dat ik je links zal lezen. Misschien doen ze me van gedacht veranderen, misschien niet.
                • Dat deze "reportage" onder de noemer stemmingmakerij valt, daar blijf ik bij. De makers van deze reportage weten heel goed welke reacties hun programma zal oproepen.
                • Ik ken(de) A&K tamelijk goed want ik heb nog met hen samengewerkt. Exclusief aanbod en goede reputatie
                • Over mijn everzwijntjes heb ik nog niets gehoord
                Kijk, wat me zo tegensteekt in heel deze discusie ( en vaak ook in andere ) is het feit dat je als leek moet afgaan op "experten" . Vaak zelfbenoemde en met de beste intenties.
                Het probleem is dat zelfs ernstige wetenschappers elkaar steeds maar tegenspreken. Met argumenten die voor een leek niet te verifieren vallen of die een persoonlijke interpretatie of extrapolatie zijn van gegevens.

Jij noemt het WWF corrupt. Misschien is dit zo, misschien niet. Ik weet het niet. Het enige wat ik weet is dat ik maandelijks een bedrag stort op hun rekening in de hoop dat dit goed besteed wordt.
                Wat ook weer niet wil zeggen dat ik al hun standpunten onderschrijf.

Wat ik wel ook zeer vaak ervaar is dat veel reacties voortkomen uit onwetendheid of emotie.

Net hetzelfde hier. Van alle reactie, buiten die van jou, die hier te lezen zijn is er geen enkele ook maar voor een beetje gefundeerd.
                Alles is te herleiden naar de emoties die diene pipo oproept omdat hij 18,000€ betaald heeft voor de kick van het jagen en dan nog niet eens kan schieten ook.

Dat jacht en beheersing van wildpopulatie niet slecht is en soms heel hard nodig is, krijg je bij een zeker publiek absoluut niet verkocht.
                Het is een gedachtegoed dat gecultiveerd en gepromoot wordt door veel "natuurliefhebbers" en verenigingen want het bespeelt de menselijke emoties en doet de kassa rinkelen.

Voor alle duidelijkheid,
                ik heb bv niets tegen jagen of tegen jagers. Zolang het maar gedaan wordt met deskundigheid en met respect voor de natuur.

Ik heb bv niets tegen het eten van honden. Zorg enkel dat het dier gefokt wordt in goede omstandigheden en op een snelle manier gedood wordt.

En neen, ik jaag niet en eet geen hondenvlees .
                Ik hou het heel beschaafd bij een (paarden) steak of varkenslapje van een hiervoor gefokt dier

grt
                Jo(han)
                Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
                  Waarom snap je dat niet? Deze dieren zouden helemaal niet bestaan moest er geen vraag zijn naar hun vlees.

Duidelijker kan ik het niet verwoorden.

Nogmaals; hun leed treft me even erg als het jou treft, maar in het geval van jagers in Zimbabwe gaat het om méér dan dierenleed alleen.
                  Dus dieren die een fok produkt zijn, mag je onder erbarmelijke omstandigheden houden en doden, want als wij ze niet zouden fokken zouden ze niet bestaan? En voor dieren uit het wild geldt dit niet, daar moet je respect voor hebben..... Snap ik het nu goed?
                  ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

Hey Johan,

Het doet me in alle geval plezier dat er mensen zijn die serieus kunnen klappen over dit soort zaken.

Wat betreft WWF; ze doen zeker ook goede dingen, mar helaas namen ze qua jacht een verkeere positie, en de hunting-lobby is daar verantwoordelijk voor. Hierover bestaat veel info op eco-related travel boards.
                    Ikzelf was woedend toen ik het vernam. Een héél lange tijd heb ik alle natuur- & wildlife-related shots op mijn website gratis weg gegeven aan eenieder die het WWF steunde. No more!
                    Ik kan je verzekeren dat bvb een maandelijkse bijdrage aan een van de doelen op Dr. Leakey's blog dan meer zoden aan de dijk zet.

Ivm de VTM reportage; ja natuurlijk zijn die erop uit om stof te doen opwaaien. Maar mijn punt is; meestal moeten ze dit doen door zeer selectief met beelden om te springen. Maar in dit geval is dat niet nodig geweest; enkel registreren en uitzenden. Ze hebben de waarheid getoond zoals die is.

Wat betreft je everzwijnen; ik ken de details niet. Maar ik vermoed dat meestal weer het egocentrisme van de mens aan de basis zal gelegen hebben van het "dispuut". Onze leefomgeving delen met andere dieren? Ho maar! Dus zullen ze inderdaad wel afgeschoten zijn. De natuur wint het nooit van de mens; hij bschikt niet over "volksvertegenwoordigers"...

Comment

Hey Theokus,

Je hebt overschot van gelijk! De wereld is intussen een dorp, en internationale handel zorgt ervoor dat door onze te grote ecologische "footprint" elders grote stukken natuur verloren gaan. Dus het is hoog tijd dat we in eigen boezem kijken. Wat dat betreft vermeld ik graag nogmaals naar het boek "Wild Law" (zie mijn eerste post.

Je voorbeeld van het Braziliaanse regenwoud dat plaats maakt voor soja, die dan weer hier dient als veevoer, is inderdaad de waarheid.
                      Ik ken ook Afrikaanse voorbelden hoor; de Kenyaanse boeren verbouwen nu een gewas dat dient voor de basis van biobrandstof. Ze krijgen er echter zeer weinig voor, en het gewas is totaal niet geschikt voor dier of mens, waardoor de fauna enorm verandert.

Nu, ook dit is, net zoals het leed van het slachtvee, in feite een andere discussie. Maar natuurlijk ook eentje die het waard is om gevoerd te worden.

In deze thread gaat het er me om om het probleem van de jacht in Afrika even in het zoeklicht te zetten. Zoals gezegd; we kunnen hier veel aan doen. Lokale initiatieven steunen, de import van jachttrofeeën vebieden, enz... en in mijn haast vergat ik nog het belangrijkste te vermelden!

Natuurfotografie!

Foto safari's vormen nu het grootste tegenwicht voor de hunting industry. En op termijn levert het meer op dan jagen, ook al beweren de eigenaars van jachtconcessies graag het tegendeel.

Ciao,

J.

Side note: Ik bezocht eind vorig jaar Brazilië, en vond goede en slechte dingen. Wat betreft het regenwoud zie ik het somber in, maar wat betreft de Pantanal: het tegendeel! Eco-toerisme heeft daar nu de "window of opportunity" om ervoor te zorgen dat de streek blijft zoals ze is. Om hier mijn steentje aan bij te dragen komt er een expo van me aan, waar een aantal projecten (oa rond de Jaguar en de Blauwe Ara) zullen worden besproken (en hopelijk gesteund).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
                        Dus dieren die een fok produkt zijn, mag je onder erbarmelijke omstandigheden houden en doden, want als wij ze niet zouden fokken zouden ze niet bestaan?
                        Waar HAAL je het?? Dat heb ik toch nergens gezegd?! Integendeel; ik heb hier al meermaals herhaald dat dat leed me even diep treft als jij.

Ht enige wat ik zeg is dat het probleem waar ik het in deze thread over heb, over veel meer gaat dan enkel dierenleed.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
                          Snap ik het nu goed?
                          Nee, ik denk het niet.

hij bschikt niet over "volksvertegenwoordigers"...
                          Bij ons tegenwoordig wel.

Comment

Waar HAAL je het?? Dat heb ik toch nergens gezegd?! Integendeel; ik heb hier al meermaals herhaald dat dat leed me even diep treft als jij.

Ht enige wat ik zeg is dat het probleem waar ik het in deze thread over heb, over veel meer gaat dan enkel dierenleed.
                            Zoals eeder gezegd, ik snap je niet, bij mijn laatste opmerking stond ook: "Snap ik het nu goed".
                            Behalve dierenleed gaat het over decadentie. Dan laten we het dierenleed voor wat het is, daar zijn we het over eens (denk ik).
                            De decadentie dan, in Zimbabwe betaal je 18.000 euri voor een jachtvergunning voor het neer knallen van een olifant.... hoop centjes, zonde van de olifant. Lekker decadent type met te veel geld en te veel tijd.
                            Maar dan nu even terug, wat kost een jachtvergunning in Belgie of Nederland? Hoeveel dieren mag je voor die paar centen afknallen? Bio diversiteit? Nogmaals, wat gebeurd er bij ons in den lande? Met een lampje moet je zoeken naar een zwijntje straks, 1000-en werden er bij ons (Nld) afgeknald afgelopen jaar, met toestemming van de overheid, en het kost bijna niks! Natuurbeheer heet dat ook bij ons.... er zijn er hier ook te veel van. Sure..... zelfde excuus, zelfde doel maar dan voor veel minder geld en dus minder decadent en sneller geaccepteerd.
                            Maar omdat het om een groot bedrag en een olifant gaat is het allemaal o zo zielig en decadent en dat gaat er bij mij echt niet in.
                            Als ik ooit weer in Afrika kom hoop ik weer olifaneten te zien hoor, maar zeker net zo lief heb ik in ons eigen landje ook nog een fijne bio diversiteit en wild in de parken en vind ik dat minstens net zo belangrijk als de beestjes in Afrika.
                            ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

Het gaat hier inderdaad om meer dan het veroorzaken van dierenleed.
                              Wat een boodschap van het WWF: Doden voor je plezier.

Ik kende één van hun buitenlandse woordvoerders persoonlijk. Deze man ijverde voor het natuurbehoud, maar ondertussen 3 jaar na zijn verhuizing uit een zuiders bos, liggen de plasticrestanten tot op kilometers afstand maar héél stilletjes te vergaan.
                              Nu ja, tussen elk koren zit kaf.
                              Maar de oproep tot moorden gaat mij te ver.

Die opmerkingen van sommigen ivm plaatselijk dierenleed zijn vergelijkbaar met de reacties als er weer eens geld of goederen opgehaald wordt voor bvb Afrikaanse projecten: "Er zijn hier ook arme mensen hoor."
                              De vraag of ze díe dan steunen wordt altijd ontwijkend beantwoord.

Comment

Net een nieuw interview gezien op SafariTalk, met Greg Rasmussen van PDC (Painted Dog Conservation).

"Greg Rasmussen founded and runs Painted Dog Conservation (PDC), based in Zimbabwe. PDC runs a childrens bush camp, anti poaching units, a wild dog rehabilitation facility and carries out a lot of valuable work to conserve the Painted Dog (also known as the African Wild Dog, or Cape Hunting Dog)."

http://safaritalk.net/index.php?showtopic=2305

Kijk, DIT is een kerel die het verschil maakt in Zimbabwe, in tegenstelling tot die "professionele hunter" en zijn oliedomme cliënt. Zou een van hen 18000€ over hebben voor dit project? Het zou Greg aan een nieuwe MicroLight kunnen helpen, en nog veel meer.

Nu, mensen als wij hebben misschien geen 18000€, maar met veel minder is Greg ook al enorm geholpen. Lees maar onderaan het interview!

Comment

Working...
                                X