Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Olifantenjacht in Zimbabwe (cfr Telefacts reportage)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Olifantenjacht in Zimbabwe (cfr Telefacts reportage)

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht

*) Wat overigens niet per se mijn mening is. Ik ben er zelf nog niet over uit. Ik denk dat als er geen toerisme was, de dieren daar allang waren uitgestorven vanwege stroperij en overlast. De enige bestaansreden van die dieren is nu blijkbaar dat ze geld opleveren vanwege het toerisme.
    Klopt!

Foto toerisme is de enige vorm van inkomsten voor wildlife gebieden die non-intrusive en non-consumptive KAN zijn, inderdaad. Jagen is sowieso consumptive, massa toerisme is intrusive.

Gegeven dat 1) er genoeg mensen komen, en 2) deze zich aan de regels houden... dan zijn de dieren beschermd en veilig.

Kenya koos voor massa toerisme, maar een lage prijs. Slechte zet voor de dieren. Goede zet voor de mens (meer toerisen = meer hotels = meer werk). Kies dus je bestemming met zorg.
    http://www.theafricabug.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht

Mijn ervaring was/is dat 1 auto of 20 auto's wel een verschil maakt. Het ooh - aaah geroep, de cameraflitsers(!), het komt allemaal tesamen op die dieren af. Er wordt ook echt wel een muur van auto's gevormd, je kunt je wel inbeelden dat zoiets een benauwend gevoel geeft.
      Inderdaad dat maakt weldegelijk een groot verschil.

Je moet weten dat de dieren gewoon zijn aan wagens, hoe raar het ook mag klinken. Ze waren er al toen ze geboren werden, ze zullen er nog steeds zijn als ze sterven.

De dieren weten dat een auto geen vijand is, noch een prooi. Ze zijn er dus onverschillig over. Sommigen gebruiken een wagen zelfs als schaduw, of uitzichtpunt.

Iets heel anders is natuurlijk...

- als de wagens de jacht hinderen.
      - als er welpjes/kleintjes in de buurt zijn. Deze zijn geïntimideerd door "die grote ronkende mastodonten". Afstand houden is dus de bodschap. En slechts een gelimiteerds aantal wagens toelaten aan een sighting.

Dat het goed kan heb ik bvb gezien in Manyara; 3 wagens aan een sighting. Elk neemt 5 minuutjes, de rest wacht op afstand tot het zijn beurt is. Dat gaat trouwens vlotter dan "drummen in de file".

Comment

Ik was enkele weken terug in het Addo National Elephant park in Zuid-Afrika. Daar ben ik 2 voormiddagen met een Zimbabwaanse gids op "safari" geweest. Ook was er op de zondagvoormiddag een "camionette" aan het rondrijden met ik denk Chinezen en bij elke bezienswaardigheid werd de zijdeur open geschoven om de extra passagiers de leeuwen, olifanten etc te tonen. Ook typisch Chinees moest dit met veel lawaai en geschreeuw. Nee, dan liever wat meer betalen voor een professionele gids en een open safari jeep.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
          Kenya koos voor massa toerisme, maar een lage prijs. Slechte zet voor de dieren. Goede zet voor de mens (meer toerisen = meer hotels = meer werk). Kies dus je bestemming met zorg.
          Zal het niet zo zijn dat wanneer er geen beestje zijn er ook geen toeristen meer komen? Wellicht toch wel enige bescherming, juist door het toerisme? Wat op de foto te zien is, is al meer dan 25 jaar gaande, toen ging ik voor het eerst en kwam ik dit soort taferelen al tegen...... en ondanks dat vind je de beestjes er nog steeds volop hoor.
          Zimbabwe koos voor een ander soort toerisme, ben benieuwd hoelang je daar nog van de beestje kunt genieten, wellicht te veel mensen die 18000 euri kunnen en willen uitgeven...... komt de dieren populatie zeker niet ten goede......
          ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

Je moet weten dat de dieren gewoon zijn aan wagens, hoe raar het ook mag klinken. Ze waren er al toen ze geboren werden, ze zullen er nog steeds zijn als ze sterven.
            Dan zullen ze helaas ook wel gewoon worden (of al zijn) aan 20 wagens, lopende motoren en flitsende fototoestellen.

Comment

Dan zullen ze helaas ook wel gewoon worden (of al zijn) aan 20 wagens, lopende motoren en flitsende fototoestellen.
              Tuurlijk wel, en zo'n beest maakt echt geen onderscheid in het type auto hoor., busje, open landrover..... een pot nat het maakt allemaal herrie en stinken allemaal en hebben allemaal dezelfde inhoud: toeristen met camera's voor hun hoofd. En het ene karretje (of de inhoud daarvan) maakt wat meer herrie dan het andere....
              ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

Ik weet echter dat het voor sommige mensen, waarvoor vlees eten, ingebakken zit in hun opvoeding, cultuur, etc. niet makkelijk is deze stap te zetten en ik ga ook niemand veroordelen hieromtrent.
                Wat me wel tegen de borst stuit zijn de verdedigingsreacties van sommigen, die nergens op slaan, geef gewoon toe dat je het te lekker vindt en niet kan laten, daarvoor heb ik veel meer begrip dan voor de loze argumenten.
                Vlees eten zit in onze genen, cultuur en opvoeding zijn de recent aangeleerde zaken (al ga ik niet ontkennen dat we te veel vles consumeren). Laat alle veggies (vooral de vrouwen dan) gelijk maar in een pelske rondlopen, ... ha neen, dat mag ook niet... euh... naakt dan maar.
                Oh ja, da's een verdedigingsreactie zeker? Eerlijk blijven hé. Vegetarisme is cultureel bepaald, niet het vleeseten.

Foto toerisme is de enige vorm van inkomsten voor wildlife gebieden die non-intrusive en non-consumptive KAN zijn, inderdaad. Jagen is sowieso consumptive, massa toerisme is intrusive.

Gegeven dat 1) er genoeg mensen komen, en 2) deze zich aan de regels houden... dan zijn de dieren beschermd en veilig.

Is dat nu niet erg... eerst invasie doen, dieren afslachten, en dan gaan fotograferen, en aan "ecotoerisme" gaan doen door met een vliegtuig daar naartoe te vliegen om de beestjes te gaan beschermen... Het ene kwaad moet het andere gaan opheffen...

Als we allemaal al eens normaal deden en onszelf niet weg stakenb achter allerlei filosofiekes om onze eigen levenswandel goed te praten...
                Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                www.musicinframe.be

Comment

Neen toch niet. Teveel is teveel. Het recente voorval met de Cheetah cubs in Ndutu wijst daarop. Ik heb ook het verhaal gehoord van een meute jeeps in de Ngorongoro crater die een baby Neushoorn schrik aanjaagden. Resultaat; baby werd leeuwenprooi. Enz...voorbeelden genoeg.

Ongeschreven regel is; kleintjes in de buurt? Max 5 wagens, max 5 minuten.

Flitsen is sowieso NOT DONE.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
                    is al meer dan 25 jaar gaande, toen ging ik voor het eerst en kwam ik dit soort taferelen al tegen...... en ondanks dat vind je de beestjes er nog steeds volop hoor.
                    "Volop" zou ik niet zeggen. "Steeds minder en minder" zou eerder de waarheid zijn.

Mark C Ross schijft in zijn boek "Dangerous Beauty" over een headcount van 168 leeuwen en 11 luipaarden in een tijdspanne van 5 dagen. Dat was 20 jaar geleden. Zoiets lees je nu niet meer hoor. Haast al wat je over Kenya leest is kommer & kwel...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht

Is dat nu niet erg... eerst invasie doen, dieren afslachten, en dan gaan fotograferen, en aan "ecotoerisme" gaan doen door met een vliegtuig daar naartoe te vliegen om de beestjes te gaan beschermen... Het ene kwaad moet het andere gaan opheffen...

Als we allemaal al eens normaal deden en onszelf niet weg staken achter allerlei filosofiekes om onze eigen levenswandel goed te praten...
                      Ik volg je niet goed zenne.

Wil je zeggen dat eco-toeristen moeten thuis blijven?

Comment

Ik volg je niet goed zenne.

Wil je zeggen dat eco-toeristen moeten thuis blijven?

Ik wil zo ongeveer iets zeggen ja, maar net iets meer. We zijn er eerst naartoe getrokken, zijn daar begonnen met trofees mee te brengen, natuurlijke rijkdommen te plunderen,... We ondersteunen dictators financiëel, maar gaan terwijl toerisme aanzwengelen om nu de die dictators of die sukkelaars ginder (die laatsten zijn zij die voor een habbekrats diamant, koper, uranium,nikkel, goud,... delven) te weerhouden van het afslachten van roofdieren voor hun vel, hun tanden of hun geslachtsdelen...
                        Mijn vraag: waar zit de fout?
                        Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                        www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                          Ik wil zo ongeveer iets zeggen ja, maar net iets meer. We zijn er eerst naartoe getrokken, zijn daar begonnen met trofees mee te brengen, natuurlijke rijkdommen te plunderen,... We ondersteunen dictators financiëel, maar gaan terwijl toerisme aanzwengelen om nu de die dictators of die sukkelaars ginder (die laatsten zijn zij die voor een habbekrats diamant, koper, uranium,nikkel, goud,... delven) te weerhouden van het afslachten van roofdieren voor hun vel, hun tanden of hun geslachtsdelen...
                          Mijn vraag: waar zit de fout?
                          Je gaat wel héél kort door de bocht hee zeg.

Ten eerste moet je alles in zijn timeframe zien. Dat "d'ouwe Belgen" ergens in den Afrique op strooptocht gingen is niet de fout van onze generatie hee. Bovendien was er toen aan niks tekort. Noch aan dieren/biodiversiteit, noch aan plaats.
                          Het strekt de huidige generaties tot eer dat ze niet (of weinig) dezelfde fouten maken als vorige generaties, en dat er zoveel geëngageerde mensen ginds in de natuur bezig zijn. Koop eens de laatste NatGeo magazine, en lees het artikel van de Chimps in Senegal. Eén vrouw alléén spendeert daar al meerdere jaren, op een dieet van shorgum & pindakaas. Ze kreeg al 7 keer malaria. Maar de resultaten van haar onderzoek: ((linkske). 't Is maar een voorbeeld.

Ten tweede is het probleem natuur vs mens niet enkel onze oorzaak hee. Verre van. De grootste bedreiging vormt de lokale bevolking, met haar explosieve groei. Je moet weten dat de lokale bevolking dikwijls niet geeft om de lokale natuur. Wat hen interesseert is; eten vinden voor henzelf ...en hun X aantal kinderen.
                          Nu kan je idd zeggen; "wat hebben wij ons daar dan mee te moeien?" Wel; de mensen laten doen zou niks opleveren. Al snel zou alles ingepalmd zijn, en zouden er vele diersoorten uitgestorven zijn. Maar de lokale mens zou gemiddeld gezien nog even arm zijn. Dus is het beste wat de biologen konden doen; een manier vinden om de lokale bevoling te laten verdienen aan dat resterende wild, en ze betrekken bij het behoud ervan. Maw; wildlife heeft pas bestaansrecht als het financieel te verantwoorden valt. Dus wat is de situatie nu? Dat uit die gedachte van alle soorten en vormen van toerisme ontstaan zijn. Het ene al beter dan het andere.

Deze discussie gaat om non-exploitatief toerisme (fotosafari) vs het aloude expoitatieve toerisme (trofeejacht).

Je kan natuurlijk heel breed gaan en andere discussies starten. Zo bvb massatoerisme vs low-volume toerisme. Of toerisme die lokale bevolking betrekt vs toerisme waar het geld in buitenlandse zakken verdwijnt, enz... de lijst van discussies is eindeloos. Maar elk van deze discussies zal dezelfde uitkomst hebben; overal is ruimte voor verbetering.

Maar omwille van enkele negatieve feiten (dan nog uit het verleden) het kind met het badwater weggooien, zoals jij doet??

Goeie poging, maar ik voel me allesbehalve schuldig omdat ik naar ginder vlieg hoor. Ik spendeer er "een kleine wagen" op 14 dagen tijd. Ik beklaag het me nooit. Nog geen ene €.
                          Misschien moet ik het schuldgevoel wel eens de omgekeerde richting uitsturen, omdat je toch zegt "als we onszelf niet weg staken achter allerlei filosofiekes om onze eigen levenswandel goed te praten". OK...

Praktijkvoorbeeld! Botswana. Dat land least zijn concessies uit aan safari-operatoren, en die moeten daar superveel geld voor neertellen. Bovendien moeten ze zich houden aan strikte regels; het aantal bedden is strikt gereglementeerd, de lokale bevolking krijgt het overgrote merendeel van de jobs, het kamp mag de omgeving niet schaden en moet bestaan uit natuurlijke materialen, enz enz...

Het resultaat van dit alles is low-volume, high quality tourisme. Een bed kost 500$ per persoon per nacht, tot zelfs meer dan het dubbele. Indien je me niet gelooft, ga eens naar Mombo in de Okavango delta. Ik denk niet dat een klant die daarheen gaat zich daarover schuldig moet voelen, Yourt.

Tourisme is een van de twee grote pijlers van hun economie, en bevolking en wild varen er goed bij. Wat is het andere belangrijke exportprodukt van Botswana? Ik zal het je zeggen; slachtvee. Voor dat slachtvee worden hele lange omheinigen neergepoot, van meerdere lagen prikkeldraad. Zogezegd om vee gescheiden te houden van wild (overdragen van ziektes). In de praktijk; om het vee de beste toegang tot bronnen te geven (water, grasland), of ook; om het wild die bronnen te onzeggen.
                          Je begrijpt; de twee industriën bekampen elkaar. Om te weten wat die omheiningen betekenen voor het wild moet je eens "Cry Of the Kalahari" lezen (zie eerste post). Of google eens rond. Veel info hierover. Bvb dit en dit.
                          En nu komt het; wist je dat a) Europa de veeteelt in Botswana subsidieert? En b) dat die industrie verlieslatend zou zijn zonder steun van EU? Yup, voor goedkope hambugers in de EU wordt ginder wildlife opgeofferd. Nu, ik let steeds op waar mijn vlees vandaan komt. Maar wie doet dat nog?

Neen, IK voel mij niet schuldig man. En IK ken "mijn eigen levenswandel" maar al te goed.
                          Last edited by Jochen; 14 april 2008, 09:09.

Comment

Mmm...mja...

Nu, uiteindelijk iq er een behoorlijk grote poplatie qua olifanten.
                            In verschillende streken is er zelfs een overbevolking.

Het voordeel(?) van westerse jagers die (belachelijk) veel geld neertellen om een olifant, een kudu, enz... af te knallen is dat met dat geld de wildreservaten worden onderhouden, parkwachters hun loon ontvangen, enz...

Ik weet niet of dit overal zo is - zal wel niet, maar in Zuid-Afrika bv zijner gigantische farms waar ze kudu-antilopen kweken.
                            Westerse jagers mogen daar voor een paar duizend dollar een kudu neerschieten. Die dieren worden gekweekt om opgegeten te worden - net zoals de koeien bij ons. Ze recupereren het vlees, de kop zal worden opgezet of de hoorns worden verkocht en de kop zal worden opgegeten door de locale bewoners. Parken worden onderhouden, lonen worden betaald, enz...

Ik ben een absolute dierenliefhebber (zonder geweer) en kijk met weerzin naar stropers en losgeslagen jagers die vanop een veilige afstand met telescoopgeweren een dier neerknallen. Maar goed...tja...we kunnen dierenleed helemaal doorrtrekken naar andere zaken zoals ratten en muizen als proefdieren. Tja...met alle respect, maar ik heb liever dat farmabedrijven hun rotzooi eerst op dieren testen dan op mensen... De nevenwerking van erkende medicijnen zijn al ernstig genoeg na getest en goedkekeurd te zijn.
                            Laat staan dat ze het zouden testen op mensen...
                            Alle dierenwelzijnsgroepen zijn daar enorm tegen.
                            En op de 8ste dag schiep God...de dslr...en Hij zag dat het goed was!

Comment

Charlez,

- Dat er overbevolking van olifanten zou zijn, en dat dat moet worden opgelost met "culling", dat zijn leugens. Geloof dit aub niet! In de krant van vandaag verwijst GAIA naar studies van experts die al decennia met olifanten werken, zoals Cynthia Moss. Zie ook mijn post van 11th April 2008, 21:48; de laatste link verwijst ook naar een PDF van deze experte.

- Jagen op jachttrofeeën gebeurt trouwens helemaal niet in dezelfde gebieden als waar men nu denkt aan culling!

- Dat kudu-jagen waarover jij spreekt, noemt men "canned hunting". Inderdaad, er is een groot verschil met wat we zagen in de reportage. Bij canned hunting gaat het om dieren die gekweekt worden, de olifant was 100% wild. Toch moet ik even iets verduidelijken bij die canned hunting; de meeste dollars komen niet uit het vlees, maar uit de jager die ze komt afschieten!
                              Met andere woorden; deze kudus worden niet gekweekt om opgegeten te worden zoals jij zegt. Neen, ze worden gekweekt voor de jacht, en het vlees is soms een "bijproduct". SOMS zeg ik, want veel canned hunting gebeurt met "niet-eetbare" soorten, zoals... leeuwen.
                              Je hoort me al op mijn sokken komen; in feite vind ik canned hunting dus al even verwerpelijk.

Comment

"canned hunting": vergelijk het met de fazantenjacht alhier ...

mm
                                ∏__|_ ∏__|_
                                "no rules, great shots"
                                Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Working...
                                X