Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Olifantenjacht in Zimbabwe (cfr Telefacts reportage)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Olifantenjacht in Zimbabwe (cfr Telefacts reportage)

[QUOTE=Jochen;1808326]Maar dit gaat veel verder dan lokaal dierenleed! QUOTE]

Gadver wat een hypocriet gez**k zeg! Wie ben jij om dat te zeggen, ga jij dat de bio beestjes in de industrie maar zeggen! Die olifant mag tenminste nog volwassen worden in de natuur. De kippen, konijnen en varkens in de opfokfabrieken zien zelfs geen daglicht. Als ik mocht kiezen als dier.......
    Maar ja, dat is natuurlijk geen leuk onderwerp, dat ligt niet lekker in de opinie he.... denk er vanavond maar eens aan als je je tanden weer eens lekker in een stukje vlees zet of 's-ochtends een eitje pelt..... of s avonds op je lederen bank voor de tv kruipt.
    Get real en ren niet mee op de hype van WNF en andere (commerciele) organisaties die je emotioneel uitkleden voor een donatie om van je schuldgevoel af te komen......
    Ga toch dat soort incidenten met olifanten niet verheffen boven onze consumptie cultuur, lokaal dierenleed is betreft een ongekende veelvoud van de jacht slachtoffers!
    Last edited by edjeB; 11 april 2008, 11:53.
    ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

jochen, mijn steun heb je, dat weet je.
      luister niet teveel naar prietpraat van mensen
      die maar al te graag zélf zo'n beest zouden gaan afschieten,
      puur voor de fun/prestige/kick/...

mm
      ∏__|_ ∏__|_
      "no rules, great shots"
      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Iets begrijp ik toch niet hoor.

Een 2 tal maanden geleden stond er in alle kranten dat de populatie van olifanten te groot werd en dat er zou overgegaan worden tot uitdunning volgens bepaalde quota.
        Iederteen bleek het daarover eens te zijn, zelfs de natuurbeschermers ter plaatse.
        Blijkbaar hadden de echte en would be natuurbeschermers in Belgie dit niet zo begrepen want er kwam veel protest.
        Dus kan ik maar concluderen dat ofwel de plaatselijke ofwel "onze" natuurbeschermers onbekwaam zijn of van slechte wil. Met welk doel ?

Als er een overpopulatie is dan mag die gereglementeerde jacht voor mij gerust doorgaan.
        Die gast betaald daar dan ook nog eens een slordige 10.000€ voor.
        Indien dat geld dan nog eens zou terugvloeien naar natuurbescherming, onderhoud van natuurparken enz.. prima

Hou aub emoties en verstand gescheiden en laat je niet leiden door emoties alleen.

TV prog was pure stemmingmakerij

FYI: deze jacht had en heeft de goedkeuring van het WWF.

gtr
        Jo(han)
        Last edited by Jo; 11 april 2008, 13:07.
        Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht

mm
          waar baseer je deze bewering op? Pure stemmingmakerij en ongefundeerd!

Comment

bedankt voor je links.
            Last edited by frauke; 11 april 2008, 13:05. Reden: dubbel post

Comment

voel je je aangesproken, edgeB?

om welke reden (anders dan de kick enz.) betaalt die brave meneer
              €18.000 om te mogen op een olifant schieten?
              toch niet om zijn steentje bij te dragen aan het herstellen van een natuurlijk
              evenwicht dat wij (dé mens, als soort) grondig hebben verstoord?
              de populatie is te groot aan het worden en vormt een bedreiging voor ... de mens.
              olifantencharges op plaatselijke dorpen zijn niét toevallig!

get real, edgeB.

"would be", "WNF-hype", "commercieel", da's pas "stemmingmakerij".

mm
              ∏__|_ ∏__|_
              "no rules, great shots"
              Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

voel je je aangesproken, edgeB?

om welke reden (anders dan de kick enz.) betaalt die brave meneer
                €18.000 om te mogen op een olifant schieten?
                toch niet om zijn steentje bij te dragen aan het herstellen van een natuurlijk
                evenwicht dat wij (dé mens, als soort) grondig hebben verstoord?
                de populatie is te groot aan het worden en vormt een bedreiging voor ... de mens.
                olifantencharges op plaatselijke dorpen zijn niét toevallig!

get real, edgeB.

"would be", "WNF-hype", "commercieel", da's pas "stemmingmakerij".

mm
                Ja, je hebt helemaal gelijk! € 18.000 betalen om een olifant neer te mogen knallen! Absurt....
                Wat kost een jachtvergunning eigenlijk in Belgie?! Dat staat tenminste in verhouding Je betaald dan wel veeel minder maar daar is ook bijna niks meer te knallen. Waar vind je nou nog zwijntjes en hertjes in Belgie.....

Comment

@ MM
                  Natuurlijk doet hij het voor de kick. Een andere verklaring moet je niet zoeken.
                  Maar wat dan nog?
                  Als wetenschappelijk vast staat dat de populatie te groot is ... maak ze dan kleiner.

Toen hier in Belgie te pas en onpas (uitgezette ? ) everzwijnen opdoken ( in hun natuurlijke biotoop nota bene ) waren de natuurliefhebbers de grootste roepers om ze af te schieten. Want schadelijk voor de mens
                  Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jo Bekijk bericht
                    @ MM
                    Natuurlijk doet hij het voor de kick. Een andere verklaring moet je niet zoeken.
                    Maar wat dan nog?
                    Als wetenschappelijk vast staat dat de populatie te groot is ... maak ze dan kleiner.
                    :
                    En hij schiet ook een hert dood die misschien met uitsterven bedreigd is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door THESIS Bekijk bericht
                      En hij schiet ook een hert dood die misschien met uitsterven bedreigd is.
                      Ja, maar daar betaal je geen 18000 euri voor dus dat is minder belachelijk

Comment

mm
                        Ja MM ik begrijp het ook niet.

Zet ik al eens een gefundeerde post neer, met verwijzingen naar genoeg bronnen (denk ik toch), wordt ik ineens uitgemaakt voor het vuil van de straat.

Nu, EdjeB heeft die post (waarin hij de term "gezeik" laat vallen) aangepast. Ik heb zijn oorspronkelijke post wel gelezen, maar helaas geen printscrean of zo genomen.

Want in zijn originele post verwijt hij me van "de kop in het zand te steken voor het lokale dierenleed, en mij enkel te interesseren in verwegistan".

Waar hij dat vandaan haalt weet ik niet, want niets is minder waar. Misschien zit het wel net andersom; wil hij enkel het lokale dierenleed zien, en steekt hij zélf de kop in het zand voor wat er ginds in Zimbabwe gebeurt.

Erg grappig is dat hijzelf ook ergens Gaia vermeldde, en wat ze filmden in die slachthuizen. Weet je nog die grote betoging in Brussel naar aanleiding van dit alles? Ik was daar. Zou hij er geweest zijn?

Blijkbaar raak ik een zeer gevoelige snaar als ik zeg dat wat ginder gebeurt belangrijker is dan wat er met slachtvee gebeurt hier. Maar toch is dat zo.
                        - Ginds gaat het om onze laatste ongerepte gebieden, om het behoud van biodiversiteit, om (steun aan) corrupte regimes (met veel menselijkleed als gevolg).
                        - Hier gaat het om dieren wiens enige bestaansreden is; vleesconsumptie. Zonder deze "markt" hadden ze zelfs niet bestaan. Dat is iets heel anders dan dieren die in het wild worden geboren en opgroeien.

Dat ook deze dieren lijden, dat betwist ik niet. Dat dat erg is, daar ben ik volledig mee akkoord. Dat dat moet worden vermeden; idem! Als hij daarover eens goed wil discussiëren; hij heeft mijn volle steun (hij weet er blijkbaar veel van af). Maar dat hij dat dan in een aparte thread doet, ipv deze thread de wind uit de zeilen te halen.

En dat spelen op de man ipv de bal is al helemaal not done.

Ik vermoed ook dat er meer achter zit, want zijn reactie is totaal over the top.

Nu, laat ons ons terug concentreren op de essentie; jagen in Zimbabwe en omringende landen. Ik sta nog steeds open voor alle vragen en opmerkingen die iemand mocht hebben.

Johan bijvoorbeeld, maakt enkele nuttige opmerkingen waarop ik graag wil antwoorden. In een volgende post dan wel...
                        http://www.theafricabug.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
                          - Hier gaat het om dieren wiens enige bestaansreden is; vleesconsumptie.
                          Daarom bestaan deze dieren?! ...... ik snap het inderdaad niet, jij hebt helemaal gelijk!

Comment

@Jochen
                            Ik sta volkomen achter je aan. Ik ken je beweegredenen en die zijn nobel. Als ex-Afrikaander heb ik het grote geluk gehad van die wildebeesten in de vrije natuur te zien, onopgejaagd ...
                            Dat mensen jagen voor hun levensonderhoud vind ik een normale zaak. We zijn omnivoren en dus wreten we werkelijk alles wat we vinden. En vlees, ja, er is vlees, vis, insecten, maar hoe men het ook keert of draait, we hebben een portie eiwitten nodig.
                            Dat een Europese sukkel 18.000 Euro moet opzij leggen om zich "meester" te tonen tov natuurparels vind ik alles behalve.
                            De sukkel moet dan nog een equipe moet hebben want spoorlezen kan hij nog minder dan zijn taal en van dierkunde heeft hij precies nog nooit gehoord.
                            Bij het zien van de giraffe kwam zijn ware aard tot uiting/ "Mag ik er hier ook ene van afschieten ..." Laag bij de grond.
                            Als we iets willen doen ? SImpel, hij is een Vlaming en mocht iedereen die hem in straat tegen komt hem duiden op zijn jagerinstinkt, hij zal zo niet lang meer rondlopen ... Het erge is misschien nog juist het feit dat VTM goed zal betaald heben voor die reportage wat spek voor de bek is.
                            VTM zal niet helpen hierin, alleen, poen om poen te werven ...
                            https://www.fotospotter.be
                            Je suis content d’être heureux

Comment

Johan, dat het olifantenbestand te hoog zou zijn is een mythe.

Zoals steeds; het is een complexe materie, dus ik kan enkel antwoorden met een zo volledig mogelijke uitleg. Stay with me...

De enige plaats waar sommigen (lang niet allen!) dat zeggen is; Kruger NP. En waarom zeggen ze dat? Omdat de olifantenpopulatie inmiddels zo groot is dat het landschap erdoor verandert.

Nu moet je weten wat Kruger NP is; een zeer populair park, waar vele mensen komen. Laat ons eerlijk zijn; te veel. Hier komt "de grote meute", en ook vooral vele dagjestoeristen, in eigen wagens. In kruger liggen asfaltbanen. De merknaam "Kruger" is dan ook een commercieel succes.
                              En de zaak moet goed blijven draaien! En dat kan ze enkel als men de toerist voldoende diversiteit kan bieden. En daar wringt het schoentje; de aanwezige populaties houden zoals ze zijn (in optimale verhoudingen voor het toerisme) is niet gemakkelijk.

Wat roofdieren betreft lukt hen dat aardig. Ze hebben namelijk het geluk dat er enkele grote privé concessies grenzen aan Kruger (Sabi Sands, Mala Mala, ...). In deze concessies komt slechts een zeer gelimiteerd aantal mensen, die veel betalen voor de privilege om ongestoord te kunnen genieten van de wilde natuur. Deze concessies zijn dan ook de bron van een gezond roofdierenbestand.
                              Om een lang verhaal kort te maken; in populaire parken vind je vaak letterlijk files rondom katachtigen. Ik heb dat daar zelf ook meegemaakt, als domme dagjestoerist, tijdens mijn eerste "safari". Walgelijk; 20 jeeps om een staart van een luipaard te zien. Nu, deze "files" verhinderen vaak dat de katachtigen succesvol jagen. Vandaar dat de aangrenzende privé concessies goed van pas komen; een tekort aan roofdieren wordt snel ingevuld.

Heel anders ligt het met de grazers-bestanden. Willen ze hier de populaties houden zoals ze zijn, dan hebben ze maar twee manieren om dat te doen:
                              1) zorgen voor diversiteit in vegetatie en genoeg vegetatie. Typisch zijn aangestoken vuurtjes om het grasland te vernieuwen.
                              2) dieren verwijderen, door ze af te schieten of over te brengen naar andere gebieden. Men kiest nu voor "culling" omdat dat veel opbrengt (China heeft met plezier te kennen gegeven dat ze de volledige ivoor-stock willen kopen), en omdat overbrengen van zo'n grote dieren enorm veel kost en zeer moeilijk is (het kan enkelover land).

Tegenstanders van het plan om het teveel aan olifanten af te schieten voeren volgende punten aan ter verdediging.

- Kruger NP kiest voor het geld, maar voedt onrechtstreeks de illegale handel in ivoor. De praktijk heeft namelijk uitgewezen dat enkel een volledige ban ontmoedigend werkt.
                              - de vegetatie verandert wel, maar is dat niet gewoon naar haar natuurlijke staat, zoals die was voordat het massale stropen om ivoor begon?
                              - Kruger NP doet te weinig om olifanten over te brengen naar Limpopo NP in Mozambique. Je moet weten; Kruger, Limpopo en nog enkele andere gebieden werden recentelijk samengevoegd tot het grote "Limpopo Transfrontier Park". Alle barrières werden weggenomen. Dit is nu het grootste aaneengesloten wildgebied in Afrika. Maar olifanten gaan nog maar met mondjesmaat naar Limpopo, en als ze worden verdoofd en overgeplaatst is dat vaak een maat voor niets want ze komen terug naar Kruger. De reden? Misschien kan je dat al raden. In Limpopo werd ten tijde van de oorlog vaak gestroopt en gejaagd (nu nog, maar al minder). En olifanten hebben een goed geheugen hee.

Nu, los van deze hele Kruger discussie; een jager die aanvoert dat hij jaagt op het "teveel" aan dieren liegt sowieso, want bij hem gaat het sowieso om jacht in hunting concessions. Dat heeft niks te maken met het behoud van wildbestanden in nationale parken. De dieren in Kruger worden trouwens door park rangers zelf afgemaakt, met één gericht schot, en niet met drie vier (zoals in de reportage, waar die sukkel bvb drie schoten nodig had om een buffel te doden).

Tot slot nog enkele links;

- een discussie om aan te tonen tot wat een excess aan voertuigen kan leiden;
                              http://www.fodors.com/forums/threadselect.jsp?fid=4 . Blijkbaar bezondigt zelfs een gereputeerde maatschappij zoals A&K (Abercrombie & Kent) zich aan het té dicht naderen van cheetah cubs en hun jagende moeder. Het gaat wel om Serengeti, maar da's een mooie vergelijking want het is al even populair qua park. En ze gebruiken trouwens dezelfde technieken; branden in het droge seizoen zag ik met eigen ogen, en ook hier heb je privé concessies rondom (Grumeti bvb) .

- een mooie samenvatting van IFAW omtrend de culling-plans in Kruger: http://www.ifaw.org/ifaw/general/def...spx?oid=155903. Hun mening gaat lijnrecht in tegen die van WWF. Da's trouwens een ander punt dat je maakte, Jo; WWF is pro-culling en pro hunting. Maar ik zou me niet achter WWF scharen want die keet is zo corrupt als wat, en al heel lang geleden ten prooi gevallen aan de hunting-lobby.

- een statement van Cynthia Moss, Joyce Poole en anderen (grote "sterren aan het olifant-conservatie-firmament" met heel veel ervaring). http://www.elephantvoices.org/index....tement1-06.pdf. Absolute must read, vind ik!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
                                Daarom bestaan deze dieren?! ...... ik snap het inderdaad niet, jij hebt helemaal gelijk!
                                Waarom snap je dat niet? Deze dieren zouden helemaal niet bestaan moest er geen vraag zijn naar hun vlees.

Duidelijker kan ik het niet verwoorden.

Nogmaals; hun leed treft me even erg als het jou treft, maar in het geval van jagers in Zimbabwe gaat het om méér dan dierenleed alleen.

Comment

Working...
                                X