Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Olifantenjacht in Zimbabwe (cfr Telefacts reportage)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Olifantenjacht in Zimbabwe (cfr Telefacts reportage)

Oorspronkelijk geplaatst door kruger Bekijk bericht
    Das de kern van het verhaal idd, vroeger was alles zelf regulerend. Maar de mens laat zelfs tot in de verste uithoeken van de wereld zijn negatieve invloed gelden door klimaatsverandering, pesticiden, wateraftakkingen,... waardoor zelfs de hele grote gebieden niet meer autonoom kunnen bestaan.
    En dan hebben wij, de mens, de verantwoordelijkheid om als dat nodig is in te grijpen, zodat de natuur zo goed mogelijk kan behouden worden en ontwikkeld worden.
    Van de zijlijn blijven staan,hele ecosystemen naar de knoppen helpen door niet in te grijpen als beheerder is voor mij veel on-etischer dan enkele olifanten op te offeren. En das wat er met emotionele inmenging, mensen opstoken tot tekenen van zo'n petities dreigt te gebeuren in gans dit debat.

Ik vertrouw op de wetenschappelijke wereld dat ze doen wat nodig is, en dat ze ter dege op het einde van het verhaal een correct afweging maken tussen pro- en contra.

Vriendelijke Groet,

kruger
    Yep, zo is het.
    Toch respecteer ik ieders mening.
    En dat doe ik niet om me populair te maken, daar gaat het mij niet om.
    Probleempje(?): iedereen denkt en reageert met de informatie die hij of
    zij heeft.

Toch heb ik moeite met de werkelijke waarde van wetenschap en onderzoek.
    Zouden we momenteel en ondertussen niet ongeveer alles weten?
    Over elk dier bestaat er wel een boek, een omschrijving, de levenswijze en noem maar op.
    Een stukje daarvan kan je idd. gebruiken om de beestjes te helpen en in leven
    te houden.
    Maar ik vind dat dit niet in verhouding staat tot het werkelijke resultaat
    op het terrein.
    De dieren komen meer en meer in het nauw te zitten en dan helpt
    bovenstaande niet veel meer he.

Gronden opkopen lijkt een oplossing en daar iedereen ver van weghouden

Nu ze olie hebben gevonden aan de polen vrees ik daar ook het ergste.

Nog leuke tips voor een cruise:
    "Galápagos: Perhaps the only great natural paradise remaining
    in the world in a near pristine condition..."

Near???
    Ja, hoe lang nog?
    Last edited by theokus; 16 april 2008, 15:53.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opjachtnaargeert
      Ik nodig jullie uit volgende petitie te ondertekenen :
      link verwijderd door moderator
      Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
      Sorry, maar Forumreglement punt 8.5

........

+ had het een normale petitie geweest, dan had ik er waarschijnlijk mijn naam opgezet.
      Maar aan fanatieke, onnozele petities waarin wordt opgeroepen tot een haatcampagne tegen 1 man:
      "mail and make phone calls, in one word : make his life hell!!!" +adres/tel/mail...

Zou je niet beter je gezond verstand gebruiken en dit aankaarten bij de instanties die zulke zaken goedkeuren.

Ik stel me toch serieuze vragen bij zo'n zaken. Er moest zo maar eens 1 zot rondlopen die...
      Last edited by zunoel; 16 april 2008, 16:38.
      Mvg Tim

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht

........

Er moest zo maar eens 1 zot rondlopen die...
        zo'n zot als geert bedoel je?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opjachtnaargeert Bekijk bericht
          zo'n zot als geert bedoel je?
          Die zot doet wel iets dat legaal is. Goedgekeurd door verschillende instanties. Ik herhaal, ik ben daar ook niet mee akkoord, maar pak die instanties dan aan.

Ga je al die andere jagers ook opsporen, hun adresgegevens online zetten en van hun leven een hel maken Beetje serieus blijven he.

Oh ja...Ik verdraag geen fundamentalisten...
          Mvg Tim

Comment

...na het lezen van de reacties bij de petitie begin ik al bijna compassie te krijgen met die man...
            http://www.digifotofreak.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
              Deze werden door mij verwijderd. reden? zie post nr 99.

Dit topic bevind zich in de schemerzone maar zolang men de forumregels niet schend en men "lief blijft voor mekaar" kan dit topic blijven verder gaan, hou er dus rekening mee
              opnieuw petities moeten verwijderen, spijtig maar als er nog éénmaal buiten de regels gegaan wordt gaat dit topic op slot
              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

OK, Inge B. heeft haar 20 topics aandacht gekregen en laten we het daar maar bij houden en weer OT gaan aub. Ik vind dit trouwens een zeer interessant topic en kijk al uit naar het 'debat' tussen Jochen en Kruger!! En laat ons de mod dus geen reden geven om hier een slotje op te gooien.

Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

Comment

Nog effe rap voor het slot valt:

Ik ben maar een simpele mens maar vroeger had de natuur en de dieren
                  dit helemaal niet nodig: de natuur regelt zijn zaken zelf.
                  er is zo een theorie over dino's die ook de hele boel eens kaalvraten. Tenzij dat van die meteoor waar is...

En nu ik toch bezig ben: de vogels zijn er erg aan toe.
                  Hier (de randstad Hasselt) zie ik niks meer dan eksters, een paar duiven en meeuwen
                  't Is een cliché: waar zijn de mussen?
                  die passen zich aan: kauwen zie ik hier bij mij, houtduiven, groenlingen, roodborstjes, huismussen, heggemussen, merels, lijsters, staartmezen, pimpelmezen, koolmezen, egel, blauwe reiger, goudvinken,...
                  Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                  www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                    die passen zich aan: kauwen zie ik hier bij mij, houtduiven, groenlingen, roodborstjes, huismussen, heggemussen, merels, lijsters, staartmezen, pimpelmezen, koolmezen, egel, blauwe reiger, goudvinken,...
                    In Bokrijk kan ik die ook zien: levend en opgezet
                    Ik heb er wel nog geen egels zien vliegen...
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

egels vliegen alleen heel laag bij de grond, misschien toch lager kijken theokus!!
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                        egels vliegen alleen heel laag bij de grond, misschien toch lager kijken theokus!!
                        grt,bouk.
                        Aha... okee!
                        Zal mijn "kiewen" beter gebruiken de volgende keer in Bokrijk
                        (kiewen > "kiejeve" = oud dialect)
                        Die vliegen alleen 's nachts zekers?
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
                          Die zot doet wel iets dat legaal is. Goedgekeurd door verschillende instanties. Ik herhaal, ik ben daar ook niet mee akkoord, maar pak die instanties dan aan.
                          Klopt Ticor; we moeten de instanties aanpakken. Die waar we invloed op hebben. Lokale instanties.

Let wel; wat die zot doet is "legaal" omdat het regime in Zimbabwe zo corrupt is als de pest. Dan s het makkelijk natuurlijk. Nu, de laksheid van de Belgische wetgever mbt landgenoten die daarvan profiteren verbaast me niks.
                          http://www.theafricabug.com

Comment

Het échte probleem is niet het doodschieten van één olifant. Wereldwijd ontstaan er in toenemende mate scheefgetrokken verhoudingen, spijtig genoeg vaak geïnspireerd door (machteloze) politici en door justitie. We krijgen er hier alweer een prachtig voorbeeld van: de jacht op groot wild is toegelaten, voor zover ze niet door de wet verboden wordt. Tegelijk is men er als de kippen bij om de betrokken dame vanuit de hoek van justitie te wijzen op haar bescheiden tekortkomingen. Zij overtreedt de wet, want zij heeft de euvele moed gehad om het mailadres, resp. telefoonnummer van de arme zakenman wereldkundig te maken. Dat een weerloze kolos geen schijn van kans had tegenover deze wreedaard, daar gaat men wijselijk aan voorbij. Waar las ik ook alweer: de wet en gerechtigheid zijn slechts verre neven van elkaar ?!

Comment

@ Kruger;

ik heb blijkbaar op je (lange?) tenen getrapt om Kruger erbij te halen. Nu, ik begrijp je standpunt. Kan ook moeilijk anders met een nick al...Kruger.

Maar ik moet toch een-en-ander in het juiste perspectief plaatsen hoor.

Ten eerste; ik ben niet "erg negatief" tov Kruger. Het zit zo; ik heb al van vele Afrikaanse plaatsjes mogen genieten, en... jij misschien ook. Maar ik heb me al een goed beeld kunnen vormen van wat er ginds te zien is en in welke staat het verkeert. Ik kan vergelijken.

En als ik alles afweeg, dan KAN ik maar één conclusie trekken; Kruger heeft te lijden onder zijn eigen populariteit, punt uit. Net als de Ngorongoro krater. Net als de Mara. Net als de Serengeti. En net als de hiking trails op de Kili.

De asfaltbanen haalde ik maar aan om aan te tonen dat het park héél toegankelijk is. Ik heb echter geen probleem met het feit op zich dat dat asfalt er ligt.

Nu, ik ben nog steeds tevreden dat parken als Kruger er zijn hee. Liever zo, dan geen park. Laat dat duidelijk zijn.

Ten tweede de vergelijking met de "dure concessies" in de Okavango. Hier volg ik je inderdaad niet. Je zegt massatoerisme te verkiezen omdat dat een draagvlak creeërt bij de lokale bevolking? Denk je dat de lokale bevolking er dan veel komt als toerist? Of bedoel je enkel om te werken? Feit is (als je toch wil vergelijken): Okavango brengt, per hectare, meer op als Kruger. En het zet, geloof het of niet, bijna evenveel mensen aan het werk (in de Okavango is voor de "persoonlijke service" van één toerist veel meer man aan het werk dan in Kruger).

Er is echter één verschil hee; impact op de natuur. Die is in de Delta zo goed als nihil. Idem overal waar privé concessies zijn; de Caprivi strip, den Tuli block (Mashatu bedoel ik), en ja; ook Sabi Sands en Mala Mala ...waarvan Kruger mee de vruchten plukt.

Kleine zij-opmerking; de term "lokale bevolking" is relatief, want vele mensen vestigen zich rond de parken in de hoop op werk. De toekomst zal uitwijzen wat dat betekent voor parken zoals Kruger. Of Moremi, in de Okavango Delta, want Maun is intussen ook al een kleine stad.

Ten derde, wat betreft het aanhalen van de experten die weken voor en door Sanparks/Kruger. Zeer belangrijk; ik twijfel niet aan hun kunnen, verre van. Want inderdaad zoals je zegt; Kruger gezond houden, faut le faire! Zeker gezien het aantal toeristen.

Maar ik vind wel dat ze op één punt nu een foute beslissing hebben genomen... culling van olifanten. En ik niet alleen. Vele experten vinden dat ook. Wel andere die jij opnoemt. Je doet uitschijnen dat alle experten dezelfde mening delen. Maar verre van hee. De top-experte Cynthia Moss bvb (eerder aangehaald). En top organisaties zoals IFAW (idem). Die zijn duidelijk tegen. En met reden. Maar ja, ze staan dan ook niet noodzakelijk op de loonlijst van SANparks, of hebben er geen project lopen.

Kijk, het feit dat het een foute beslissing is kan ik héél goed aantonen; het cullen van oifanten in Kruger wordt door jagers nu al ter verdediging gebruikt bij het verklaren van hun "hobby". En dat terwijl de plaats waar zij gaan schieten 1000km verwijderd ligt van Kruger!

Ciao,

J.

PS. da's hetprobleem met "experten" natuurlijk. Ik vond onlangs een white-paper op het internet van een "Doktor". 150 paginas lang over het belang van hunting in Africa. Maar ik had nog nooit van hm gehoord. En zijn bias was vanaf pagina 1 al zodanig merkbaar dat ik niet andes kon dan lachen.
                              Last edited by Jochen; 16 april 2008, 21:41.
                              http://www.theafricabug.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opjachtnaargeert Bekijk bericht
                                Zij overtreedt de wet, want zij heeft de euvele moed gehad om het mailadres, resp. telefoonnummer van de arme zakenman wereldkundig te maken.
                                Mvg Tim

Comment

Working...
                                X