Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Olifantenjacht in Zimbabwe (cfr Telefacts reportage)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Olifantenjacht in Zimbabwe (cfr Telefacts reportage)

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
    Klopt maar toen was er meer plaats...
    De dieren hadden meer plaats.

In Florida wandelen de krokedillen over de weg en komen dichter bij de
    huizen of de bewoonde wereld.
    Zo is dat ook met de beren en zelfs de slangen.

De algemene ontbossing doet er ook geen goed aan.
    Dit gebeurt ook op twee fronten: de kleine man die wil en moet overleven
    (landbouw, veeteelt: op zeer kleine schaal) en de grote man voor nog meer geldgewin.

In Brazilië zijn duizenden hectaren ontbost voor de teelt van soja.
    Voor de dieren is dit een ravage op grote schaal.

"Voor Brazilië betekent de uitvoer van soja een verderzetting van de koloniale
    en neo-koloniale roofeconomie. Na hun plundertocht was suiker de kip met
    het gouden ei voor de Europese veroveraars. Daarna kwamen het goud, de
    koffie en nu is er dus de soja”.

De EU en China zijn momenteel de grootste importeurs.
    En dan mag je weten dat een groot aandeel wordt verwerkt tot veevoer.

Zinloos en overbodig....
    Economisch en naar werkgelegenheid betekent het een dikke zero voor
    de plaatselijke bevolking: enkele mensen en een paar machines doen de job.
    Iedereen verliest.... behalve de eigenaars.
    Het probleem is dat alles wordt toegelaten en dat bevoegde mensen
    of instanties er niks aan doen.

Mugabe heeft dit soort jagers toegelaten....
    En waar die man in het verleden op bezoek ging, kreeg die overal een handje.
    En met een ander handje gaf hij een diamantje

Het is goed dat de gewone mens zijn 30 euro (?) spendeert voor het goede doel. Het betekent directe hulp (hopelijk).
    Het helpt maar niet echt veel.
    Een voorbeeldje en dat stop ik: lepra.
    Met de nodige fondsen en mensen zou dit binnen een korte termijn opgelost zijn.
    Hmmm, aangezien er veel te veel mensen rondscharrelen op deze aardkluit kunnen we misschien 'het menselijk-uitdun-toerisme' invoeren.
    Mvg Tim

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
      In deze thread gaat het er me om om het probleem van de jacht in Afrika even in het zoeklicht te zetten. Zoals gezegd; we kunnen hier veel aan doen. Lokale initiatieven steunen, de import van jachttrofeeën vebieden, enz... en in mijn haast vergat ik nog het belangrijkste te vermelden!

Natuurfotografie!

Foto safari's vormen nu het grootste tegenwicht voor de hunting industry. En op termijn levert het meer op dan jagen, ook al beweren de eigenaars van jachtconcessies graag het tegendeel.
      De resultaten van die "natuurfotografie" zijn soms ook wel schrijnend; zoek op onderstaande foto maar eens de mama cheetah die met welpjes aan het eten is:

Walgelijk, 90% van die mensen staan daar met hun compactje te flitsen om toch maar een glimp op beeld te kunnen zetten. De cheetah voelt zich gestoord, gaat steeds meer op de warmere momenten v/d dag moeten jagen met minder geslaagde pogingen... De rij wagens was trouwens nog groter dan de foto doet uitschijnen
      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
        De rij wagens was trouwens nog groter dan de foto doet uitschijnen
        Dat geloof ik graag want jouw eigen auto staat er niet op.

Comment

Je mag een eigen mening hebben en niet akkoord gaan met bepaalde dingen, maar een heksenjacht op BD organiseren tegen een bepaalde persoon is totaal uit den boze, daarom zijn enkele duidelijke off topic posts verwijderd.
          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Geachte heer Willems,

Ik respecteer uw beslissing. Hoewel ik dit helemaal niet als heksenjacht bedoelde; ik wil gewoon in contact komen met deze man om met hem in discussie te kunnen gaan.
            Ik beloof u alleszins mooie foto's van onze ontmoeting.

Mvg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opjachtnaargeert Bekijk bericht
              Geachte heer Willems,

Ik respecteer uw beslissing. Hoewel ik dit helemaal niet als heksenjacht bedoelde; ik wil gewoon in contact komen met deze man om met hem in discussie te kunnen gaan.

Mvg
              Naam en woonplaats zijn bekend...
              Vermits hij zakenman is en nog geen kleintje lijkt het me niet moeilijk
              om zijn "adres" op te sporen en met hem een afspraak te maken.
              Bij hem thuis kan je, hopelijk, een discussie op gang brengen.
              Het is natuurlijk niet aan mij om jou te zeggen wat je moet doen
              Wie ben ik...
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                Dat geloof ik graag want jouw eigen auto staat er niet op.
                Ik vind dat een verwerpelijke insinuatie. Wij hebben onze gids niet gevraagd om mee aan te schuiven in de rij.
                Onze auto stond op een serieuze afstand van heel het gebeuren.
                Van waar we stonden, konden we de beesten niet eens zien.

Ik wil gewoon aantonen dat ook "natuurfotografen" de grenzen van het fatsoen gemakkelijk overtreden, en evenzeer een impact kunnen hebben op de plaatselijke fauna.
                Last edited by ThierryM; 13 april 2008, 10:18.

Comment

De resultaten van die "natuurfotografie" zijn soms ook wel schrijnend...
                  De rij wagens was trouwens nog groter dan de foto doet uitschijnen...
                  Hey Flukee, zie mijn post van 11/4, 21h48, de eerste link die ik post onderaan.
                  Bu, dit zijn minibusjes, dus ik denk dat dit Kenya zal zijn. Juist? Ik bedoel; in Tanzania vind je zo'n busjes amper, en al helemaal niet zoveel voertuigen bij elkaar. Dus mijn voorbeeld aangehaald in die post is niet zo schrijnend dan jouw voorbeeld.

Je laat idd een voorbeeld zien vn hoe het niet moet. Nu, Kenya koos voor massatoerisme, en de gevolgen zijn intussen bekend.
                  Mijn raad zou inderdaad zijn; wil je op safari gaan, kies dan voor "low volume / high price". Het is spijtig voor de portemonee, maar belangrijk; goed voor de dieren.
                  http://www.theafricabug.com

Comment

Ik vind dat een verwerpelijke insinuatie.
                    Natuurlijk. Laat me niet lachen. Als jij daar iets eerder was aangekomen had je vooraan gestaan en al die andere auto's hadden netjes aangesloten.

Comment

Ik vind dat een verwerpelijke insinuatie. Wij hebben onze gids niet gevraagd om mee aan te schuiven in de rij.
                      Onze auto stond op een serieuze afstand van heel het gebeuren.
                      Van waar we stonden, konden we de beesten niet eens zien.

Ik wil gewoon aantonen dat ook "natuurfotografen" de grenzen van het fatsoen gemakkelijk overtreden, en evenzeer een impact kunnen hebben op de plaatselijke fauna.
                      Ik denk dat hij zwansde zenne, Flukee.

Van mij krijg je alvast een 1000x voor het niet meedoen aan die hetze die je daar op foto hebt vastgelegd.

Foto-safari toerisme kan jagen verdrijven, maar levert voor de dieren alleen iets op als we ethisch omgaan met fauna & flora.

Comment

Natuurlijk. Laat me niet lachen. Als jij daar iets eerder was aangekomen had je vooraan gestaan en al die andere auto's hadden netjes aangesloten.
                        Als eerste aankomenen erbij blijven, daar is niks mis mee. Motor uit, en genieten. Dit zijn de dieren gewoon. Wel op voldoende afstand natuurlijk.

Wat ze niet gewoon zijn is een lange resem van wagens met draaiende motoren, wagens die te dicht komen, en nog het belangrijkst van al; wagens die zich positioneren tussen hen en hun prooi in.

Kom je zoiets tegen dan ben je ethisch verplicht er niet aan deel te nemen, en fouten te meden aan de rangers.

Dit is helaas "theorie". Ik ken er weinig die doen wat ze moeten doen. Ik ben dan ook nogal vaak ontgoocheld in "de mens". Zelfs als hij pretendeert eco-toerist te zijn.

Nu, het is natuurlijk allemaal nog een stuk minder erg dan trofeejagen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opjachtnaargeert Bekijk bericht
                          Geachte heer Willems,

Mvg
                          Die Geert persoonlijk aanpakken? Dat lost toch allemaal niks op.

Voor elke Geert (een "niet slimme" uitzondering die laat zien wat hij doet) zijn er honderd andere "iets slimmere" die hetzelfde doen.

Wil je écht iets veranderen; maak dan onze politici wakker. Vraag hen voor een import-ban van jachttrofeeën. Ik denk dat die politicus nog nooit zo gemakkelijk een wetsvoorstel erdoor zal gekregen hebben.

Comment

Leonidas, je bedoelt het misschien om te lachen (?), en je hebt zeker een punt, maar je doet het lijken alsof ik niet beter ben dan heel die meute.

Als wij daar als eerste waren toegekomen, hadden we foto's genomen, 5 minuten gekeken/genoten en doorgereden, zoals Jochen beschrijft. Het probleem is dat veel gidsen de boel op de radio doorseinen naar de rest, en dan krijg je uiteraard zo'n toestanden. Het is aan de toeristen om verantwoordelijkheid op te nemen, maarja, die hebben dan zoveel geld betaald, een cheetah zullen en moeten ze zien.

Je hoeft het van mij niet te geloven, maar ik vind de gedachte om in die rij te gaan aanschuiven walgelijk, dan ga ik nog liever naar een dierentuin.

Jochen, het was inderdaad Kenya, in Amboseli national park, dat misschien iets té populair is voor eigen goed? Gelukkig was het niet overal zo. De andere parken die we aandeden waren veel minder druk bezocht.

Comment

Als je vindt dat het toerisme de dieren verstoort*) en er rijden daar 1000 auto's rond dan zijn ze daar allemaal even schuldig aan. Het is niet zo dat er 999 fout zijn en een is goed. Als een cheetah met welpjes aan het eten is, worden ze door één auto net zo verstoord als door twintig auto's, ook al blijf je maar 5 minuten. Is 20x 5 minuten door een enkele auto minder erg dan 1x een uur door twintig auto's? Ik vraag het me af.

*) Wat overigens niet per se mijn mening is. Ik ben er zelf nog niet over uit. Ik denk dat als er geen toerisme was, de dieren daar allang waren uitgestorven vanwege stroperij en overlast. De enige bestaansreden van die dieren is nu blijkbaar dat ze geld opleveren vanwege het toerisme.

Comment

Kijk Leonidas, als je het zo formuleert kan ik je 100% volgen, en je opmerkingen zijn zeker terecht. Ik ben blij dat je je mening verduidelijkt.

Mijn ervaring was/is dat 1 auto of 20 auto's wel een verschil maakt. Het ooh - aaah geroep, de cameraflitsers(!), het komt allemaal tesamen op die dieren af. Er wordt ook echt wel een muur van auto's gevormd, je kunt je wel inbeelden dat zoiets een benauwend gevoel geeft.

Uiteraard is één auto die erop staat te kijken ook een vorm van "indringen", maar in mijn ogen is het een kleiner kwaad, zeker als alle inzittenden de nodige hoeveelheid respect tonen.

Comment

Working...
                                X