Re: auto chiptuning
En waarom zou die 2.0 met 150 pk wel OK zijn?
Ga een jaar of 10 verder terug, en je had 70pk uit die 2.0 D ...
Dat is gewoon de normale evolutie van de techniek. Denk je echt dat die motor van 70 pk vroeger véél meer kon leveren? De limiet zat zeker niet bij de krachten die een versnellingsbak, zuigerstang of krukas kon leveren, maar wel doordat ze niet meer vermogen uit de motor konden krijgen.
Als je nu een motor koopt die up-to-date is, dan zit er sowieso injectie (en dat al véééle jaren) en een turbo op (benzine of diesel). Smering, versnellingsbak, krukas, zuigerstangen etc zijn allemaal perfect aangepast aan de te leveren toerentallen en koppels. En ik vind dat het behoorlijk wat voordelen heeft.
Als de motor kleiner is, is hij lichter, en meestal heb je meer koppel bij een laag toerental, dus dat janken is echt niet meer van deze tijd.
Trouwens, vroeger hoorde je regelmatig mensen die hun koppakking (joint de culasse) kapotreden, of die hun motor 'vastreden'. Dat heb ik in elk geval de laatste jaren niet meer gehoord! Wat voor mij voldoende bewijs is dat de techniek op punt staat.
Laat voor mij de 1.6 D met 200pk maar komen! Zeker als de taksen puur uitstootgebaseerd worden, en niet meer gebaseerd zijn op inhoud of vermogen.
Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg
Bekijk bericht
Ga een jaar of 10 verder terug, en je had 70pk uit die 2.0 D ...
Dat is gewoon de normale evolutie van de techniek. Denk je echt dat die motor van 70 pk vroeger véél meer kon leveren? De limiet zat zeker niet bij de krachten die een versnellingsbak, zuigerstang of krukas kon leveren, maar wel doordat ze niet meer vermogen uit de motor konden krijgen.
Als je nu een motor koopt die up-to-date is, dan zit er sowieso injectie (en dat al véééle jaren) en een turbo op (benzine of diesel). Smering, versnellingsbak, krukas, zuigerstangen etc zijn allemaal perfect aangepast aan de te leveren toerentallen en koppels. En ik vind dat het behoorlijk wat voordelen heeft.
Als de motor kleiner is, is hij lichter, en meestal heb je meer koppel bij een laag toerental, dus dat janken is echt niet meer van deze tijd.
Trouwens, vroeger hoorde je regelmatig mensen die hun koppakking (joint de culasse) kapotreden, of die hun motor 'vastreden'. Dat heb ik in elk geval de laatste jaren niet meer gehoord! Wat voor mij voldoende bewijs is dat de techniek op punt staat.
Laat voor mij de 1.6 D met 200pk maar komen! Zeker als de taksen puur uitstootgebaseerd worden, en niet meer gebaseerd zijn op inhoud of vermogen.
Comment