Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

auto chiptuning

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: auto chiptuning

    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
    Ach, minder dan 1% van de bevolking zal ooit 300.000 km zien op de teller. Maar véél meer wil een auto die een beetje vooruitgaat, niet te veel verbruikt en waarvoor je niet arm wordt aan rijtaks. Dus: kleine motoren met veel pk, en die sneuvelen echt niet zo snel hoor.
    Een 2500 cc met 86 pk.... laat iemand anders maar geloven dat dat een goede auto is, ik hoef hem niet. Geef mij dan maar een 2000cc met 170 pk.
    Op mijn vorig werk reden alle monteurs met VW-auto's (Golf Break, Caddy, transporter,...). Die wagens moeten echt wel wat meer weg afleggen dan 300.0000 (de meeste gingen weg aan 350-400.000, nu en dan eentje aan 500.000). De meeste waren uitgerust met die 1.9D (of TD (de meeste ook zonder de "I")). Traag, maar degelijk . Er werd vlotjes 80.0000 km./jaar mee gereden. Dus na een goeie 5 jaar waren ze afgeschreven .
    Als ik zie hoeveel firma-wagens er rondrijden, zullen er wel wat meer zijn dan 1% die aan 300.000 km. geraken... Uiteraard zijn dat bijna allemaal diesels.
    Groeten,

    Polleke

    Comment


    • Re: auto chiptuning

      Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
      Op mijn vorig werk reden alle monteurs met VW-auto's (Golf Break, Caddy, transporter,...). Die wagens moeten echt wel wat meer weg afleggen dan 300.0000 (de meeste gingen weg aan 350-400.000, nu en dan eentje aan 500.000). De meeste waren uitgerust met die 1.9D (of TD (de meeste ook zonder de "I")). Traag, maar degelijk . Er werd vlotjes 80.0000 km./jaar mee gereden. Dus na een goeie 5 jaar waren ze afgeschreven .
      Als ik zie hoeveel firma-wagens er rondrijden, zullen er wel wat meer zijn dan 1% die aan 300.000 km. geraken... Uiteraard zijn dat bijna allemaal diesels.
      Je kan niet eens een auto (operationeel) leasen voor méér dan 200.000 km. (kijk maar eens op directlease.be )
      Geloof me, de tijd dat alleen vertegenwoordigers en directeurs een firmawagen hadden is voorbij. Er zijn nu zelfs ziekenhuizen die firmawagens geven aan verpleegsters om aan personeel te geraken. Die doen amper 80.000 km op 5 jaar en dan worden ze vervangen.
      De meeste vertegenwoordigers hebben firmawagens met een contract van 4 jaar OF 150.000 km.

      Comment


      • Re: auto chiptuning

        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
        En die had een vette 109 pk nieuw voor een bak van 2 Ton. Moet echt een scheurijzer geweest zijn.
        da was inderdaad een scheurijzer , maar een met een uithoudingsvermogen om U tegen te zeggen..
        neenee , snel optrekken was er toen niet bij..

        ik wist niet dat die meer dan 100pk had ..

        in ieder geval de beste auto die ik ooit gehad heb..
        grts Peter
        BD1754BE / Body & glass

        Comment


        • Re: auto chiptuning

          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
          Je kan niet eens een auto (operationeel) leasen voor méér dan 200.000 km. (kijk maar eens op directlease.be )
          Geloof me, de tijd dat alleen vertegenwoordigers en directeurs een firmawagen hadden is voorbij. Er zijn nu zelfs ziekenhuizen die firmawagens geven aan verpleegsters om aan personeel te geraken. Die doen amper 80.000 km op 5 jaar en dan worden ze vervangen.
          De meeste vertegenwoordigers hebben firmawagens met een contract van 4 jaar OF 150.000 km.
          In die firma werden de montagewagens AANGEKOCHT, en werden ze na een goeie 5 à 6 jaar verkocht, met een km. stand die dus hoger was dan 350.000 km... Blijkbaar was dat goedkoper dan leasen.
          Groeten,

          Polleke

          Comment


          • Re: auto chiptuning

            Ik heb mijn volvo v 50 1.6 d laten "behandelen" door deze firma. http://www.shiftech.be/reprogrammati...00&engine=2429 (is meteen ook een lonk voor je type) de winst die zij maken is toch merkelijk groter. Dit zijn serieuse mensen en zij doen ook een voor en na meting op vermogensbank. Elke aanpassing is speciefiek voor jouw motor. Nu 2 maand geleden laten doen en ik wil niet meer terug!

            Groeten

            Jan
            Canon 350D & 40D / EF 50 1.8 MK I & II / EF 100 2.8 USM macro / EFS 17-55 2.8 IS USM / EF 24-70 2.8 L / EF 70-200 2.8 L IS USM / 580 EX / Panasonic Lumix TZ5 / Imac 24" 

            Comment


            • Re: auto chiptuning

              Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
              Als ik zie hoeveel firma-wagens er rondrijden, zullen er wel wat meer zijn dan 1% die aan 300.000 km. geraken... Uiteraard zijn dat bijna allemaal diesels.
              Ja, maar die halen meestal max 150.000km. Ik heb al mijn 8ste bedrijfswagen en nog geen enkele die een contract had van meer dan 150.000km
              Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
              http://www.stevevandegaer.be

              Comment


              • Re: auto chiptuning

                Mijn bescheiden reactie mbt chiptunen....


                chiptunen kan leuk zijn bij auto's met een turbo. De chip zorgt dan voor een hogere turbodruk, waardoor het vermogen toeneemt.

                Alle andere beloofde vermogenswinsten op non-tubo auto's door middel van "enkel maar een chippie"...vergeet het maar. Die zul je in de praktijk nooit halen.

                Mijn "ervaring" met het tunen van auto's...

                De renault 5 Gt-Turbo...niks geen chip, gewoon de turbo zelf opschroeven met de wastegate, versnellingsbak, onderstel en remmen aanpassen aan het extra vermogen, een wat grotere intercooler plaatsen en een grotere sproeier in de carburateur en je kan gaan met dat ding..!

                Daarvoor had ik een R19 16v...het standaard 1.8 16v blok opgeboord naar een 2.0 16valles uitgebalanceerd, scherpere (270 graden) nokkenassen erin...

                en dan...dan als allerlaatste stap ga je het geheel "schippen" ofwel je schrijft een chip op maat voor die specifieke motor. Het resultaat, in dat geval, was een bijna 200 pk sterke 2.0 16v...


                Chippen is iets dat je doet als kers op de taart, of beter als lijm tussen de "getunede onderdelen".


                De enige goede manier om je auto te chippen is dan ook op de testbank...chip speciaal geschreven voor jouw specifieke motor (er is er geen hetzelfde)...maar dan eigenlijk ook pas achteraf...als je mechanisch alles al hebt aangepakt.
                Mijn objectieven zijn all round...

                Comment


                • Re: auto chiptuning

                  Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                  Mijn bescheiden reactie mbt chiptunen....


                  chiptunen kan leuk zijn bij auto's met een turbo. De chip zorgt dan voor een hogere turbodruk, waardoor het vermogen toeneemt.

                  Alle andere beloofde vermogenswinsten op non-tubo auto's door middel van "enkel maar een chippie"...vergeet het maar. Die zul je in de praktijk nooit halen.

                  Mijn "ervaring" met het tunen van auto's...

                  De renault 5 Gt-Turbo...niks geen chip, gewoon de turbo zelf opschroeven met de wastegate, versnellingsbak, onderstel en remmen aanpassen aan het extra vermogen, een wat grotere intercooler plaatsen en een grotere sproeier in de carburateur en je kan gaan met dat ding..!

                  Daarvoor had ik een R19 16v...het standaard 1.8 16v blok opgeboord naar een 2.0 16valles uitgebalanceerd, scherpere (270 graden) nokkenassen erin...

                  en dan...dan als allerlaatste stap ga je het geheel "schippen" ofwel je schrijft een chip op maat voor die specifieke motor. Het resultaat, in dat geval, was een bijna 200 pk sterke 2.0 16v...


                  Chippen is iets dat je doet als kers op de taart, of beter als lijm tussen de "getunede onderdelen".


                  De enige goede manier om je auto te chippen is dan ook op de testbank...chip speciaal geschreven voor jouw specifieke motor (er is er geen hetzelfde)...maar dan eigenlijk ook pas achteraf...als je mechanisch alles al hebt aangepakt.
                  mee eens voor de volle 100%

                  en dan zijn er nog die beweren dat hun motor zuiniger wordt ...
                  pure onzin die speelt tegen alle natuurkundewetten in...
                  als ik in mijn keuken mijn 60w lamp vervang (tune) naar een 100w versie heb ik inderdaad meer licht , wauw wat een plezier , maar 't verbruik is wat anders ..
                  kortom , meer vermogen (kilowatts of pk's ) = meer verbruik ... daar is geen weg langs ..
                  en zeg nu niet dat ze met het tunen de lamp vervangen door een spaarlamp hee ..de motor wordt ook niet omgebouwd tot een hybride..een zuinigere motor dat kan je misschien bekomen door de constructie van de motor eens grondig aan te pakken en dan (dan kom ik bij bovenstaande reactie van jeroen.k ) de chip programmeren naar deze ombouw ...
                  grts Peter
                  BD1754BE / Body & glass

                  Comment


                  • Re: auto chiptuning

                    Oorspronkelijk geplaatst door Peter EOS-500D Bekijk bericht
                    mee eens voor de volle 100%

                    en dan zijn er nog die beweren dat hun motor zuiniger wordt ...
                    pure onzin die speelt tegen alle natuurkundewetten in...
                    als ik in mijn keuken mijn 60w lamp vervang (tune) naar een 100w versie heb ik inderdaad meer licht , wauw wat een plezier , maar 't verbruik is wat anders ..
                    kortom , meer vermogen (kilowatts of pk's ) = meer verbruik ... daar is geen weg langs ..
                    en zeg nu niet dat ze met het tunen de lamp vervangen door een spaarlamp hee ..de motor wordt ook niet omgebouwd tot een hybride..een zuinigere motor dat kan je misschien bekomen door de constructie van de motor eens grondig aan te pakken en dan (dan kom ik bij bovenstaande reactie van jeroen.k ) de chip programmeren naar deze ombouw ...

                    Manke vergelijking he...

                    Van chippen kan je wagen wel zuiniger worden he, mengsel is optimaler, etc...
                    Stel dat je je wagen chipt van 100 naar 150PK, het is niet omdat je vroeger toen je 100PK had en 120Km/h op de snelweg deed dat je dan de volle 100PK benutte. Indien je nu met 150PK en optimaal mengsel nog steeds dezelfde 120Km/h aanhoudt op de snelweg ga je mijns insziens minder verbruiken. 't Is niet dat je dan ook effectief die 150PK gebruikt he, neen, je gebruikt evenveel PK als bij 100PK.

                    Soit, zoiets werd eerder al geschreven in dit topic.
                    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                    Comment


                    • Re: auto chiptuning

                      Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                      Manke vergelijking he...

                      Van chippen kan je wagen wel zuiniger worden he, mengsel is optimaler, etc...
                      Stel dat je je wagen chipt van 100 naar 150PK, het is niet omdat je vroeger toen je 100PK had en 120Km/h op de snelweg deed dat je dan de volle 100PK benutte. Indien je nu met 150PK en optimaal mengsel nog steeds dezelfde 120Km/h aanhoudt op de snelweg ga je mijns insziens minder verbruiken. 't Is niet dat je dan ook effectief die 150PK gebruikt he, neen, je gebruikt evenveel PK als bij 100PK.

                      Soit, zoiets werd eerder al geschreven in dit topic.
                      Klopt ook weer deels, ook getuige de topgear test met de M3 tegenover de Prius...de Prius vol blazend over het circuit en de M3 volgen...resultaat...M3 reed zuiniger dan de prius (want reed continu op half vermogen of minder...)

                      "Vroeger" met mijn carburateur auto was het simpel, "tunen" kost meer benzine.

                      Nu, denk ik niet dat een auto "opeens zuiniger" wordt van een andere chip. Het kan wel zo zijn dat het gebruik gelijk blijft tegen een "hoger" vermogen, waardoor het rendement toeneemt.

                      Maar bij een non-turbo auto is het hele chip gedoe gewoon onzin op een standaard motor, geldklopperij. Zelfs al zou je 10 pk winnen...dat voel je in de praktijk niet. Evenals open luchtfilters, deze kosten vaak eerder vermogen dan dat ze vermogen opleveren...

                      Wat ik op de testbank veel gezien heb met chips en nokkenasjes...is dat auto's in praktijk minder vermogen hadden gekregen, de koppelkromme was echter wel "verplaatst" waardoor het vermogen meer in de hoge toeren zat als voorheen en de "snelheidsbeleving" daardoor veranderde...


                      Nog een leuke...wij mensen, zijn niet in staat om het gevoel van snelheid van optrekken goed te ervaren wanneer wij in een auto zitten...dit gevoel wordt bepaald door een combinatie van geluid en omgeving, maar niet de feitelijke snelheid. Zet bijvoorbeeld iemand in een Golf GTI met japanse herrie sportuitlaat, laat hem optrekken en hij zal beamen dat het een snelle auto is. Zet dezelfde persoon, vervolgens in een Golf GTI met een gewone uitlaat, geef deze persoon oordopjes, laat hem optrekken, terwijl naast hem een ferrari optrekt...deze persoon zal zeer waarschijnlijk verklaren dat de eerste Golf sneller was...puur door de beleving, niet door de feiten...en dan zeggen mensen dat ze die "10 pk van de chip echt wel merken"? Dacht het niet...er is maar één manier om je auto te tunen en effect te meten en dat is op de testbank
                      Mijn objectieven zijn all round...

                      Comment


                      • Re: auto chiptuning

                        Oorspronkelijk geplaatst door Peter EOS-500D Bekijk bericht
                        mee eens voor de volle 100%

                        en dan zijn er nog die beweren dat hun motor zuiniger wordt ...
                        pure onzin die speelt tegen alle natuurkundewetten in...
                        ..
                        En toch kan het doordat er een betere afstelling is dan dat die van de fabrikant, zuiniger moet je ook wel nemen bij hetzelfde rijgedrag natuurlijk.
                        Als je auto na het chippen sneller is en je gaat er mee jagen wat voordien niet mogelijk was dan zal het verbruik ook hoger komen.
                        Vroeger had je bij Opel de Record die was leverbaar met een 1500, 1700, 1900 cc motor ik heb ze alle gehad en degene die het meeste verbruikte was de 1500 omdat de kas te zwaar was en de motor het te zwaar kreeg, de 1900 was het zuinigste omdat de motor daar veel minder werk aan had.
                        Ook heb ik in dat model een Commodore 2500 GS gehad en dat was de grootste zuipschuit die ik ooit heb gehad de 6 cylinder met twee dubbel Webers erop zorgde voor een verbruik van tussen de 20 en de 30 liter.
                        In de wintermaanden kreeg je die motor niet warm omdat hij niet moest werken omdat je dan trager reed (glad) daardoor was na 10km rijden ook de choke er niet af en dan kwam ik dikwijls met een verbruik van tegen de 30 liter.
                        D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                        Comment


                        • Re: auto chiptuning

                          Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
                          En toch kan het doordat er een betere afstelling is dan dat die van de fabrikant, zuiniger moet je ook wel nemen bij hetzelfde rijgedrag natuurlijk.
                          Als je auto na het chippen sneller is en je gaat er mee jagen wat voordien niet mogelijk was dan zal het verbruik ook hoger komen.
                          Een betere afstelling dan de fabrikant...
                          Hoeveel investeert een fabrikant in de ontwikkeling van een motor, en hoeveel investeert een chiptuner in het optimaliseren van die cartografie ?
                          Ik vraag me af wie met de beste afstelling afkomt ...
                          Die chiptuners claimen 10-15% daling van het verbruik. Zouden die fabrikanten echt niet beter kunnen ? Ik denk eerder dat er een daling is van 0% (en eerder een stijging, omdat dat meervermogen ook wel zal gebruikt worden).
                          Groeten,

                          Polleke

                          Comment


                          • Re: auto chiptuning

                            Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                            Een betere afstelling dan de fabrikant...
                            Hoeveel investeert een fabrikant in de ontwikkeling van een motor, en hoeveel investeert een chiptuner in het optimaliseren van die cartografie ?
                            Ik vraag me af wie met de beste afstelling afkomt ...
                            Die chiptuners claimen 10-15% daling van het verbruik. Zouden die fabrikanten echt niet beter kunnen ? Ik denk eerder dat er een daling is van 0% (en eerder een stijging, omdat dat meervermogen ook wel zal gebruikt worden).
                            chiptunen is harde business...
                            -kleine investering
                            -weinig tijd nodig
                            -auto's om zeep helpen
                            -dik inkasseren
                            -illegaal
                            .
                            grts Peter
                            BD1754BE / Body & glass

                            Comment


                            • Re: auto chiptuning

                              Lekker kort door de bocht antwoord Peter... Ik denk dat het toch meer de berijder is dan het extra vermogen wat de motor sloopt. Ik rij zelf in een golf v gti die door de vorige eigenaar een fabrieks af ABT chip hebt. Hij zit nu ook op 230 pk ipv 200. Ik geloof niet echt dat het een probleem voor de motor is. Hij rijdt naar mijn mening super verfijnd. Dat kon ik van mijn vorige auto niet zeggen. Dat was een peugeot 206 rc met een 2.0 van 177 pk. Erg leuke auto om mee te rijden maar zeer nerveus en ook een toerenmonster voordat hij zijn vermogen had (+5500 rpm). De gti kan je bij dit toerental al net zo goed in zijn volgende verzet gooien omdat hij het dan zelfs nog beter doet. Op de snelweg draait hij overigens ca. 2700 toeren bij 120km/u. Oftewel dat scheelt ook een hoop met de slijtage. Het verbruik hangt bij mij rond de 1 op 12 en dan kan je er best wel lekker vlot mee rijden.

                              Wat denk ik wel funnest is zijn korte stukken ermee te rijden. Vooral omdat de turbo dan geen goede smering heeft terwijl deze verschrikkelijk veel toeren draait.
                              Groeten Remco.

                              Comment


                              • Re: auto chiptuning

                                De snelste manier om een motor te verknoeien is met koude motor, hoge toerentallen laten draaien...

                                Het klopt uiteraard dat de bestuurder veel invloed heeft op de slijtage van je auto. Maar chiptuning voorstellen als een manier om een auto zuiniger te maken is ronduit verkeerd. Een motor die door de fabrikant goed is afgeregeld, en goed onderhouden zal echt wel het beste rendement hebben. Deze fabrikant moet ook zorgen voor een goed compromis tussen vermogen, rendement en milieueigenschappen (uitstoot CO2, roet, NOx, ...). 3 zaken die redelijk onverzoenbaar zijn, en die door verkeerde chiptuning behoorlijk om zeep kunnen worden geholpen.
                                Het is niet omdat de motor meer vermogen en koppel heeft, dat hij ook een beter rendement heeft (meestal juist het omgekeerde).

                                Je verliest met chiptuning de fabrieksgarantie (die wordt dan zogezegd overgenomen door chiptuner). Iemand die dat al eens heeft uitgetest ? Ik vrees dat je van een koude reis zal thuiskomen... Er zijn natuurlijk ook (chip)tuners die samenwerken met de fabrikant, maar die prijzen willen de meeste niet betalen...
                                Wat is er eigenlijk zo verkeerd aan de eigenschappen van je auto zoals die door de fabrikant op de markt wordt gebracht ? Je bent dan tenminste zeker dat je 100% in orde bent qua verzering, homologatie, enz. Maakt die 30 pk meer nu echt zo'n verschil dat je auto een slak wordt als je ze niet hebt ?
                                Last edited by polleke_cgc; 10 november 2010, 11:45.
                                Groeten,

                                Polleke

                                Comment

                                Working...
                                X