Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

auto chiptuning

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: auto chiptuning

    Oorspronkelijk geplaatst door Remco_RC Bekijk bericht
    Lekker kort door de bocht antwoord Peter... Ik denk dat het toch meer de berijder is dan het extra vermogen wat de motor sloopt. Ik rij zelf in een golf v gti die door de vorige eigenaar een fabrieks af ABT chip hebt. Hij zit nu ook op 230 pk ipv 200. Ik geloof niet echt dat het een probleem voor de motor is. Hij rijdt naar mijn mening super verfijnd. Dat kon ik van mijn vorige auto niet zeggen. Dat was een peugeot 206 rc met een 2.0 van 177 pk. Erg leuke auto om mee te rijden maar zeer nerveus en ook een toerenmonster voordat hij zijn vermogen had (+5500 rpm). De gti kan je bij dit toerental al net zo goed in zijn volgende verzet gooien omdat hij het dan zelfs nog beter doet. Op de snelweg draait hij overigens ca. 2700 toeren bij 120km/u. Oftewel dat scheelt ook een hoop met de slijtage. Het verbruik hangt bij mij rond de 1 op 12 en dan kan je er best wel lekker vlot mee rijden.

    Wat denk ik wel funnest is zijn korte stukken ermee te rijden. Vooral omdat de turbo dan geen goede smering heeft terwijl deze verschrikkelijk veel toeren draait.
    Bij zo'n chip met 30 pk winst wordt er niets anders gedaan dan de turbodruk opschroeven en de inspuiting aanpassen op deze hogere turbodruk. Aangezien de Gti van Volkswagen standaard behoorlijk veilig staat afgesteld is deze marge er (blijkbaar) om dit veilig te doen (anders zouden ze het niet verkopen vanuit VW zelf) maar het slijt allemaal wel net iets harder.

    De peugot is non turbo...dat rijd inderdaad compleet anders, koppelkromme ziet er anders uit, etc...zo'n motor is ook niet "te chiptunen" en moet je vaak inderdaad op toeren houden. Eea ook afhankelijk van hoe de motor gebouwd is (vliegwiel, nokkenassen, kleppen, etc). Moet je voor de grap eens in een Honda Civic Type-R rijden...poeh...dat kan ook best zenuwachtig zijn met de 9.000 toeren die dat ding maakt...als je graag snelle auto's rijdt dan zit er gewoon een groot verschil tussen turbo/compressor of atmosferisch...(doe mij maar een turbo )

    PS...al meerdere malen meegemaakt dat een verkeerd afgestelde chip een motor heeft gesloopt...zoek de term "pingelen" maar eens op
    PS2...niet alleen de turbo wordt niet goed gesmeerd als de motor nog niet warm is, het gaat er namelijk om dat A: al het metaal uitgezet of gekrompen is naar "bedrijfstemperatuur"...dat is al vrij rap...maar dan B: dat de olie zijn optimale viscositeit bereikt, en dat duurt langer dan menigeen denkt. In mijn turbootjes had ik altijd een olietemperatuur en oliedruk meter, gecombineerd met een "turbosaver" die de motor nog even rond liet draaien nadat het contact werd uitgezet...

    Bij een Turbo die vóór de gasklep zit kan een goede dumpvalve ook helpen om slijtage iets te voorkomen overigens...closed loop is dan het slimste...open is het leukste
    Last edited by jeroen.k; 10 november 2010, 12:02.
    Mijn objectieven zijn all round...

    Comment


    • Re: auto chiptuning

      Oorspronkelijk geplaatst door Remco_RC Bekijk bericht

      Wat denk ik wel funnest is zijn korte stukken ermee te rijden. Vooral omdat de turbo dan geen goede smering heeft terwijl deze verschrikkelijk veel toeren draait.
      Nonsens, de oliestroom komt binnen enkele seconden op gang, al voordat de turbo op toeren komt.
      De motor zwaar belasten voor hij op werktemperatuur is, kan wel schadelijk zijn, maar niet voor de turbo.....

      Comment


      • Re: auto chiptuning

        Er zijn merken die het zelf doen, waar er geen verschil tussen de motoren zit maar zuiver softwarematig meer pk hebben.
        Zolang een motor niet met te weinig olie van goede kwaliteit en niet heet gereden word kan die nogal iets verdragen hoor.
        Grootste vijanden van motoren zijn dan weer hoge en vooral te hoge toeren draaien en dan zeker als de motor niet op bedrijfstemperatuur is.
        D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

        Comment


        • Re: auto chiptuning

          Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
          Nonsens, de oliestroom komt binnen enkele seconden op gang, al voordat de turbo op toeren komt.
          De motor zwaar belasten voor hij op werktemperatuur is, kan wel schadelijk zijn, maar niet voor de turbo.....
          Klopt, maar de druk is dan door de dikte van de olie nog te hoog, daarbij opgeteld is het metaal nog niet op "bedrijfstemperatuur tolerantie" met name bij turbo's en bij auto's met pneumatische klepstoters kan dit grote problemen geven.

          Het is dus wel degelijk de olie die op dient te warmen...maar inderdaad niet omdat er "ergens geen olie zit"
          Mijn objectieven zijn all round...

          Comment


          • Re: auto chiptuning

            Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
            pneumatische klepstoters
            Kan je mij daar eens een foto van sturen? Die heb ik nog nooit gezien.

            Comment


            • Re: auto chiptuning

              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
              Kan je mij daar eens een foto van sturen? Die heb ik nog nooit gezien.
              Zal wel hydraulisch bedoeld zijn

              Comment


              • Re: auto chiptuning

                stuur die foto ook naar mij he, hydraulische klepstoters ken ik maar die jij vernoemd heb ik nog niet gezien.
                D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                Comment


                • Re: auto chiptuning

                  Eeuh...typo natuurlijk moest dat hydraulisch zijn
                  Mijn objectieven zijn all round...

                  Comment


                  • Re: auto chiptuning

                    Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                    Klopt, maar de druk is dan door de dikte van de olie nog te hoog, daarbij opgeteld is het metaal nog niet op "bedrijfstemperatuur tolerantie" met name bij turbo's en bij auto's met pneumatische klepstoters kan dit grote problemen geven.
                    Het is dus wel degelijk de olie die op dient te warmen...maar inderdaad niet omdat er "ergens geen olie zit"
                    Wat bedoel je met "...maar de druk is dan door de dikte van de olie nog te hoog..."?

                    Oorspronkelijk geplaatst door iemand anders...
                    B: dat de olie zijn optimale viscositeit bereikt, en dat duurt langer dan menigeen denkt. In mijn turbootjes had ik altijd een olietemperatuur en oliedruk meter, gecombineerd met een "turbosaver" die de motor nog even rond liet draaien nadat het contact werd uitgezet...
                    Bij "goede" turbo's (lees: de duurdere...) worden deze nog een tijd nagesmeerd na uitschakelen van de motor. Geen nood dus aan een "turbosaver".
                    De optimale viscositeit wordt erg snel bereikt hoor. Moderne oliën zijn thioxotropisch en dit maakt een wereld van verschil!

                    Comment


                    • Re: auto chiptuning

                      Nu is mijn ervaring met Turbo's ook van de Renault 5 GTT tijd, dus alles mechanisch en een degelijke Garret T2...die moest je echt even na laten draaien voor een goede levensduur. Tegenwoordig zal dit inderdaad wel wat anders zijn, maar dan nog is het wel iets om rekening mee te houden als bestuurder van een auto met turbo (om niet tot het einde toe vol te blazen, maar iets "uit te rijden")...daar ging ook halfsyntheet "ouwerwetse" olie in en bij koude motor zat de druk dan een hele tijd tussen de 4 en 7 bar....pas als alles warm was zat de oliedruk bij stationair netjes op 1 - 1,5...dit was gemiddeld na 30 minuten in mijn geval....waarbij veel mensen denken dat als de koelvloeistof op temperatuur is, de motor dit ook is...daar doelde ik op
                      Mijn objectieven zijn all round...

                      Comment

                      Working...
                      X