Re: auto chiptuning
Bij zo'n chip met 30 pk winst wordt er niets anders gedaan dan de turbodruk opschroeven en de inspuiting aanpassen op deze hogere turbodruk. Aangezien de Gti van Volkswagen standaard behoorlijk veilig staat afgesteld is deze marge er (blijkbaar) om dit veilig te doen (anders zouden ze het niet verkopen vanuit VW zelf) maar het slijt allemaal wel net iets harder.
De peugot is non turbo...dat rijd inderdaad compleet anders, koppelkromme ziet er anders uit, etc...zo'n motor is ook niet "te chiptunen" en moet je vaak inderdaad op toeren houden. Eea ook afhankelijk van hoe de motor gebouwd is (vliegwiel, nokkenassen, kleppen, etc). Moet je voor de grap eens in een Honda Civic Type-R rijden...poeh...dat kan ook best zenuwachtig zijn met de 9.000 toeren die dat ding maakt...als je graag snelle auto's rijdt dan zit er gewoon een groot verschil tussen turbo/compressor of atmosferisch...(doe mij maar een turbo )
PS...al meerdere malen meegemaakt dat een verkeerd afgestelde chip een motor heeft gesloopt...zoek de term "pingelen" maar eens op
PS2...niet alleen de turbo wordt niet goed gesmeerd als de motor nog niet warm is, het gaat er namelijk om dat A: al het metaal uitgezet of gekrompen is naar "bedrijfstemperatuur"...dat is al vrij rap...maar dan B: dat de olie zijn optimale viscositeit bereikt, en dat duurt langer dan menigeen denkt. In mijn turbootjes had ik altijd een olietemperatuur en oliedruk meter, gecombineerd met een "turbosaver" die de motor nog even rond liet draaien nadat het contact werd uitgezet...
Bij een Turbo die vóór de gasklep zit kan een goede dumpvalve ook helpen om slijtage iets te voorkomen overigens...closed loop is dan het slimste...open is het leukste
Oorspronkelijk geplaatst door Remco_RC
Bekijk bericht
De peugot is non turbo...dat rijd inderdaad compleet anders, koppelkromme ziet er anders uit, etc...zo'n motor is ook niet "te chiptunen" en moet je vaak inderdaad op toeren houden. Eea ook afhankelijk van hoe de motor gebouwd is (vliegwiel, nokkenassen, kleppen, etc). Moet je voor de grap eens in een Honda Civic Type-R rijden...poeh...dat kan ook best zenuwachtig zijn met de 9.000 toeren die dat ding maakt...als je graag snelle auto's rijdt dan zit er gewoon een groot verschil tussen turbo/compressor of atmosferisch...(doe mij maar een turbo )
PS...al meerdere malen meegemaakt dat een verkeerd afgestelde chip een motor heeft gesloopt...zoek de term "pingelen" maar eens op
PS2...niet alleen de turbo wordt niet goed gesmeerd als de motor nog niet warm is, het gaat er namelijk om dat A: al het metaal uitgezet of gekrompen is naar "bedrijfstemperatuur"...dat is al vrij rap...maar dan B: dat de olie zijn optimale viscositeit bereikt, en dat duurt langer dan menigeen denkt. In mijn turbootjes had ik altijd een olietemperatuur en oliedruk meter, gecombineerd met een "turbosaver" die de motor nog even rond liet draaien nadat het contact werd uitgezet...
Bij een Turbo die vóór de gasklep zit kan een goede dumpvalve ook helpen om slijtage iets te voorkomen overigens...closed loop is dan het slimste...open is het leukste
Comment