Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

auto chiptuning

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: auto chiptuning

    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Probleem ligt hem vaak elders denk ik.
    Sommigen zitten met een motor die opgelegd wordt (bedrijfswagen) en willen er wat meer uitpersen, anderen hebben dan weer iets miskocht door geen testrit te doen en komen tot de vaststelling dat ze iets meer willen en dan heb je natuurlijk de slimmekes die alles uit de kan willen halen wat belastingen betreft! Ze kopen een zogezegd eco-model om premies op te strijken en weinig taks te betalen en dan gaan ze foeffelen om er weer meer uit te krijgen.
    Natuurlijk zijn er ook al die een vette motor hebben en er nog wat meer uit willen halen ... kameraad heeft dezelfde maar ze willen laten zien dat ze 1 seconde rapper kunnen zijn. Weinigen doen het voor een andere reden.

    Nu een vette krachtbron kopen om veel vermogen te hebben ... niet echt meer de mode.
    Ik vond onlangs de info over niewe modellekes die op komst zijn met een 1.6 en 180PK, een 1.4 met 178PK ... eigenlijk onverantwoord dat ze zoiets maken!
    Geef me dan liever een 2.0 met 150PK en laat dat spel wat minder janken.
    En waarom zou die 2.0 met 150 pk wel OK zijn?
    Ga een jaar of 10 verder terug, en je had 70pk uit die 2.0 D ...

    Dat is gewoon de normale evolutie van de techniek. Denk je echt dat die motor van 70 pk vroeger véél meer kon leveren? De limiet zat zeker niet bij de krachten die een versnellingsbak, zuigerstang of krukas kon leveren, maar wel doordat ze niet meer vermogen uit de motor konden krijgen.

    Als je nu een motor koopt die up-to-date is, dan zit er sowieso injectie (en dat al véééle jaren) en een turbo op (benzine of diesel). Smering, versnellingsbak, krukas, zuigerstangen etc zijn allemaal perfect aangepast aan de te leveren toerentallen en koppels. En ik vind dat het behoorlijk wat voordelen heeft.
    Als de motor kleiner is, is hij lichter, en meestal heb je meer koppel bij een laag toerental, dus dat janken is echt niet meer van deze tijd.

    Trouwens, vroeger hoorde je regelmatig mensen die hun koppakking (joint de culasse) kapotreden, of die hun motor 'vastreden'. Dat heb ik in elk geval de laatste jaren niet meer gehoord! Wat voor mij voldoende bewijs is dat de techniek op punt staat.

    Laat voor mij de 1.6 D met 200pk maar komen! Zeker als de taksen puur uitstootgebaseerd worden, en niet meer gebaseerd zijn op inhoud of vermogen.

    Comment


    • Re: auto chiptuning

      je wint er niks mee....
      auto rap versleten....
      belastingsontduiking....
      oplichten van de verzekering....

      ik hoop dat ze allemaal een voor een kennis leren maken met een dikke boom en dat de verzekeringen er achter komen....
      en ik als eerlijke burger maar taks en verzekering betalen (heb het er wel voor over hoor)....
      grts Peter
      BD1754BE / Body & glass

      Comment


      • Re: auto chiptuning

        Zeker als de taksen puur uitstootgebaseerd worden
        In dat geval kunnen ze beter de rijtaks en BIV afschaffen en de brandstof extra taxeren. Pas dan wordt er 'eerlijk 'getaxeerd.
        Waarom moet iemand met een vette 4.0 liter en die maar 5000 km per jaar rijdt zoveel meer taks betalen dan iemand met een 1.4 liter die pakweg 40000 km per jaar rijdt ???
        Ik ga akkoord dat men moet takseren volgens het principe van de vervuiler betaalt.
        Rij je veel, of verbruik je veel dan zal je veel betalen, los van het vermogen of cylinderinhoud.
        Dus cru gesteld kan een 'eco'- voertuig op jaarbasis veel meer belastend zijn voor het milieu dan een benzinezuipend voertuig
        Homo Sapiens Pentaxiensis

        Comment


        • Re: auto chiptuning

          Allemaal goed en wel als je dicht bij je werk woont, aan de andere kant zijn er beroepen die het niet toelaten van weinig kilometers te doen, of je werk bevindt zich ver van je thuisadres, van werk veranderen is een pak moeilijker ( als je hoegenaamd nog ander werk kan vinden he ) dan de keuze maken om een wagen met een lichtere motor te kiezen. Ik ben daarom speciaal overgestapt van een 4x4 2.2 diesel naar een 1.6 diesel. Op die manier draag ik ook mijn steentje bij, en mijn volgende wagen zal nog zuiniger moeten zijn dan 6.5l/100 km.
          Last edited by Franciskine; 7 november 2010, 17:16.
          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

          Comment


          • Re: auto chiptuning

            Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
            Allemaal goed en wel als je dicht bij je werk woont, aan de andere kant zijn er beroepen die het niet toelaten van weinig kilometers te doen, of je werk bevindt zich ver van je thuisadres, van werk veranderen is een pak moeilijker ( als je hoegenaamd nog ander werk kan vinden he ) dan de keuze maken om een wagen met een lichtere motor te kiezen. Ik ben daarom speciaal overgestapt van een 4x4 2.2 diesel naar een 1.6 diesel. Op die manier draag ik ook mijn steentje bij, en mijn volgende wagen zal nog zuiniger moeten zijn dan 6.5l/100 km.
            En dat is exact wat het beleid wil!
            Dat zo veel mogelijk mensen een zuinige auto KOPEN. Wat je vandaag met je auto doet kan morgen veranderen. Dus als je vandaag die vette 4x4 met 8cilinders koopt, en je moet overmorgen ineens veel meer rijden, dan blijf je in veel gevallen met die auto rijden.

            En om dan terug bij chiptuning te komen. Er is meer dan het koppel en vermogen een beetje verhogen. Meestal gaat dat ten koste van de uitstoot (Nox, HCx etc), en daar kan de overheid vandaag niet meer mee akkoord gaan.

            Comment


            • Re: auto chiptuning

              Oorspronkelijk geplaatst door Porthos Bekijk bericht
              tja, ik heb enige tijd getwijfeld, maar die versie met 110 pk kost 1350 euro meer!
              dat vind ik toch wel erg veel...

              ik ga me zowiezo bij de diverse tuners (en forums) goed laten informeren alvorens iets te doen waar ik misschien later spijt van krijg.

              mijn huidige auto (ford mondeo) heb ik ook laten tunen, en eigenlijk heel tevreden van geweest. (hoewel ik nu denk dat het tuningbedrijf niet bepaald state of art was, hadden namelijk mijn auto "getuned" op minuten, lijkt me niet echt maatwerk, maar wat wist ik veel!)
              En is die 1350 € enkel voor die 20 pk meer ? Je krijgt er bv ook een 6 versnellingsbak voor (iets wat een chiptuner je niet kan geven). De enige manier om een wagen zuinig te krijgen, is die behoorlijk zwaar belasten (redelijk laag toerental, hoog koppel) : en dat is net wat die 6e versnelling doet. Zeker belangrijk voor mensen die voornamelijk de autosnelweg opzoeken (wat toch normaal het hoofddoel is voor een dieseltje).

              En tunen, maatwerk ??? Die smijten gewoon wat nieuwe parameters in de sturing van je motor, waardoor er meer ingespoten wordt en dus meer koppel geleverd wordt. Als je een site als ziptuning erop nakijkt zou je denken dat het spitstechnologie is, maar persoonlijk heb ik meer vertrouwen in wat de merken zelf ervan bakken...
              Groeten,

              Polleke

              Comment


              • Re: auto chiptuning



                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                En dat is exact wat het beleid wil!
                Dat zo veel mogelijk mensen een zuinige auto KOPEN. Wat je vandaag met je auto doet kan morgen veranderen. Dus als je vandaag die vette 4x4 met 8cilinders koopt, en je moet overmorgen ineens veel meer rijden, dan blijf je in veel gevallen met die auto rijden.

                En om dan terug bij chiptuning te komen. Er is meer dan het koppel en vermogen een beetje verhogen. Meestal gaat dat ten koste van de uitstoot (Nox, HCx etc), en daar kan de overheid vandaag niet meer mee akkoord gaan.
                pixelpusher

                Comment


                • Re: auto chiptuning

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Ik vond onlangs de info over niewe modellekes die op komst zijn met een 1.6 en 180PK, een 1.4 met 178PK ... eigenlijk onverantwoord dat ze zoiets maken!
                  Geef me dan liever een 2.0 met 150PK en laat dat spel wat minder janken.
                  Er is al een paar jaar een toyota motor 1800cc met 240pk (2ZZ-GE)
                  Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                  http://www.stevevandegaer.be

                  Comment


                  • Re: auto chiptuning

                    Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                    Er is al een paar jaar een toyota motor 1800cc met 240pk (2ZZ-GE)
                    dat zijn allemaal motoren met korte levensduur ...
                    niets waard voor kilometervreters ...
                    elke euro je daar aan uit geeft is er een te veel ...
                    grts Peter
                    BD1754BE / Body & glass

                    Comment


                    • Re: auto chiptuning

                      Vind maar eens iemand die een recente motor (veel PK weinig CC's) kapotgereden heeft (een M6 op de Nurnburgring telt niet, trouwens dat was de versnellingsbak).

                      Ik herhaal mezelf misschien. Waarom zou een kleine motor geen hoogvermogen mogen leveren? Omdat er dan te veel koppel moet geleverd worden?

                      Onzin dus, anders zou geen enkele Turbo Diesel het uithouden. Die halen nog altijd het hoogste koppel uit een bepaalde inhoud.

                      Als die motor ontwikkeld en getest is voor 240 pk, dan zal die normaal probleemloos zijn kilometerkes draaien, anders verkochten ze hem niet!!

                      Comment


                      • Re: auto chiptuning

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                        Vind maar eens iemand die een recente motor (veel PK weinig CC's) kapotgereden heeft (een M6 op de Nurnburgring telt niet, trouwens dat was de versnellingsbak).

                        Ik herhaal mezelf misschien. Waarom zou een kleine motor geen hoogvermogen mogen leveren? Omdat er dan te veel koppel moet geleverd worden?

                        Onzin dus, anders zou geen enkele Turbo Diesel het uithouden. Die halen nog altijd het hoogste koppel uit een bepaalde inhoud.

                        Als die motor ontwikkeld en getest is voor 240 pk, dan zal die normaal probleemloos zijn kilometerkes draaien, anders verkochten ze hem niet!!
                        Het hangt er gewoon vanaf wat ze beschouwen als "zijn kilometerkes". Vroeger haalde die amechtige mercedes diesel op z'n gemak 500.000 km (en bij taxi's regelmatig vlotjes meer...), de huidige beginnen al te puffen aan hun 300.000.

                        Er zijn genoeg voorbeelden waarbij ze toch hebben getracht een bom te verkopen, maar van een behoorlijk koude reis terug zijn thuis gekomen. Wie herinnert zich nog de R5 turbo of een andere Polo G40. Denk dat die wagens niet veel langer reden dan 50.000 km...

                        De technologie staat natuurlijk al een pak verder, maar ik weet echt niet of die huidige VW 1.4l van 180 pk zijn 150.000 km. wel zal halen...
                        Tot 100 pk/l valt het allemaal nog redelijk mee, maar erboven wordt het een pak moeilijker.
                        Diesels draaien een pak trager (max. 4000 tr./min), en zijn dus ook een pak zwaarder gemaakt. Zo kunnen ze die hogere drukken effectief aan. Een diesel zal je niet snel aan 7000 tr/min door het leven zien gaan . Die lagere toerentallen zijn ook de hoofdreden dat diesels langer meegaan (en vroeger was dat nog meer het geval, omdat de toerentallen nog lager waren).
                        Groeten,

                        Polleke

                        Comment


                        • Re: auto chiptuning

                          Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                          Het hangt er gewoon vanaf wat ze beschouwen als "zijn kilometerkes". Vroeger haalde die amechtige mercedes diesel op z'n gemak 500.000 km (en bij taxi's regelmatig vlotjes meer...), de huidige beginnen al te puffen aan hun 300.000.
                          ik heb vroeger ee MB 300D gehad van de 123 reeks en heb die uiteindlijk weggedaan
                          op 750000 Km wegens " al de rest was vesleten "...
                          de koper had de motor en versnellingsbak in zijn 200D gelegd en er nog bijna 4 jaar mee rondgereden..
                          met de motoren van vandaag kan dit niet meer hoor...

                          mag ook niet , maar soit ....
                          Last edited by Peter EOS-500D; 8 november 2010, 12:16.
                          grts Peter
                          BD1754BE / Body & glass

                          Comment


                          • Re: auto chiptuning

                            Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                            Het hangt er gewoon vanaf wat ze beschouwen als "zijn kilometerkes". Vroeger haalde die amechtige mercedes diesel op z'n gemak 500.000 km (en bij taxi's regelmatig vlotjes meer...), de huidige beginnen al te puffen aan hun 300.000.

                            Er zijn genoeg voorbeelden waarbij ze toch hebben getracht een bom te verkopen, maar van een behoorlijk koude reis terug zijn thuis gekomen. Wie herinnert zich nog de R5 turbo of een andere Polo G40. Denk dat die wagens niet veel langer reden dan 50.000 km...

                            De technologie staat natuurlijk al een pak verder, maar ik weet echt niet of die huidige VW 1.4l van 180 pk zijn 150.000 km. wel zal halen...
                            Tot 100 pk/l valt het allemaal nog redelijk mee, maar erboven wordt het een pak moeilijker.
                            Diesels draaien een pak trager (max. 4000 tr./min), en zijn dus ook een pak zwaarder gemaakt. Zo kunnen ze die hogere drukken effectief aan. Een diesel zal je niet snel aan 7000 tr/min door het leven zien gaan . Die lagere toerentallen zijn ook de hoofdreden dat diesels langer meegaan (en vroeger was dat nog meer het geval, omdat de toerentallen nog lager waren).
                            Ach, minder dan 1% van de bevolking zal ooit 300.000 km zien op de teller. Maar véél meer wil een auto die een beetje vooruitgaat, niet te veel verbruikt en waarvoor je niet arm wordt aan rijtaks. Dus: kleine motoren met veel pk, en die sneuvelen echt niet zo snel hoor.
                            Een 2500 cc met 86 pk.... laat iemand anders maar geloven dat dat een goede auto is, ik hoef hem niet. Geef mij dan maar een 2000cc met 170 pk.

                            Comment


                            • Re: auto chiptuning

                              Oorspronkelijk geplaatst door Peter EOS-500D Bekijk bericht
                              ik heb vroeger ee MB 300D gehad van de 123 reeks en heb die uiteindlijk weggedaan
                              op 750000 Km wegens " al de rest was vesleten "...
                              de koper had de motor en versnellingsbak in zijn 200D gelegd en er nog bijna 4 jaar mee rondgereden..
                              met de motoren van vandaag kan dit niet meer hoor...

                              mag ook niet , maar soit ....
                              En die had een vette 109 pk nieuw voor een bak van 2 Ton. Moet echt een scheurijzer geweest zijn.

                              Comment


                              • Re: auto chiptuning

                                Nochtans had mijn 2500cc diesel met zijn 120pk de geest gegeven op 320.000km. Reed nog prima als ik nieuwe auto kocht, toen ik hem ging verkopen haalde hij nog 75km/u.
                                Dus zo goed waren die oude motoren ook niet altijd.
                                Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                                http://www.stevevandegaer.be

                                Comment

                                Working...
                                X