Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

auto chiptuning

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: auto chiptuning

    Hello

    Ik overweeg de aankoop van een mercedes vito. daar zijn drie cdi motoren in beschikbaar. 95pk, 116pk en 150. er zit maar liefst een verschil van 2700 tussen 95pk en 116pk en nog eens 1500 euro extra voor de 150pk(wat in verhouding best meevalt). Daarom overweeg ik het bij de 95pk te houden en als de wagen naar mijn idee wat te weinig pit heeft, een chiptuning te laten doen bvb bij Heinz.

    alleen is de vraag wat het verschil is tussen de standaard motoren van de vito? het grotere prijsverschil vooral tussen de 95pk en de 116pk moet toch ergens van komen?

    zal de mercedes garage de tuning trouwens opmerken bij bvb een onderhoud? Heeft iemand praktijkervaring in hoeverre het op te sporen is?

    Comment


    • #47
      Re: auto chiptuning

      Oorspronkelijk geplaatst door apex Bekijk bericht
      zal de mercedes garage de tuning trouwens opmerken bij bvb een onderhoud? Heeft iemand praktijkervaring in hoeverre het op te sporen is?
      Simpelweg ... als ze de gegevens uitlezen bij een onderhoud voor bijvoorbeeld een softwareupdate. Of ze dat bij elk onderhoud gaan doen is zeer onwaarschijnlijk natuurlijk maar als ze (zelfs onwetend van de tuning) een update doen is uw tuning wel foetsie.
      Vergeet ook niet dat als je ooit een zwaar ongeval zou hebben en ne plezante zegt dat uw bakske precies nogal neig goed trok zouden ze wel eens een test kunnen doen en u volledig aansprakelijk stellen. Dit gebeurt ook niet alle dagen maar het gebeurt.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #48
        Re: auto chiptuning

        dus ge moet de garage op de hoogte brengen... wat neerkomt op het feit dat de garantie foetsie is.

        ik vraag me af hoe dat in mekaar zit als je een onderhoudscontract hebt en er komt iets aan het motorgedeelte... dan kan ik die kosten er nog eens surplus bij nemen?

        Comment


        • #49
          Re: auto chiptuning

          Oorspronkelijk geplaatst door apex Bekijk bericht
          dus ge moet de garage op de hoogte brengen... wat neerkomt op het feit dat de garantie foetsie is.

          ik vraag me af hoe dat in mekaar zit als je een onderhoudscontract hebt en er komt iets aan het motorgedeelte... dan kan ik die kosten er nog eens surplus bij nemen?
          Als bij een herstelling onder garantie of onderhoudscontrakt blijkt dat jij de motor aangepast hebt (chiptuning hoort daarbij) dan kan je inderdaad opdraaien voor de kosten als zij dat willen.
          Bijna in elke garantiebepaling staat dat er geen modificaties mogen uitgevoerd worden of werken door onbevoegden. Ik denk niet dat zo'n chiptuning door bevoegden gedaan wordt.
          Sommige merken helpen u anders graag zelf verder, al zullen ze dat niet aan de grote klok hangen.
          Als je wat pech hebt had het dus goedkoper geweest om iets meer te betalen bij de aankoop en alles officiëel te houden. Nu ja, het loopt ook niet elke keer fout hé.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #50
            Re: auto chiptuning

            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Ik denk niet dat zo'n chiptuning door bevoegden gedaan wordt.
            Nochtans biedt mijn garage mij "chiptuning" aan op mijn Saab, met behoud van garantie.

            Dave
            pixelpusher

            Comment


            • #51
              Re: auto chiptuning

              Heel wat garages bieden chiptuning aan. Mercedes werkt daarvoor samen met AMG (zie je het prijskaartje al stijgen?).

              Doe je de chiptuning buiten de garage om, vraag dan best vooraf hoe het zit met de garantie.

              Persoonlijk zou ik in elk geval zowel de garage als mijn verzekering op de hoogte brengen. Problemen vermijden is altijd beter dan ze achteraf proberen recht te trekken
              Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
              BD0993BE
              Op rust gesteld maar nog werkend : Panasonic FZ50 / Raynox 250

              Comment


              • #52
                Re: auto chiptuning

                Oorspronkelijk geplaatst door Jedec Bekijk bericht
                Eerst en vooral ben je dan wettelijk niet meer in orde, want het vermogen komt niet meer overeen met je inschrijvingsbewijs.

                Ten tweede: Veel constructeurs gebruiken dezelfde motor voor verschillende motorklasses. Er is dan slechts een software-aanpassing nodig om het vermogen te wijzigen, chiptuning dus. Echter, de koppeling, versnellingsbak, nokkenas, enz zijn niet aangepast aan dit hogere vermogen. Dat is ook de redenen dat een wagen met meer vermogen meer geld kost. Niet enkel de motor, maar ook andere mechanische onderdelen moeten aangepast worden.
                Van veel auto's is er mechanisch geen verschil, zie maar naar het verschil tussen een Mercedes C200 CDI en een C220 CDI, compleet dezelfde motor en aandrijflijn, beiden motoren 2147cc, zelfde versnellingsbak en diferentieel maar de 200 heeft 136 Pk koppel 270 Nm, en de 220 heeft 163 Pk met een koppel van 400 Nm alleen wat bredere banden, en een iets andere uitvoering, ik vind het wel prettig over een koppel van 400 Nm te beschikken, je hoeft nooit uit zijn vierde of vijfde versnelling terug te schakelen als je bv. aan 70 km per uur wil inhalen. Klik

                Comment


                • #53
                  Re: auto chiptuning

                  Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                  Mijn garagist, een officiele Saab dealer, biedt zelfs officiele tuningprogramma's aan.
                  De mijne is ook een Saab dealer. Tuning door de zweedse mannen van MapTun levert nu in mijn 9-5 turbo ca 250pk (was ca 170) en 370 Nm (was 270Nm)
                  K&N filter, grotere inlaatbuis, Remus RVS uitlaat, EBC sportremmen met greenstuff blokken, Toyo Proxes TR1 225/55-16 (tot 290km/u)
                  Rijdt als een zonnetje, ook rustig, en als het moet is hij binnen 7 sec op 100km/u en bij 246km/u (op de navigatie) was de koek nog niet op!
                  lekker toch!? oh ja en ik haal ook nog makkelijk 1l op 11km of zuiniger
                  Nikon D300, Nikon 12-24mm - 18-200VR - Nikon f 2,8/80-200mm - Sigma 70mm macro - Sigma 50-500mm - tamron 1,4 pro converter en verder veel MF Nikon glas, 4 Gitzo's, Tassen en een complete Haselblad en Leica set die met pensioen zijn

                  Comment


                  • #54
                    Re: auto chiptuning

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Van veel auto's is er mechanisch geen verschil, zie maar naar het verschil tussen een Mercedes C200 CDI en een C220 CDI, compleet dezelfde motor en aandrijflijn, beiden motoren 2147cc, zelfde versnellingsbak en diferentieel maar de 200 heeft 136 Pk koppel 270 Nm, en de 220 heeft 163 Pk met een koppel van 400 Nm alleen wat bredere banden, en een iets andere uitvoering, ik vind het wel prettig over een koppel van 400 Nm te beschikken, je hoeft nooit uit zijn vierde of vijfde versnelling terug te schakelen als je bv. aan 70 km per uur wil inhalen. Klik
                    't is niet omdat beide motoren dezelfde inhoud hebben, dat ze daarom identiek zijn. Het is best mogelijk (zelfs heel waarschijnlijk) dat er bepaalde onderdelen anders uitgevoerd zijn, zoals kleppen, filters, drukslangen, enz... en dat ga je niet meteen zien in de handleiding.

                    Zo'n officiele tuning houdt meestal ook een aantal aanpassingen in die zin in.

                    Dave
                    pixelpusher

                    Comment


                    • #55
                      Re: auto chiptuning

                      Heb ook zo'n chiptuning op mijn Alfa 166 TD. Nieks overdreven hoor : ongeveer 25 pk meer (was maar 150), wel héél wat Nm meer (dat is veel belangrijker) én bijna een liter minder verbruik. Je zou dom zijn om het niét te doen.

                      Comment


                      • #56
                        Re: auto chiptuning

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Simpelweg ... als ze de gegevens uitlezen bij een onderhoud voor bijvoorbeeld een softwareupdate. Of ze dat bij elk onderhoud gaan doen is zeer onwaarschijnlijk natuurlijk maar als ze (zelfs onwetend van de tuning) een update doen is uw tuning wel foetsie.
                        Vergeet ook niet dat als je ooit een zwaar ongeval zou hebben en ne plezante zegt dat uw bakske precies nogal neig goed trok zouden ze wel eens een test kunnen doen en u volledig aansprakelijk stellen. Dit gebeurt ook niet alle dagen maar het gebeurt.
                        De betere jongens doen wel herprogrammaties hoor
                        En als je de originele software in de ECU vervangt is dit totaal onzichtbaar voor elk controlesysteem

                        Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                        Heb ook zo'n chiptuning op mijn Alfa 166 TD. Nieks overdreven hoor : ongeveer 25 pk meer (was maar 150), wel héél wat Nm meer (dat is veel belangrijker) én bijna een liter minder verbruik. Je zou dom zijn om het niét te doen.

                        Nog een voordeel dat veel mensen niet weten.
                        Flickr

                        Comment


                        • #57
                          Re: auto chiptuning

                          Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                          Heb ook zo'n chiptuning op mijn Alfa 166 TD. Nieks overdreven hoor : ongeveer 25 pk meer (was maar 150), wel héél wat Nm meer (dat is veel belangrijker) én bijna een liter minder verbruik. Je zou dom zijn om het niét te doen.
                          En kan je dat lager verbruik door chiptuning eens uitleggen ? Want ik heb nog niemand gevonden die daarin slaagt.
                          Hoger koppel haal je enkel door meer brandstof in te spuiten. Daarnaast is aan het werkingsregime van de motor niets veranderd (de versnellingsbak is ongewijzigd gebleven). Kijk gewoon naar de trukendoos die men toepast bij die Blue-motion (eco-matic) toestanden : lagere ophanging (betere stroomlijn), banden met lagere rolweerstand, een langere versnellingsbak (motor zwaarder belasten), uitschakelen motor bij vrijloop enz.
                          Chiptuning zit er vreemd genoeg niet bij...

                          Een lager verbruik is dus heel onwaarschijnlijk. Als je gebruik maakt van dat hoger koppel kan het wel hoger zijn natuurlijk...
                          Groeten,

                          Polleke

                          Comment


                          • #58
                            Re: auto chiptuning

                            Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                            En kan je dat lager verbruik door chiptuning eens uitleggen ?
                            Ikke? Neen, was voorspeld en blijkt nu ook zo te zijn. Ik kan maar constateren hé. Misschien doordat ik vroeger de motor meer op toeren moest jagen om vooruit te geraken terwijl ik nu "luier" kan schakelen? Misschien doordat de motor nu een optimalere curve draait (tenslotte worden dezelfde motoren door de jaren heen ook door de constructeur geoptimaliseerd op 't vlak van motormanagement)? Ik weet het niet, ik stel alleen vast. Geloof je mij niet? Ook goed, mij een zorg .
                            Last edited by hvr_oosterzele; 13 mei 2009, 18:31.

                            Comment


                            • #59
                              Re: auto chiptuning

                              ik was vroeger ook van plan om mijn Mazda 323F TRSi te laten voorzien van een tuningchip. Het was een firma uit Charleroi en dit ging gepaart met andere remmen en ophanging!
                              Ik kon daar van mijn Mazda een echte koersmachine laten maken, maar het eindresultaat was dat er van het originele, ophanging, remmen, banden enz niks meer overbleef. Ook werden de wielkasten uitgebreed.
                              Van Mazda kreeg ik dan ook te horen dat de garantie bij een tuning verviel op gans de auto en niet alleen op de motor en de versnellingsbak.
                              Speel niet met de gedachte om bij breuk die chip eruit te halen om toch onder garantie te vallen. De tuningchip heeft de boordcomputer opgeslagen in z'n geheugen.

                              Grtz, RF
                              Sony A7II + Carl Zeiss Lowia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
                              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                              Comment


                              • #60
                                Re: auto chiptuning

                                Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht

                                Een lager verbruik is dus heel onwaarschijnlijk. Als je gebruik maakt van dat hoger koppel kan het wel hoger zijn natuurlijk...
                                Toch niet, maar het heeft volgens mij niets te maken met het verhoogd vermogen/koppel.

                                De standaard programmering van de motorsturing is gemaakt om om te kunnen gaan met de verschillende kwaliteitsnormen die er heersen voor brandstof in heel Europa, zoniet heel de wereld. En dat vraagt tolerantie.

                                Door te chiptunen kan die tolerantie omlaag en kan de motor gestuurd worden voor de kwalitatievere brandstoffen die we in West Europa gewend zijn. Dat heeft zijn gevolgen voor de motortiming, en dergelijke. Daardoor kan het verbruik omlaag.

                                Dave
                                pixelpusher

                                Comment

                                Working...
                                X