Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

auto chiptuning

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: auto chiptuning

    Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
    wie heeft er ervaring of _/+ verhalen betrefd dit onderwerp...?

    voor diegene die niet weten wat ik bedoel nemen 'n kijkje op bv:



    voor mijn wagen zou dat 'n vermogenwinst van 22pk en 38NM opleveren...
    Turbo diesels geven de meest spectaculaire resultaten.

    mijn huidige (vrij recente) wagen is 'n toyota d-4d 1400cc diesel en ze persen daar nu al 90pk uit...dat doet geen 1 ander merk bij mijn weten.
    bij het gevoel dat die motor 112pk kan leveren begin ik ff te twijfelen...
    blijkbaar is het volgens verschillende tuningfirma's volkomen veilig en je spaart nog op je verbruik ook (moet je welk dezelfde rijstijl aanhouden)
    je kan ofwel je vermogen + koppel laten tunen ofwel alleen het koppel, de NM dus...
    als je met 'n automaat rijdt, gelijk ik, is dat mooi meegenomen...
    Zou ik nooit laten doen bij een derde partij. Garantie mag je anders vergeten.

    Groetjes,
    Pol.
    Leeft en LAAT LEVEN !

    Comment


    • #62
      Re: auto chiptuning

      Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
      Zou ik nooit laten doen bij een derde partij. Garantie mag je anders vergeten.

      Groetjes,
      Pol.
      3e partij, tja bij prutsers zou ik het ook niet laten doen maar de meeste die hier inzitten zitten ook in de autosport hoor.
      Als ik mijn wagen zou laten chippen staat deze al snel 4 uur bij die jongens hoor
      De merken gaan weer standaard waardes inladen bij de goede jongens is dit op maat van de wagen.
      Flickr

      Comment


      • #63
        Re: auto chiptuning

        Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
        mijn huidige (vrij recente) wagen is 'n toyota d-4d 1400cc diesel en ze persen daar nu al 90pk uit...dat doet geen 1 ander merk bij mijn weten.
        Uit mijn Saab 9-3 1.9 TTiD persen ze 180pk, en de Corsa 1.3 doet 75pk, en de Golf 1.6 doet 105 pk. Dus zo spectaculair is dat niet meer.

        Dave
        pixelpusher

        Comment


        • #64
          Re: auto chiptuning

          Goede re-mapping is een even goede inverstering als een goede lens!
          Goede re-mapping is onzichtbaar en als ze na een update verdwenen is kan je bij elke respectabele tuner ze gratis laten terugzetten.

          De meeste motoren zijn voorzien voor grotere vermogens zoals vb. de BMW 163pk- 150.. of de Benz C200 en C220. De grote vermogens zijn standaard, de klant mag de 'geknepen' versie kopen indien hij wil.
          Een respectabele tuner zal zich houden aan de toleranties. vb, Sachs koppeling ontworpen voor een wagen met 320 NM heeft een breekpunt op 400 NM. De tuner zal dus ruim onder die 400 NM blijven.

          U kan altijd een vermogenrun vragen en met de print naar de verzekering stappen. Zij zullen u met plezier verzekeren en u bent in orde, althans.. u bent verzekerd. Uw voertuig is daarmee nog niet conform met het gelijkvormigheidsattest. Daarvoor moet u de constructeurstuning kopen en die kost uiteraard meestal het dubbele of 3 dubbele omdat zij meer dan een hapje uit uw budget willen.

          Goede tuning VERLAAGD uw roetuitstoot omdat het rendement van uw motor omhoog gaat. Ooit al eens gezien hoe een roetfilter wordt gekuist in de garage?

          Onder goede tuning verstaat men re-mapping op een geremde vermogenbank, elke voertuig, ook met dezelfde motor heeft andere karakteristieken. De meeste kant en klare dealertuning is een éénzijdig stukje software voor dat type motor en zal voor elk van de motoren een aanvaardbaar gemiddelde geven.

          Powerboxen zijn een leuk alternatief voor de mensen die weinig willen spenderen. Er zijn enkele goede tussen zoals vb. de PSI-boxen maar er is meer rommel dan serieus spul. Als je ze openmaakt zit er 9/10 enkel een potentiometertje in dat het motormanagement fopt met soms rare verschijnselen zoals vb. de boordcomputer die verkeerd loopt, het verbruik dat niet meer klopt volgens de BC,.....


          Zo gaat het verder......

          Hier zit verstand genoeg op ons forum maar sommigen zouden soms beter wegklikken ipv te spreken over iets waar men niets van kent.

          greetz!

          Comment


          • #65
            CHIPTUNING is verboden

            Hoi
            Misschien wa laat hier maar ivm dat chiptunen wou ik ook iet vragen. Ik heb de pech gehad om na een bezoek bij een tuner mijne wagen te zijn kwijtgespeeld door de flikke.
            Lang verhaal kort maken.
            Ik heb mijne BMW laten chiptunen en bij het wegrijden wordt ik iets verder tegengehouden door flikken die da bedrijf al een tijd in de mot aan het houden waren.

            Nu blijkt dat (en ik wist daar allemaal niets van) mijn gelijkvormigheidsattest niet meer "conform" is aan de "gewijzigde" auto. Kortom : auto in beslag genomen.

            Heeft da ooit hier iemand al meegemaakt. Ik probeer zoveel mogelijk informatie bijeen te rapen hieromtrent.

            Blijkbaar is chiptuning verboden in België en ik vind dat die firma mij hierover niet heeft ingelicht (hoewel die ook problemen hebben natuurlijk nu)

            Iemand ervaringen hiermee ??

            Comment


            • #66
              Re: auto chiptuning

              Firma moet altijd meedelen dat je de verzekering moet inlichten over de gewijzigde waarden. De verzekering zal dus naar boven gaan

              Zij zijn wel verplicht je dit mede te delen.
              Canon 5D2 en wat glas

              Comment


              • #67
                Re: CHIPTUNING is verboden

                Oorspronkelijk geplaatst door E46_320 Bekijk bericht
                Hoi
                Misschien wa laat hier maar ivm dat chiptunen wou ik ook iet vragen. Ik heb de pech gehad om na een bezoek bij een tuner mijne wagen te zijn kwijtgespeeld door de flikke.
                Lang verhaal kort maken.
                Ik heb mijne BMW laten chiptunen en bij het wegrijden wordt ik iets verder tegengehouden door flikken die da bedrijf al een tijd in de mot aan het houden waren.

                Nu blijkt dat (en ik wist daar allemaal niets van) mijn gelijkvormigheidsattest niet meer "conform" is aan de "gewijzigde" auto. Kortom : auto in beslag genomen.

                Heeft da ooit hier iemand al meegemaakt. Ik probeer zoveel mogelijk informatie bijeen te rapen hieromtrent.

                Blijkbaar is chiptuning verboden in België en ik vind dat die firma mij hierover niet heeft ingelicht (hoewel die ook problemen hebben natuurlijk nu)

                Iemand ervaringen hiermee ??
                Ik zou deze vraag eens stellen op het forum van www.wegcode.be.
                De gasten die daar antwoorden hebben echt wel een goeie kennis van die wegcode, waarschijnlijk omdat de "antwoorders" daar veelal ook in het blauw pakje zitten.
                Waarschijnlijk ga je daar sneller het juiste antwoord krijgen, en je mag het gerust hier eens terug posten...
                Groeten,

                Polleke

                Comment


                • #68
                  Re: auto chiptuning

                  Hoi, ik heb die mannen van wegcode hieromtrent hun mening te geven.
                  En zie, de klant (ik dus) MAAR OOK DE TUNER ZELF (firma) is inderdaad strafbaar !!



                  Maar het ging mij in feite meer over het aspect dat ik het totaal niet wist dat het strafbaar was, en in principe in de "val" ben gelokt, mede door de reclame van die firma's die daarenboven hierover NIETS vermelden dat ge eerst een goedkeuring moet aanvragen.
                  Zo ben ik totaal niet geïnformeerd door die firma dat het strafbaar is, en nu zit ik met de problemen. Ik vind da zoiets niet kan, maar ja, leg da maar eens aan ne rechter uit.

                  Comment


                  • #69
                    Re: auto chiptuning

                    Klopt inderdaad, je wagen is niet meer 'gelijkvormig' met de andere wagens die door de fabricant gemaakt worden, en bijgevolg mag de wagen niet meer op de openbare weg gebruikt worden ... wel op circuit op voorwaarde dat hij op een aanhanger vervoerd wordt ... daarom noemt het ook een 'gelijkvormigheids attest' hé, en de TUV uit Duitsland heeft totaal geen waarde in België, dus dat helpt ook niet.

                    Met een beetje tegenslag zal de verzekering je wagen nu zelfs weigeren te verzekeren omdat hij niet meer 'conform' is ... heb het allemaal al gezien, maar in principe moet iedere firma die deze vorm van tuning uitvoert dit vooraf moeten melden en je aan papier laten tekenen dat je de wagen achteraf alleen op circuit gaat gebruiken (heb zo'n papiertje nog van mijn vorige Bimmer ) ... wat natuurlijk niemand doet hé, laten we duidelijk zijn.

                    Ik zou niet graag al die firmawagens die hun diesel 'opgekrikt' hebben willen tellen, dat zullen er veel zijn, jij hebt de pech gehad dat je gepakt bent, maar er rijden er nog duizenden rond die net hetzelfde gedaan hebben. Trouwens nog een mooie anekdote : mijn broer had een VW Golf I GTI, op zich al een mooi wagentje, maar je kent dat hé, toch nog iets aan veranderen, dus uit de UK een turbo kit laten afkomen en gemonteerd, maar dat was het niet helemaal, hij werkte op dat moment bij d'Ieteren en kon voor een prijsje een Porsche 911 2.7 kopen die total loss was, dus remmen en velgen overgezet, en dan de motor achterin de Golf gestoken met de benzine tank, batterij, reserve wiel en dergelijke voorin (gewicht verdeling hé) ... natuurlijk kon hij hem zo niet op de baan zetten, dus briefje naar VW met de vraag een aangepast gelijkvormigheids attest te bekomen ... antwoord was heel nuchter : 'Meneer, wij bouwen auto's, U niet' ... schitterend natuurlijk.

                    Ik ben er ondertussen van af gestapt, ten eerste is het duur, ten tweede illegaal in leasing wagens ... en ten derde krijg je na 100 000 km vrijwel zeker problemen met de motor (ik rij 50K per jaar, dus vrij veel).

                    Als je toch chiptuning doet zorg dan dat je met 100% synthetische olie rijdt, en bij elke beurt de filter vervangt en tussentijds altijd nakijkt dat je nog genoeg olie hebt ... ik zou zelfs aanraden om wat sneller dan voorgeschreven de olie te vervangen, je zet de motor onder meer stress dan de bedoeling was, verzorg hem dan ook beter.

                    Mark
                    Last edited by LamboCars; 22 september 2010, 10:25.
                    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                    Comment


                    • #70
                      Re: auto chiptuning

                      Oorspronkelijk geplaatst door E46_320 Bekijk bericht
                      Hoi, ik heb die mannen van wegcode hieromtrent hun mening te geven.
                      En zie, de klant (ik dus) MAAR OOK DE TUNER ZELF (firma) is inderdaad strafbaar !!



                      Maar het ging mij in feite meer over het aspect dat ik het totaal niet wist dat het strafbaar was, en in principe in de "val" ben gelokt, mede door de reclame van die firma's die daarenboven hierover NIETS vermelden dat ge eerst een goedkeuring moet aanvragen.
                      Zo ben ik totaal niet geïnformeerd door die firma dat het strafbaar is, en nu zit ik met de problemen. Ik vind da zoiets niet kan, maar ja, leg da maar eens aan ne rechter uit.
                      Je zal je hierop helaas niet kunnen beroepen.
                      Ergens in de wet staat:
                      "Iedere belg wordt geacht de wet te kennen."

                      Je kan kwaad zijn op je tuner, maar het zal je helaas niet echt vooruit helpen.

                      Comment


                      • #71
                        Re: auto chiptuning

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                        Ergens in de wet staat:
                        "Iedere belg wordt geacht de wet te kennen."
                        Off-topic, maar dat lijkt me zo paradoxaal. Iemand die de wet niet kent, weet niet dat ie geacht is de wet te kennen.
                        pixelpusher

                        Comment


                        • #72
                          Re: auto chiptuning

                          Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                          Off-topic, maar dat lijkt me zo paradoxaal. Iemand die de wet niet kent, weet niet dat ie geacht is de wet te kennen.
                          Dat is toch iets wat je op school leert en iedereen is schoolplichtig ...

                          Comment


                          • #73
                            Re: auto chiptuning

                            Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                            dus briefje naar VW met de vraag een aangepast gelijkvormigheids attest te bekomen ... antwoord was heel nuchter : 'Meneer, wij bouwen auto's, U niet' ... schitterend natuurlijk.
                            Mark
                            Deze vind ik prachtig.
                            Ik heb ook nog bij een firma gewerkt die constructeur was van diepteladers. Uiteraard moet je daar een conformiteitsattest afleveren. Voor de standaardgevalletjes is dat heel gemakkelijk (heb je maar uit het rek te nemen), maar voor de speciallekes was je daar wel enkele weken zoet mee...

                            Ergens vind ik die kwestie van het homologatiebewijs en die chiptuning redelijk logisch.
                            Je kan niet verwachten van een autoconstructeur dat hij "garantie" (en dan heb ik het niet alleen over de levensduur, maar ook over de nodige veiligheidskwesties) gaat leveren op een produkt dat door de gebruiker gewild te zwaar belast wordt. Het is niet omdat de motor die bijkomende belasting eventueel aankan, dat hetzelfde geldt voor de remmen, ophanging, versnellingsbak of andere koppeling... Die eerste 2 zijn essentieel voor de veiligheid.

                            Dat ze je wagen in beslag nemen, vind ik wel minder logisch : als ze je gewoon opleggen om die chiptuning terug ongedaan te laten maken (met uiteraard het bewijs erbij geleverd door het tuningbedrijf), dan is alles toch terug opgelost...
                            Groeten,

                            Polleke

                            Comment


                            • #74
                              Re: auto chiptuning

                              Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                              Dat is toch iets wat je op school leert en iedereen is schoolplichtig ...
                              Niet waar!!!

                              Niemand in België is in eerste instantie schoolplichtig..
                              ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                              Comment


                              • #75
                                Re: auto chiptuning

                                Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                                Niet waar!!!

                                Niemand in België is in eerste instantie schoolplichtig..
                                Er is geen schoolplicht maar wel leerplicht. (Je mag dus evengoed thuis leren). Dus in elk geval moet "ieder gelijk voor de wet" toch gekend zijn. Iedere Belg moet trouwens de grondwet, en als hij met een auto rijdt ook de wegcode kennen...
                                Groeten,

                                Polleke

                                Comment

                                Working...
                                X