Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

auto chiptuning

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: auto chiptuning

    Kwalitatief vind ik deze de beste : http://www.steinbauer.cc/

    Wel de duurdere klasse van de pboxen
    Canon EOS 400D met Canon 50 1.8 II + Sigma 17-70 + gripje + Tokina 12-24 + Canon 75 - 300 III USM + 430EX
    http://www.suntronics.be Uw partner in zonne-energie!

    Comment


    • #17
      Re: auto chiptuning

      Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
      Kan je me eens uitleggen hoe je het koppel verhoogt, en het vermogen ongemoeid laat ???
      Zoals je hieronder verder beschrijft gaan die 2 begrippen"samen".
      Een motor levert trouwens een koppel , geen vermogen. Vermogen is een koppel bij een bepaald toerental. De vermogenskromme wordt gewoon wiskundig bepaald.
      Hier sla je de bal toch mis... Net als vermogen en koppel samenhoren zal de motor ook een vermogen leveren. Met name een thermodynamisch vermogen.
      Zowel koppelkromme en vermogenkromme worden wiskundig bepaalt, maar vanuit de motor, als thermodynamische machine bekeken, hebben ze een andere "oorsprong".

      Vermogen is koppel * toerental (vermogen in W(att), Koppel in Nm en toerental in rad/sec (2 * pi * toerental / 60, als je het toerental in toeren/min neemt). Een motor die 210 Nm levert aan 2500 tr/min levert dus een vermogen van 55 kW of 75 pk.

      Om meer koppel te creëren heb je dus meer druk nodig in de cilinder. Meer druk krijg je met meer brandstof...
      Je bent er bijna
      Nu nog de Carnotcyclus doorgronden

      Comment


      • #18
        Re: auto chiptuning

        Oorspronkelijk geplaatst door ThEScReW Bekijk bericht
        Kwalitatief vind ik deze de beste : http://www.steinbauer.cc/

        Wel de duurdere klasse van de pboxen
        Ik zou nooit voor een powerbox kiezen, maar voor herprogrammatie van de motorelektronica. Een box maakt de elektronica namelijk wijs dat hij andere parameters krijgt. Hierdoor kan alles wat gekoppeld is aan het motormanagement zoals een ESP systeem anders gaan reageren (de meeste ESP systemen grijpen namelijk ook direct in op het motorvermogen).

        Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
        Een motorenbouwer construeert z'n motor op zo'n manier dat er toch een redelijke levensduur is, voor een zo laag mogelijk prijs.
        Redelijk wat constructeurs gaan daar redelijk ver in, zodat de technische marges klein zijn.
        Niet altijd waar. Bv. BMW 118d en 120d: vorig model resp. 122 pk/280 Nm en 163 pk/340 Nm, nieuw model resp. 143 pk/300 Nm en 177 pk/350 Nm. Zelfde ophanging, versnellingsbak en remmen. Model is maar nauwelijks 2,5 jaar op de markt, cylinderinhouden zijn hetzelfde gebleven. Fabrikanten spelen op veilig omwille van milieueisen waar ze in heel veel landen moeten aan voldoen, in plaats van op optimaal rendement van de brandstofinspuiting. De nieuwe modellen hebben overigens standaard een roetfilter, een auto start/stop functie, energierecuperatie bij het afremmen. Minder verbruik en CO2 uitstoot, meer vermogen en koppel.

        De bekende BMW tuner AC Schnitzer levert ook dieseltuning mét behoud van garantie zonder dat verdere aanpassingen nodig zijn. Dit is trouwens allemaal TUV gekeurd (wat je toch op zijn minst een ernstige keuring mag noemen), maar in België wordt TUV keuring niet erkend.

        Jos
        Meerdere zwarte kastjes waar Nikon opstaat en ook enkele doorzichtige zwarte buizen met dezelfde vreemde opdruk...

        Comment


        • #19
          Re: auto chiptuning

          Vorig jaar heeft er in Elektuur nog een artikel over gestaan. Nu vind ik elektuur niet bepaald het toonbeeld van kennis van zaken (iets te veel "ezelieurs achter hun bureau") maar die haalden (met een BMW) toch ook een pak betere resultaten na een chiptuning. Ik heb dat artikel hier nog wel ergens liggen als je wat details wil, ik kan het kopiëren en opsturen.

          Wat "wettelijk" en "niet-wettelijk" en "verzekering" betreft denk ik dat de voorzichtigsten hier gelijk hebben. Als je je auto te veel laat afwijken van de manier waarop hij door de constructeur is aangegeven, klopt je gelijkvormigheidsattest niet meer.
          Langs de andere kant wordt daar ook veel zever over verkocht (waarmee ik niet doel op de vorige antwoorders!).

          Het veiligste wat je kan doen (en wat ik zou doen moest ik daartoe de goesting hebben) is rondbellen en vragen welke tuner je papier bezorgt dat je auto nog steeds wettelijk in orde is en dat je voor je verzekering niks moet veranderen. Als ze al niet willen beginnen aan bvb een factuur, dan zou ik er afblijven.
          Ik hoor op classic21 vaak reclame voor een soort tuning-etablissement in het Waalse ("quel reprise!"), dus zo illegaal zal het wel niet zijn als ze er op de radio reclame over mogen maken.

          Comment


          • #20
            Re: auto chiptuning

            Er bestaat een site met wat toegelaten is en wat niet kwa tuning. Bij motortuning staat "Er loopt een onderzoek naar de mogelijkheden op het vlak van motortuning. Eens we de resultaten van dit onderzoek kennen, komt hierover meer informatie."

            Volkswagen verkoopt ondertussen ook via zijn dealernet motortuning van ABT met behoud van originele VW garantie en aangepaste papieren.

            Jos
            Last edited by Josp; 5 mei 2007, 16:55.
            Meerdere zwarte kastjes waar Nikon opstaat en ook enkele doorzichtige zwarte buizen met dezelfde vreemde opdruk...

            Comment


            • #21
              Re: auto chiptuning

              Oorspronkelijk geplaatst door die site van vorige post
              ...dat de verzekeraar burgerlijke aansprakelijkheid van het slachtoffer vergoedt maar daarna uitkeringen terugvordert van de verzekeringnemer die de wijziging verzwegen heeft. Dit verhaal is beperkt tot € 250 indien de verzwijging onopzettelijk is gebeurd, maar kan oplopen tot de volledige recuperatie van de vergoeding bij opzettelijke verzwijging;
              vooral voor de verzekering zou ik me héél goed informeren.
              we leven in een kapitalistische samenleving, jouw verzekering zal zich inspannen om zo weinig mogelijk te moeten terugbetalen.
              als ze dan op "tuning" uitkomt, slik
              foto als spiegel of als venster?

              Comment


              • #22
                Re: auto chiptuning

                Heb in mijn vorige wagen , een seat toledo met 110Pk altijd chiptuning gehad van een bekend merk . Nooit problemen mee gehad en het rijdt bijzonder prettig . Alleen al voor de reactiesnelheid als je aan het gaspedaal kwam :-) . Maar rond 130.000km toch een licht geplooide as van de versnellingsbak gehad . Op zich niet echt een probleem maar schakelde soms wat moeilijker . Voor de rest een aanrader alleen opletten voor verzekering en verkeersbelasting want die zijn hier niet direkt akkoord mee en zeker ook opletten met een automaat .

                Comment


                • #23
                  Re: auto chiptuning

                  Als er ook een probleem opduikt en je auto is nog in garantie kan je deze garantie vergeten
                  Kijk da is allemaal gemaakt met nen Canon 50D - En wat glas er bij - Cactus trigger en Lowepro Flipside 400 Groetjes,John

                  Comment


                  • #24
                    Re: auto chiptuning

                    De auto van mijn echtgenote (Opel Vectra GTS 2l benzine) geraakte met 3 passagiers niet uit een ondergrondse garage (helling van 25% te nemen vanuit stilstand). Opel garage heeft gratis chiptuning gedaan en nu wordt de helling probleemloos opgeklommen. Het enige nadeel nu is dat het gaspedaal met een fluwelen voet moet bediend worden. Als je vanuit stilstand iets te veel gas geeft komt de rook uit de banden en doet de traction control rare kuren. Blijkbaar nu iets te veel van het goede. Verschil in pk's, verbruik en snelheid voor en na het tunen ken ik niet. Auto heeft maar 300 km ongetuned gereden.
                    Het gemiddeld verbruik op de boordcomputer staat op 8.2l en de GPS geeft een maximaal gereden snelheid van 221 km/h aan.(niet op de Antwerpse ring hoor )

                    Comment


                    • #25
                      Re: auto chiptuning

                      Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                      De auto van mijn echtgenote (Opel Vectra GTS 2l benzine) geraakte met 3 passagiers niet uit een ondergrondse garage (helling van 25% te nemen vanuit stilstand).)

                      Geweldige auto zo te zien...
                      Is niet de eerste Opel die ik niet zie wegraken....
                      De Astra en Meriva met de 1.3 diesel zijn een gevaar op de weg, als je moet oversteken op een drukke weg kan je best héél lang wachten of anders héééééééééél veel gas geven... anders is de kans vrij groot dat hij afslaat...gebrek aan koppel... gevolg van dat gebrek is een zéééér beperkte levensduur van de koppeling

                      Comment


                      • #26
                        Re: auto chiptuning

                        Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                        De auto van mijn echtgenote (Opel Vectra GTS 2l benzine) geraakte met 3 passagiers niet uit een ondergrondse garage (helling van 25% te nemen vanuit stilstand).
                        allez, dat zou nu toch echt niet mogen?!?
                        onze astra 1.7 disel met amper 75pk heeft helemaal geen problemen om "te vertrekken", en zeker niet als je em op zen turbo pakt.
                        ik vermoed dat dat't probleem is met die 1.3 diesels. daarmee moet je niet vertrekken zoals met een benzine maar zoals het hoort met die motor
                        foto als spiegel of als venster?

                        Comment


                        • #27
                          Re: auto chiptuning

                          Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                          De auto van mijn echtgenote (Opel Vectra GTS 2l benzine) geraakte met 3 passagiers niet uit een ondergrondse garage (helling van 25% te nemen vanuit stilstand)...knip...
                          off-topic: dat is inderdaad toch wel een grote miserie he met die ondergrondse garages in appartementsgebouwen. Mijn pa heeft zo een prachtig appartement laten schieten omdat de helling van de ondergrondse garage zo steil was dat binnen- én buitenrijden ongeveer onmogelijk was, vooral voor een bejaard/bedaard chauffeur zoals mijn pa. Kunnen ze daar bij het afleveren van de bouwvergunning echt niks aan doen???
                          erik, Nikon materiaal

                          'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

                          Comment


                          • #28
                            Re: auto chiptuning

                            Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
                            Kunnen ze daar bij het afleveren van de bouwvergunning echt niks aan doen???
                            Natuurlijk wel, en dan verdwijnen de eerste 3 plaatsen, en worden de andere duurder. met als gevolg dat het nog onbetaalbaarder word.
                            Ik geloof dus niet dat er auto's zijn, die mits correct "bereden", de hellingen niet op geraken!
                            En als zoals Notex zegt, chiptuning ervoor noodzakelijk is, denk ik dat er gewoon iets mis is met die auto!!

                            Comment


                            • #29
                              Re: auto chiptuning

                              Wat een praatjes hier allemaal.

                              ALs het vermogen en het koppel van een motor verhoogd worden heeft dit (als dit vermogen/koppel gebruikt wordt) altijd een invloed op slijtage.

                              Dat de vermogens standaard geleverd stijgen, heeft ook te maken met het vooruitgaan van de technologie, die toelaat een betere koeling, sterkere oliepompen andere staalsoorten etc te gebruiken.

                              Chiptuning is altijd een risico, als het allemaal risicoloos was zou de constructeur dit toch af fabriek verkopen, of denk je dat die niet graag die extr euro's zou verdienen?

                              Of je dit risico wil lopen, moet iedereen voor zichzelf uitmaken.
                              En als je negatieve of positieve ervaringen zoekt met chiptuning, leer duits en schuim de duitse autoforums af. Informatie zat !

                              Comment


                              • #30
                                Re: auto chiptuning

                                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                                Wat een praatjes hier allemaal.

                                Chiptuning is altijd een risico, als het allemaal risicoloos was zou de constructeur dit toch af fabriek verkopen, of denk je dat die niet graag die extr euro's zou verdienen?
                                Waarom ze dit niet van fabriek af verkopen? Omdat je dan meer belastingen betaald!
                                Gallery: http://www.fotogallerij.be

                                Comment

                                Working...
                                X