Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie zou er nu nog een diesel kopen ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Niet dat ze volgens mij op dit ogenblik betaalbare modellen maken (voor sommige mensen is alles "betaalbaar", maar daar hoor ik in ieder geval niet bij ), maar "Jaguar stopt met betaalbare verbrandingsmotoren en gaat voor dure EV's":
    https://topgear.nl/autonieuws/fabrik...voor-dure-evs/
    Klopt Bart dat het bij dat merk nog duurder wordt door enkel EV aan te bieden.
    Maar het is spijtig genoeg overal een dure bedoening om over te schakelen naar EV, zelfs met de minder dure EV's.
    Meer en meer mensen kunnen gewoon geen wagen meer kopen.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Niet dat ze volgens mij op dit ogenblik betaalbare modellen maken (voor sommige mensen is alles "betaalbaar", maar daar hoor ik in ieder geval niet bij ), maar "Jaguar stopt met betaalbare verbrandingsmotoren en gaat voor dure EV's":
      https://topgear.nl/autonieuws/fabrik...voor-dure-evs/
      Je moet nu ook niet Jaguar gaan vergelijken met de gemiddelde auto.
      In China is de overslag al gemaakt, daar kosten de EV's nu minder dan de ICE.
      Hombre

      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        In tegenstelling tot wat u laat vermoeden zoek ik niet naar specifieke voor u slechter ogende cijfers, het zijn artikels die ik eerder per toeval tegen kom.
        U komt echter enkel op tegengestelde cijfers uit die EV zeer positief maken, dan ook specifiek naar gezocht?
        Uiteraard is ook in België de verkoop van EV toegenomen het laatste jaar omdat vooral bedrijven nog meer fors fiscaal geviseerd worden en bijna alle wagens die aan vervanging toe zijn, plots ook EV geworden zijn.
        Eens daar die overschakeling rond is, dan is de piek in toename van EV ook daar weg.
        Trouwens niet enkel in België is dit zo dat vooral bedrijven in de kijker komen te staan en geviseerd worden.
        En bestuurders van bedrijfswagens rijden niet met een EV omdat ze het milieu belangrijk vinden maar omdat ze geen andere keuze hebben, om fiscale redenen opgedrongen.
        Er is een groot verschil tussen wat mensen willen en wat mensen moeten.
        De dag dat er geen ICE meer mag verkocht worden en er enkel nog EV zou zijn, dan kan men met statistieken bewijzen dat iedereen voor EV is.
        Of hoe,men met elke statistiek kan bewijzen, eerder beweren, wat men wil.
        Als Europa bij zijn standpunt blijft dat er geen nieuwe ICE meer verkocht mag worden na 2035, dan kan men nu al voorspellen dat vanaf 2035 de statistiek zal aangeven dat in Europa de verkoop van nieuwe voertuigen 100% EV zal zijn, tenzij er tegen dan een echte doorbraak is in andere technologieën.
        Met cijfers kan men altijd alles bewijzen, in twee richtingen, het hangt er alleen vanaf wat men erbij vertelt.
        Meer een hoop bla-bla-bla. Die cijfers komen van exact dezelfde oorsprong, alleen heb ik de meest recente cijfers gegeven inclusief de toelichting van de originele instelling. Terwijl jij enkel een grafiek (van dezelfde oorsprong dus) op een heel ander moment zijnde vijf maand geleden.
        En nu ga jij komen vertellen dat men met cijfers alles kan bewijzen, in twee richtingen, en het hangt er van af wat men er bij vertelt. Dat is nu wel duidelijk ja.

        De overheid wil een energietransitie uitvoeren omdat het "moet", en dat is niet omdat het leuk is of meer geld opbrengt. En niet iedereen is mee met dat verhaal, want het doet uiteindelijk de gewone burger pijn, financieel of emotioneel in zijn beperking van vrije keuze. En dan kan je als overheid twee dingen doen: nieuwe/betere/groene technologie promoten met subsidies of oude/slechtere/vervuilende technologie gaan bestraffen. En we zitten nu in de subsidie-fase. Helpt dat onvoldoende, reken er dan maar op dat we in de "wie niet horen wil, moet het dan maar voelen" fase gaan komen. Of denk je nu echt dat je lekker gezellig kan doorkachelen met een benzine/diesel tegen 2035? Reken er maar op dat er extra taksen en beperkingen gaan opgelegd worden.

        Hombre

        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
          Ondertussen spreken we van cijfers over de eerste helft van 2024 en of je het graag hoort of niet, wereldwijd staat de verkoop van EV op +20% Y-to-Y. Met groei in iedere markt, al is die groei in EU slechts 1% door hoger vernoemde marktverstoorders.
          Percentages zeggen ook weinig uiteraard
          Als je het jaar ervoor 100.000 EV's hebt verkocht en het jaar nadien verkoop je er 120.000 dan heb je 20% stijging.
          Doch hetzelfde geldt als je er maar 200 hebt verkocht en het jaar nadien 240, dan is dat ook een stijging van 20%
          Dus beter om actuele cijfers voor te leggen dan te gooien met percentages denk ik dan

          En dan kan ik je enkel nog "aanraden" om niet alles persoonlijk te nemen als het over voor- of nadelen omtrent EV gaat.

          grts
          Sieg


          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

            Percentages zeggen ook weinig uiteraard
            Als je het jaar ervoor 100.000 EV's hebt verkocht en het jaar nadien verkoop je er 120.000 dan heb je 20% stijging.
            Doch hetzelfde geldt als je er maar 200 hebt verkocht en het jaar nadien 240, dan is dat ook een stijging van 20%
            Dus beter om actuele cijfers voor te leggen dan te gooien met percentages denk ik dan.

            grts
            Sieg

            Inderdaad Sieg, als een garagehouder er verleden jaar één heeft verkocht en dit jaar twee is de winst gestegen met 100%.
            Maaaar, als hij er volgend jaar terug maar één verkoopt roept hij moord en brand omdat
            zijn omzet/winst met 50% gedaald is, wat hij zal omschrijven als verlies……
            Last edited by Geerten; 8 augustus 2024, 18:27.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

              Percentages zeggen ook weinig uiteraard
              Als je het jaar ervoor 100.000 EV's hebt verkocht en het jaar nadien verkoop je er 120.000 dan heb je 20% stijging.
              Doch hetzelfde geldt als je er maar 200 hebt verkocht en het jaar nadien 240, dan is dat ook een stijging van 20%
              Dus beter om actuele cijfers voor te leggen dan te gooien met percentages denk ik dan

              En dan kan ik je enkel nog "aanraden" om niet alles persoonlijk te nemen als het over voor- of nadelen omtrent EV gaat.

              grts
              Sieg

              Neen, percentages zeggen inderdaad weinig maar als je de bijgevoegde link uit interesse ook al maar zou openen kreeg je meteen de actuele verkoopcijfers van de eerste helft 2024 en zou je die opmerking niet hoeven te maken: globaal +7 miljoen waarvan +3 miljoen in China, EU, EFTA & UK 1,5 miljoen, USA/Canada 0.8 miljoen, rest o.t. world 0.6 miljoen.

              En bedankt voor je goede "raad". Ik neem aan dat je ook aan uw vriend Verseg dezelfde raad gegeven hebt?
              Hombre

              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

              Comment


              • Hier ook de goedbedoelde raad om het zeker niet persoonlijk op te vatten...Mijn volgende zal ook een EV zijn... Tenzij men de fiscale regels nog aanpast maar ik vrees ervoor.... de voorkeur blijft toch benzine...

                MAAR:

                Na het rijden in een Tesla gaat de voorkeur toch weer uit naar een benzineauto in de Verenigde Staten.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

                  Solid State batterijen zijn er al, maar voorlopig zitten ze nog niet in auto's:
                  https://www.youtube.com/watch?v=9AZRPItAsfA
                  Update over de Solid State batterijen, blijkbaar zitten er toch gewone lithium-ion cellen in die Yoshino Powerstations (de Chinese fabrikant is dus aan het liegen, dat hebben we nog nooit eerder meegemaakt ).
                  https://www.youtube.com/watch?v=z8sVbwitrB0

                  https://www.youtube.com/watch?v=LsZfjF9SObo


                  Verwacht dus niet meteen auto's met Solid State batterijen...
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

                    Update over de Solid State batterijen, blijkbaar zitten er toch gewone lithium-ion cellen in die Yoshino Powerstations

                    Verwacht dus niet meteen auto's met Solid State batterijen...
                    Die dingen staan bijlange nog niet op punt Bart, de verwachtingen zijn wel groot.
                    Een paar maanden gelden hadden we het al over een nieuwe batterijtechnologie: met een vaste in plaats van een vloeibare elektrolyt. Die zou alleen voordelen bieden op vlak van energiedichtheid of laadsnelheid. Maar wat is de stand van zaken momenteel?


                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                      Hier ook de goedbedoelde raad om het zeker niet persoonlijk op te vatten...Mijn volgende zal ook een EV zijn... Tenzij men de fiscale regels nog aanpast maar ik vrees ervoor.... de voorkeur blijft toch benzine...

                      MAAR:

                      https://www.autoblog.nl/nieuws/groot...neauto-6931142
                      Mooie titel maar compleet niet de realiteit. Blijkbaar heeft Edmunds heel veel data, maar enkel van traditionele dealers (wat Tesla niet heeft) en betreft enkel inruil.
                      Het werkelijke getal zou dan ook eerder rond 13% liggen.
                      Het hele verhaal, inclusief YT video met gedetailleerde uitleg leest u hier:


                      Hombre

                      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                        De overheid wil een energietransitie uitvoeren omdat het "moet", en dat is niet omdat het leuk is of meer geld opbrengt. En niet iedereen is mee met dat verhaal, want het doet uiteindelijk de gewone burger pijn, financieel of emotioneel in zijn beperking van vrije keuze. En dan kan je als overheid twee dingen doen: nieuwe/betere/groene technologie promoten met subsidies of oude/slechtere/vervuilende technologie gaan bestraffen. En we zitten nu in de subsidie-fase. Helpt dat onvoldoende, reken er dan maar op dat we in de "wie niet horen wil, moet het dan maar voelen" fase gaan komen. Of denk je nu echt dat je lekker gezellig kan doorkachelen met een benzine/diesel tegen 2035? Reken er maar op dat er extra taksen en beperkingen gaan opgelegd worden.
                        Als het is "omdat het moet", waarom is die transitie er enkel voor de gewone burger? Luchtvaart mag blijven vervuilen en moet zelfs geen belasting betalen. Scheepvaart? Industrie? En waarom is enkel batterij elektrisch "de oplossing"? Al eens verder gedacht dan je selectie nieuwsbronnen?

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

                          Als het is "omdat het moet", waarom is die transitie er enkel voor de gewone burger? Luchtvaart mag blijven vervuilen en moet zelfs geen belasting betalen. Scheepvaart? Industrie? En waarom is enkel batterij elektrisch "de oplossing"? Al eens verder gedacht dan je selectie nieuwsbronnen?
                          Lees je een beetje bij, wil je? Luchtvaart is ook prototypes aan het ontwikkelen zonder kerosine. Maar dat is natuurlijk een sector waar de uitdagingen nog veel groter zijn dan weg/water transport. Je hebt gelijk dat die ook taksen moeten betalen en dat gaat er ook van komen.
                          Scheepvaart, vele grote schepen mogen al niet meer op eigen kracht de havens binnen wegens hun vervuiling. In Rotterdam heeft men de eerste elektrische sleepboten. De grootste machinebouwers hebben nu motoren die draaien op CO2 neutrale brandstoffen. Kleinere vrachtschepen zijn er al elektrisch, net als veerboten.
                          Je bent alleen beperkt in wat je WIL lezen.

                          Aanvulling: de industrie vergeten. Daar is men al langer bezig met het fundamenteel verminderen van de CO2. BE 20 miljoen ton minder CO2 over 20 jaar, NL 30 miljoen ton minder CO2 uitstoot.
                          Last edited by Hombre; 9 augustus 2024, 09:49. Reden: Aanvulling
                          Hombre

                          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                            Die dingen staan bijlange nog niet op punt Bart, de verwachtingen zijn wel groot.
                            Een paar maanden gelden hadden we het al over een nieuwe batterijtechnologie: met een vaste in plaats van een vloeibare elektrolyt. Die zou alleen voordelen bieden op vlak van energiedichtheid of laadsnelheid. Maar wat is de stand van zaken momenteel?

                            Ja, uiteindelijk wil men ook iets ontwikkelen dat niet enkel in labo's functioneert. Toyota verklaart al sinds 2014 dat ze "bijna" een werkende betrouwbare solid-state batterij hebben maar telkens schuift de deadline mee op. Ondertussen hebben ze al wel meer dan 1000 patenten rond de solid-state batterij ingediend. Men gaat daar uit van 1200km range, 10 minuten snelladen en minimaal 20 jaar levensduur. Afwachten zeker?

                            De laatste stand van zaken:
                            At a recently held technical briefing, Toyota revealed plans for several new technologies, including next-gen EV batteries, aerodynamic drag reduction,...

                            Hombre

                            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                            Comment


                            • Méér dan 75% particulieren die ik zelf ken en met een EV rijden voelen zich bedot
                              of hebben deze alweer van de hand gedaan, de overige gebruiken deze enkel
                              om rond de kerk te rijden of hebben een benzine of diesel als backup.
                              Moet ik je enkele telefoonnummers toesturen Hombre

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
                                Méér dan 75% particulieren die ik zelf ken en met een EV rijden voelen zich bedot
                                of hebben deze alweer van de hand gedaan, de overige gebruiken deze enkel
                                om rond de kerk te rijden of hebben een benzine of diesel als backup.
                                Moet ik je enkele telefoonnummers toesturen Hombre
                                Het is duidelijk dat de 75% particulieren die jij kent, niet dezelfde zijn als de 75% particulieren die ik ken.
                                Nog enkele posts geleden gaf je zelf aan dat met percentages niets kan waarmaken
                                En als je de cijfers kent wordt er blijkbaar mee gesjoemeld

                                Zolang er nog de optie blijft om een vervuilende brandstofwagen aan te schaffen en/of te gebruiken zal die discussie wel/niet EV blijven bestaan. We zitten dan ook in een moeilijke overgangsperiode, naarmate 2035 nadert zal er links of rechts wel wat trots moeten ingeslikt worden. Het is moeilijk om een stap terug te zetten voor het grotere doel.
                                Hombre

                                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                                Comment

                                Working...
                                X