Oorspronkelijk geplaatst door Sieg
Bekijk bericht
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Wie zou er nu nog een diesel kopen ?
Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
Ikzelf heb ook wel een pak ervaring met borstel loze motoren Freddy, wij gebruikten hoofdzakelijk
Indramat en Siemens motoren, over de lagers zou ik mij weinig zorgen maken, de meeste van
die motoren zijn zo opgebouwd dat er weinig tot geen radiale of axiale krachten op de lagers
komen te staan, eerste reductie is meestal een planetaire reductie die dus weinig of geen
radiale krachten op as en lager veroorzaakt, ik heb er weinig of geen lagers weten kapot draaien
en als ze al eens kapot gingen was het dan meestal door vuil dat in de lagers kwam.
Die magneten zijn een ander verhaal, neodymium magneten zijn inderdaad zeer breekbaar
en kunnen ook niet goed tegen warmte, en verdragen ook niet zo goed schokken of heftige trillingen.
Of regeneratie daar een negatief effect op heeft, daar heb ik ook mijn twijfels over, ik weet wel
dat je deze motoren niet mag demonteren zonder de nodige voorzorgen, doe je dat toch zonder voorzorgen dan zijn die motoren de helft van hun oorspronkelijke koppel kwijt en moet je
het magnetisch veld na montage terug op orde stellen (wij noemden dat her jumpen).
bij kleine motoren deden wij dat zelf, dat door middel van er een zéér korte stroomstoot van een paar
duizend ampere door te laten vloeien, wij hadden daar een speciaal toestel voor, maar kon maar
tot motoren van max iets van rond de 10Kw motoren.
Zwaardere motoren gingen daarvoor naar Duvivier in Brugge.
En kwestie van blokkeren, tja dat kan je met een vastlopende automaat of een differentieel ook
hebben hé, daar zou ik persoonlijk geen schrik voor hebben.
Om terug te komen op die motoren, ik weet uit goede bron (een magazijnier bij Mercedes)
dat ze daar bij Mercedes wel een bepaald type EV motoren hebben gehad dat ze om één of andere
reden hebben moeten vervangen, of de reden mechanisch of elektrisch was, dat weet ik niet.
Ideaal zou zijn, elk wiel zijn aparte motor, zo hebben ze via de electronische regeling alles
in de hand, een betere tractie controle kan je met niets mechanisch verkrijgen, plus dat de
mechanische overbrenging veel simpeler is, geen differentieel meer nodig enz. je zou er
in feite zelfs mee kunnen gaan sperren, wat bij een EV wel de bedoeling niet zal zijn,
maar het zou kunnen.
Die vier motoren, BMW is daar mee bezig meen ik.
Kortom met een EV aandrijving zijn de mogelijkheden veel groter dan met een mechanische
aandrijving en zal op termijn ook de toekomst zijn denk ik.
Het enige probleem zijn die batterijen en de laad voorzieningen, als ze dat probleem kunnen
oplossen….
Ze komen er volgens mij wel hoor, maar het zal nog wat tijd kosten.
Mijn gedacht is dat ze (door de druk die er op gezet is) zichzelf wat voorbij gestoken hebben.
Alvast veel interessanter dan sommige nietszeggende afbrekende reacties.
Uiteraard kan alles stuk gaan, met een EV zal de toekomst wel uitwijzen hoe het vordert.Canon EOS Digital
BD0479BE
- Likes 1
Comment
-
aanmerking tot de EV6
persoonlijk vindt ik hem heel goed.
maar gelukkig bestaan er ook nog muggenzifters - dikwijls Duitse - die de verbruiken van zo een auto op de grond gaan.
Die persoon die de test gedan heeft rijdt zelf met een Kia Proceed. Dus Kia minded.
Hij heeft de Kia voor deze test 4 maanden in zijn bezit gehad, en hem uitvoerig getest.
Verbruik op de autosnelweg bij 130 km/h
Dus volgends de auto 25kw/h
maar je hebt nog laadverlies en dan kom je op 28kw/h uit en dit zijn 13% meer dan opgegeven.
verder zijn gemeten verbruiken bij verschillende snelheden op de autosnelweg zonder ladeverlies. Dus ca. 13% bijrekenen
en ook de tijd om te laden wordt hier gemeten.
6 tot 80%
6 tot 90%
en hier voor wie de Duitse taal machtig is de video
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Grashalm Bekijk berichtaanmerking tot de EV6
persoonlijk vindt ik hem heel goed.
maar gelukkig bestaan er ook nog muggenzifters - dikwijls Duitse - die de verbruiken van zo een auto op de grond gaan.
Die persoon die de test gedan heeft rijdt zelf met een Kia Proceed. Dus Kia minded.
Hij heeft de Kia voor deze test 4 maanden in zijn bezit gehad, en hem uitvoerig getest.
Verbruik op de autosnelweg bij 130 km/h
Dus volgends de auto 25kw/h
maar je hebt nog laadverlies en dan kom je op 28kw/h uit en dit zijn 13% meer dan opgegeven.
verder zijn gemeten verbruiken bij verschillende snelheden op de autosnelweg zonder ladeverlies. Dus ca. 13% bijrekenen
en ook de tijd om te laden wordt hier gemeten.
6 tot 80%
Er zijn mogelijk tientallen factoren die laadverlies bepalen maar ik vrees geen enkele waar je zelf invloed op hebt. Dus: je kan er toch niets aan doen, laat het gaan en lig er niet van wakker.
MAAR: als het dan toch de bedoeling is om iemand te k@kken te zetten met cijfers, zorg dan dat de feiten correct zijn. Los van het feit dat de testen gebeuren bij amper 4°C:
HET IS EEN ANDERE AUTO! Dat is een Kia EV6 GT, dat is een sportmonster met 585pk, gemaakt om hard te rijden en niet in de eerste plaats zuinig. Mijn EV6 is 325pk en ik ken mijn verbruikscijfers die vanzelfsprekend afwijken van andere EV-rijders, zelfs met dezelfde uitvoering.
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
Ikzelf heb ook wel een pak ervaring met borstel loze motoren Freddy, wij gebruikten hoofdzakelijk
Indramat en Siemens motoren, over de lagers zou ik mij weinig zorgen maken, de meeste van
die motoren zijn zo opgebouwd dat er weinig tot geen radiale of axiale krachten op de lagers
komen te staan, eerste reductie is meestal een planetaire reductie die dus weinig of geen
radiale krachten op as en lager veroorzaakt, ik heb er weinig of geen lagers weten kapot draaien
en als ze al eens kapot gingen was het dan meestal door vuil dat in de lagers kwam.
Die magneten zijn een ander verhaal, neodymium magneten zijn inderdaad zeer breekbaar
en kunnen ook niet goed tegen warmte, en verdragen ook niet zo goed schokken of heftige trillingen.
Of regeneratie daar een negatief effect op heeft, daar heb ik ook mijn twijfels over, ik weet wel
dat je deze motoren niet mag demonteren zonder de nodige voorzorgen, doe je dat toch zonder voorzorgen dan zijn die motoren de helft van hun oorspronkelijke koppel kwijt en moet je
het magnetisch veld na montage terug op orde stellen (wij noemden dat her jumpen).
bij kleine motoren deden wij dat zelf, dat door middel van er een zéér korte stroomstoot van een paar
duizend ampere door te laten vloeien, wij hadden daar een speciaal toestel voor, maar kon maar
tot motoren van max iets van rond de 10Kw motoren.
Zwaardere motoren gingen daarvoor naar Duvivier in Brugge.
En kwestie van blokkeren, tja dat kan je met een vastlopende automaat of een differentieel ook
hebben hé, daar zou ik persoonlijk geen schrik voor hebben.
Om terug te komen op die motoren, ik weet uit goede bron (een magazijnier bij Mercedes)
dat ze daar bij Mercedes wel een bepaald type EV motoren hebben gehad dat ze om één of andere
reden hebben moeten vervangen, of de reden mechanisch of elektrisch was, dat weet ik niet.
Ideaal zou zijn, elk wiel zijn aparte motor, zo hebben ze via de electronische regeling alles
in de hand, een betere tractie controle kan je met niets mechanisch verkrijgen, plus dat de
mechanische overbrenging veel simpeler is, geen differentieel meer nodig enz. je zou er
in feite zelfs mee kunnen gaan sperren, wat bij een EV wel de bedoeling niet zal zijn,
maar het zou kunnen.
Die vier motoren, BMW is daar mee bezig meen ik.
Kortom met een EV aandrijving zijn de mogelijkheden veel groter dan met een mechanische
aandrijving en zal op termijn ook de toekomst zijn denk ik.
Het enige probleem zijn die batterijen en de laad voorzieningen, als ze dat probleem kunnen
oplossen….
Ze komen er volgens mij wel hoor, maar het zal nog wat tijd kosten.
Mijn gedacht is dat ze (door de druk die er op gezet is) zichzelf wat voorbij gestoken hebben.
Soit, ik volg uit interesse heel wat EV informatiekanalen maar van defecte magneten heb ik nog niet gehoord. Wel motorlagers die falen, vooral Tesla had er de eerste jaren last van. Dat falen kwam dan niet zo zeer door een defecte lager, maar wel de lagerdichting waardoor na enige tijd ook de lagers het gaan begeven. Ondertussen heeft Tesla die zaken weer wel in orde. Defecten kan je natuurlijk altijd hebben bij eender welk merk.
Die aparte aandrijving voor ieder wiel, daar is men al 15jaar mee aan het experimenteren maar echt doorslaggevende voordelen zou dat niet hebben. Er zijn ontwerpen geweest met de motoren in de wielen, heel compact, maar daar zit je dan weer met hoge onafgeveerde gewichten aan de auto en die wil je steeds zo laag mogelijk houden.Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk berichtMijn EV6 is 325pk en ik ken mijn verbruikscijfers die vanzelfsprekend afwijken van andere EV-rijders, zelfs met dezelfde uitvoering.
ieder heeft een bepaalde rijstijl, die daarom niet als sportief rijden moet worden bestempeld,
de ene chauffeur heeft nu eenmaal een andere gewoonte of feeling met een auto dan de andere,
en anticiperend rijden kan daar opmerkelijk aan bijdragen, zal ook wel geldend zijn voor een EV
net als voor een benzine of diesel.
Voor een EV zeker, daar deze deels regeneratief gaat remmen, maar ook dat is begrenst,
geloof maar niet dat die regeneratie 100% terug levert, ik zou het eerder rond de 50% inschatten,
maar dat is dan ook pure energie winst en mooi meegenomen en pure winst.
Ik kan van mijzelf zeggen dat ik met mijn benzine vrij anticiperend rijd, ben nogthans geen
traag rijder.
Ik weet nog goed, jaren geleden reden ik en mijn schoonbroer samen met exact dezelfde auto,
hij verbruikte altijd een liter meer per 100Km, op een bepaald moment gingen we eens samen
op reis naar Italië, af en toe eens wisselen wie voorop reed enz. zelfde verhaal, hij verbruikte
1 dikke liter meer dan ik, kan toch niet zei hij, ok, we doen de test en wisselen van auto
bij de terugreis, resultaat ik verbruikte 1 liter minder dan hij en dat met zijn auto.
De zachtheid waarmee je dat rechter pedaal bedient doet er veel aan en je hoeft daarom
geen traagrijder te zijn, maar wel rekening houden en anticiperen op de rest van het verkeer.
Wie veel op CC rijdt kan daar volgens mij ook zijn profijt uithalen.
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
De zachtheid waarmee je dat rechter pedaal bedient doet er veel aan en je hoeft daarom
geen traagrijder te zijn, maar wel rekening houden en anticiperen op de rest van het verkeer.
Wie veel op CC rijdt kan daar volgens mij ook zijn profijt uithalen.
En omdat er ook eens gelachen mag worden: deze gast heeft zijn oldtimer VW kever omgevormd naar EV en omdat hij steeds opmerkingen kreeg over het ontbreken van het kenmerkende geluid, zelf een ludieke oplossing bedacht met een elektrisch motorke en een lege bus.
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
Mooie technische uitleg wat betreft de elektrische motoren, helaas ga je wel voorbij aan het feit dat er ook merken zijn die geen permanente magneetmotoren gebruiken in hun EV's maar wel inductiemotoren. Die inductiemotoren werken zonder magneten die in extreme gevallen zouden kunnen falen en over termijn de werking van zou afnemen. Vandaar mijn (onbeantwoorde) vraag aan Verseg met welke auto dan de specialist elektrische motoren dagelijks rondrijdt. Als je dat echt een risico vindt, koop/lease je toch een EV met inductiemotoren, nietwaar?
Soit, ik volg uit interesse heel wat EV informatiekanalen maar van defecte magneten heb ik nog niet gehoord. Wel motorlagers die falen, vooral Tesla had er de eerste jaren last van. Dat falen kwam dan niet zo zeer door een defecte lager, maar wel de lagerdichting waardoor na enige tijd ook de lagers het gaan begeven. Ondertussen heeft Tesla die zaken weer wel in orde. Defecten kan je natuurlijk altijd hebben bij eender welk merk.
Die aparte aandrijving voor ieder wiel, daar is men al 15jaar mee aan het experimenteren maar echt doorslaggevende voordelen zou dat niet hebben. Er zijn ontwerpen geweest met de motoren in de wielen, heel compact, maar daar zit je dan weer met hoge onafgeveerde gewichten aan de auto en die wil je steeds zo laag mogelijk houden.
van de magneten van een PMSM motor in de industrie, enig nadeel is dat ze niet tegen hoge temperaturen
kunnen, misschien is een inductie motor dan wel interessanter in een sport EV.
En kwestie van die vier motoren (motor in het wiel) is iets voor in een fiets maar niet voor in
een auto, zou volgens mij ook een zeer negatieve invloed hebben op de sturende wielen
door het gyroscopisch effect.
En zoals je zelf aangeeft, zouden die motoren ferm op hun donder krijgen als je in een put ofzo
rijdt, met daarbij ook nog eens een onaangenaam stuurgevoel vrees ik.
Vier motoren met cardans en homokineten zou stukken interessanter zijn.Last edited by Geerten; 2 mei 2024, 13:40.
Comment
-
Het gaat hier niet om een auto slecht te maken, maar beetje meer realiteit weer te geven.
en dat een auto dat met cruise controle op 130 ingesteld is, gaat de zelfde verbruik hebben in de ev reeks, of die 325 of 5xx pk heeft.
Trouwens - als men goed kijkt, geeft de tester bij 130 zelf 1 kw/h minder, in zijn rijstijl 25kw/h aan dan Kia het opgeeft. Zie foto. Zij geven hier 26kw/h op.
Voorbeeld van mijn Opel Vivaro waar ik regelmatig eens naar de Spaanse Pyreneeën rijdt.
Als ik hem in Frankrijk op 90km/h instel dan is mijn verbruik 5,2 tot 5,5 ltr.
Enkel dat hou ik niet vol, zo traag. Dus op 130 instellen, en oeps, het verbruik is op eens 7 ltr.
7 ltr. als ik er geen wind tegen heb.
Heb ik tegenwind dan stijgt het verbruikt naargelang de situatie naar 8 en 9 ltr.
Wat ik hierbij wil zeggen, " de mijnen auto verbruikt enkel zo weinig " - dat neem ik toch met een korrel zout.
En wat de temperaturen betreft, wij hebben hier zomers en winters, dus zijn er ook temperatuurverschillen die ons in het dagelijkse leven belijden, en hier ook die laadverlies en rijverlies voor elk EV bepalen. Niet tegenin verbruikt ook een verbrandingsmotor in koude omstandigheden meer, ook dat is een feit.
Niet altijd aangevallen voelen, EV rijden is echt zalig, en een dag proefrijden met de EV6 gt line ( als je het ooit gelezen hebt, rij ik met een Sportage PHEV van het zelfde merk ), was een genot, ongetwijfeld. Maar er moeten voor mij een aantal dingen beter worden, om mij over te halen.
- Likes 1
Comment
-
@ Hombre nog een voor je - zo dat je sterk staat.
Van de zelfde tester
De stelling " als je met een EV in de winter 1 uur in de file zit gaat je batterij plat, de angst voor plat vallen "
Nu hij heeft dit in de winter met een NIRO EV getest op een parking. Dus een simulatie.
11% nog in de batterij. 1 uur still staan bij min temperaturen, Verwarming op 23°, stoelverarming voor en achter aan, radio aan.
Na een uur heeft hem 2kw/h verbruikt en nog voldoende batterij overgehouden om naar de volgende lader te komen.
Maar hij heeft het ook omgerekend, en hierbij de officieel waarden van de ADAC gebruikt en dat vergleken met het verbruik bij een EV.
Alle beiden systemen gebruiken even veel energie, enkel bij de EV blijft de lucht schoner.
Dus de mythes van stilvallen in de files is duidelijk tegen gesproken. Ik hoop dat dit weetje zal kunnen helpen als je eens in de winterfile terecht komt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Grashalm Bekijk berichtHet gaat hier niet om een auto slecht te maken, maar beetje meer realiteit weer te geven.
en dat een auto dat met cruise controle op 130 ingesteld is, gaat de zelfde verbruik hebben in de ev reeks, of die 325 of 5xx pk heeft.
Trouwens - als men goed kijkt, geeft de tester bij 130 zelf 1 kw/h minder, in zijn rijstijl 25kw/h aan dan Kia het opgeeft. Zie foto. Zij geven hier 26kw/h op.Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk berichtKijk, dat is nu exact de reden waarom ik wat terughoudend ben om merk en type van mijn EV kenbaar te maken. Er zijn er toch altijd die met data, artikels en/of video afkomen met één of andere stelling die de eigen ervaringen moeten ondermijnen en waarvan verwacht wordt dat er een discussie ontstaat.
Mijn EV6 is 325pk en ik ken mijn verbruikscijfers die vanzelfsprekend afwijken van andere EV-rijders, zelfs met dezelfde uitvoering.
Veel hangt af van type wegen dat men aflegt en uiteraard de manier van rijden.
Waarom breekt u hogere cijfers dan af als deze aangekaart worden?
Dat u met deze wagen reed wist ik al langer bijna zeker, want het is de enige EV dat met de eerder door u opgegeven technische specificaties overeen kwam. :-)
En KIA is zeker niet slecht, net als van Hyundai kan ik geen slecht woord zeggen.
De volledige elektrische Kia EV6* 77.4kWh. Bekijk het verbruik, de actieradius, elektrische specificaties, auto opties, verwachtte restwaarde en onderhoud.
Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk berichtVoor een EV zeker, daar deze deels regeneratief gaat remmen, maar ook dat is begrenst,
geloof maar niet dat die regeneratie 100% terug levert, ik zou het eerder rond de 50% inschatten,maar dat is dan ook pure energie winst en mooi meegenomen en pure winst.
Wie vooral enkel snelweg doet en het geluk heeft dit buiten files te kunnen doen, die heeft zo goed als helemaal geen recuperatie.
En er zal ook wel een groot verschil zijn tussen rijden in bergachtig gebied of in een vlakke regio.Canon EOS Digital
BD0479BE
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk berichtVeel zal afhangen van welk type weg men doet en hoe vaak men moet afremmen.
Wie vooral enkel snelweg doet en het geluk heeft dit buiten files te kunnen doen, die heeft zo goed als helemaal geen recuperatie.
En er zal ook wel een groot verschil zijn tussen rijden in bergachtig gebied of in een vlakke regio.
van Toyota/Lexus waar zij wel heer en meester in zijn, de Toyota groep heeft daar dan ook de meeste
ervaring mee, was wel niet de eerste, Porsche speelde reeds in begin de jaren 1900 met die gedachte,
uiteraard hadden ze dan nog niet de batterijen en ook niet de stuur electronica die er nu is,
maar de gedachte was er wel.
Professor Hendrik Van Brussel (prof in de mechatronica) is een zeer goede kennis van mij,
(is de broer van wijlen Herman) een van mijn beste vrienden en ook R&O collega bij Philips.
Hendrik gaf tot voor corona wereldwijd lezingen in dat soort theorieën, wordt nu 80
maar weet nog heel goed waarover hij het heeft, ik zie hem nog een viertal keer per jaar,
altijd hebben wij het een paar uur over de laatste technologiën wat nog steeds zijn stokpaardje
is, die mannen blijven nog altijd dat soort evoluties volgen, ook hij is van gedacht dat er
nog verbeteringen moeten komen om tot een volledig emissie vrij transport te komen,
zowel op vlak van nog betere batterijen als op vlak van energie opwekking.
Hijzelf rijdt met een Toyota Prius en is daar toch wel heel overtuigd van.
Op vlak van energie opwekking is de kennis en ervaring er wel, maar het ontbreekt
de meeste landen aan middelen (geld dus) en de regeringen lopen ook wel wat achter de feiten
aan, waar de Groenen vroeger gingen betogen tegen kerncentrales, gaan ze nu betogen
tegen windmolens en bovengronds wisselspanning transport.
Hadden ze al dat geld van die duizenden windmolens gebruikt om propere kerncentrales
te bouwen, zouden we er nu veel beter voor gestaan hebben denk ik.
Maar dat is dan weer een ander verhaal…..
Last edited by Geerten; 2 mei 2024, 13:46.
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk berichtIs dat dan niet net hetzelfde als wat die anderen ervan vinden als iemand alle minder positieve ervaringen ondermijnt?
Dat is toch met elke wagen zo dat er zijn die meer of minder verbruiken dan anderen met dezelfde wagen?
Veel hangt af van type wegen dat men aflegt en uiteraard de manier van rijden.
Waarom breekt u hogere cijfers dan af als deze aangekaart worden?
Oorspronkelijke topic en post: LINK.
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
Comment