Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie zou er nu nog een diesel kopen ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    Trouwens, je weet het dus net zo goed als Verseg, van iemand horen zeggen die je kent ...
    Ik vertrouw familie (van mijn vrouw) in elk geval toch nog wat meer dan nietszeggende afbrekende reacties op een forum. ;-)
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

      Ikzelf heb ook wel een pak ervaring met borstel loze motoren Freddy, wij gebruikten hoofdzakelijk
      Indramat en Siemens motoren, over de lagers zou ik mij weinig zorgen maken, de meeste van
      die motoren zijn zo opgebouwd dat er weinig tot geen radiale of axiale krachten op de lagers
      komen te staan, eerste reductie is meestal een planetaire reductie die dus weinig of geen
      radiale krachten op as en lager veroorzaakt, ik heb er weinig of geen lagers weten kapot draaien
      en als ze al eens kapot gingen was het dan meestal door vuil dat in de lagers kwam.
      Die magneten zijn een ander verhaal, neodymium magneten zijn inderdaad zeer breekbaar
      en kunnen ook niet goed tegen warmte, en verdragen ook niet zo goed schokken of heftige trillingen.
      Of regeneratie daar een negatief effect op heeft, daar heb ik ook mijn twijfels over, ik weet wel
      dat je deze motoren niet mag demonteren zonder de nodige voorzorgen, doe je dat toch zonder voorzorgen dan zijn die motoren de helft van hun oorspronkelijke koppel kwijt en moet je
      het magnetisch veld na montage terug op orde stellen (wij noemden dat her jumpen).
      bij kleine motoren deden wij dat zelf, dat door middel van er een zéér korte stroomstoot van een paar
      duizend ampere door te laten vloeien, wij hadden daar een speciaal toestel voor, maar kon maar
      tot motoren van max iets van rond de 10Kw motoren.
      Zwaardere motoren gingen daarvoor naar Duvivier in Brugge.
      En kwestie van blokkeren, tja dat kan je met een vastlopende automaat of een differentieel ook
      hebben hé, daar zou ik persoonlijk geen schrik voor hebben.
      Om terug te komen op die motoren, ik weet uit goede bron (een magazijnier bij Mercedes)
      dat ze daar bij Mercedes wel een bepaald type EV motoren hebben gehad dat ze om één of andere
      reden hebben moeten vervangen, of de reden mechanisch of elektrisch was, dat weet ik niet.
      Ideaal zou zijn, elk wiel zijn aparte motor, zo hebben ze via de electronische regeling alles
      in de hand, een betere tractie controle kan je met niets mechanisch verkrijgen, plus dat de
      mechanische overbrenging veel simpeler is, geen differentieel meer nodig enz. je zou er
      in feite zelfs mee kunnen gaan sperren, wat bij een EV wel de bedoeling niet zal zijn,
      maar het zou kunnen.
      Die vier motoren, BMW is daar mee bezig meen ik.
      Kortom met een EV aandrijving zijn de mogelijkheden veel groter dan met een mechanische
      aandrijving en zal op termijn ook de toekomst zijn denk ik.
      Het enige probleem zijn die batterijen en de laad voorzieningen, als ze dat probleem kunnen
      oplossen….
      Ze komen er volgens mij wel hoor, maar het zal nog wat tijd kosten.
      Mijn gedacht is dat ze (door de druk die er op gezet is) zichzelf wat voorbij gestoken hebben.




      Logische, duidelijke en aanvaardbare uitleg, ik had het nu ook wel specifiek aan u gequote omdat ik weet dat jij daar ook kennis van hebt.
      Alvast veel interessanter dan sommige nietszeggende afbrekende reacties.
      Uiteraard kan alles stuk gaan, met een EV zal de toekomst wel uitwijzen hoe het vordert.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • aanmerking tot de EV6
        persoonlijk vindt ik hem heel goed.

        maar gelukkig bestaan er ook nog muggenzifters - dikwijls Duitse - die de verbruiken van zo een auto op de grond gaan.

        Die persoon die de test gedan heeft rijdt zelf met een Kia Proceed. Dus Kia minded.

        Hij heeft de Kia voor deze test 4 maanden in zijn bezit gehad, en hem uitvoerig getest.

        Verbruik op de autosnelweg bij 130 km/h


        Dus volgends de auto 25kw/h




        maar je hebt nog laadverlies en dan kom je op 28kw/h uit en dit zijn 13% meer dan opgegeven.


        verder zijn gemeten verbruiken bij verschillende snelheden op de autosnelweg zonder ladeverlies. Dus ca. 13% bijrekenen








        en ook de tijd om te laden wordt hier gemeten.

        6 tot 80%


        6 tot 90%

        en hier voor wie de Duitse taal machtig is de video



        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Grashalm Bekijk bericht
          aanmerking tot de EV6
          persoonlijk vindt ik hem heel goed.

          maar gelukkig bestaan er ook nog muggenzifters - dikwijls Duitse - die de verbruiken van zo een auto op de grond gaan.

          Die persoon die de test gedan heeft rijdt zelf met een Kia Proceed. Dus Kia minded.

          Hij heeft de Kia voor deze test 4 maanden in zijn bezit gehad, en hem uitvoerig getest.

          Verbruik op de autosnelweg bij 130 km/h

          Dus volgends de auto 25kw/h


          maar je hebt nog laadverlies en dan kom je op 28kw/h uit en dit zijn 13% meer dan opgegeven.


          verder zijn gemeten verbruiken bij verschillende snelheden op de autosnelweg zonder ladeverlies. Dus ca. 13% bijrekenen


          en ook de tijd om te laden wordt hier gemeten.

          6 tot 80%



          Kijk, dat is nu exact de reden waarom ik wat terughoudend ben om merk en type van mijn EV kenbaar te maken. Er zijn er toch altijd die met data, artikels en/of video afkomen met één of andere stelling die de eigen ervaringen moeten ondermijnen en waarvan verwacht wordt dat er een discussie ontstaat. Goed bedoeld of niet. In dit geval het laadverlies aan DC laadpalen. Zoek het even op, gebruikers melden laadverliezen van 1.5 tot 15%. De man in de video heeft ook een laadbeurt met 5.3% verlies @16:24 in de video. Die kerel moet trouwens ook een onderscheid maken tussen effectief verbruik in de auto (=rijbereik) en het verbruik waarvoor je betaald inclusief laadverliezen.
          Er zijn mogelijk tientallen factoren die laadverlies bepalen maar ik vrees geen enkele waar je zelf invloed op hebt. Dus: je kan er toch niets aan doen, laat het gaan en lig er niet van wakker.

          MAAR: als het dan toch de bedoeling is om iemand te k@kken te zetten met cijfers, zorg dan dat de feiten correct zijn. Los van het feit dat de testen gebeuren bij amper 4°C:

          HET IS EEN ANDERE AUTO! Dat is een Kia EV6 GT, dat is een sportmonster met 585pk, gemaakt om hard te rijden en niet in de eerste plaats zuinig. Mijn EV6 is 325pk en ik ken mijn verbruikscijfers die vanzelfsprekend afwijken van andere EV-rijders, zelfs met dezelfde uitvoering.


          Hombre

          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

            Ikzelf heb ook wel een pak ervaring met borstel loze motoren Freddy, wij gebruikten hoofdzakelijk
            Indramat en Siemens motoren, over de lagers zou ik mij weinig zorgen maken, de meeste van
            die motoren zijn zo opgebouwd dat er weinig tot geen radiale of axiale krachten op de lagers
            komen te staan, eerste reductie is meestal een planetaire reductie die dus weinig of geen
            radiale krachten op as en lager veroorzaakt, ik heb er weinig of geen lagers weten kapot draaien
            en als ze al eens kapot gingen was het dan meestal door vuil dat in de lagers kwam.
            Die magneten zijn een ander verhaal, neodymium magneten zijn inderdaad zeer breekbaar
            en kunnen ook niet goed tegen warmte, en verdragen ook niet zo goed schokken of heftige trillingen.
            Of regeneratie daar een negatief effect op heeft, daar heb ik ook mijn twijfels over, ik weet wel
            dat je deze motoren niet mag demonteren zonder de nodige voorzorgen, doe je dat toch zonder voorzorgen dan zijn die motoren de helft van hun oorspronkelijke koppel kwijt en moet je
            het magnetisch veld na montage terug op orde stellen (wij noemden dat her jumpen).
            bij kleine motoren deden wij dat zelf, dat door middel van er een zéér korte stroomstoot van een paar
            duizend ampere door te laten vloeien, wij hadden daar een speciaal toestel voor, maar kon maar
            tot motoren van max iets van rond de 10Kw motoren.
            Zwaardere motoren gingen daarvoor naar Duvivier in Brugge.
            En kwestie van blokkeren, tja dat kan je met een vastlopende automaat of een differentieel ook
            hebben hé, daar zou ik persoonlijk geen schrik voor hebben.
            Om terug te komen op die motoren, ik weet uit goede bron (een magazijnier bij Mercedes)
            dat ze daar bij Mercedes wel een bepaald type EV motoren hebben gehad dat ze om één of andere
            reden hebben moeten vervangen, of de reden mechanisch of elektrisch was, dat weet ik niet.
            Ideaal zou zijn, elk wiel zijn aparte motor, zo hebben ze via de electronische regeling alles
            in de hand, een betere tractie controle kan je met niets mechanisch verkrijgen, plus dat de
            mechanische overbrenging veel simpeler is, geen differentieel meer nodig enz. je zou er
            in feite zelfs mee kunnen gaan sperren, wat bij een EV wel de bedoeling niet zal zijn,
            maar het zou kunnen.
            Die vier motoren, BMW is daar mee bezig meen ik.
            Kortom met een EV aandrijving zijn de mogelijkheden veel groter dan met een mechanische
            aandrijving en zal op termijn ook de toekomst zijn denk ik.
            Het enige probleem zijn die batterijen en de laad voorzieningen, als ze dat probleem kunnen
            oplossen….
            Ze komen er volgens mij wel hoor, maar het zal nog wat tijd kosten.
            Mijn gedacht is dat ze (door de druk die er op gezet is) zichzelf wat voorbij gestoken hebben.
            Mooie technische uitleg wat betreft de elektrische motoren, helaas ga je wel voorbij aan het feit dat er ook merken zijn die geen permanente magneetmotoren gebruiken in hun EV's maar wel inductiemotoren. Die inductiemotoren werken zonder magneten die in extreme gevallen zouden kunnen falen en over termijn de werking van zou afnemen. Vandaar mijn (onbeantwoorde) vraag aan Verseg met welke auto dan de specialist elektrische motoren dagelijks rondrijdt. Als je dat echt een risico vindt, koop/lease je toch een EV met inductiemotoren, nietwaar?
            Soit, ik volg uit interesse heel wat EV informatiekanalen maar van defecte magneten heb ik nog niet gehoord. Wel motorlagers die falen, vooral Tesla had er de eerste jaren last van. Dat falen kwam dan niet zo zeer door een defecte lager, maar wel de lagerdichting waardoor na enige tijd ook de lagers het gaan begeven. Ondertussen heeft Tesla die zaken weer wel in orde. Defecten kan je natuurlijk altijd hebben bij eender welk merk.

            Die aparte aandrijving voor ieder wiel, daar is men al 15jaar mee aan het experimenteren maar echt doorslaggevende voordelen zou dat niet hebben. Er zijn ontwerpen geweest met de motoren in de wielen, heel compact, maar daar zit je dan weer met hoge onafgeveerde gewichten aan de auto en die wil je steeds zo laag mogelijk houden.
            Hombre

            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
              Mijn EV6 is 325pk en ik ken mijn verbruikscijfers die vanzelfsprekend afwijken van andere EV-rijders, zelfs met dezelfde uitvoering.
              Daar moet ik je 100% gelijk in geven Hombre, en dat geldt zelfs voor de meest bekende testers,
              ieder heeft een bepaalde rijstijl, die daarom niet als sportief rijden moet worden bestempeld,
              de ene chauffeur heeft nu eenmaal een andere gewoonte of feeling met een auto dan de andere,
              en anticiperend rijden kan daar opmerkelijk aan bijdragen, zal ook wel geldend zijn voor een EV
              net als voor een benzine of diesel.
              Voor een EV zeker, daar deze deels regeneratief gaat remmen, maar ook dat is begrenst,
              geloof maar niet dat die regeneratie 100% terug levert, ik zou het eerder rond de 50% inschatten,
              maar dat is dan ook pure energie winst en mooi meegenomen en pure winst.
              Ik kan van mijzelf zeggen dat ik met mijn benzine vrij anticiperend rijd, ben nogthans geen
              traag rijder.
              Ik weet nog goed, jaren geleden reden ik en mijn schoonbroer samen met exact dezelfde auto,
              hij verbruikte altijd een liter meer per 100Km, op een bepaald moment gingen we eens samen
              op reis naar Italië, af en toe eens wisselen wie voorop reed enz. zelfde verhaal, hij verbruikte
              1 dikke liter meer dan ik, kan toch niet zei hij, ok, we doen de test en wisselen van auto
              bij de terugreis, resultaat ik verbruikte 1 liter minder dan hij en dat met zijn auto.
              De zachtheid waarmee je dat rechter pedaal bedient doet er veel aan en je hoeft daarom
              geen traagrijder te zijn, maar wel rekening houden en anticiperen op de rest van het verkeer.
              Wie veel op CC rijdt kan daar volgens mij ook zijn profijt uithalen.



              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                De zachtheid waarmee je dat rechter pedaal bedient doet er veel aan en je hoeft daarom
                geen traagrijder te zijn, maar wel rekening houden en anticiperen op de rest van het verkeer.
                Wie veel op CC rijdt kan daar volgens mij ook zijn profijt uithalen.

                Exact dat, Geerten. Zelfs met de meer recente ACC (adaptive cruise control) nog interessanter, al moet je dan wel opletten dat je niet steeds ongemerkt trager gaat rijden achter een voorligger.

                En omdat er ook eens gelachen mag worden: deze gast heeft zijn oldtimer VW kever omgevormd naar EV en omdat hij steeds opmerkingen kreeg over het ontbreken van het kenmerkende geluid, zelf een ludieke oplossing bedacht met een elektrisch motorke en een lege bus.




                Hombre

                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                  Mooie technische uitleg wat betreft de elektrische motoren, helaas ga je wel voorbij aan het feit dat er ook merken zijn die geen permanente magneetmotoren gebruiken in hun EV's maar wel inductiemotoren. Die inductiemotoren werken zonder magneten die in extreme gevallen zouden kunnen falen en over termijn de werking van zou afnemen. Vandaar mijn (onbeantwoorde) vraag aan Verseg met welke auto dan de specialist elektrische motoren dagelijks rondrijdt. Als je dat echt een risico vindt, koop/lease je toch een EV met inductiemotoren, nietwaar?
                  Soit, ik volg uit interesse heel wat EV informatiekanalen maar van defecte magneten heb ik nog niet gehoord. Wel motorlagers die falen, vooral Tesla had er de eerste jaren last van. Dat falen kwam dan niet zo zeer door een defecte lager, maar wel de lagerdichting waardoor na enige tijd ook de lagers het gaan begeven. Ondertussen heeft Tesla die zaken weer wel in orde. Defecten kan je natuurlijk altijd hebben bij eender welk merk.

                  Die aparte aandrijving voor ieder wiel, daar is men al 15jaar mee aan het experimenteren maar echt doorslaggevende voordelen zou dat niet hebben. Er zijn ontwerpen geweest met de motoren in de wielen, heel compact, maar daar zit je dan weer met hoge onafgeveerde gewichten aan de auto en die wil je steeds zo laag mogelijk houden.
                  De voordelen van een PMSM ten opzichte van een inductiemotor zijn een hoger rendement, preciezere toerenregeling, grotere vermogensdichtheid en een lagere bedrijfstemperatuur, waardoor lagers en isolatie langer meegaan Hombre en zelf nooit geen vermogen verlies kunnen ervaren/meten door degradatie
                  van de magneten van een PMSM motor in de industrie, enig nadeel is dat ze niet tegen hoge temperaturen
                  kunnen, misschien is een inductie motor dan wel interessanter in een sport EV.

                  En kwestie van die vier motoren (motor in het wiel) is iets voor in een fiets maar niet voor in
                  een auto, zou volgens mij ook een zeer negatieve invloed hebben op de sturende wielen
                  door het gyroscopisch effect.
                  En zoals je zelf aangeeft, zouden die motoren ferm op hun donder krijgen als je in een put ofzo
                  rijdt, met daarbij ook nog eens een onaangenaam stuurgevoel vrees ik.
                  Vier motoren met cardans en homokineten zou stukken interessanter zijn.
                  Last edited by Geerten; 2 mei 2024, 13:40.

                  Comment


                  • Het gaat hier niet om een auto slecht te maken, maar beetje meer realiteit weer te geven.

                    en dat een auto dat met cruise controle op 130 ingesteld is, gaat de zelfde verbruik hebben in de ev reeks, of die 325 of 5xx pk heeft.

                    Trouwens - als men goed kijkt, geeft de tester bij 130 zelf 1 kw/h minder, in zijn rijstijl 25kw/h aan dan Kia het opgeeft. Zie foto. Zij geven hier 26kw/h op.



                    Voorbeeld van mijn Opel Vivaro waar ik regelmatig eens naar de Spaanse Pyreneeën rijdt.

                    Als ik hem in Frankrijk op 90km/h instel dan is mijn verbruik 5,2 tot 5,5 ltr.

                    Enkel dat hou ik niet vol, zo traag. Dus op 130 instellen, en oeps, het verbruik is op eens 7 ltr.

                    7 ltr. als ik er geen wind tegen heb.

                    Heb ik tegenwind dan stijgt het verbruikt naargelang de situatie naar 8 en 9 ltr.

                    Wat ik hierbij wil zeggen, " de mijnen auto verbruikt enkel zo weinig " - dat neem ik toch met een korrel zout.

                    En wat de temperaturen betreft, wij hebben hier zomers en winters, dus zijn er ook temperatuurverschillen die ons in het dagelijkse leven belijden, en hier ook die laadverlies en rijverlies voor elk EV bepalen. Niet tegenin verbruikt ook een verbrandingsmotor in koude omstandigheden meer, ook dat is een feit.

                    Niet altijd aangevallen voelen, EV rijden is echt zalig, en een dag proefrijden met de EV6 gt line ( als je het ooit gelezen hebt, rij ik met een Sportage PHEV van het zelfde merk ), was een genot, ongetwijfeld. Maar er moeten voor mij een aantal dingen beter worden, om mij over te halen.













                    Comment


                    • @ Hombre nog een voor je - zo dat je sterk staat.

                      Van de zelfde tester

                      De stelling " als je met een EV in de winter 1 uur in de file zit gaat je batterij plat, de angst voor plat vallen "

                      Nu hij heeft dit in de winter met een NIRO EV getest op een parking. Dus een simulatie.

                      11% nog in de batterij. 1 uur still staan bij min temperaturen, Verwarming op 23°, stoelverarming voor en achter aan, radio aan.

                      Na een uur heeft hem 2kw/h verbruikt en nog voldoende batterij overgehouden om naar de volgende lader te komen.

                      Maar hij heeft het ook omgerekend, en hierbij de officieel waarden van de ADAC gebruikt en dat vergleken met het verbruik bij een EV.

                      Alle beiden systemen gebruiken even veel energie, enkel bij de EV blijft de lucht schoner.

                      Dus de mythes van stilvallen in de files is duidelijk tegen gesproken. Ik hoop dat dit weetje zal kunnen helpen als je eens in de winterfile terecht komt.











                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Grashalm Bekijk bericht
                        Het gaat hier niet om een auto slecht te maken, maar beetje meer realiteit weer te geven.

                        en dat een auto dat met cruise controle op 130 ingesteld is, gaat de zelfde verbruik hebben in de ev reeks, of die 325 of 5xx pk heeft.

                        Trouwens - als men goed kijkt, geeft de tester bij 130 zelf 1 kw/h minder, in zijn rijstijl 25kw/h aan dan Kia het opgeeft. Zie foto. Zij geven hier 26kw/h op.
                        De EV6 AWD heeft een elektrische motor vooraan van 107pk en achteraan ene van 218pk. Voor de GT hebben ze de achterste, 218 pk vooraan gelegd en een zwaardere motor achterin van 367pk. De GT weegt ook 110 kg zwaarder, ondanks alle gewicht besparende ingrepen zoals lichte kuipstoelen. Grote 21" wielen met laagprofielbanden geven ook al een meerverbruik. No way dat die auto's hetzelfde verbruik gaan geven bij dezelfde snelheid.
                        Hombre

                        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                          Kijk, dat is nu exact de reden waarom ik wat terughoudend ben om merk en type van mijn EV kenbaar te maken. Er zijn er toch altijd die met data, artikels en/of video afkomen met één of andere stelling die de eigen ervaringen moeten ondermijnen en waarvan verwacht wordt dat er een discussie ontstaat.
                          Is dat dan niet net hetzelfde als wat die anderen ervan vinden als iemand alle minder positieve ervaringen ondermijnt?

                          Mijn EV6 is 325pk en ik ken mijn verbruikscijfers die vanzelfsprekend afwijken van andere EV-rijders, zelfs met dezelfde uitvoering.
                          Dat is toch met elke wagen zo dat er zijn die meer of minder verbruiken dan anderen met dezelfde wagen?
                          Veel hangt af van type wegen dat men aflegt en uiteraard de manier van rijden.
                          Waarom breekt u hogere cijfers dan af als deze aangekaart worden?
                          Dat u met deze wagen reed wist ik al langer bijna zeker, want het is de enige EV dat met de eerder door u opgegeven technische specificaties overeen kwam. :-)
                          En KIA is zeker niet slecht, net als van Hyundai kan ik geen slecht woord zeggen.
                          De volledige elektrische Kia EV6* 77.4kWh. Bekijk het verbruik, de actieradius, elektrische specificaties, auto opties, verwachtte restwaarde en onderhoud.

                          Wat kunt u van het brandstofverbruik van een auto in de praktijk verwachten? Zijn ze in de praktijk wel zo zuinig als op papier? En als dat niet zo is wat betekent dit voor de kosten van een wagenpark?
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
                            Voor een EV zeker, daar deze deels regeneratief gaat remmen, maar ook dat is begrenst,
                            geloof maar niet dat die regeneratie 100% terug levert, ik zou het eerder rond de 50% inschatten,maar dat is dan ook pure energie winst en mooi meegenomen en pure winst.
                            Veel zal afhangen van welk type weg men doet en hoe vaak men moet afremmen.
                            Wie vooral enkel snelweg doet en het geluk heeft dit buiten files te kunnen doen, die heeft zo goed als helemaal geen recuperatie.
                            En er zal ook wel een groot verschil zijn tussen rijden in bergachtig gebied of in een vlakke regio.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Veel zal afhangen van welk type weg men doet en hoe vaak men moet afremmen.
                              Wie vooral enkel snelweg doet en het geluk heeft dit buiten files te kunnen doen, die heeft zo goed als helemaal geen recuperatie.
                              En er zal ook wel een groot verschil zijn tussen rijden in bergachtig gebied of in een vlakke regio.
                              Uiteraard is dat zo Freddy, en ook enkel voorbehouden voor een EV en het superieure hybride systeem
                              van Toyota/Lexus waar zij wel heer en meester in zijn, de Toyota groep heeft daar dan ook de meeste
                              ervaring mee, was wel niet de eerste, Porsche speelde reeds in begin de jaren 1900 met die gedachte,
                              uiteraard hadden ze dan nog niet de batterijen en ook niet de stuur electronica die er nu is,
                              maar de gedachte was er wel.
                              Professor Hendrik Van Brussel (prof in de mechatronica) is een zeer goede kennis van mij,
                              (is de broer van wijlen Herman) een van mijn beste vrienden en ook R&O collega bij Philips.
                              Hendrik gaf tot voor corona wereldwijd lezingen in dat soort theorieën, wordt nu 80
                              maar weet nog heel goed waarover hij het heeft, ik zie hem nog een viertal keer per jaar,
                              altijd hebben wij het een paar uur over de laatste technologiën wat nog steeds zijn stokpaardje
                              is, die mannen blijven nog altijd dat soort evoluties volgen, ook hij is van gedacht dat er
                              nog verbeteringen moeten komen om tot een volledig emissie vrij transport te komen,
                              zowel op vlak van nog betere batterijen als op vlak van energie opwekking.
                              Hijzelf rijdt met een Toyota Prius en is daar toch wel heel overtuigd van.
                              Op vlak van energie opwekking is de kennis en ervaring er wel, maar het ontbreekt
                              de meeste landen aan middelen (geld dus) en de regeringen lopen ook wel wat achter de feiten
                              aan, waar de Groenen vroeger gingen betogen tegen kerncentrales, gaan ze nu betogen
                              tegen windmolens en bovengronds wisselspanning transport.
                              Hadden ze al dat geld van die duizenden windmolens gebruikt om propere kerncentrales
                              te bouwen, zouden we er nu veel beter voor gestaan hebben denk ik.
                              Maar dat is dan weer een ander verhaal…..

                              Last edited by Geerten; 2 mei 2024, 13:46.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                Is dat dan niet net hetzelfde als wat die anderen ervan vinden als iemand alle minder positieve ervaringen ondermijnt?

                                Dat is toch met elke wagen zo dat er zijn die meer of minder verbruiken dan anderen met dezelfde wagen?
                                Veel hangt af van type wegen dat men aflegt en uiteraard de manier van rijden.
                                Waarom breekt u hogere cijfers dan af als deze aangekaart worden?
                                Ik breek geen hogere cijfers af (proof me wrong), integendeel ik probeer een verklaring te vinden voor het absurde hoge verbruik van jouw wagen. Vandaar ook de vraag naar het merk en type wagen. Ik ben de eerste om toe te geven dat de WLTP cijfers vaak met een korrel zout moet genomen worden. Maar als je volgens jouw cijfers een verbruik hebt van 40.7 kWh/100km over 18km en 18km/h en 27kWh/100km aan een gemiddelde van 29 km/h op meer dan een jaar en bovendien van de beloofde WLTP 517-598km met moeite 200km kan halen, tja dan is er naar mijn aanvoelen wat mis en ik zou er in ieder geval geen genoegen mee nemen.

                                Oorspronkelijke topic en post: LINK.
                                Hombre

                                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                                Comment

                                Working...
                                X