Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg
Bekijk bericht
Indramat en Siemens motoren, over de lagers zou ik mij weinig zorgen maken, de meeste van
die motoren zijn zo opgebouwd dat er weinig tot geen radiale of axiale krachten op de lagers
komen te staan, eerste reductie is meestal een planetaire reductie die dus weinig of geen
radiale krachten op as en lager veroorzaakt, ik heb er weinig of geen lagers weten kapot draaien
en als ze al eens kapot gingen was het dan meestal door vuil dat in de lagers kwam.
Die magneten zijn een ander verhaal, neodymium magneten zijn inderdaad zeer breekbaar
en kunnen ook niet goed tegen warmte, en verdragen ook niet zo goed schokken of heftige trillingen.
Of regeneratie daar een negatief effect op heeft, daar heb ik ook mijn twijfels over, ik weet wel
dat je deze motoren niet mag demonteren zonder de nodige voorzorgen, doe je dat toch zonder voorzorgen dan zijn die motoren de helft van hun oorspronkelijke koppel kwijt en moet je
het magnetisch veld na montage terug op orde stellen (wij noemden dat her jumpen).
bij kleine motoren deden wij dat zelf, dat door middel van er een zéér korte stroomstoot van een paar
duizend ampere door te laten vloeien, wij hadden daar een speciaal toestel voor, maar kon maar
tot motoren van max iets van rond de 10Kw motoren.
Zwaardere motoren gingen daarvoor naar Duvivier in Brugge.
En kwestie van blokkeren, tja dat kan je met een vastlopende automaat of een differentieel ook
hebben hé, daar zou ik persoonlijk geen schrik voor hebben.
Om terug te komen op die motoren, ik weet uit goede bron (een magazijnier bij Mercedes)
dat ze daar bij Mercedes wel een bepaald type EV motoren hebben gehad dat ze om één of andere
reden hebben moeten vervangen, of de reden mechanisch of elektrisch was, dat weet ik niet.
Ideaal zou zijn, elk wiel zijn aparte motor, zo hebben ze via de electronische regeling alles
in de hand, een betere tractie controle kan je met niets mechanisch verkrijgen, plus dat de
mechanische overbrenging veel simpeler is, geen differentieel meer nodig enz. je zou er
in feite zelfs mee kunnen gaan sperren, wat bij een EV wel de bedoeling niet zal zijn,
maar het zou kunnen.
Die vier motoren, BMW is daar mee bezig meen ik.
Kortom met een EV aandrijving zijn de mogelijkheden veel groter dan met een mechanische
aandrijving en zal op termijn ook de toekomst zijn denk ik.
Het enige probleem zijn die batterijen en de laad voorzieningen, als ze dat probleem kunnen
oplossen….
Ze komen er volgens mij wel hoor, maar het zal nog wat tijd kosten.
Mijn gedacht is dat ze (door de druk die er op gezet is) zichzelf wat voorbij gestoken hebben.
Comment