Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg
Bekijk bericht
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Wie zou er nu nog een diesel kopen ?
Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
Misschien moet je eens een voorbeeld geven, normaal reageer ik alleen met argumenten.
En hier gaat onze vriend weer uit de bocht. De hele wereld gaat niet plots met een EV rijden, je kan nog heel lang blijven rijden met een brandstofauto. En 90% van de auto-industrie falliet? Miljoenen mensen zonder werk? Die EV groeien aan de bomen of wat? En ja, het elektriciteitsnet staat onder druk, niet alleen door de EV maar daar wordt aan gewerkt. Net als het plaatsen van laadpunten waar er dagelijks bijkomen.
Moeilijk om je ernstig te nemen, kerel.
Je kent blijkbaar duidelijk het woord mocht niet, of je hebt het bewust overgeslagen.
Uiteraard gaan miljoenen jobs verloren met EV.
Of dacht je dat al die toeleveranciers nog nodig zijn die nu de honderden onderdelen maken voor de ICE motoren, de uitlaten, katalysators, roetfilters, radiatoren, …
En dacht je dat al die al dan niet zelfstandige kleine garages nog zouden blijven bestaan die nu onderhouden doen op alle merken of al die winkels met onderdelen nog gaan blijven?
Het aantal onderdelen in een EV is fors minder en minder onderdelen zijn minder toeleveranciers en als gevolg ook minder jobs!
Een bekende ervan is zelfs nu al de nodige voorbereidingen aan het doen om de sluiting van (een deel van) zijn winkels te kunnen doen.
Maar ja, aan die bocht heb je vermoedelijk nooit gedacht en heb je zelf ook gemist?Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
En hier weer de zoveelste reactie zonder te lezen wat er staat!
Je kent blijkbaar duidelijk het woord mocht niet, of je hebt het bewust overgeslagen.
Uiteraard gaan miljoenen jobs verloren met EV.
Of dacht je dat al die toeleveranciers nog nodig zijn die nu de honderden onderdelen maken voor de ICE motoren, de uitlaten, katalysators, roetfilters, radiatoren, …
En dacht je dat al die al dan niet zelfstandige kleine garages nog zouden blijven bestaan die nu onderhouden doen op alle merken of al die winkels met onderdelen nog gaan blijven?
Het aantal onderdelen in een EV is fors minder en minder onderdelen zijn minder toeleveranciers en als gevolg ook minder jobs!
Een bekende ervan is zelfs nu al de nodige voorbereidingen aan het doen om de sluiting van (een deel van) zijn winkels te kunnen doen.
Maar ja, aan die bocht heb je vermoedelijk nooit gedacht en heb je zelf ook gemist?
Op termijn gaan er zelfs benzinestations moeten sluiten.
Ja, exact dezelfde discussies begin jaren 1900. Al die paardenfokkerijen, al die hoefsmeden, al die boeren voor het stro... misschien had men toen beter niet overgeschakeld naar de benzineauto.Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
Bij BMW raden ze een EV vooral aan voor zelfstandigen en bedrijven wegens de fiscale druk.
Ze verwachten ook binnen twee jaar een fors verbeterde batterij te hebben die effectief minstens 600 km haalt, de huidig zijn dat enkel op papier maar 450 km in realiteit als men niet te gek doet en wie sportief rijdt mag er nog minstens 100 km af doen.
Ik ken iemand dat de nieuwe i7 gekocht heeft, nu enkele maanden in bezit en voor een wagen met een vanaf prijs van 179.850 Euro haalt die net 450 km en het is uiteraard geen winter en doet die daar niet te gek mee.
Ik was met de opendeur uit curiositeit en op uitnodiging eens gaan zien naar de nieuwe i5, mooie wagen en de meest up to date EV dat ze hebben.
De verkoper dat we goed kennen zei meteen, koop dat niet, ge gaat niet content zijn tegenover uw huidige benzine.
Wacht nog een jaar of twee, dan komen er veel betere batterijen was zijn aanbeveling.Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
En zeg nu is eerlijk Verseg , ga je dan werkelijk 600 km in 1 trek rijden of is het gewoon te doen om de cijfertjes, om “reserve” te hebben, want mijn blaas houdt het geen 600 km uit . Om nog maar te zwijgen van de intrinsieke veiligheidsrisico’s van zo lang aan 1 stuk doorrijden.
En die 600-km-batterij zal ook met een passende prijs komen, maar dan begin je daar wsl wel een nieuw draadje over…
Want zowel jij als Hombre bekijken de zaak vanuit hun oogpunt , wat niet meer dan normaal is : waar Hombre (hoogstwaarschijnlijk) een weloverwogen keuze kon maken voor de EV was dit jou niet gegund en moet je dus leven met de keuzes die voor jou gemaakt werden.
Beide dus hoogst subjectieve situaties met geen duidelijke right or wrong, en bovenal, nooit volledig 1 op 1 toepasbaar op een ander.
Waar het hier UITEINDELIJK op aankomt is in hoeverre je de OLIFANT in de kamer ontkent, zonder dewelke wij allemaal gerust konden wachten op “ die 600/800/1000 km batterij met 1 minuut oplaadtijd aan jaren ‘80 dieselprijzen” terwijl het “onzen tijd nog wel zal duren”…
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
Ja hoor, geef je nu zelf toe dat een EV veel minder kosten en onderhoud nodig heeft? Een EV heeft zelfs banden die vervangen én gemaakt moeten worden, en er zitten zelfs radiatoren in (of heb je nog geen EV bekeken?). En behalve de andere onderdelen die je noemt (uitlaten, katalysators, roetfilters) zijn heel veel onderdelen wel identiek of quasi identiek aan een ICE wagen. En bovendien, gaat er ook weer een hele nieuwe industrie ontstaan rond de elektrische batterijen, van herstelling tot recyclage. Want die gaan toch stuk, nietwaar? Hoeveel kleine zelfstandigen zijn er al begonnen met het plaatsen van laadpalen? En die moeten dan ook weer ergens gemaakt worden.
Op termijn gaan er zelfs benzinestations moeten sluiten.
Ja, exact dezelfde discussies begin jaren 1900. Al die paardenfokkerijen, al die hoefsmeden, al die boeren voor het stro... misschien had men toen beter niet overgeschakeld naar de benzineauto.
Er zijn minder technische onderdelen, maar daarom zeker niet goedkoper.
En als je de actualiteit wat volgt, dan weet je ook dat de onderdelen die in een ICE zitten en nu ook nog in een EV, plots veel meer kosten en dat een onderhoud niet echt goedkoop is.
Even opgezocht, een 60.000 km of 2 jaar onderhoud van een SUV EV komt tussen de 1050 en 1250€, die van gelijkaardige een ICE bij hetzelfde merk tussen de 575€ en de 750€.
Voor een kleinere wagen in ICE kost een klein onderhoud 275€ en dezelfde wagen in EV uitvoering 385€.
Uiteraard blijft jaarlijks of tweejaarlijks onderhoud verplicht om van garantie te kunnen genieten, slim gezien uiteraard.
Of dacht je nu echt dat een onderhoud aan een EV plots maar 100 Euro ging kosten?Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk berichtEn zeg nu is eerlijk Verseg , ga je dan werkelijk 600 km in 1 trek rijden of is het gewoon te doen om de cijfertjes, om “reserve” te hebben, want mijn blaas houdt het geen 600 km uit . Om nog maar te zwijgen van de intrinsieke veiligheidsrisico’s van zo lang aan 1 stuk doorrijden.
En die 600-km-batterij zal ook met een passende prijs komen, maar dan begin je daar wsl wel een nieuw draadje over…
Want zowel jij als Hombre bekijken de zaak vanuit hun oogpunt , wat niet meer dan normaal is : waar Hombre (hoogstwaarschijnlijk) een weloverwogen keuze kon maken voor de EV was dit jou niet gegund en moet je dus leven met de keuzes die voor jou gemaakt werden.
Beide dus hoogst subjectieve situaties met geen duidelijke right or wrong, en bovenal, nooit volledig 1 op 1 toepasbaar op een ander.
Waar het hier UITEINDELIJK op aankomt is in hoeverre je de OLIFANT in de kamer ontkent, zonder dewelke wij allemaal gerust konden wachten op “ die 600/800/1000 km batterij met 1 minuut oplaadtijd aan jaren ‘80 dieselprijzen” terwijl het “onzen tijd nog wel zal duren”…
Als we daarmee eens op en af naar de kust rijden, dan zouden we met de EV niet eens op en af kunnen doen zonder ergens een uur aan een snellader te hangen, dat voor 60.000€ extra?
Los van het feit dat we beperkte keuze hadden voor de EV doordat er op dat moment weinig keuze was, maar met een wagen van meer dan 90.000€ maar 300 km (ondertussen 15.000€ duurder geworden voor 50 km meer) kunnen rijden in idealere omstandigheden of 250 km tijdens de winter of op snelweg en dan nog op alles te moeten letten zoals niet snel niet snel optrekken, niet te veel proberen inhalen, rijden zoals een bompa zoals ze dat soms noemen, dan vind ik dat terecht een schande en ontoereikend.
Een gelijkaardige wagen kan men in diesel vinden voor de helft van de prijs, die haalt dan tot 1200 km zonder op iets te moeten letten.
Persoonlijk hadden we liever een diesel berline gehad, die kostte maar 38.000€ maar paste niet in het maandelijks leasing budget, een EV dat bijna drie keer zoveel kost wel, dank aan de overheid.
Ik begrijp niet dat sommigen het normaal vinden om tienduizenden Euro's meer te geven voor een EV en dan niet eens op een normale manier mogen rijden om een aanvaardbare autonomie te hebben.
Ze blijven aan tufferen aan 100 op de snelweg, durven bijna geen airco gebruiken, geen zetelverwarming, geen stuurverwarming, niet te veel muziek of wat ook.
Is het dan zo onlogisch dat men daar toch een mening over mag hebben?
Uiteraard heeft niet iedereen hetzelfde gebruik en zal niet iedereen last hebben van een kleinere autonomie, maar dat laat niet weg dat men schandalig heel veel extra moet betalen voor een veel grotere beperking!Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk berichtEn zeg nu is eerlijk Verseg , ga je dan werkelijk 600 km in 1 trek rijden of is het gewoon te doen om de cijfertjes, om “reserve” te hebben, want mijn blaas houdt het geen 600 km uit . Om nog maar te zwijgen van de intrinsieke veiligheidsrisico’s van zo lang aan 1 stuk doorrijden.
Enige oplossing is dan naar 4 dagen in de week thuiswerk gaan. Maar daar gaan anderen niet akkoord mee zijn (en ook niet realistisch).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
Weer van de pot gerukt en naast de kwestie.
Er zijn minder technische onderdelen, maar daarom zeker niet goedkoper.
En als je de actualiteit wat volgt, dan weet je ook dat de onderdelen die in een ICE zitten en nu ook nog in een EV, plots veel meer kosten en dat een onderhoud niet echt goedkoop is.
Even opgezocht, een 60.000 km of 2 jaar onderhoud van een SUV EV komt tussen de 1050 en 1250€, die van gelijkaardige een ICE bij hetzelfde merk tussen de 575€ en de 750€.
Voor een kleinere wagen in ICE kost een klein onderhoud 275€ en dezelfde wagen in EV uitvoering 385€.
Uiteraard blijft jaarlijks of tweejaarlijks onderhoud verplicht om van garantie te kunnen genieten, slim gezien uiteraard.
Of dacht je nu echt dat een onderhoud aan een EV plots maar 100 Euro ging kosten?
Lees onderaan de FAQ, cijfers over 2022 wel en van Nederland maar ik denk niet dat ze daar goedkoper zijn dan in BE. In elk geval komen de getallen overeen met mijn ervaringen.
▷ Het onderhoud van een elektrische auto verschilt van het onderhoud van een auto op brandstof ✓ Waar let je op? ✓ Bekijk onze tips en...
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
Voor onze privé wagen met benzinemotor bestaat er een vergelijkbare EV, alleen is die 60.000€ duurder om te beginnen en haalt die met een wat vlottere manier van rijden geen 300 km tegenover gemakkelijk 850 km.
Als we daarmee eens op en af naar de kust rijden, dan zouden we met de EV niet eens op en af kunnen doen zonder ergens een uur aan een snellader te hangen, dat voor 60.000€ extra?
Los van het feit dat we beperkte keuze hadden voor de EV doordat er op dat moment weinig keuze was, maar met een wagen van meer dan 90.000€ maar 300 km (ondertussen 15.000€ duurder geworden voor 50 km meer) kunnen rijden in idealere omstandigheden of 250 km tijdens de winter of op snelweg en dan nog op alles te moeten letten zoals niet snel niet snel optrekken, niet te veel proberen inhalen, rijden zoals een bompa zoals ze dat soms noemen, dan vind ik dat terecht een schande en ontoereikend.
Een gelijkaardige wagen kan men in diesel vinden voor de helft van de prijs, die haalt dan tot 1200 km zonder op iets te moeten letten.
Persoonlijk hadden we liever een diesel berline gehad, die kostte maar 38.000€ maar paste niet in het maandelijks leasing budget, een EV dat bijna drie keer zoveel kost wel, dank aan de overheid.
Ik begrijp niet dat sommigen het normaal vinden om tienduizenden Euro's meer te geven voor een EV en dan niet eens op een normale manier mogen rijden om een aanvaardbare autonomie te hebben.
Ze blijven aan tufferen aan 100 op de snelweg, durven bijna geen airco gebruiken, geen zetelverwarming, geen stuurverwarming, niet te veel muziek of wat ook.
Is het dan zo onlogisch dat men daar toch een mening over mag hebben?
Uiteraard heeft niet iedereen hetzelfde gebruik en zal niet iedereen last hebben van een kleinere autonomie, maar dat laat niet weg dat men schandalig heel veel extra moet betalen voor een veel grotere beperking!
En rijden zoals bompa? Is dat niet gevaarlijk om al die EV's zo te bekijken op de baan?
Weet je wat ik dan straf vind, dat je zo al eentje kan voorbijsteken op de autoweg die mogelijk 100 rijdt, dat begrijp ik nog maar dat je dan ook nog kan zien dat die zijn airco afstaat, zonder zetelverwarming of stuurverwarming rijdt en godbetert zelfs zijn radio niet durft aan te zetten, dan ben je een hele straffe gast. Tja, die zullen dan ook allemaal op weg zijn naar zee en er nét niet geraken met een acculading. Je zal maar eens moeten bijladen onderweg. Ik ga misschien in mijn enthousiasme te ver door je een idioot te noemen, maar dat zijn nu eens idiote veralgemeningen zie.
Of ben jij ook zo ene die alleen maar EV's voorbijsteekt op de autoweg, die rijden allemaal op het rechtse vak aan 100km/u.
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
Ja hoor, hier is-ie weer. Geen idee waar jij cijfers vandaan haalt. Of bedoel inclusief het vervangen van de vier banden? Of misschien Rolls-Royce en Lamborghini? In elk geval, voor mij was het eerste jaar geen onderhoud nodig en het onderhoud op 2 jaar max 30.000 km is voor mij gratis. Normale prijs zou ongeveer 245€ zijn. Maar ja, ik heb dan ook een speciale EV, nietwaar?
Bent U echt zo naïef dat U denkt dingen gratis te krijgen, had ik niet van U verwacht ...
grts
Sieg
Voor meer foto's ; www.sieg.be
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
Van iemand zonder "afgestreken tuintje" die het naar eigen zeggen goed voor heeft met het milieu had ik dan ook meer verwacht dan steeds dezelfde negatieve reacties op hetzelfde thema.
Of nee, eigenlijk zijn ze precies wat ik had kunnen verwachten, naast de kwestie en argumentum ad hominem zonder ook maar iets van mij of mijn persoonlijke situatie te kennen. Knap.
Zoals ik reeds meerdere malen geschreven heb, ik ben niet tegen EV's maar ik wacht gewoon op een grotere autonomie en betere omstandigheden om te laden.
En mss daarom die reacties van U altijd, mss bent U wel gefrustreerd omdat uw wagen binnen x aantal jaren niks meer waard zal zijn
Want wie koopt er binnen x aantal jaren nog een EV waarmee je zelfs in dit kleine landje niet eens van de kust naar de Ardennen kunt rijden zonder onderweg te moeten laden.
En blijkbaar ben ik niet de enige met dat idee, ik wacht gewoon af, mss omdat ik niet steeds het nieuwste wil om anderen de ogen uit te steken ...
Want blijkbaar kan jouw wagen alles wat een gewone EV niet kan.
En aan huidige EV's geen gebrek, men krijgt ze niet verkocht zonder subsidies te geven
En laat het a.u.b. achterwege dat U uw EV heeft gekocht voor het milieu, daar maak je jezelf alleen maar iets wijs.
grts
SiegVoor meer foto's ; www.sieg.be
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
Vergelijk jouw wagen ... je ervoor meer betaald hebt, dan zal je zien ...
Bent U echt zo naïef dat U denkt ... had ik niet van U verwacht ...
grts
SiegOorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
Eigenaardige reactie, ... volgens jou dus ook geen verstand ...
En mss daarom die reacties van U altijd, mss bent U wel gefrustreerd omdat uw wagen...
Want blijkbaar kan jouw wagen ...
En laat het a.u.b. achterwege dat U uw EV heeft gekocht voor het milieu, daar maak je jezelf alleen maar iets wijs.
grts
Sieg
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
Ondertussen ben ik wel oud genoeg geworden om mijn eigen keuzes te maken, jij hoeft dat voor mij alvast niet te doen en al zeker niet omdat je mij van haar noch pluim kent.
Trouwens mijn zinnen aanpassen en quoten wat voor jouw het beste uitkomt getuigt niet echt van ...
grts
SiegVoor meer foto's ; www.sieg.be
- Likes 1
Comment
Comment