Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie zou er nu nog een diesel kopen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

    Maar als iemand die nu bijvoorbeeld minder dan 5.000km per jaar rijdt zijn benzine of dieselwagen vervangt door een elektrische, dan is het niet zeker of die elektrische tijdens zijn levensduur milieuvriendelijker wordt dan hun huidige auto als ze daar langer mee zouden blijven rijden.
    Dat kan kloppen, als je er van uit gaat dat die oude personenwagen als schroot wordt afgevoerd. Maar in 95% van de gevallen wordt die auto doorverkocht er rijdt er nog iemand een tijd mee. Iemand die op zijn beurt een oudere wagen heeft vervangen door een betere/recentere wagen. En dan heeft het wel zin om ondanks de beperkte kilometers een EV aan te schaffen. Ergens in de keten is dan een oude vervuilende wagen tot schroot herleidt.
    Hombre

    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

    Comment


    • Zou het niet eens tijd worden dat dit topic stilaan stopt en er terug wat geschreven wordt over waar het hier om te doen is….pff…
      https://fredor2.wixsite.com/my-site

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door freddy69 Bekijk bericht
        Zou het niet eens tijd worden dat dit topic stilaan stopt en er terug wat geschreven wordt over waar het hier om te doen is….pff…
        Maak je geen zorgen Freddy, Hombre en VerSeg staan op mijn negeer lijst en alle mijn eigen berichten
        waar een Quote in kwam van hun zijn gewist.
        Ps. Van mij zal je ook geen last meer hebben.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

          Maak je geen zorgen Freddy, Hombre en VerSeg staan op mijn negeer lijst en alle mijn eigen berichten
          waar een Quote in kwam van hun zijn gewist.
          Ps. Van mij zal je ook geen last meer hebben.
          Beetje egoïstische houding, doe lekker verder met je monoloog.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
            Iemand die op zijn beurt een oudere wagen heeft vervangen door een betere/recentere wagen. En dan heeft het wel zin om ondanks de beperkte kilometers een EV aan te schaffen. Ergens in de keten is dan een oude vervuilende wagen tot schroot herleidt.
            De visie klopt uiteraard wel, maar als je met die oude wagen altijd weinig gereden hebt en ermee blijft rijden en ook weinig km blijft doen, dan is dat uiteindelijk nog beter dan dat je die verkoopt aan iemand dat er plots 40.000 km per jaar mee gaat rijden.
            Tenzij ik me vergis, is het niet eenvoudig om daarover een inschatting te maken.
            Ook het feit dat men vanaf een bepaald moment geen nieuwe diesels of benzines meer zal kunnen inschrijven, zullen er als gevolg nog meer oudere diesels en benzines blijven rondrijden tenzij men van heel het land een LEZ maakt met uitstoot 0.
            Let op, ik beweer niet dat jij iets verkeerd schreef, het is maar een aanvulling.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              De visie klopt uiteraard wel, maar als je met die oude wagen altijd weinig gereden hebt en ermee blijft rijden en ook weinig km blijft doen, dan is dat uiteindelijk nog beter dan dat je die verkoopt aan iemand dat er plots 40.000 km per jaar mee gaat rijden.
              Tenzij ik me vergis, is het niet eenvoudig om daarover een inschatting te maken.
              Ook het feit dat men vanaf een bepaald moment geen nieuwe diesels of benzines meer zal kunnen inschrijven, zullen er als gevolg nog meer oudere diesels en benzines blijven rondrijden tenzij men van heel het land een LEZ maakt met uitstoot 0.
              Let op, ik beweer niet dat jij iets verkeerd schreef, het is maar een aanvulling.
              Neen, je hebt gelijk, het is niet onmogelijk dat iemand met een oude wagen veel meer kilometers gaat afleggen dan de vorige eigenaars. Al zal iemand die veel afstanden doet minder geneigd zijn om een oude wagen aan te schaffen denk ik dan.
              Onder de huidige omstandigheden zullen er inderdaad nog wel wat oude wagens blijven rondrijden na 2035. Maar de omstandigheden blijven niet hetzelfde. Om te beginnen zal elektrisch rijden dan het nieuwe normaal zijn. Ik lees en ervaar dat jonge mensen minder snel of zelfs niet aan een rijbewijs toe komen en dat een EV hun meer aanspreekt dan een brandstofwagen.
              En nu worden EV's nog bevoordeeld, neem het maar aan dat tegen 2035 de brandstofwagen financieel eerder geviseerd of zelfs gesanctioneerd zal worden met allerlei taksen. Of wat als je 50 km moet rijden om benzine te tanken... aan 3 euro de liter? Of dacht je dat al die kleine tankstations open blijven met maar 50% of minder van de omzet vandaag?
              Hombre

              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

                Dieselwagens waarmee vooral lange afstanden op de snelweg wordt gereden, die hebben doorgaans veel minder last van problemen met roetfilters en EGR kleppen en alles wat daarmee te maken heeft.
                Er zullen dus automobilisten zijn die heel weinig kans hebben op dergelijke problemen, terwijl er ander zijn die geregeld grote onkosten hebben om hun dieselwagen in orde te houden.
                De ene auto zal er al wat meer last van hebben dan de andere (merk/type), maar in verhouding hebben de dieselauto's die minder kilometers rijden er juist het meeste last van omdat auto's die minder kilometers rijden over het algemeen meer worden gebruikt voor kortere afstanden.
                Een moderne diesel is niet gemaakt om er altijd tegen 30-50-70 Km/h rond de kerktoren mee te rijden...

                ...
                Volledig akkoord, een diesel dient niet om mee naar de bakker te rijden (te voet of met de fiets is trouwens voor iedereen gezonder ).
                En uit eigen ervaring bevestigd.
                ik rij zelden trajecten van minder dan 20 km, het duurt 10 km alvorens de motor warm is en de - zonder twijfel nog veel te rooskleurig voorgestelde - uitstootwaarden behaald worden.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                  Ik lees en ervaar dat jonge mensen minder snel of zelfs niet aan een rijbewijs toe komen en dat een EV hun meer aanspreekt dan een brandstofwagen.
                  En nu worden EV's nog bevoordeeld, neem het maar aan dat tegen 2035 de brandstofwagen financieel eerder geviseerd of zelfs gesanctioneerd zal worden met allerlei taksen. Of wat als je 50 km moet rijden om benzine te tanken... aan 3 euro de liter? Of dacht je dat al die kleine tankstations open blijven met maar 50% of minder van de omzet vandaag?
                  Ook dat klopt actueel volledig, maar de EV's zullen later uiteraard ook met BIV en verkeersbelasting extra belast worden en elektriciteit zal ook nog duurder worden mits de vraag groter zal worden dan het aanbod.
                  De jeugd begint in de meeste gevallen met een voor hun betaalbare tweedehandswagen, tenzij de ouders hem financieren.
                  Een EV, zelfs tweedehands is actueel dan nog heel duur, ook hier zal de toekomst moeten uitwijzen of EV's zowel nieuw als tweedehands nog een heel pak goedkoper gaan worden, al vrees ik dat het niet zal halveren.
                  Brandstof aan 3€ per liter is inderdaad een pak, maar ooit zeiden velen “als benzine meer dan een Euro kost, dan rij ik niet meer”, actueel aan 2€ de liter ziet men weinig verschil.
                  Met 5.000 km per jaar, een verbruik van neem zelfs 7 liter en brandstof aan 3€ per liter, dan kost dat 1050€ per jaar, het minste EV dat men actueel kan vinden zit al snel aan 40.000€, pas na 40 jaar is enkel de aankoopprijs terugverdiend en die moet ook geladen worden.
                  Veel zal uiteraard uitmaken hoeveel het geheel kost en de bijkomende nadelen zoals u zegt, extra belast, veel plaatsen waar je niet meer mag komen, duurdere brandstof en in combinatie met wat de prijzen van EV's zullen worden.
                  Dat we er actueel meer en meer naar geforceerd worden is uiteraard een feit, maar gaat ook dat blijven?
                  Ooit werden we geduwd in de richting van een propere ICE met katalysator, dan met roetfilter, dan met veiligheidssystemen, nu naar EV, … met een volgende uitvinding wordt het misschien weer iets anders? LOL
                  We zien wel hoe alles evolueert en volgen moeten we uiteindelijk toch, alleen weten we nog niet wanneer de genadeslag echt komt. ;-)
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Ook dat klopt actueel volledig, maar de EV's zullen later uiteraard ook met BIV en verkeersbelasting extra belast worden en elektriciteit zal ook nog duurder worden mits de vraag groter zal worden dan het aanbod.
                    De jeugd begint in de meeste gevallen met een voor hun betaalbare tweedehandswagen, tenzij de ouders hem financieren.
                    Een EV, zelfs tweedehands is actueel dan nog heel duur, ook hier zal de toekomst moeten uitwijzen of EV's zowel nieuw als tweedehands nog een heel pak goedkoper gaan worden, al vrees ik dat het niet zal halveren.
                    Brandstof aan 3€ per liter is inderdaad een pak, maar ooit zeiden velen “als benzine meer dan een Euro kost, dan rij ik niet meer”, actueel aan 2€ de liter ziet men weinig verschil.
                    Met 5.000 km per jaar, een verbruik van neem zelfs 7 liter en brandstof aan 3€ per liter, dan kost dat 1050€ per jaar, het minste EV dat men actueel kan vinden zit al snel aan 40.000€, pas na 40 jaar is enkel de aankoopprijs terugverdiend en die moet ook geladen worden.
                    Veel zal uiteraard uitmaken hoeveel het geheel kost en de bijkomende nadelen zoals u zegt, extra belast, veel plaatsen waar je niet meer mag komen, duurdere brandstof en in combinatie met wat de prijzen van EV's zullen worden.
                    Dat we er actueel meer en meer naar geforceerd worden is uiteraard een feit, maar gaat ook dat blijven?
                    Ooit werden we geduwd in de richting van een propere ICE met katalysator, dan met roetfilter, dan met veiligheidssystemen, nu naar EV, … met een volgende uitvinding wordt het misschien weer iets anders? LOL
                    We zien wel hoe alles evolueert en volgen moeten we uiteindelijk toch, alleen weten we nog niet wanneer de genadeslag echt komt. ;-)
                    Natuurlijk zullen EV ook verkeersbelasting en BIV moeten betalen in een of andere vorm. Maar extra belast én duurdere elektriciteit? En ja, EV's zijn al een pak goedkoper geworden. De grootste batterijproducent CATL heeft recent nog een prijsverlaging aangekondigd, de zoveelste in de rij. De nieuwste Renault 5 aan 25.000 euro, toch leuk als eerste wagentje? Dat wordt betaalbaar als die op de tweedehandsmarkt komt voor de jeugd.
                    Inderdaad, er zijn maar weinig mensen afgeschrikt door de hoge prijs van de brandstoffen. Maar velen hadden ook geen enkel alternatief om bv op het werk te geraken, en dat alternatief is er nu wel. Ik heb nog nooit een auto gekocht om "geld terug te verdienen" zoals jij het stelt. Wij kopen een auto waar we zin en vertrouwen in hebben, voor sommige mensen is de kleur belangrijker of het merk. Maar cijferen hoeveel een bepaalde auto over een bepaalde periode moet gaan kosten moeten we gelukkig niet doen. Mensen die moeten tellen om rond te komen zullen vaker kiezen voor een tweedehands wagen en ook op vlak van EV begint die markt nu langzaam te draaien.
                    Ja, wat de techniek ons nog gaat brengen in de toekomst... als er morgen een ontdekking gedaan dat auto's kunnen zweven met een of andere nog onbekende energiebron dan zal de hele mobiliteit sector een omdraai maken.
                    Hombre

                    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                      Maar extra belast én duurdere elektriciteit?
                      Thuis is dat toch al zo en voor wie een digitale teller heeft nog meer?
                      Auto laden zorgt voor een hoger verbruik en met het capaciteitstarief betaal je al je elektriciteit duurder.

                      De nieuwste Renault 5 aan 25.000 euro, toch leuk als eerste wagentje? Dat wordt betaalbaar als die op de tweedehandsmarkt komt voor de jeugd.
                      Mijn eerste wagen kostte 65.000 BEF voor een tweedehands Renault 14 en was zo goed als nieuw, mijn eerste nieuwe rond de 120.000 BEF, dat is 1/10 van wat een evenwaardige nu kost.
                      Wagens zijn inderdaad fors duurder geworden.

                      Inderdaad, er zijn maar weinig mensen afgeschrikt door de hoge prijs van de brandstoffen. Maar velen hadden ook geen enkel alternatief om bv op het werk te geraken, en dat alternatief is er nu wel.
                      Het alternatief is er inderdaad, maar voor velen actueel ook nog onbetaalbaar.

                      Ik heb nog nooit een auto gekocht om "geld terug te verdienen" zoals jij het stelt.
                      Dat stel ik helemaal niet, ik geef enkel aan dat zelfs 3€ voor een liter brandstof voor velen actueel geen doorslaggevend argument zal zijn om een EV te kopen.

                      Wij kopen een auto waar we zin en vertrouwen in hebben, voor sommige mensen is de kleur belangrijker of het merk. Maar cijferen hoeveel een bepaalde auto over een bepaalde periode moet gaan kosten moeten we gelukkig niet doen.
                      Dat doen wij ook zo, ik let er niet eens op wat die verbruikt, tenzij puur uit curiositeit en te zien of er niets fout is.
                      Uiteraard hoe minder, hoe beter voor de portefeuille.
                      Is de tank leeg, dan gaan we tanken.

                      Ja, wat de techniek ons nog gaat brengen in de toekomst... als er morgen een ontdekking gedaan dat auto's kunnen zweven met een of andere nog onbekende energiebron dan zal de hele mobiliteit sector een omdraai maken.
                      Als kind sprak men er al van dat auto's zouden zweven boven de baan, ook van vliegende wagens.
                      Buiten een voetballer dat eens een sporthal binnenvliegt, nog niet veel van gezien al bestaat het wel voor testen. LOL
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Thuis is dat toch al zo en voor wie een digitale teller heeft nog meer?
                        Auto laden zorgt voor een hoger verbruik en met het capaciteitstarief betaal je al je elektriciteit duurder.
                        Daar is de situatie afhankelijk van verbruik en piekstroom. In bepaalde gevallen ga je zelfs minder betalen met het captar dan voorheen, zie tabel. Zoals je terecht al aangaf kan niet iedereen thuisladen, zonnepanelen/thuisaccu of niet voor die mensen geldt het markttarief.
                        En voor de mensen die kunnen thuisladen, inderdaad de elektriciteit wordt duurder wegens meer afname maar je moet dan ook wel de brandstofkosten die je zonder EV zou hebben ook in rekening brengen en dan is de balans quasi altijd positief. Tenzij je van een superzuinige kleine diesel overstapt naar een grote minder zuinige EV. Appels met appels, weet je.

                        Tabel is voor intercommunale Iverlek, btw.


                        Hombre

                        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                          Ik lees en ervaar dat jonge mensen minder snel of zelfs niet aan een rijbewijs toe komen en dat een EV hun meer aanspreekt dan een brandstofwagen.
                          En nu worden EV's nog bevoordeeld, neem het maar aan dat tegen 2035 de brandstofwagen financieel eerder geviseerd of zelfs gesanctioneerd zal worden met allerlei taksen. Of wat als je 50 km moet rijden om benzine te tanken... aan 3 euro de liter? Of dacht je dat al die kleine tankstations open blijven met maar 50% of minder van de omzet vandaag?
                          Jonge mensen willen geen rijbewijs omdat het ze teveel kost en de mentaliteit tegenover vroeger verandert is.
                          Die mentaliteit is zo lang mogelijk bij de ouders blijven wonen, waar wij vroeger fier waren dat we in onze eigen kosten konden voorzien en op eigen benen staan.
                          Nu blijven velen thuis wonen voor t goedkoop en zo lang mogelijk te sparen/profiteren
                          Dus een EV betalen zal er voor de meeste jonge mensen ook niet inzitten of ze moeten van rijke afkomst zijn.
                          Tevens zijn er veel jongeren die buiten de tijd dat ze bij hun ouders verblijven daarna naar de stad trekken, dus waarom zou je dan een wagen nodig hebben.
                          Mss allemaal aan de deelwagen dan maar, maar daar komen vroeg of laat ook problemen mee, want dat is vroeger ook al geprobeerd

                          grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                            En voor de mensen die kunnen thuisladen, inderdaad de elektriciteit wordt duurder wegens meer afname maar je moet dan ook wel de brandstofkosten die je zonder EV zou hebben ook in rekening brengen en dan is de balans quasi altijd positief.
                            Uiteraard komen die in mindering, maar een laadpaal en eventuele bijkomende aanpassingen kosten ook een pak geld nog voor men kan laden en in supplement van een veel duurdere wagen. ;-)
                            We zien wel hoe het verloopt, actueel nog niet meteen aan een nieuwe wagen toe.
                            De bijkomende kosten zijn hier al gemaakt, dat is al iets, tenzij ze later weer van laadsysteem veranderen.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • Hmmm, geen goed vooruitzicht in Nederland als dit er echt komt.

                              Vanaf 2025 gaan elektrische auto-bezitters wegenbelasting betalen. Nu zijn EV's nog vrijgesteld van deze belasting. In 2025 gaat dit omhoog met 25 procent en in 2026 zelfs de volle honderd procent. Dat betekent dat een ID3 in de MRB per maand duurder is dan een Golf. Met een grote elektrische SUV moet je niet gek opkijken als er opeens 600 euro per kwartaal afgeschreven gaat worden in 2026. Dan is elektrisch rijden een stuk minder grappig.

                              Terug naar benzineauto
                              Uit een onderzoek van Vereniging Elektrisch Rijders blijkt dat 54 procent na 2025 overweegt over te stappen naar een benzineauto. De organisatie roept de overheid dan ook op tot actie. Dezelfde boodschap heeft de ANWB. Wat de ANWB betreft komt er tenminste een gewichtscorrectie, zodat bezitters van een elektrische auto zich straks niet blauw gaan betalen aan MRB.

                              Info: https://www.autoblog.nl/nieuws/door-...neauto-6869855
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                                En voor de mensen die kunnen thuisladen, inderdaad de elektriciteit wordt duurder wegens meer afname maar je moet dan ook wel de brandstofkosten die je zonder EV zou hebben ook in rekening brengen en dan is de balans quasi altijd positief. Tenzij je van een superzuinige kleine diesel overstapt naar een grote minder zuinige EV. Appels met appels, weet je.
                                Zoals je zelf schrijft, appels met appels ...
                                Als ik een diesel of benzine koop met alle toeters en bellen ben ik minstens 20k euro minder kwijt dan eenzelfde EV
                                Tegen dat ik dat verschil van die 20k euro heb getankt is die wagen al lang versleten (of naar het buitenland verscheept), en heb ik zelfs nog een pak bespaard op die brandstofwagen tegenover die EV
                                En neen die pk's interesseren mij totaal niet, ben je trouwens ook niks mee, of je moet iemand zijn die het wil rondbazuinen dat 'm zoveel pk's heeft.
                                De elektriciteitsprijs in België is veel te duur om mensen massaal over te laten stappen op EV, tevens dan nog de "nadelen" van een Ev gerekend en dan wordt het heel moeilijk om mensen te overtuigen.
                                Men gaat (hopelijk) afstappen van de subsidies voor EV want ook dat moet ooit terugbetaald worden
                                Je weet wel, met ene hand geven en met het andere ...

                                grts
                                Sieg
                                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                                Comment

                                Working...
                                X