Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energieprijzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
    Vorige week was er weeral een verhoging van de gasprijzen, deze keer te wijten aan een staking van enkele honderden werknemers in de gasindustrie IN AUSTRALIE (!!!!).
    Blijkbaar is elke reden goed om de prijzen op te trekken, en dan is het nog niet eens winter... alhoewel we de laatste jaren toch geen winter meer kregen.
    Die prijzen zijn ondertussen weer gedaald, maar het is een feit, elke reden is goed om prijzen te verhogen en dat vooral door onzekerheid en paniekreacties op de markt.
    Als er ergens in Rusland een scheet wordt gelaten dan is het al paniek op de gasmarkt, bij manier van spreken uiteraard

    grts
    Sieg

    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Ik heb dit jaar al de vierde afrekening gekregen bij Engie, normaalgezien is dat maar 1 keer per jaar.
      Maar vanaf begin dit jaar waren de zonnepanelen door Fluvius goedgekeurd (vanaf dan tellen ze pas mee bij de energiemaatschappijen), ondertussen ben ik een vast contract aangegaan (voor 1 jaar), en blijkbaar hebben ze daarom nog eens een keer alles uitgerekend.
      Ik zal nu 422,94 Euro terug krijgen, ik mag dus niet klagen (ik betaal nu 53,79 Euro voorschot per maand).
      Voor de duidelijkheid, je hebt (meer dan waarschijnlijk) ook een fikse tegemoetkoming van de overheid gekregen ivm de energieprijzen. Die wordt nogal eens vergeten in de totaalsom.
      Hombre

      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

        Voor de duidelijkheid, je hebt (meer dan waarschijnlijk) ook een fikse tegemoetkoming van de overheid gekregen ivm de energieprijzen. Die wordt nogal eens vergeten in de totaalsom.
        Het is te zien bij welke energiemaatschappij(en) je bent aangesloten.
        Wij zijn bij Ecopower en bij Eneco, en beiden hebben de tegemoetkomingen van de overheid gewoon gestort, en niet in mindering gebracht van één of andere rekening.
        Die tegemoetkomingen hebben dus in dergelijk geval niks, maar dan ook niks te maken met de eindafrekening.
        Het kan dus goed zijn dat het bij BlackB@anditt ook zo is.

        Mijn ouders zijn bvb. bij Luminus en die hebben dan wel die tegemoetkomingen in mindering gebracht van de voorschotrekeningen.

        Comment


        • Dat begrijp ik, maakt niet uit hoe je ze gekregen hebt, uiteindelijk is de totale kost aan energie minus de tegemoetkoming(en).
          Hombre

          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
            Dat begrijp ik, maakt niet uit hoe je ze gekregen hebt, uiteindelijk is de totale kost aan energie minus de tegemoetkoming(en).
            Natuurlijk hebben de energieleveranciers uiteraard geen rekening gehouden met de tegemoetkomingen van de overheid voor het bepalen van de nieuwe voorschotten.
            Wat volkomen logisch is, anders zouden sommigen raar kunnen opkijken hebben bij de volgende afrekening.
            Als je maandelijks voorschot vermindert heeft dit te maken met prijsdalingen en/of je minder verbruik, maar niks met de tegemoetkomingen.

            Iedereen rekent hoe hij wil, maar ik bereken mijn totaal verbruikskost zonder rekening te houden met de tegemoetkomingen, want die kregen we vroeger ook niet en krijgen we wellicht ook nooit meer.

            Comment


            • Die tegemoetkomingen van de overheid zijn al eerder verrekend (dat was ook een mooi cadeautje), maar na de eerste berekeningen van dit jaar stond er op het factuur een lager maandelijks voorschot dan wat ze toen van mijn rekening haalden, en ik kon dat zelf niet aanpassen.
              Dat voorschot is dan pas aangepast toen ik een vast contract heb aangegaan voor 1 jaar, en het is dus wat ik teveel heb betaald aan voorschotten dat ik nu heb teruggekregen (ik betaalde toen 220 Euro per maand).
              Met dat vast contract is de prijs op dit ogenblik hoger dan met een variabel contract, maar ik heb de zekerheid dat de gasprijs voor mij deze winter in ieder geval niet plotseling flink de hoogte in gaat omdat het bijvoorbeeld kouder wordt dan tijdens een gemiddelde winter, of omdat die gevaarlijke gek in Rusland weer iets verzint om iedereen in West-Europa meer te laten betalen voor energie.
              Last edited by Black B@ndit; 31 augustus 2023, 12:10.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • Omdat een flink deel van het gas voor Europa via LNG-tankers wordt aangevoerd reageert de prijs op de minste gebeurtenis aan de andere kant van de wereld.
                De mogelijke stakingen bij Australische gasbedrijven is momenteel het enige dat de gasprijs soms wat doet opveren (om dan 's anderendaags terug te vallen).
                Anderzijds geeft de hoge temperatuur van het oceaanwater in Noord-Amerika aan dat er daar een milde winter komt, waardoor er meer beschikbaar zal zijn om te exporteren.
                Per saldo is de prijs de laatste maand nauwelijks gestegen.
                De fluctuaties zijn veel kleiner dan vorig jaar, maar het geeft wel aan dat er niet veel overschot is.
                Veel kans dat we met een vast contract meer gaan betalen, maar je weet nooit.

                PS: Test-aankoop grijpt de recente kleine prijsschommelingen blijkbaar aan om hun groepsaankoop aan te prijzen, de duurste in de markt.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                  Omdat een flink deel van het gas voor Europa via LNG-tankers wordt aangevoerd reageert de prijs op de minste gebeurtenis aan de andere kant van de wereld.
                  De mogelijke stakingen bij Australische gasbedrijven is momenteel het enige dat de gasprijs soms wat doet opveren (om dan 's anderendaags terug te vallen).
                  Anderzijds geeft de hoge temperatuur van het oceaanwater in Noord-Amerika aan dat er daar een milde winter komt, waardoor er meer beschikbaar zal zijn om te exporteren.
                  Per saldo is de prijs de laatste maand nauwelijks gestegen.
                  De fluctuaties zijn veel kleiner dan vorig jaar, maar het geeft wel aan dat er niet veel overschot is.
                  Veel kans dat we met een vast contract meer gaan betalen, maar je weet nooit.

                  PS: Test-aankoop grijpt de recente kleine prijsschommelingen blijkbaar aan om hun groepsaankoop aan te prijzen, de duurste in de markt.
                  Dat we iets meer gaan betalen behoort tot de mogelijkheden, maar het voordeel is dat ik niet slecht ga slapen als er weer eens "iets ernstigs" gebeurt ginderachter en de gasprijzen aan een hausse beginnen .
                  Want ik denk niet dat er rap sprake zal zijn van een wapenstilstand daar, tenzij ze dienen enen onder de grond krijgen, en dan nog.

                  Comment


                  • Volgens een aantal krantenartikels (en de V-test) hebben de energieleveranciers de prijs van vaste contracten sinds 1 september "flink" verhoogd (m.i. een kleine 10%, wat niets is, maar meer dan de futures aangeven).

                    Er werd ook aangegeven dat het mogelijk is een (vast) contract meerdere maanden in de toekomst te laten starten om de momenteel nog lagere (variabele) prijzen mee te pikken.
                    Zelf had ik in juli een contract afgesloten met startdatum 1 september, niet om die reden maar omdat mijn lopende contract dan afliep (ik betaal nu wel teveel volgens de verwachtingen voor september en october maar tenzij het weer snel omslaat zal het verbruik minimaal zijn).

                    Comment


                    • De gasprijzen zijn nog steeds aan het dalen.

                      Contracts are for physical delivery through the transfer of rights in respect of Natural Gas at the Title Transfer Facility (TTF) Virtual Trading Point, operated by Gasunie Transport Services (GTS). Delivery is made equally each hour throughout the delivery period from 06:00 (CET) on the first day of the month until 06:00 (CET) on the first day of the next month.


                      Door de volle opslagreservoirs en zacht en winderig weer is de vraag gering.



                      Zoals vermoed zijn we nogal voorzichtig geweest door een vast contract te nemen...
                      Maar dit zijn spotprijzen, het is niet uitgesloten dat er één of ander incident gebeurt dat de bevoorrading bedreigt.
                      Last edited by palombian; 27 november 2023, 11:40.

                      Comment


                      • Elektriciteits- en gasprijzen voor eindgebruikers in Europa in december



                        Voor gas zijn we in België inderdaad één van de goedkoopste maar voor elektriciteit niet de duurste.
                        De verwachting is dat gas meer zal belast worden, maar of elektriciteit evenredig goedkoper zal worden is maar de vraag.

                        PS: Ook interessant om door te klikken op de componenten. De veel hogere gasprijs in Nederland is helemaal niet te wijten aan hogere taksen, maar wel aan de hogere energieprijs en netwerkkosten.
                        Last edited by palombian; 5 januari 2024, 09:34.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                          Elektriciteits- en gasprijzen voor eindgebruikers in Europa in december



                          Voor gas zijn we in België inderdaad één van de goedkoopste maar voor elektriciteit niet de duurste.
                          De verwachting is dat gas meer zal belast worden, maar of elektriciteit evenredig goedkoper zal worden is maar de vraag.

                          PS: Ook interessant om door te klikken op de componenten. De veel hogere gasprijs in Nederland is helemaal niet te wijten aan hogere taksen, maar wel aan de hogere energieprijs en netwerkkosten.
                          Ook worden in België weer de netwerkkosten voor elektriciteit verhoogd vanaf 2024, dus blijkbaar toch maar blijven promoten van gas in dit landje ...

                          grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

                            Ook worden in België weer de netwerkkosten voor elektriciteit verhoogd vanaf 2024, dus blijkbaar toch maar blijven promoten van gas in dit landje ...
                            Dat was te verwachten, wie zal er anders moeten opdraaien voor de verzwaring van het net als iedereen verplicht wordt om elektrisch te gaan rijden en de woning te verwarmen met een warmtepomp?
                            We zullen allemaal mee moeten betalen voor de zwaardere transformators, dikkere kabels, en dat voor het laag, midden en hoogspanningsnet (het zijn niet alleen de kabels in je straat, al de rest moet mee aangepast worden) en de extra gascentrales.

                            En nieuwe kerncentrales moeten ook door iemand betaald worden, want de centrales die nu langer blijven draaien, die gaan niet eeuwig mee.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

                              Dat was te verwachten, wie zal er anders moeten opdraaien voor de verzwaring van het net als iedereen verplicht wordt om elektrisch te gaan rijden en de woning te verwarmen met een warmtepomp?
                              We zullen allemaal mee moeten betalen voor de zwaardere transformators, dikkere kabels, en dat voor het laag, midden en hoogspanningsnet (het zijn niet alleen de kabels in je straat, al de rest moet mee aangepast worden) en de extra gascentrales.

                              En nieuwe kerncentrales moeten ook door iemand betaald worden, want de centrales die nu langer blijven draaien, die gaan niet eeuwig mee.
                              En niet te vergeten dat we hier in Zeebrugge over een van de grootste gas terminals ter wereld beschikken.

                              https://www.tijd.be/ondernemen/milie...0miljoen%20ton.

                              Comment


                              • Hier het artikel waar de kranten over bericht hebben.
                                Het energiegebruik daalt (ook van elektriciteit, tegen de verwachting in).
                                Daar kunnen we uiteraard niet over klagen, goed voor het milieu en voor de prijzen.

                                De CREG publiceert de meest opvallende cijfers en trends op de groothandelsmarkten voor elektriciteit en aardgas in 2023.

                                Comment

                                Working...
                                X