Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energieprijzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Energieprijzen

Nu het verbruik continu kan opgevolgd worden vond ik toch dat 80-85W zonder dat er iets draaide 's nachts nogal veel was.
    Ik kon 20W vinden voor de internet router en 13W voor de ventilatie (opmerkelijk zuinig voor 120m3/h).
    Nog eens rondgegaan met de verbruiksmeter en een videorecorder (4W) en DVD speler (3W) die bijna nooit gebruikt worden uitgetrokken.
    Op de slaapkamer de bediening van de bedden die wij toch nooit verstellen (6W per stuk). Dat was dus ong 20W x 24 x 365 = 175W, 13% van ons jaargebruik.
    Bovendien zet ik nu mijn PC 's avonds stroomloos, zelfs met de knop uit bleef er 9W lopen, zoveel als slaapstand.
    Ik zie nu 55-58W 's nachts.
    De resterende +/- 20W zijn alle andere toestellen in huis. Zelfs met 0,5-1W per stuk, en zeker meer voor de klokjes op de oven en de microgolf enz, ook een wifi extender van 3W, kom je daar direct.
    Maar dat zijn dingen die je moeilijk kan afzetten.

PS: de verwarmingsketel is inmiddels gekuist en gekeurd, alles in orde. Dat een condensatieketel na 12-15 jaar moet vervangen worden is m.i. marketingpraat (maar waarschijnlijk draait de onze minder uren dan in de gemiddelde woning).
    Over hoe dat met de omschakeling naar rijk gas zijn gang gaat gaan had de technieker zelf nog vragen. De suggestie van Fluvius om de ketel nu al aan te passen zag hij niet zitten, dan draait hij een heel jaar met verkeerde instellingen (er moet nl een ringetje uit de gastoevoerbuis weggehaald worden). Ik weet het zitten, we zullen wel zien.
    Last edited by palombian; 30 maart 2023, 21:44. Reden: ketel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Gelukkig houden ze voor particulieren nog geen rekening met de arbeidsfactor, bij sommige apparaten is die heel erg laag.
      Ik had van Scarlet een nieuwe tv-decoder aangekregen, en toen ik die installeerde zag ik dat hier nog altijd een Blu-Ray speler in het stopcontact zit die al jaren niet meer gebruikt is.
      Ik heb even mijn verbruiksmetertje er tussen gezet, die Blu-Ray speler verbruikt in rust 0,16W, als je dat zonder de arbeidsfactor bekijkt dan is dat te verwaarlozen.
      Maar met een arbeidsfactor van 0,042 wordt dat wel 3,8W, die 3,8W is 33KWh per jaar, in plaats van de 1,4KWh per jaar waarvoor je moet betalen.
      Maar als je zonnepanelen hebt in combinatie met een accu, dan wordt er wel continu 3,8W verbruikt uit de accu.
      Dat is niet veel, maar je moet er wel rekening mee houden dat er nog meer apparaten zijn die continu stroom verbruiken, en die ook een héél lage arbeidsfactor hebben.

Het verbruik van de nieuwe tv-decoder heb ik nog niet gecontroleerd, als ik die uitschakel dan duurt het altijd vrij lang voor die weer terug werkt omdat die na een stroomonderbreking altijd een deel van de software gaat downloaden en installeren.
      Een van de dagen zal ik het verbruik daarvan nog wel eens controleren, al zal ik die toch niet altijd uitschakelen omdat het dan veel te lang duurt vooraleer ik tv kan kijken.
      De vorige decoder had een voeding van 12,3V en 2,5A, de nieuwe heeft een voeding van 12V en maar 1,5A, het lijkt er dus op dat ze de nieuwe decoder toch wat zuiniger hebben gemaakt (de nieuwe is ook véél kleiner dan de oude).

Die 33KW per jaar (rekening houdend met de slechte arbeidsfactor) van de Blu-Ray speler is op zich geen ramp, maar hoeveel van die apparaten zitten er zo wereldwijd continu in het stopcontact?
      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      Nu het verbruik continu kan opgevolgd worden vond ik toch dat 80-85W zonder dat er iets draaide 's nachts nogal veel was.
      Ik kon 20W vinden voor de internet router en 13W voor de ventilatie (opmerkelijk zuinig voor 120m3/h).
      Nog eens rondgegaan met de verbruiksmeter en een videorecorder (4W) en DVD speler (3W) die bijna nooit gebruikt worden uitgetrokken.
      Op de slaapkamer de bediening van de bedden die wij toch nooit verstellen (6W per stuk). Dat was dus ong 20W x 24 x 365 = 175W, 13% van ons jaargebruik.
      Bovendien zet ik nu mijn PC 's avonds stroomloos, zelfs met de knop uit bleef er 9W lopen, zoveel als slaapstand.
      Ik zie nu 55-58W 's nachts.
      De resterende +/- 20W zijn alle andere toestellen in huis. Zelfs met 0,5-1W per stuk, en zeker meer voor de klokjes op de oven en de microgolf enz, ook een wifi extender van 3W, kom je daar direct.
      Maar dat zijn dingen die je moeilijk kan afzetten.

PS: de verwarmingsketel is inmiddels gekuist en gekeurd, alles in orde. Dat een condensatieketel na 12-15 jaar moet vervangen worden is m.i. marketingpraat (maar waarschijnlijk draait de onze minder uren dan in de gemiddelde woning).
      Zouden jullie niet beter in een grot gaan wonen zonder iets en met een houtvuurtje in het midden, dan heb je helemaal geen verbruik meer ...
      Over negatieve fanatisme gesproken zeg

ps. opletten met het antwoord want anders is je 20W er terug door

grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
        Zouden jullie niet beter in een grot gaan wonen zonder iets en met een houtvuurtje in het midden, dan heb je helemaal geen verbruik meer ...

grts
        Sieg
        Voor 13% intrest op hun geld zouden de mensen een moord doen, en voor een kwartier werk om 13% te besparen doen ze de moeite niet ?
        Laat staan voor serieuze ingrepen.
        En dan maar klagen dat ze niet rond komen.

Een even eigenaardige redenering m.i. .

Comment

grts
          Sieg
          Ik heb ook het idee dat sommigen hun reacties meer kosten dan hun comfort. [emoji23]
          Verder zal het heel moeilijk worden om geen verbruik te hebben.
          Bijna iedereen heeft toch een diepvries, frigo, digitale klok, router, laders, deurbel, …
          Zelfs de kookplaat, oven, airco, alarm, vaatwasser, wasmachine, microgolf, HiFi, TV, PC, … hebben een permanent verbruik wanneer ze uitgeschakeld zijn of anders staat telkens de klok op 00:00 werkt geen enkele soft schakelaar, afstandsbediening of wat ook ervan.
          Ofwel moet men elke dag de stekkers uittrekken ofwel er een manuele schakelaar tussen zetten (geen programmeerbare of op afstand bedienbare want die verbruiken ook).
          Oei … ik zie nog nog een paar LED lampjes in sommige schakelaars.
          Ik beweer niet dat men energie moet verkwisten, maar een beetje normaal leven moet toch ook kunnen.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Energieprijzen

Voor 13% intrest op hun geld zouden de mensen een moord doen, en voor een kwartier werk om 13% te besparen doen ze de moeite niet ?
            Laat staan voor serieuze ingrepen.
            En dan maar klagen dat ze niet rond komen.

Een even eigenaardige redenering m.i. .
            Inderdaad een eigenaardig vergelijk.
            Voor 13% intrest moeten ze maar af en toe eens iets doen en niets van gebruiksgemak inleveren.
            Een 13% sparen op het verbruik wanneer alles bijna uit is kan best mogelijk zijn, maar hoeveel is 13% van 80W tegenover het totale dagelijks verbruik en wat moet ge ervoor doen?
            De meest verbruikende toestellen kan je niet eens uitschakelen.
            Op jaarbasis spreekt men niet over 50€ verschil hé, zeker niet in combinatie met zonnepanelen en eventueel een batterij en zolang men nog overschot heeft is dat zelfs nul.
            De kans dat een verbruiksmeter meer kost dan hetgeen ge kunt winnen is groot. [emoji6]
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

grts
              Sieg
              Het was eerder een vaststelling dat een heleboel elektrische apparaten volgens een simpele verbruiksmeter en ook volgens de digitale meter een heel pak minder verbruiken dan het werkelijke vermogen dat een elektrische centrale (of zonnepanelen, al dan niet gecombineerd met een accu) moet leveren. In dit geval betaal je maar voor 1,4KWh per jaar in plaats van het werkelijke verbruik van 33KWh per jaar.
              En dat is niet alleen bij dat ene apparaat, in elke woning zitten er zo verschillende apparaten continu in het stopcontact.
              Je mag er zeker van zijn dat de elektriciteitsproducenten (elektriciteitsverkopers) rekening houden met dat meerverbruik dat niet op een meter te zien is die gewoon de spanning maal de stroom meet, zonder rekening te houden met de arbeidsfactor.
              In de prijs per KWh die je betaalt zit dat dus wel degelijk verrekend, en grotere verbruikers (bedrijven) krijgen tegenwoordig boetes opgelegd als de arbeidsfactor teveel afwijkt van de ideale waarde (de ideale waarde is 1).

Ik gebruik deze verbruiksmeter: https://nl.aliexpress.com/item/32697...yAdapt=glo2nld
              Een review van deze verbruiksmeter: https://lygte-info.dk/review/Power%2...PR10%20UK.html
              En ik heb die op het werk ook kunnen vergelijken met professionele meetapparatuur, en daaruit bleek dat deze verbruiksmeter dezelfde meetwaarden aangaf als de professionele meetapparatuur (afwijking minder dan 2%).
              Ik zie net dat er ondertussen nog een andere verbruiksmeter te koop is op Aliexpress die ook de arbeidsfactor weergeeft: https://nl.aliexpress.com/item/10050...d=6WH6VuU2EK31
              Voor de Belgen, bestel de "FR" versie, dan zit de aarding op de juiste plaats (Atorch maakt doorgaans ook betrouwbare meetapparatuur).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Inderdaad een eigenaardig vergelijk.
                Voor 13% intrest moeten ze maar af en toe eens iets doen en niets van gebruiksgemak inleveren.
                Een 13% sparen op het verbruik wanneer alles bijna uit is kan best mogelijk zijn, maar hoeveel is 13% van 80W tegenover het totale dagelijks verbruik en wat moet ge ervoor doen?
                De meest verbruikende toestellen kan je niet eens uitschakelen.
                Op jaarbasis spreekt men niet over 50€ verschil hé, zeker niet in combinatie met zonnepanelen en eventueel een batterij en zolang men nog overschot heeft is dat zelfs nul.
                De kans dat een verbruiksmeter meer kost dan hetgeen ge kunt winnen is groot. [emoji6]
                Ten eerste heb ik die verbruiksmeter - een goede die de arbeidsfactor meet, alhoewel met een grotere afwijking dan die van @Black B@ndit - gekregen . Hij kost maar €20.
                Ten tweede heb je niet goed gelezen, ik bespaar 13% op het totale jaargebruik door een paar nutteloze toestellen voorgoed af te zetten.
                Het meest opvallende is uw argument dat het met zonnepanelen toch niets kost, het finale bewijs dat de terugdraaiende teller economische onzin is.

Het is inderdaad "maar" €50/jaar verschil, nochtans werd hier met de hoge prijzen van vorig jaar anders over gepiept. Dat die alarmverhalen over energierekeningen over minder dan 5% van de verbruikers gingen is trouwens door een pas gepubliceerde studie bevestigd.
                https://www.standaard.be/cnt/dmf20230330_94807086

Akkoord dat je dit truukje niet tot in de eeuwigheid kan herhalen, maar de winst is wel voor altijd. Telkens een toestel wordt vervangen door een waarschijnlijk efficienter model gaat er een stukje verder af.
                Onze nieuwe oven verwarmt de keuken duidelijk minder dan de 18 jaar oude voorganger dus dat zal ook weer iets maken.
                Wanneer de prijzen stijgen - en dat zal zeker nog gebeuren - tikt dat minder hard aan.
                (een verdriedubbeling van €50/maand is €100 meer, voor een voorschot van €200 maakt dat €400/maand meer).

PS: de eventuele "diefstal" door het niet in rekening brengen van de powerfactor komt regelmatig ter sprake. Daar is niets van aan, de blindstroom gaat heen en weer door zowel de Ferraris als de digitale meter en kost de (thuis)gebruiker per saldo niets. De stroom loopt tweemaal en belast het net extra zonder dat daar inkomsten tegenover staan, reden waarom industriele gebruikers hier wel op worden afgerekend. Ook goede kwaliteit thuisapparaten verminderen de cos phi, bij goedkope led's bv kan de arbeidsfactor maar 0,5 zijn. Het aantal Watt verbruikt is dus niet Volt x Ampère, maar V x A x arbeids- of powerfactor.
                Last edited by palombian; 31 maart 2023, 12:52. Reden: link, blindstroom, cos phi

Comment

Energieprijzen

Het meest opvallende is uw argument dat het met zonnepanelen toch niets kost, het finale bewijs dat de terugdraaiende teller economische onzin is.

Het is inderdaad "maar" €50/jaar verschil, nochtans werd hier met de hoge prijzen van vorig jaar anders over gepiept.
                  U had toch uw situatie aangekaart?
                  Dan gaat het helemaal niet meer over een terugdraaiende teller.
                  Het bewijst nogmaals dat je fout bent met je berekening en weer alleen wil aantonen dat alleen bij u alles goed bedacht is.
                  Het is afhankelijk van je contract hoogstens 50€ per jaar als je dat verbruik volledig moet aankopen, berekend op hoge energieprijzen had ik aangegeven maar bij u is dit al niet het geval.
                  Als je zonnepanelen hebt en een batterij, dan koop je dat verbruik het grootste deel van het jaar niet aan.
                  En ‘s nachts ga je ook niets injecteren waardoor je de winst van ‘s nachts niet kan injecteren.
                  Er zijn een drietal maanden per jaar (winter) dat er onvoldoende opbrengst is, je kan dan hoogstens maar 3/12 van een deel van die 80W besparen en enkel tijdens de nacht.
                  Dan is het misschien nog geen 5€ per jaar.
                  Over de hoge prijzen van vorig jaar werd niet over dergelijke futiliteiten gepraat maar over een plots verschil van duizenden euro’s voor sommigen voor hetzelfde verbruik.
                  Die 5, 10 of zelfs 50€ zijn peanuts tegenover 5000€ extra (voor sommigen) voor gas en elektriciteit, trouwens gaat men door het uitschakelen van een elektrisch toestel geen cent winnen op de gasrekening (grootste impact van hoge prijzen). [emoji848]
                  Last edited by VerSeg; 31 maart 2023, 14:51.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

U mag verder de ongelovige Thomas uithangen (en anderen op het verkeerde spoor zetten), hier de cijfers van deze (rot)maand (rijhuis van 1930, 195m2, 650m3, 2 personen):

Elektriciteit:

Productie 211 kWh
                    Verbruik 202 (67% eigengebruik - vorig jaar was dit al 99% in maart)
                    Afname 67
                    Injectie 70

Met een stroomprijs van Ecopower voor maart van 17,13ct maakt dat na alle kosten €17,38.
                    Tot mei wordt nog 20ct betaald voor injectie, dat brengt € 14 op.
                    Na € 9,10 capaciteitstarief is er netto € 12,48 te betalen.

Extrapolatie voor de volgende 8 maanden van de cijfers van vorig jaar brengt de eindafrekening op € 105.

Zonder PV panelen en batterij zou dat € 792 zijn.
                    Zelfs met de lagere energieprijzen en het capaciteitstarief is het nog steeds zeer rendabel.

Ik reken de batterij niet apart omdat ik een systeem wou om nooit nog elektriciteit te moeten betalen, net zoals ik het dak heb vervangen om mij geen zorgen te moeten maken over lekken.
                    Het isoleert ook beter, gasrekening volgt.

Gas deze maand 70m3 (ong 700 kWh).
                    Aan TTF101 van €45/MWh (4,5ct/kWh) kost dat met mijn tarief €40, incl kosten €63.

Voor kleine gebruikers zijn de kosten op gas niet veel minder dan op elektriciteit (en er komen volgende maand bij alletwee accijnzen bij).
                    Met een warmtepomp zou er met de losse pols 700/3= 233 kWh nodig zijn wat bij Ecopower €60 zou kosten.
                    Ik heb geen terugdraaiende teller dus ik zal dat moeten aankopen.
                    Aan de huidige prijzen is een warmtepomp als vervanging van een gascondensatieketel niet rendabel.

Wij wonen niet in een grot maar in een zeer lichte woning, en stoken niet met een houtvuurtje.
                    Nochtans is de gemiddelde temperatuur maar zeker ook de luchtkwaliteit hier best draaglijk.

PS: het hoge aandeel van - voor de helft vaste - kosten van gas verklaart waarom onze gasrekening verhoudingsgewijs niet zoveel duurder is geworden, zelfs toen de prijzen op hun hoogst waren.
                    Drie jaar geleden bestond zelfs meer dan de helft van onze rekening uit vaste kosten.
                    Sinds begin december zitten we aan € 500 gas. Vermits de 4 wintermaanden 2/3 uitmaken van ons jaargebruik (geschat 750 m3) zijn hier geen grote verrassingen te vrezen.
                    Ook is door het nieuwe dak, extra isolatie en een ventilatie met warmteterugwinning het verbruik met minstens een derde gedaald.
                    In tegenstelling met de PV panelen is het rendement hiervan veel minder, maar mocht het nodig zijn is het huis geschikt voor een warmtepomp.
                    Last edited by palombian; 31 maart 2023, 22:29. Reden: luchtkwaliteit

Comment

• Re: Energieprijzen

U mag verder de ongelovige Thomas uithangen (en anderen op het verkeerde spoor zetten), hier de cijfers van deze maand (rijhuis van 1930, 195m2, 650m3, 2 personen):

Elektriciteit:

Productie 211 kWh
                      Verbruik 202 (67% eigengebruik)
                      Afname 67
                      Injectie 70

Met een stroomprijs van Ecopower voor maart van 17,13ct maakt dat na alle kosten €17,38.

Extrapolatie voor de volgende 8 maanden van de cijfers van vorig jaar brengt de eindafrekening op € 105.

Zonder PV panelen en batterij zou dat € 792 zijn.
                      Zelfs met de lagere energieprijzen en het capaciteitstarief is het nog steeds rendabel.

Ik reken de batterij niet apart omdat ik een systeem wou om nooit nog elektriciteit te betalen, net zoals ik het dak heb vervangen om mij geen zorgen te moeten maken over lekken.
                      Het isoleert ook beter, gasrekening volgt.

Gas deze maand 70m3 (ong 700 kWh).
                      Aan TTF101 van €45/MWh (4,5ct/kWh) kost dat met mijn tarief €40, incl kosten €63.

Voor kleine gebruikers zijn de kosten op gas niet veel minder dan op elektriciteit (en er komen volgende maan bij alletwee accijnzen bij).
                      Met een warmtepomp zou er met de losse pols 700/3= 233 kWh nodig zijn wat bij Ecopower €60 zou kosten.
                      Ik heb geen terugdraaiende teller dus ik zal dat moeten aankopen.
                      Aan de huidige prijzen is een warmtepomp als vervanging van een gascondensatieketel niet rendabel.

PS: wij wonen niet in een grot maar in een zeer lichte woning, en stoken niet met een houtvuurtje.
                      Nochtans is de gemiddelde temperatuur maar zeker de luchtkwaliteit hier best draaglijk.

Dus U rekent niks van uw uitgaven mee in je energierekening ?
                      Want ik lees hier dat je de batterij niet meetelt.

Ik raad U aan om eens de rekening te maken van al hetgeen U uit gegeven hebt aan besparingen op uw energieverbruik.
                      Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren eer je alles tot de laatste cent hebt terugverdiend hier in België.

Ik maak op die manier mijn berekeningen om een investering te doen, misschien ziet u dit anders dan
                      Maar ik weet wel dat een batterij met de huidige technologie niet terug te verdienen is en dus enkel een uitgave is
                      Maar met de nieuwste die eraan komen zal dat een ander verhaal worden, hopelijk blijven die prijzen dan ook een beetje betaalbaar

Het is inderdaad "maar" €50/jaar verschil, nochtans werd hier met de hoge prijzen van vorig jaar anders over gepiept.
                      En over je 50€ per jaar, daar ligt niemand wakker van dat je dat extra zou moeten betalen
                      Ik snap niet goed hoe U vergelijkingen maakt tussen 4€ per maand en enkele honderden eoro's per maand
                      Waar haal je het vandaan zeg

grts
                      Sieg

Comment

Juist van Mega bericht dat die vanaf volgende week ook weer vaste contracten aanbieden.
                        """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                        George Orwell

Comment

• Energieprijzen

U mag verder de ongelovige Thomas uithangen (en anderen op het verkeerde spoor zetten),
                          Zegt de man die zelf iedereen op het verkeerde spoor zet en zijn eigen comfortloze situatie als voorbeeld neemt.
                          Alle stekkers uittrekken waar mogelijk om niets te verbruiken, verwarming op 19° … geen normale situatie!

Elektriciteit
                          Productie 211 kWh
                          Verbruik 202 (67% eigengebruik - vorig jaar was dit al 99% in maart)
                          Afname 67
                          Injectie 70

Zoals altijd denkt u dat u alleen bent op deze wereld en dat niemand andere contracten heeft.
                          De contractuele prijzen zijn hier 62 cent voor afname en 5 cent voor injectie, binnenkort zal het iets lager zijn omdat het variabel contract vermoedelijk iets goedkoper wordt maar injectie is dan ook maar 4 cent meer (voor wie ervan kan genieten).

En voor zo een klein bedrag nog gaan zoeken om het uiterste uit te schakelen?
                          Uiteraard uw recht, maar leeft u nog? [emoji848]
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

Dus U rekent niks van uw uitgaven mee in je energierekening ?
                            Want ik lees hier dat je de batterij niet meetelt.

Ik raad U aan om eens de rekening te maken van al hetgeen U uit gegeven hebt aan besparingen op uw energieverbruik.
                            Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren eer je alles tot de laatste cent hebt terugverdiend hier in België.

Ik maak op die manier mijn berekeningen om een investering te doen, misschien ziet u dit anders dan
                            Maar ik weet wel dat een batterij met de huidige technologie niet terug te verdienen is en dus enkel een uitgave is
                            Maar met de nieuwste die eraan komen zal dat een ander verhaal worden, hopelijk blijven die prijzen dan ook een beetje betaalbaar

En over je 50€ per jaar, daar ligt niemand wakker van dat je dat extra zou moeten betalen
                            Ik snap niet goed hoe U vergelijkingen maakt tussen 4€ per maand en enkele honderden eoro's per maand
                            Waar haal je het vandaan zeg

grts
                            Sieg
                            Pin u niet teveel vast op die batterij, Sieg.

Mijn volledige energiekosten staan hierboven.
                            Met de batterij niet meerekenen bedoel ik dat ik niet apart heb uitgerekend hoeveel de bijdrage van de batterij in de besparing was.
                            Dit is door de schommelende tarieven ook moeilijk.
                            Zonder batterij zou ik slechts 1/3 zelfvoorzienend zijn maar meer injecteren.
                            In elk geval is de investering van €4250 netto (3 kWp, omvormer, batterij 5 kWh - grofweg de helft voor de batterij) door de vermindering van de jaarrekening met € 600-700 nog altijd verdedigbaar.

Goed anderhalf jaar geleden toen de batterijen goedkoper waren en bovendien ruim gesubsidieerd verklaarde je me ook gek.
                            De berekening - en de eindafrekening - kwam toen ook op ongeveer 0 uit. Dit jaar is het €100 meer door het capaciteitstarief.
                            Maar door de nog steeds hogere prijzen is de "terugverdientijd" toch lager geworden.

Aan de huidige kostprijs en zonder subsidie zou ik er ook over nadenken.

Met de bewering dat mijn vroegere investeringen nooit zouden terugverdiend zijn maak je je zelf wat wijs. Zij zijn - net als mijn PV panelen en batterij - gedaan wanneer er sterke aanmoedigingen werden gegeven. Maar nee, dat vertrouwde de Belg weeral niet, dat kon nooit rendabel zijn en "ZE" zouden je achteraf wel pakken .

Heb jij al eens opgeteld hoeveel je in al die jaren hebt betaald voor je accumulatieverwarming ? Daarmee had je je huis waarschijnlijk al energieneutraal kunnen maken.
                            Last edited by palombian; 31 maart 2023, 23:13.

Comment

Pin u niet teveel vast op die batterij, Sieg.

Mijn volledige energiekosten staan hierboven.
                              Met de batterij niet meerekenen bedoel ik dat ik niet apart heb uitgerekend hoeveel de bijdrage van de batterij in de besparing was.
                              Dit is door de schommelende injectietarieven ook moeilijk.
                              Zonder batterij zou ik slechts 1/3 zelfvoorzienend zijn maar meer injecteren.
                              In elk geval is de investering van €4250 netto (3 kWp, omvormer, batterij 5 kWh - grofweg de helft voor de batterij) door de vermindering van de jaarrekening met € 600-700 nog altijd verdedigbaar.

Goed anderhalf jaar geleden toen de batterijen goedkoper waren en bovendien ruim gesubsidieerd verklaarde je me ook gek.
                              De berekening - en de eindafrekening - kwam toen ook op ongeveer 0 uit. Dit jaar is het €100 meer door het capaciteitstarief.
                              Door de nog steeds hogere prijzen is de "terugverdientijd" zelfs lager geworden.

Aan de huidige kostprijs en zonder subsidie zou ik er ook over nadenken.

Met de bewering dat mijn vroegere investeringen nooit zouden terugverdiend zijn maak je je zelf wat wijs. Zij zijn - net als mijn PV panelen en batterij - gedaan wanneer er sterke aanmoedigingen werden gegeven. Maar nee, dat vertrouwde de Belg weeral niet, dat kon nooit rendabel zijn en "ZE" zouden je achteraf wel pakken .

Heb jij al eens opgeteld hoeveel je in al die jaren hebt betaald voor je accumulatieverwarming ? Daarmee had je je huis waarschijnlijk al energieneutraal kunnen maken.
                              Snap ik niet goed, U zat al vanaf het begin hier steeds maar op de kap van de mensen die indertijd zonnepanelen gelegd hebben en daarvoor gesubsidieerd zijn, tevens genieten van een terugdraaiende teller en certificaten krijgen, doch zegt U nu zelf dat je dankzij alle subsidies die je gekregen hebt, je de aanpassingen hebt kunnen doen.
                              Maar U zou nu twijfelen om een batterij aan te kopen omdat er geen subsidies meer op zijn.
                              U bent dus duidelijk zo'n persoon die moeite heeft om te aanvaarden wat anderen krijgen als subsidie, en je wilt het alleen maar zelf krijgen ?

Wat mijn accumulatiekachels betreft, neen mijn huis zou absoluut niet energieneutraal geweest zijn als ik indertijd was overgeschakeld op gas bvb, waar haalt U dat vandaan
                              Het is maar de laatste tijd dat energieprijzen onbetaalbaar geworden waren, ik hoop dat U dat toch beseft
                              Tevens hebben wij het altijd lekker warm gehad in huis, vrienden die bij ons op bezoek kwamen hadden het gezellig en moesten soms de trui uitdoen.
                              En niet een extra trui aandoen omdat men bvb bij Jan of Piet op bezoek ging, zo ken ik er trouwens ook ...

Ik denk dat je één belangrijk ding vergeet, je vergeet te leven en je vergeet te genieten, zeker als je zo fanatiek probeert te besparen op je energie zoals jij doet.
                              Ik durf te wedden dat je nog liever de stekker van bepaalde toestellen uittrekt zodat de klok niks meer verbruikt ;-)

grts
                              Sieg

Comment

Uiteraard maak ik gebruik van de subsidies waarop ik zoals iedereen recht heb.
                                Maar ik weet dat er risico aan verbonden is en ga niet mopperen, laat staan een halve revolutie beginnen wanneer de opbrengst niet altijd is zoals verwacht.
                                Of de zon nu schijnt of niet maakt mij op dat punt eigenlijk niets uit, dat is voor mij geen obligatie of kasbon waar ik een coupon van moet knippen.

En maak me niet wijs dat verwarmen met accumulatiekachels ooit goedkoop geweest is. Wie kloeg er hier vorig jaar over hoge rekeningen ?

Bij niemand die ik ken staat de thermostaat hoger dan 20°, en dat zijn doorgaans mensen die het wel zouden kunnen betalen.
                                Er zijn ook andere redenen om minder energie te gebruiken (zoals de geopolitieke situatie en het klimaat).
                                Maar nu de prijzen gezakt zijn en de overheid geld heeft rondgestrooid staat de kraan blijkbaar bij een groot deel van de bevolking terug helemaal open.

We zullen dit dovemansgesprek maar liever stoppen.

PS: nog steeds benieuwd naar jouw jaarafrekening sinds je een warmtepomp hebt .

Comment

Working...
                                X