Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energieprijzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Toch iemand dat ondertussen ingetekend heeft op een vast contract voor gas?
    Bij Eneco zitten ze deze maand op 7,56 €cent/kWh maar de Flex zit aan 4,71 €cent/kWh.
    Maar uiteraard zal het volgende trimester niet aan die prijs aangerekend worden want het zullen de prijzen van juli zijn die vermoedelijk hoger liggen.
    Tot maart was het zelfs 12,11 €cent/kWh … maar een glazen bol voor de rest van het jaar heb in natuurlijk ook niet.
    Juist ingetekend voor vast contract bij Eneco (komende van variabel bij Eneco) aan 8,18 cent/kWh.
    Ik betaalde vorig jaar een deel aan 10,15 en een deel aan 12,62 cent/kWh.
    Ik, en waarschijnlijk niemand, weet of je er nu goed aan doet vast te nemen ipv variabel, maar het is een pure gok van mijnentwege.
    Bij hetzelfde verbruik als vorig jaar, weet ik dat ik door dat vaste contract wat meer ga betalen (bij de huidige prijzen), maar als de prijzen weer de pan uitswingen komende winter zit ik goed... en anders zit ik slecht .
    We zullen zien, ik ga er alleszins geen boterham minder door eten .
    Last edited by Guest49; 3 juli 2023, 19:18.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht

Juist ingetekend voor vast contract bij Eneco (komende van variabel bij Eneco) aan 8,18 cent/kWh.
      Ik, en waarschijnlijk niemand, weet of je er nu goed aan doet vast te nemen ipv variabel, maar het is een pure gok van mijnentwege.
      Bij hetzelfde verbruik als vorig jaar, weet ik dat ik door dat vaste contract wat meer ga betalen (bij de huidige prijzen), maar als de prijzen weer de pan uitswingen komende winter zit ik goed... en anders zit ik slecht .
      De momenteel hogere prijs van een vast contract moet je zien als verzekering.
      Eigenlijk moet je je alleen verzekeren tegen risico's die je zelf niet kan betalen.
      Zeker zinvol voor wie veel verbruikt, en gemoedsrust mag ook wat kosten natuurlijk.

Ik ga ervan uit dat de energieleveranciers beter weten dan ik hoe de prijzen gaan evolueren, en omdat ons verbruik laag is ga ik de gok van een variabele prijs wagen.
      De helft van de rekening zijn toch (nagenoeg) vaste kosten, een verdubbeling van de energiecomponent zal maar voor een 50% hogere afrekening zorgen.

Ik verwacht zeker nog enkele flinke schommelingen.

Comment

Hier vorige week ingetekend aan tarief van juni, was toen 7,56 cent per kWh, al zal 8,18 niet veel verschil uitmaken.
        Vorig jaar eveneens een deel 12,62 en 21,84 cent betaald.

Zelfs met een laag verbruik is dat toch een groot verschil.
        Bijvoorbeeld 1:
        5000 kWh gas aan 21,84 cent = 1092€
        5000 kWh gas aan 7,56 cent = 378€
        Verschil: 414€

Bijvoorbeeld 2:
        10.000 kWh gas aan 21,84 cent = 2184€
        10.000 kWh gas aan 7,56 cent = 756€
        Verschil: 1428€

Voor sommigen blijkbaar niet de moeite om naar om te kijken.

Stel dat de prijs daarentegen in het allerbeste geval tijdelijk zou halveren naar, dan was het een redelijk beperkte gok.
        Liever een jaar zekerheid in deze onzekere periode dan steeds moeten op te letten omdat het plots veel duurder zou kunnen worden.
        Ja ik weet dat het ver uiteenlopende prijzen zijn, maar in 2022 was het toch realiteit.
        Last edited by VerSeg; 3 juli 2023, 20:44.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

Hier vorige week ingetekend aan tarief van juni, was toen 7,56 cent per kWh, al zal 8,18 niet veel verschil uitmaken.
          Vorig jaar eveneens een deel 12,62 en 21,84 cent betaald.

Zelfs met een laag verbruik is dat toch een groot verschil.
          Bijvoorbeeld 1:
          5000 kWh gas aan 21,84 cent = 1092€
          5000 kWh gas aan 7,56 cent = 378€
          Verschil: 414€

Bijvoorbeeld 2:
          10.000 kWh gas aan 21,84 cent = 2184€
          10.000 kWh gas aan 7,56 cent = 756€
          Verschil: 1428€

Voor sommigen blijkbaar niet de moeite om naar om te kijken.

Stel dat de prijs daarentegen in het allerbeste geval tijdelijk zou halveren naar, dan was het een redelijk beperkte gok.
          Liever een jaar zekerheid in deze onzekere periode dan steeds moeten op te letten omdat het plots veel duurder zou kunnen worden.
          Ja ik weet dat het ver uiteenlopende prijzen zijn, maar in 2022 was het toch realiteit.
          Inderdaad. Precies daarvoor heb ik het ook gewijzigd. Nu kunnen de "geruchten" over de stijgingen/dalingen van de gasprijzen het ene oor in het ander uit gaan.
          Ik ga niet ontkennen dat ik me ook over de streep heb laten trekken door de recente "beweringen van sommige experten" dat de gasprijzen komende winter wel weer eens zouden kunnen gaan pieken.
          Het zijn natuurlijk de media die deze geruchten verspreiden, en sommigen geloven niks van wat in de media verschijnt, wat hun goed recht is, maar ik denk dan 'waar rook is, is vuur".
          En ik vrees dat vadertje staat niet iedere keer maar weer zal geneigd zijn om ons financieel een beetje te steunen zoals vorige winter.
          Bovendien is het niet zo omdat we vorige winter een zachte winter hadden dat het de komende winter ook weer van datte zal zijn.

Comment

Inderdaad. Precies daarvoor heb ik het ook gewijzigd. Nu kunnen de "geruchten" over de stijgingen/dalingen van de gasprijzen het ene oor in het ander uit gaan.
            Ik ga niet ontkennen dat ik me ook over de streep heb laten trekken door de recente "beweringen van sommige experten" dat de gasprijzen komende winter wel weer eens zouden kunnen gaan pieken.
            Het zijn natuurlijk de media die deze geruchten verspreiden, en sommigen geloven niks van wat in de media verschijnt, wat hun goed recht is, maar ik denk dan 'waar rook is, is vuur".
            En ik vrees dat vadertje staat niet iedere keer maar weer zal geneigd zijn om ons financieel een beetje te steunen zoals vorige winter.
            Bovendien is het niet zo omdat we vorige winter een zachte winter hadden dat het de komende winter ook weer van datte zal zijn.
            Zelfde redenering hier.
            Al twee jaar duurt het spel van dure prijzen en kon men er niet op inspelen omdat er geen vaste contracten beschikbaar waren.
            Steeds hoorde men van hoge energieprijzen en nog hogere energieprijzen en werd iedereen er permanent op gewezen.
            Ook hier geen zin meer om daar permanent mee geconfronteerd te worden, met het actuele contract weet ik dat ik zal kunnen betalen zelfs met een strenge winter en zonder extreem te moeten besparen door in de kou te zitten.
            Uiteraard blijft de staat niet helpen, dat stopt eind dit jaar en de winter duurt minstens tot maart.
            Maar zelfs met tussenkomst van de staat is het toch nog redelijk duur en beperkt tot 12300 kWh (1200 kuub).
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

.

Het verschil tussen een vast tarief en (de verwachte kost gebaseerd op de futures nu) van een variabel is wel erg klein geworden.

Total Pixel (0,102 * TTF_M_RLP + 0,87) zou met een futureprijs rond 53 voor nov/dec/jan/feb (waarin driekwart van ons gasverbruik ligt) 6,276ct kosten, terwijl Engie 6,937 vast aanbiedt.
              Dat betaal ik dan ook wel het hele jaar, terwijl het variabel nu maar 4,28 is.

Zelfs met de duurdere prijs voor de zomermaanden zal de gemiddelde "verzekering" hooguit 1ct/kWh bedragen (voor onze 7500 kWh ong €75 verschil in de schattingen).

En zoals opgemerkt, bij een strenge winter zullen de variable prijzen waarschijnlijk ook hoger gaan, waardoor het dubbel aantikt.

Ik heb nog tot het eind van de maand om te beslissen...
              (premies zullen er niet meer zijn, die van vorig jaar zouden ongeveer genoeg zijn voor onze rekening van heel volgend jaar )

PS: voor een kristallen bol moet je oa hier zijn :
              Last edited by palombian; 4 juli 2023, 15:40.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                .

Het verschil tussen een vast tarief en (de verwachte kost gebaseerd op de futures nu) van een variabel is wel erg klein geworden.

Total Pixel (0,102 * TTF_M_RLP + 0,87) zou met een futureprijs rond 53 voor nov/dec/jan/feb (waarin driekwart van ons gasgebruik ligt) 6,276ct kosten, terwijl Engie 6,937 vast aanbiedt.
                Dat betaal ik dan ook wel het hele jaar, terwijl het variabel nu maar 4,28 is.

Zelfs met de duurdere prijs voor de zomermaanden zal de gemiddelde "verzekering" hooguit 1ct/kWh bedragen (voor onze 7500 kWh ong €75 verschil in de schattingen).

En zoals opgemerkt, bij een strenge winter zullen de variable prijzen waarschijnlijk ook hoger gaan, waardoor het dubbel aantikt.

Ik heb nog tot het eind van de maand om te beslissen...
                (premies zullen er niet meer zijn, die van vorig jaar zouden ongeveer genoeg zijn voor onze rekening van heel volgend jaar )

PS: voor een kristallen bol moet je oa hier zijn :
                https://www.bruegel.org/dataset/euro...demand-tracker
                Een 3/4 van uw verbruik zal in de winter zijn zoals u aankaart, dus 1/4 in de “goedkopere” zomermaanden.
                Dus een 1875 kWh aan 4,28 cent, de 5625 resterende kWh weet men pas in de winter wat het echt zal kosten.
                Voortgaande op vorige twee jaar kan dat evengoed aan 12, 22 of gelimiteerd aan 35 cent zijn (hopelijk niet).
                En uw verbruik van 7500 kWh kan ook een pak meer zijn indien een strenge winter zou opduiken.
                Nog bijna een maand om te beslissen voor de tarieven van juli maar die zeggen niets over de mogelijke prijzen van oktober tot maart.
                In het slechtste geval is er een strenge winter met torenhoge prijzen en mag je nog 7000 kWh aankopen aan 35 cent (2450€).
                In het beste geval 5625 kWh aan 4,28 cent (actuele prijs) of 240,75€.
                Men weet het uiteraard niet vooraf, maar enkel de ideale situatie als referentie nemen is zeker niet correct.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

• Ik heb ook maar mijn energiecontract aangepast om de prijzen voor 1 jaar te "bevriezen" zodat ik niet voor onaangename verrassingen kom te staan als de gasprijzen tijdens de winter weer de hoogte in schieten.
                  Het blijft altijd een gok, maar de kans dat die prijzen terug omhoog gaan is nog altijd heel groot (dat is allemaal afhankelijk van een heleboel onzekere factoren, in een koude winter zal de gasprijs nu zeker omhoog gaan).

Ik had hier al geschreven dat ze bij Engie om een of andere reden mijn voorschot op 185,96 euro hadden gezet, en dat ik dat niet kon aanpassen...

Nu heb ik op de website van Engie de berekening laten maken voor verschillende contracten die ze aanbieden.
                  Mijn huidige pack zou op 56,27 komen (geen idee dus waar ze dan het voorschot van 185,96 euro vandaan halen?), een direct variabel contract kost 46,63 euro per maand, een een vast contract voor 1 jaar kost 53,79 euro per maand.
                  Dat vast contract is dan zelfs nog goedkoper dan mijn huidig contract, en ik heb de zekerheid dat mijn energierekening ook tijdens de volgende winter nog betaalbaar blijft.
                  Een direct variabel contract is iets voor de echte gokkers, je kan er misschien wat aan verdienen, maar het kan ook flink duurder uitkomen omdat gas en elektriciteit altijd duurder is in de winter dan in de zomer.

Voor het volgende voorschot staat er nu op de website 53,79 euro per maand in plaats van 185,96 euro per maand.
                  Dan heb ik dat via een omweg toch nog aangepast gekregen...

http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

• Zo is dat Bart.
                    Maar 53 euro per maand voor gas en elek is echt wel heel weinig. Ik neem aan dat je een gemiddeld verbruik hebt en dan zit je echt extreem laag.
                    Ik heb een vast contract voor 2 jaar bij Luminus. Niet de scherpste prijzen maar ik heb genomen wat ik kon krijgen.
                    Mijn voorschot voor gas en elek is om en bij de 250 euro per maand en dat ligt in lijn met de voorspellingen die je krijgt als je regelmatig je tellerstanden gaat ingeven.
                    Momenteel liggen de prijzen voor mij ongeveer het dubbel van wat ik voor covid betaalde.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                      Zo is dat Bart.
                      Maar 53 euro per maand voor gas en elek is echt wel heel weinig. Ik neem aan dat je een gemiddeld verbruik hebt en dan zit je echt extreem laag.
                      Ik heb een vast contract voor 2 jaar bij Luminus. Niet de scherpste prijzen maar ik heb genomen wat ik kon krijgen.
                      Mijn voorschot voor gas en elek is om en bij de 250 euro per maand en dat ligt in lijn met de voorspellingen die je krijgt als je regelmatig je tellerstanden gaat ingeven.
                      Momenteel liggen de prijzen voor mij ongeveer het dubbel van wat ik voor covid betaalde.
                      Bart spreekt enkel over gas lijkt me (voor elektriciteit gaat hij nauwelijks nog iets betalen), maar ook dan gaat hij mij misschien nog kloppen .

Comment

• Ik zal inderdaad zo goed als geen elektriciteit moeten aankopen (zonnepanelen en accu), en omdat ik geen grote woning moet opwarmen is het gasverbruik hier ook vrij laag.
                        Ik heb een aantal jaren geleden de ramen en deuren vervangen, en de oude wandketel heb ik vervangen door een condensatieketel om het verbruik zo laag mogelijk te houden.
                        Vroeger betaalde ik zo'n 70 euro voor gas + elektriciteit (toen had ik nog geen zonnepanelen), nu wordt dat 53 euro voor gas alleen, als ik nu geen zonnepanelen had, dan zou ik ook ongeveer het dubbele moeten betalen van vroeger (zo'n 140 euro dus).
                        Vroeger was het aandeel elektriciteit (bedrag) op de facturen hier altijd al hoger dan voor gas, nu zou mijn gasverbruik nog een klein beetje moeten zakken omdat ik het gasvuur vervangen heb door een inductiekookplaat.
                        Op het jaargemiddelde zal dat niet heel veel verschil maken, want de woning verwarmen verbruikt nog altijd een stuk meer dan eten klaarmaken.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

Comment

• Ben benieuwd wanneer de extra taksen op gas van tel gaan worden
                          Tevens is er blijkbaar ook een taks op batterijen in het vooruitzicht

Waarom moeten ze hier in België toch steeds maar het onderste uit de kan halen bij de consument, snappen ze dat niet dat dit in hun eigen nadeel is.
                          Vorig jaar is er enorm weinig energieverbruik geweest, en wat zeggen ze dan de Belg heeft bijgeleerd om zuinig om te gaan met energie, tjah ....
                          Neen de Belg is terug massaal beginnen verwarmen met hout en alle rommel op te stoken om die hoge energieprijzen te proberen vermijden.
                          Als je ziet naar het aantal brandertjes die verkocht zijn rond de winter en het aantal houthaarden die geplaatst zijn, die verkopers hebben gouden zaken gedaan

Dus met andere woorden, we hebben met z'n allen minder gas en elektriciteit verbruikt maar we hebben toch maar mooi een veel grotere en vuilere uitstoot gehad
                          Waar ligt de prioriteit stel ik me dan de vraag ....

grts
                          Sieg
                          Last edited by Sieg; 4 juli 2023, 19:08.
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

• Wat contracten betreft, ik zit nog altijd met een variabel contract voorlopig
                            Ik kijk nog even de kat uit de boom, uit pure logica weet ik dat energieleveranciers massaal reclame maken voor vaste contracten als de prijzen nog gaan dalen, daar zit een groot deel van hun winst in.
                            Ik vermoed in de late zomer/begin najaar dat de prijzen op hun laagst zullen zien en dan bekijk ik het nog even of het wel de moeite loont om over te stappen op een vast tarief

grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

• Idd.
                              Mijn buurman heeft een EPC laten opmaken en een asbest attest omdat hij de woning naast die van ons gaat verkopen.
                              Het huis was van zijn ouders en staat nu leeg.
                              Hij wist me te zeggen dat ze bij het opmaken van de attesten ook de vermelding maakte van de open haard die er staat.
                              Volgens hem zal daar een belasting op komen. Dat is toch wat de keurder hem wist te vertellen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                                Idd.
                                Mijn buurman heeft een EPC laten opmaken en een asbest attest omdat hij de woning naast die van ons gaat verkopen.
                                Het huis was van zijn ouders en staat nu leeg.
                                Hij wist me te zeggen dat ze bij het opmaken van de attesten ook de vermelding maakte van de open haard die er staat.
                                Volgens hem zal daar een belasting op komen. Dat is toch wat de keurder hem wist te vertellen.
                                Er is in het EPC inderdaad een open haard aan te vinken.
                                m.i. is dit voor de ventilatieverliezen.
                                De aangehaalde bewering lijkt me nogal paranoia.
                                Anderzijds staan houtkachels er uiteraard ook in, en die veroorzaken een enorme uitstoot van fijn stof zoals we de laatste winter duidelijke hebben kunnen zien (en ruiken).
                                Maar de Vlaming kocht liever voor veel geld een nieuwe kachel ipv van dit te besteden om zijn kot eens en voor altijd beter te isoleren .
                                Een belasting op houtkachels zit er misschien wel aan te komen...

Comment

Working...
                                X