Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energieprijzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Energieprijzen

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    Momenteel hier (Ecopower netto zonder capaciteitstarief):

afname 10 x 0,29 = -€2.90
    injectie 38 x 0.20 = +€7.60
    Die afname mag je wel ongeveer x2 doen (nettarieven, weet je wel)
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Ondanks ongeloof in dit draadje is er hier ten huize (op de eerste 9 dagen van) deze maand april al 83% van de 62 kWh verbruikte stroom zelf opgewekt en maar 10 kWh aangekocht.
      Bovendien 38 kWh geïnjecteerd. Zowel energetisch als financieel saldo dus positief.
      Doet totaal niks ter zake om een vergelijk te maken, als je niet veel verbruikt heb je niet veel nodig

Dat is als iemand met een klein regentonnetje, dat is ook veel rapper vol, ook al heeft het voor een normale regenton te weinig geregend (als voorbeeld uiteraard want nu heeft men niet te klagen wat water betreft)

grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

..... meer panelen leggen zou momenteel rendabeler zijn dan een batterij.
        Als je daar plaats voor hebt.
        Eigenlijk niet want een normaal mens gebruikt zijn stroom 's avonds als de zon niet meer schijnt
        Enige oplossing, als men je verplicht een digitale teller te nemen, is een batterij laten plaatsen
        Want met een digitale teller (die in België niet terugdraait) verlies je sowieso je grootste opbrengst van je zonnepanelen
        Als je uiteraard continu thuis bent en overdag alles doet, en dan 's avonds vroeg in je bed kruipen en leven als een (zoals ze hier net over de grens zeggen) "krentenkakker" dan kan je zonder batterij verder

Maar normale gezinnen moeten ofwel een terugdraaiende teller hebben ofwel een batterij plaatsen als je nu zonnepanelen hebt, zeker om die rendabel te maken

grts
        Sieg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          Eigenlijk niet want een normaal mens gebruikt zijn stroom 's avonds als de zon niet meer schijnt
          Enige oplossing, als men je verplicht een digitale teller te nemen, is een batterij laten plaatsen
          Want met een digitale teller (die in België niet terugdraait) verlies je sowieso je grootste opbrengst van je zonnepanelen
          Als je uiteraard continu thuis bent en overdag alles doet, en dan 's avonds vroeg in je bed kruipen en leven als een (zoals ze hier net over de grens zeggen) "krentenkakker" dan kan je zonder batterij verder

Maar normale gezinnen moeten ofwel een terugdraaiende teller hebben ofwel een batterij plaatsen als je nu zonnepanelen hebt, zeker om die rendabel te maken

grts
          Sieg
          Als je er plaats voor hebt, dan kan je het geld dat de accu kost misschien beter investeren in extra zonnepanelen, want als je voldoende "overschot" op het net zet, dan krijg je daar geld voor terug waarmee je de stroom kan terugkopen terwijl de zon niet schijnt.
          Je krijgt er inderdaad nooit even veel voor terug, maar als je maar genoeg stroom kan terug leveren op zonnige dagen, dan zal de elektriciteitsrekening vanzelf zakken door het injectietarief, zonder dat je een accu hebt staan die veel eerder versleten zal zijn dan de zonnepanelen.

Ik heb hier wel voor een accu gekozen omdat 10 panelen het maximum is dat ik hier op het dak kan leggen, door die accu kan ik een veel groter deel van de opgewekte stroom zelf opgebruiken zonder dat ik die eerst goedkoop moet verkopen om die later aan een hoger tarief terug aan te kopen.
          Ik zou misschien nog een paar zonnepanelen tegen de muur kunnen laten hangen (ik denk dat er daar 4 passen, ik heb het nog niet nagemeten) die dan vooral tijdens de wintermaanden beter op de laagstaande zon gericht zijn dan de panelen die nu op 10° op een plat dak liggen.
          Maar voor panelen die op een andere plaats worden gemonteerd dan op het dak moet een vergunning worden aangevraagd, en ik heb er in België nog niet veel tegen de muur zien hangen (hier in de buurt heb ik er nog geen gezien).
          Last edited by Black B@ndit; 11 april 2023, 20:33.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
            Die afname mag je wel ongeveer x2 doen (nettarieven, weet je wel)

Afnameprijs Ecopower maart: 0,1713
            29ct is rekening houdend met alle lasten en kosten, ook met de nieuwe accijns van 4,513 ct/kWh

https://www.ecopower.be/groene-stroom/prijs-nieuw
            Last edited by palombian; 11 april 2023, 22:11.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Als je er plaats voor hebt, dan kan je het geld dat de accu kost misschien beter investeren in extra zonnepanelen, want als je voldoende "overschot" op het net zet, dan krijg je daar geld voor terug waarmee je de stroom kan terugkopen terwijl de zon niet schijnt.
              Je krijgt er inderdaad nooit even veel voor terug, maar als je maar genoeg stroom kan terug leveren op zonnige dagen, dan zal de elektriciteitsrekening vanzelf zakken door het injectietarief, zonder dat je een accu hebt staan die veel eerder versleten zal zijn dan de zonnepanelen.
              Ik bekijk het op een andere manier Bart
              Hoe meer mensen met teveel panelen op hun dak, hoe meer er op het net wordt gestoken en hoe goedkoper de energieleveranciers hun elektriciteit aankopen en hoe meer winst ze maken door het weer aan dezelfde gebruikers te verkopen.
              Dus met andere woorden, al wat je meer legt aan panelen (en je hebt geen batterij of terugdraaiende teller) is goed voor je energieleverancier, ja jij krijgt er een klein beetje geld voor in de plaats maar diezelfde energieleverancier die verkoopt aan jou uw eigen opgewekte elektriciteit voor een pak meer.
              En op die manier worden die bedrijven alleen maar rijker waar ze eigenlijk niks voor hoeven te doen

grts
              Sieg

Comment

de nieuwe accijns van 4,513 ct/kWh
                Zou die accijns de werkelijke reden zijn voor het afschaffen van subsidies op de accu's?
                Zonder die accu moet je meer stroom aankopen, en dat brengt dan ook meer op voor de Belgische staat.
                Als je je eigen geïnjecteerde stroom terugkoopt aan een hoger tarief dan wat je ervoor hebt gekregen, dan verdient de staat er ook nog eens aan (accijns + BTW).

Ik vermoed dat de injectietarieven nog zullen dalen ten opzichte van de aankooprijs van een KWh, als er meer zonnepanelen worden geplaatst, dan hebben ze op zonnige dagen teveel stroom, en dan daalt de inkoopprijs voor de energieleveranciers, terwijl ze aan hun klanten dan meer moeten terugbetalen.
                Last edited by Black B@ndit; 12 april 2023, 09:59.
                BD0338BE

Comment

Zou die accijns de werkelijke reden zijn voor het afschaffen van subsidies op de accu's?
                  Zonder die accu moet je meer stroom aankopen, en dat brengt dan ook meer op voor de Belgische staat.
                  Als je je eigen geïnjecteerde stroom terugkoopt aan een hoger tarief dan wat je ervoor hebt gekregen, dan verdient de staat er ook nog eens aan (accijns + BTW).

Ik vermoed dat de injectietarieven nog zullen dalen ten opzichte van de aankooprijs van een KWh, als er meer zonnepanelen worden geplaatst, dan hebben ze op zonnige dagen teveel stroom, en dan daalt de inkoopprijs voor de energieleveranciers, terwijl ze aan hun klanten dan meer moeten terugbetalen.
                  De accijns compenseert de (permanent geworden) BTW verlaging, die maakte het gat in de begroting nog groter dan het al was.
                  Belangrijk voordeel voor de overheid is dat voor accijns(verhogingen) geen toestemming moet gevraagd worden aan Europa.

Net zoals voor motorbrandstoffen kan - en zal - deze gebruikt worden om bepaalde brandstoffen te ontmoedigen, zoals diesel vroeger en binnenkort gas.
                  Er zitten nu al een aantal sturingsmogelijkheden in naargelang het algemene prijsniveau en de hoeveelheid afgenomen energie.

Maar we zijn in België en om niet tegen de kar te rijden van allerlei belangengroepen zal het waarschijnlijk geleidelijk aan gebeuren.
                  Zoals je nu twee keer nadenkt om nog een dieselauto te kopen zou ik hetzelfde doen voor een gasketel.
                  Alhoewel ik nog altijd goedkoper rij met mijn dieseltje dan met benzine (of elektriciteit).

De subsidie op de thuisbatterij is afgeschaft omdat het snel bleek dat ze overdreven was. Ze zat toen in een pakket om de zonnepanelensector terug op de been te krijgen nadat een burgeroorlog over de terugdraaiende teller op het nippertje was vermeden en niemand ooit nog zonnepanelen zou plaatsen .
                  Ik kon mijn ogen bijna niet geloven dat 1/3 van de installatiekost werd gesubsidieerd.
                  Zoals al gezegd is het samen met de hogere prijzen op dit moment niet meer interessant.

Het is logisch dat de injectievergoeding mee evolueert met de groothandelsprijs, ik zou me er niet rijk mee rekenen.
                  Met een batterij heb je één vogel in de hand, misschien beter dan tien in de lucht.
                  Last edited by palombian; 12 april 2023, 17:38. Reden: zinswending, injectievergoeding, vogel

Comment

Hier ook een voorstander van overdimensionering van de zonnepanelen. Men staart zich blind op het maximale vermogen dat aangesloten kan worden, maar dat is slechts enkele uren op een erg zonnige dag. In de voormiddag en late namiddag halen die zonnepanelen helemaal niet meer hun piekvermogen. Bovendien is er de winterperiode en bij slecht weer weinig of geen zon. Mij lijkt het nuttiger om toch enkele panelen meer te leggen om die donkere periodes toch wat zonnestroom te creëren. Maakt niet uit dat de omvormer op piekmomenten wat afkapt van het maximale vermogen. Alleen is het heel moeilijk te becijferen hoeveel extra opbrengst er is tegenover de extra kost.
                    Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                      Hier ook een voorstander van overdimensionering van de zonnepanelen. Men staart zich blind op het maximale vermogen dat aangesloten kan worden, maar dat is slechts enkele uren op een erg zonnige dag. In de voormiddag en late namiddag halen die zonnepanelen helemaal niet meer hun piekvermogen. Bovendien is er de winterperiode en bij slecht weer weinig of geen zon. Mij lijkt het nuttiger om toch enkele panelen meer te leggen om die donkere periodes toch wat zonnestroom te creëren. Maakt niet uit dat de omvormer op piekmomenten wat afkapt van het maximale vermogen. Alleen is het heel moeilijk te becijferen hoeveel extra opbrengst er is tegenover de extra kost.
                      Het altijd breder maken van de curve brengt inderdaad meer op dan je mogelijk verliest met het afsnijden van de top.
                      Bovendien kan die overtollige stroom via de aparte DC/DC omvormer nog naar de batterij vloeien zolang ze niet vol is (een goed batterijbeheer houdt soms ook in van ze op tijd leeg te maken ).
                      Alhoewel bij mooi weer de batterij doorgaans al voor de middag vol is.

Wanneer mijn gebruik zal stijgen (WP, EV,...) kan ik nog 50% panelen (nuja, exact 4...) bijleggen nadat het platte dak is vernieuwd. Dat zal dan wel (deels) doe het zelf zijn anders haal ik het er waarschijnlijk niet uit. Maar alle beetjes helpen.
                      Last edited by palombian; 13 april 2023, 10:43. Reden: mooi weer

Comment

Gisteren kwam er teveel stroom van zonnepanelen en windmolens: https://www.gva.be/cnt/dmf20230415_95119273

Vandaag zal dat heel wat minder geweest zijn, gelukkig was de accu hier gisteren volledig geladen waardoor ik vandaag nog geen stroom moest kopen.
                        Nu staat de accu nog op 36%, vandaag hebben de panelen wel wat stroom opgewekt, maar heel veel was dat niet.
                        Last edited by Black B@ndit; 16 april 2023, 19:26.
                        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                          Ik bekijk het op een andere manier Bart
                          Hoe meer mensen met teveel panelen op hun dak, hoe meer er op het net wordt gestoken en hoe goedkoper de energieleveranciers hun elektriciteit aankopen en hoe meer winst ze maken door het weer aan dezelfde gebruikers te verkopen.
                          Dus met andere woorden, al wat je meer legt aan panelen (en je hebt geen batterij of terugdraaiende teller) is goed voor je energieleverancier, ja jij krijgt er een klein beetje geld voor in de plaats maar diezelfde energieleverancier die verkoopt aan jou uw eigen opgewekte elektriciteit voor een pak meer.
                          En op die manier worden die bedrijven alleen maar rijker waar ze eigenlijk niks voor hoeven te doen

grts
                          Sieg
                          Ik zie het nog verder evolueren.
                          De overheid zal ook meer willen.

Je mag er van uit gaan dat ze eigen opwekking gaan aanzien als inkomsten en gaan belasten.
                          Na het uitsterven van premies en de digitale teller ga je er niets aan over houden meer.

Alle winst gaat naar de multinationals gaan en de overheid.

Net ook door die lange termijn onzekerheden en het lage rendement dat er op heden is ga ik geen zonnepanelen plaatsen.
                          Ik kan hoger rendement halen door mijn geld op de beurs te zetten.

Comment

Gisteren kwam er teveel stroom van zonnepanelen en windmolens: https://www.gva.be/cnt/dmf20230415_95119273

Vandaag zal dat heel wat minder geweest zijn, gelukkig was de accu hier gisteren volledig geladen waardoor ik vandaag nog geen stroom moest kopen.
                            Nu staat de accu nog op 36%, vandaag hebben de panelen wel wat stroom opgewekt, maar heel veel was dat niet.
                            Vandaag hebben ze dat al lang opgelost, heel wat windmolens werden stilgelegd om kunstmatig de prijzen weer omhoog te krijgen.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Nu mijn zonnepanelen goedgekeurd zijn door Fluvius heeft Engie een tussentijdse factuur opgemaakt voor de elektriciteit, de injectievergoedingen worden pas berekend vanaf die datum.
                              Alles wat er voor 26 maart is geïnjecteerd, dat hebben ze dus gratis gekregen, maar dat was niet zoveel, de panelen zijn half oktober geplaatst, en met een accu wordt er in de winterperiode niet veel overschot op het net gezet, die stroom gebruik je dan zelf wel allemaal op.
                              Op die tussentijdse factuur staat ook het federaal basispakket voor gas en elektriciteit, en daardoor hebben ze een mooi bedrag teruggestort op mijn rekening.
                              Omdat eind vorig jaar mijn 3-jarig contract afliep had ik het voorschotbedrag zelf aangepast (van 70 naar 220 euro) om geen onaangename verrassing te krijgen bij de jaarlijkse afrekening, nu heb ik zelfs 368 euro terug gekregen (vooral door die "federale basispakketten waarvoor ik nog net in aanmerking kwam omdat ik kort daarvoor een nieuw contract had gekregen nadat het 3-jarige contract was afgelopen).

De jaarlijkse afrekening is hier altijd begin mei, ik zal die afwachten om te zien hoeveel voorschot ze dan aanrekenen.
                              BD0338BE

Comment

Hoe groot is uw installatie Bart?
                                Kwh panelen en Kwh batterij?

Comment

Working...
                                X