Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energieprijzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Energieprijzen

Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
    Ik zie het nog verder evolueren.
    De overheid zal ook meer willen.

Je mag er van uit gaan dat ze eigen opwekking gaan aanzien als inkomsten en gaan belasten.
    Na het uitsterven van premies en de digitale teller ga je er niets aan over houden meer.

Alle winst gaat naar de multinationals gaan en de overheid.

Net ook door die lange termijn onzekerheden en het lage rendement dat er op heden is ga ik geen zonnepanelen plaatsen.
    Ik kan hoger rendement halen door mijn geld op de beurs te zetten.
    Mocht het zo eenvoudig zijn, dan 'speelde' iedereen op beurs. Er zijn altijd evenveel verliezers als er winnaars zijn, en altijd bij de gelukkigen zijn is niet zo evident.

Mijn zonnepanelen (geplaatst zonder enige vorm van subsidies of GSC's) zouden reeds lang terugverdiend geweest zijn mocht ze geen prosumententarief hebben ingevoerd.
    Nu zal het een paar jaar langer duren. Maar niet getreurd, we hebben nog een tijdje voor ze de digitale meter komen plaatsen, wij zijn namelijk hééééééél veel op reis hé, dus niet thuis, en dan onmogelijk om die meter te plaatsen .

Comment

Hoe groot is uw installatie Bart?
      Kwh panelen en Kwh batterij?
      De 10 panelen zouden in totaal 3,95KW piek moeten kunnen leveren, en de bruikbare capaciteit van de accu is 9,4KWh.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
        Mocht het zo eenvoudig zijn, dan 'speelde' iedereen op beurs. Er zijn altijd evenveel verliezers als er winnaars zijn, en altijd bij de gelukkigen zijn is niet zo evident.

Mijn zonnepanelen (geplaatst zonder enige vorm van subsidies of GSC's) zouden reeds lang terugverdiend geweest zijn mocht ze geen prosumententarief hebben ingevoerd.
        Nu zal het een paar jaar langer duren. Maar niet getreurd, we hebben nog een tijdje voor ze de digitale meter komen plaatsen, wij zijn namelijk hééééééél veel op reis hé, dus niet thuis, en dan onmogelijk om die meter te plaatsen .
        Nu installeren ze sowieso overal een digitale teller en dan kan je de winst op je buik schrijven.
        Er is nog winst te halen hoor. Toch volgens ik berekend heb. Maar te weinig in verhouding tot de invest en risico.
        En dan praten we nog niet over nieuwe belastingen die ze gaan uitvinden.

Op de beurs is het ook geen eitje. Dat klopt. Maar voor wie zich er wat in verdiept zijn toch interessante rendementen te halen.
        Maar ook daar kan je niet ontlopen aan invest en risicofactor.

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        De 10 panelen zouden in totaal 3,95KW piek moeten kunnen leveren, en de bruikbare capaciteit van de accu is 9,4KWh.
        Bedankt voor je reactie Bart.

Comment

Deze nog eens van onder het stof halen.
          Ik kreeg een voorstel van Eneco om mijn contract voor gas om te zetten van variabele naar vaste prijs.
          Dan denk ik onmiddelijk : zouden ze nog een daling van de prijzen verwachten misschien ?
          Want de energieleveranciers kennende doen ze dit niet om hun klanten gewoon minder te laten betalen, maar eerder om er zelf beter van te worden.
          Ik twijfel, want dat "spelletje" daar in het Oosten is nog lang niet afgelopen.
          Ik denk eerder dat het daar nog erger kan of zal worden, en dan swingen de energieprijzen weer de pan uit.
          Het is moeilijk om vandaag de dag over variabel/vast te beslissen hé .

Comment

Momenteel zit ik met een variabel contract en loopt af volgende maand (eind juni) .
            Nu heb ik een vergelijk gevraagd aan mij leverancier en zie ik dat ik met een vast contract duurder uitkom .
            De vaste vergoeding scheelt al zo'n 80 Euro .
            De simulatie geeft zo'n 300 Euro meer aan per jaar bij vast contract en zo'n 20 Eu. meer per maand .
            Dit alles natuurlijk onder de huidige voorwaarden. Moet wel zeggen dat ik een laagverbruiker ben .
            Zouden jullie voor vast kiezen ?

(ps, voor gas en elektra)

ONLINE 155,40 €/kwartaal (incl. btw) 621,62 €/jaar (incl. btw)
            Vaste
            vergoeding 15,90 €/jaar
            Piekuurtarief 17,82 c€/kWh
            Daluurtarief 17,82 c€/kWh
            Bijdrage
            GSC 2,59 c€/kwh
            Tarief gas 6,59 c€/kWh
            Gewoon goedkoper
            Een variabel tarief
            Prijs geldig voor 1 jaar
            Betaling via domiciliëring of overschrijving
            Factuur driemaandelijks via e-mail
            Enkel online klantendienst

SMART 57,21 €/maand (incl. btw) 686,57 €/jaar (incl. btw)
            Vaste
            vergoeding 42,40 €/jaar
            Promo -
            11,95 €/jaar
            Piekuurtarief 23,62 c€/kWh
            Daluurtarief 18,43 c€/kWh
            Bijdrage GSC 2,59 c€/kwh
            Promo -6,88 €/jaar
            Tarief gas 6,91 c€/kWh
            Gewoon goedkoper
            Een variabel tarief
            Prijs geldig voor 1 jaar
            Factuur maandelijks via e-mail
            Klantendienst via telefoon

COSY 79,29 €/maand (incl. btw) 951,50 €/jaar (incl. btw)
            Vaste
            vergoeding 137,80 €/jaar
            Piekuurtarief 23,57 c€/kWh
            Daluurtarief 23,57 c€/kWh
            Bijdrage
            GSC 2,59 c€/kwh
            Tarief gas 8,25 c€/kWh
            Gewoon goedkoper
            Een vast tarief
            Prijs geldig voor 1 jaar
            Last edited by toerist; 24 mei 2023, 12:11.
            """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
            George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
              Momenteel zit ik met een variabel contract en loopt af volgende maand (eind juni) .
              Nu heb ik een vergelijk gevraagd aan mij leverancier en zie ik dat ik met een vast contract duurder uitkom .
              De simulatie geeft zo'n 300 Euro meer aan per jaar bij vast contract en zo'n 20 Eu. meer per maand .
              Dit alles natuurlijk onder de huidige voorwaarden. Moet wel zeggen dat ik een laagverbruiker ben .

Vaste
              vergoeding 15,90 €/jaar
              Bijdrage
              GSC 2,59 c€/kwh
              Tarief gas 6,59 c€/kWh
              Gewoon goedkoper
              Een variabel tarief
              Prijs geldig voor 1 jaar

Vaste
              vergoeding 42,40 €/jaar
              Promo -
              11,95 €/jaar
              Bijdrage GSC 2,59 c€/kwh
              Promo -6,88 €/jaar
              Tarief gas 6,91 c€/kWh
              Gewoon goedkoper
              Een variabel tarief
              Prijs geldig voor 1 jaar

Vaste
              vergoeding 137,80 €/jaar
              Bijdrage
              GSC 2,59 c€/kwh
              Tarief gas 8,25 c€/kWh
              Gewoon goedkoper
              Een vast tarief
              Prijs geldig voor 1 jaar
              Wij zijn ook laagverbruikers. Maar ik ga toch ook eens de simulatie doen om te zien waar die uitkomt.
              Alhoewel ik die simulaties ook niet erg vertrouw...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht

Vaste
                vergoeding 15,90 €/jaar
                Bijdrage
                GSC 2,59 c€/kwh
                Tarief gas 6,59 c€/kWh
                Gewoon goedkoper
                Een variabel tarief
                Prijs geldig voor 1 jaar

Vaste
                vergoeding 42,40 €/jaar
                Promo -
                11,95 €/jaar
                Bijdrage GSC 2,59 c€/kwh
                Promo -6,88 €/jaar
                Tarief gas 6,91 c€/kWh
                Gewoon goedkoper
                Een variabel tarief
                Prijs geldig voor 1 jaar

Vaste
                vergoeding 137,80 €/jaar
                Bijdrage
                GSC 2,59 c€/kwh
                Tarief gas 8,25 c€/kWh
                Gewoon goedkoper
                Een vast tarief
                Prijs geldig voor 1 jaar
                De prijs van het variabele contract mag 50% stijgen alvorens het duurder wordt dan de vaste prijs die je NU AL zou betalen .

Comment

Vraagje:
                  Ik krijg al een paar keer een mail van Luminus met de vraag om een offerte voor zonnepanelen te laten maken bij hen.
                  Als klant geven zij ook korting.
                  Iemand ervaring daarmee?
                  Bedankt voor enige respons.
                  JP

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                    De prijs van het variabele contract mag 50% stijgen alvorens het duurder wordt dan de vaste prijs die je NU AL zou betalen .
                    Ik dacht het al. Het zal wel idem dito zijn bij Eneco. Zoals ik reeds schreef, een energieleverancier die zomaar een vaste prijs aanbiedt om de klanten een plezier te doen... ik denk dat die nog op de markt moet komen. Ik vrees dat alle voorstellen die van energieleveranciers komen, gewoon bedoeld zijn om in hun voordeel uit te draaien. Ik zal maar bij mijn variabel contract blijven.

Comment

Ik heb ook een vast contract bij Luminus momenteel.
                      Het contract is relatief gunstig en vast voor 2 jaar.
                      Het is vooral aan die 2 jaar dat ik mij vast wil houden want de komende winters mag je verwachten dat we weer dik in de miserie gaan zitten.
                      Er zal een groot tekort zijn aan energie want ze sluiten de kerncentrales en die oorlog is morgen ook nog niet voorbij.
                      Laat staan dat het westen nu snel vriendjes gaat worden met Rusland.

Dus ze gaan moeten duur aankopen in Frankrijk.
                      Verwacht vooral geen miracle nu.

Net daarom wil ik geen variable contract.
                      Ik betaal nu liever iets meer (50 euro per maand) dan volgende winter te moeten aankijken tegen torenhoge prijzen.

Comment

Ik zie het nog verder evolueren.
                        De overheid zal ook meer willen.

Je mag er van uit gaan dat ze eigen opwekking gaan aanzien als inkomsten en gaan belasten.
                        Na het uitsterven van premies en de digitale teller ga je er niets aan over houden meer.

Alle winst gaat naar de multinationals gaan en de overheid.

Net ook door die lange termijn onzekerheden en het lage rendement dat er op heden is ga ik geen zonnepanelen plaatsen.
                        Ik kan hoger rendement halen door mijn geld op de beurs te zetten.
                        Ik zie investeringen in energiebesparende maatregelen net als diversificatie zonder daar een vaste opbrengst van te verwachten.
                        Soms gaat het één goed, soms het ander.
                        Zeker is dat ik voor de tijd dat ik leef een stuk minder energie zal verbruiken (en minder last zal hebben van hogere prijzen).
                        Ik heb al slechtere beleggingen gedaan.

Begin maar al met rotte tomaten te gooien, ik ben dat hier al gewoon, maar zou het niet zijn omdat iedereen van hoog tot laag op korte termijn aan zijn portemonnee denkt dat onder andere het klimaat naar de vaantjes gaat .
                        Last edited by palombian; 24 mei 2023, 18:55.

Comment

Ik kreeg een voorstel van Eneco om mijn contract voor gas om te zetten van variabele naar vaste prijs.
                          Dan denk ik onmiddelijk : zouden ze nog een daling van de prijzen verwachten misschien ?
                          Want de energieleveranciers kennende doen ze dit niet om hun klanten gewoon minder te laten betalen, maar eerder om er zelf beter van te worden.
                          Ik twijfel, want dat "spelletje" daar in het Oosten is nog lang niet afgelopen.
                          Ik denk eerder dat het daar nog erger kan of zal worden, en dan swingen de energieprijzen weer de pan uit.
                          Het is moeilijk om vandaag de dag over variabel/vast te beslissen hé .
                          Daar heb je gelijk ik, heb ik hier ook al gezegd toen ze begin dit jaar afkwamen met vast contracten, degene die erin gestapt zijn betalen nu te veel, dat is nu eenmaal het risico
                          En inderdaad als ze je een vast contract aanbieden dan doen ze dat niet voor uw schone ogen (spreekwoord hier bij ons) maar verwachten ze inderdaad nog een daling.
                          Logisch uiteraard, het bedrijf moet nu eenmaal heel dikke winst maken.

Als het in het Oosten nog erger gaat worden dan zijn de energieprijzen misschien het minste van onze zorgen, hopelijk gaat het zo ver niet maar je weet nooit

grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                            Ik zie investeringen in energiebesparende maatregelen net als diversificatie zonder daar een vaste opbrengst van te verwachten.
                            Soms gaat het één goed, soms het ander.
                            Zeker is dat ik voor de tijd dat ik leef een stuk minder energie zal verbruiken (en minder last zal hebben van hogere prijzen).
                            Ik heb al slechtere beleggingen gedaan.
                            Investeren om minder energie te verbruiken brengt meer op dat dat je je geld op een spaarrekening laat staan.
                            Tegelijk heb je dan inderdaad ook veel minder last van hoge energieprijzen.

Dat was voor mij ook de voornaamste reden om zonnepanelen + een accu te laten plaatsen (de subsidies voor de panelen heb ik al gekregen, voor de accu is alles nu goedgekeurd en wacht ik op de uitbetaling).
                            Die installatie kostte ongeveer even veel als wat ik voor mijn auto heb betaald (met de subsidies erbij gerekend is die installatie ongeveer 2500 euro goedkoper dan mijn auto), die auto staat meer dan 95% van de tijd in de garage waarde te verliezen terwijl de zonnepanelen elke dag wel wat opbrengen.
                            In de winter is dat niet veel, en als er sneeuw op de panelen ligt dan is het helemaal niets, maar dat wordt dan tijdens de zomermaanden wel goed gemaakt.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

Comment

Het was al van voor de Oekrainse oorlog dat de prijzen stegen, sept. 2022 ongeveer.

Misschien ga ik voort met mijn variabel contract...
                              """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                              George Orwell

Comment

Ik dacht het al. Het zal wel idem dito zijn bij Eneco. Zoals ik reeds schreef, een energieleverancier die zomaar een vaste prijs aanbiedt om de klanten een plezier te doen... ik denk dat die nog op de markt moet komen. Ik vrees dat alle voorstellen die van energieleveranciers komen, gewoon bedoeld zijn om in hun voordeel uit te draaien. Ik zal maar bij mijn variabel contract blijven.
                                Hier ook gekregen van Eneco, vaste prijs is een pak hoger dan Flex.
                                Ze geven zelf aan dat de verwachte gemiddelde jaarprijs lager zal zijn. [emoji848]
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

Comment

Working...
                                X