Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energieprijzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    Maar de Vlaming kocht liever voor veel geld een nieuwe kachel ipv van dit te besteden om zijn kot eens en voor altijd beter te isoleren .
    Je kaart graag aan dat anderen niet zo'n goede beslissingen nemen, maar ooit bij stil gestaan dat de meeste huizen van de laatste 30 jaar of langer al redelijk goed geïsoleerd moesten zijn en dat ook deze mensen een kachel kunnen kopen?
    OK, de normen veranderen en isolatie wordt steeds aan hogere normen gekoppeld, maar weinigen gaan hun isolatie telkens verwijderen om een iets betere versie te plaatsen dat binnen een jaar misschien weer verouderd is volgens de norm.
    Voor eens en voor altijd is met de permanente veranderende regelgeving gewoon onmogelijk … wat vandaag het beste is, dat is later basis.
    En neen, hier staat geen kachel.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Je kaart graag aan dat anderen niet zo'n goede beslissingen nemen, maar ooit bij stil gestaan dat de meeste huizen van de laatste 30 jaar of langer al redelijk goed geïsoleerd moesten zijn en dat ook deze mensen een kachel kunnen kopen?
      OK, de normen veranderen en isolatie wordt steeds aan hogere normen gekoppeld, maar weinigen gaan hun isolatie telkens verwijderen om een iets betere versie te plaatsen dat binnen een jaar misschien weer verouderd is volgens de norm.
      Voor eens en voor altijd is met de permanente veranderende regelgeving gewoon onmogelijk … wat vandaag het beste is, dat is later basis.
      En neen, hier staat geen kachel.
      Meestal is dit niet mogelijk ook. Ik zie mij al de isolatie in mijn spouwmuren verwijderen om andere te plaatsen, dat zou betekenen dat ik van alle gevels de buitenmuur moet laten afbreken en opnieuw laten metselen, of al mijn gyprocwanden boven af te breken om er betere isolatie achter te steken.... dan ik ik beter gans onze woning laten afbreken en een nieuwbouw laten zetten .
      Met onze huidige isolatie verbruiken nu reeds zo weinig gas... bij betere isolatie zouden we niks meer verbruiken .

      PS En ik denk dat we tamelijk goed zullen zitten met ons vast contract :

      Energieprijzen stijgen 1

      En
      ergieprijzen stijgen 2

      Energieprijzen stijgen 3

      Het kan allemaal of gedeeltelijk blablabla zijn, of lobbywerk van de energiemaatschappijen, maar ik schreef het reeds... waar rook is, is meestal vuur.

      En als ze ginderachter iets uitspoken met de kerncentrale in Zaporizja (waarvan beide partijen elkaar zullen beschuldigen) dan is het hek helemaal van de dam.

      Last edited by Guest49; 5 juli 2023, 08:27.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht

        Meestal is dit niet mogelijk ook. Ik zie mij al de isolatie in mijn spouwmuren verwijderen om andere te plaatsen, dat zou betekenen dat ik van alle gevels de buitenmuur moet laten afbreken en opnieuw laten metselen, of al mijn gyprocwanden boven af te breken om er betere isolatie achter te steken.... dan ik ik beter gans onze woning laten afbreken en een nieuwbouw laten zetten .
        Met onze huidige isolatie verbruiken nu reeds zo weinig gas... bij betere isolatie zouden we niks meer verbruiken .
        Uitzonderlijk kan dat bij een reeds geïsoleerd huis maar dan op een andere manier, tot 10 cm isolatie tegen buitenmuur en dan een nieuwe buitenmuur ertegen en alle ramen en deuren aanpassen, maar hoe ver kan men nog gaan om steeds tot het uiterste te gaan?
        Trouwens ook niet mogelijk met elk huis.
        Maar ook dak er af, bestaande isolatie wegnemen en iets betere isolatie steken kan.
        Uiteraard gaan niet zoveel mensen dat doen, maar er is hier ene dat niet verder kijkt dan zijn neus lang is en graag kritiek op iedereen geeft.
        Niet iedereen begint met een oud niet geïsoleerd huis.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

          Uitzonderlijk kan dat bij een reeds geïsoleerd huis maar dan op een andere manier, tot 10 cm isolatie tegen buitenmuur en dan een nieuwe buitenmuur ertegen en alle ramen en deuren aanpassen, maar hoe ver kan men nog gaan om steeds tot het uiterste te gaan?
          Trouwens ook niet mogelijk met elk huis.
          Maar ook dak er af, bestaande isolatie wegnemen en iets betere isolatie steken kan.
          Uiteraard gaan niet zoveel mensen dat doen, maar er is hier ene dat niet verder kijkt dan zijn neus lang is en graag kritiek op iedereen geeft.
          Niet iedereen begint met een oud niet geïsoleerd huis.
          Inderdaad, soms kan je, als je tienduizenden euro's er tegenaan gooit nog beter isoleren.
          Maar wij betaalden bij onze laatste afrekening 942,95 euro incl. BTW voor een gans jaar, voor ons gasverbruik.... zou je dan als 70plusser nog investeringen doen om nog minder te verbruiken... ik dacht het niet hé .

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht

            Inderdaad, soms kan je, als je tienduizenden euro's er tegenaan gooit nog beter isoleren.
            Maar wij betaalden bij onze laatste afrekening 942,95 euro incl. BTW voor een gans jaar, voor ons gasverbruik.... zou je dan als 70plusser nog investeringen doen om nog minder te verbruiken... ik dacht het niet hé .
            Ik ben even oud en dat was net een reden om het nog wel te doen, nu ik nog fit genoeg ben om zelf de handen uit de mouwen te steken.
            Tegelijkertijd zijn een boel andere dingen in orde gemaakt.
            Door wat gas te besparen wordt dat waarschijnlijk nooit "terugverdiend", maar we kunnen nog 20 jaar leven en ik maak mij dan liever geen zorgen over het huis (op een appartement gaan wonen willen wij voorlopig niet).

            Met een houding "het zal mijn tijd wel duren" riskeer je je vast te zetten.
            Zoals er nu al mensen zijn die met hun stookolieketel geen kanten meer uitkunnen zal hetzelfde gebeuren met gasketels.
            Niet dat ik sta te springen om een warmtepomp te plaatsen (net als een EV te kopen), maar vroeg of laat gaan we geen keuze hebben.
            Het leek me beter om hiervoor zo goed mogelijk klaar te zijn.

            Het is inderdaad niet gemakkelijk en de meeste mensen zitten met veel vragen.
            Lees mijn opmerkingen in die zin en voel jullie niet persoonlijk aangevallen .
            Ik geef gewoon mijn eigen ervaringen weer.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

              Ik ben even oud en dat was net een reden om het nog wel te doen, nu ik nog fit genoeg ben om zelf de handen uit de mouwen te steken.
              Tegelijkertijd zijn een boel andere dingen in orde gemaakt.
              Door wat gas te besparen wordt dat waarschijnlijk nooit "terugverdiend", maar we kunnen nog 20 jaar leven en ik maak mij dan liever geen zorgen over het huis (op een appartement gaan wonen willen wij voorlopig niet).

              Met een houding "het zal mijn tijd wel duren" riskeer je je vast te zetten.
              Je moet er dan wel je vertrekpunt bij zetten als je dit wil vergelijken.
              Beginnen isoleren en investeren in een oudere woning dat nog niet geïsoleerd is en veel verbeterd kan worden blijft interessant, een woning dat al geïsoleerd is en waar de mogelijke verbeterde prestaties miniem zijn loont de investering vaak niet de moeite.

              Men heeft het ook met wagens, een nieuwe kopen omdat die 4 liter minder verbruikt en men 40.000 km per jaar rijdt is de moeite, veranderen om een liter minder te verbruiken en maar 3.000 km per jaar rijden is verloren geld.
              Uiteraard is bijven rijden met een oude en veel uitstotende wagen zonder filters dan weer slecht voor het milieu en de maatschappij.

              Zoals er nu al mensen zijn die met hun stookolieketel geen kanten meer uitkunnen zal hetzelfde gebeuren met gasketels.
              Niet dat ik sta te springen om een warmtepomp te plaatsen (net als een EV te kopen), maar vroeg of laat gaan we geen keuze hebben.
              Het leek me beter om hiervoor zo goed mogelijk klaar te zijn.
              Maar als die gasketel er nog niet lang hangt en nog goed is, dan ga je die toch niet vervangen omdat nieuwe regels in de toekomst anders voorzien?
              Waarom zou men bij een geïsoleerd huis dan wel de isolatie vervangen om met nieuwe regels rekening te houden?

              Ik geef gewoon mijn eigen ervaringen weer.
              Gebaseerd op hoe je huis was toen je met de investeringen begon, daarom is een ander zijn huis niet zo en is daar de start-situatie mogelijks al veel beter.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • Beslissing van de CREG:

                Binnenkort één enkele referentieprijs voor gas in België

                De vraag welke prijsindex te kiezen voor een aardgascontract wordt eenvoudiger. Vanaf 1 oktober 2023 zal één enkele index, ZTP, worden gebruikt voor de Belgische referentieprijs. De ZTP-index lag in 2022 gemiddeld 14% lager dan de Nederlandse TTF-index dankzij de goede verbindingen van het Belgische net met alle bronnen voor de Noordwest-Europese markt.

                ​Ondertussen is de spotprijs voor volgende maand gezakt tot 27, en voor de wintermaanden tot 50.

                De premie voor een vast contract is dus groter geworden.
                Anderzijds is het volledig wettelijk om een dergelijk contract vroegtijdig op te zeggen in het geval de prijzen verder zakken.
                Ik vermoed dat de leveranciers dat wel ingerekend zullen hebben.
                Het is trouwens de CREG zelf die aanraadt om elke 3 maand de oefening te maken.
                Last edited by palombian; 13 juli 2023, 17:32.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                  Beslissing van de CREG:

                  ... Vanaf 1 oktober 2023 zal één enkele index, ZTP, worden gebruikt voor de Belgische referentieprijs. De ZTP-index lag in 2022 gemiddeld 14% lager dan de Nederlandse TTF-index dankzij de goede verbindingen van het Belgische net met alle bronnen voor de Noordwest-Europese markt.
                  Zou dit de reden kunnen zijn dat Luminus mij twee dagen geleden aanraadde om van mijn variabel contract Comfyflex over te stappen naar een vast tarief Comfy? (dus nog vóór die regel van toepassing wordt)?
                  (Ik had hen gebeld om eens één en ander te checken.)

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht

                    Zou dit de reden kunnen zijn dat Luminus mij twee dagen geleden aanraadde om van mijn variabel contract Comfyflex over te stappen naar een vast tarief Comfy? (dus nog vóór die regel van toepassing wordt)?
                    (Ik had hen gebeld om eens één en ander te checken.)
                    De index TTF of ZTP is enkel van toepassing voor een variabel contract, dat kan de reden niet zijn.
                    In principe is er meer verdiend aan een vast contract.

                    Comment


                    • Ik kom hier nog even op terug:

                      Comfyflex is gebaseerd op een gemiddelde van enkele VORIGE kwartalen. Bij dalende prijzen uiteraard aan de dure kant.

                      (Index (excl. BTW): TTF DAHW = 35,03 €/MWh (indexwaarde van het 2e kwartaal 2023); TTF 1-0-3
                      = 33,34 €/MWh (indexwaarde van het 3e kwartaal 2023); 0,1000 x TTF DAHW + 0,0000 x TTF
                      1-0-3 + 1,5195)

                      Niet moeilijk om dan een zogenaamd goedkoper vast contract uit de hoed te toveren (Comfy vast aan 7,98ct/kWh) dat nog altijd duurder is dan de concurrentie.

                      Als je dat vergelijkt met variabele contracten aan de day ahead prijs van bv Engie en TotalEnergies en die daar een kleine 1ct commissie op nemen is de meerprijs 2ct gezien de futures voor deze winter MOMENTEEL onder de 50€ staan. Dat kan natuurlijk snel veranderen.

                      Aan ieder om te beslissen die premie te betalen voor zekerheid.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                        De index TTF of ZTP is enkel van toepassing voor een variabel contract, dat kan de reden niet zijn.
                        Dat is net wel de reden en die haal je zelf aan.

                        In principe is er meer verdiend aan een vast contract.
                        Net doordat de variabele aan een lagere index zal berekend worden is het voor de maatschappij interessant om nu nog vaste contracten te verkopen.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • Ik geef toe dat het zwak overkomt maar wij schakelen op 1 sept ook over van een variabel contract naar Engie Easy vast (6,937 ct/kWh), voor 7.350 kWh is het voorschot €64/maand (en dat is hoog geschat, vorig jaar hebben we maar 6.295 kWh verbruikt).
                          Er is een (zelfs redelijke grote) kans dat ik 100 of 200 per jaar teveel ga betalen, maar ik vind het niet zinvol om te gokken op de energieprijzen, zeker voor wat wij verbruiken.

                          Voor wie wel wil gokken: in de States geraken ze hun LNG aan de straatstenen niet kwijt, de tankers varen rond Zuid-Amerika naar China - waar de economie op zijn gat ligt (het Panamakanaal is te duur en ondertussen kan de prijs misschien stijgen). Er zal waarschijnlijk meer dan genoeg zijn om naar Europa te verschepen (maar men koopt mondjesmaat omdat de opslagruimten voor deze winter al 80% vol zijn).
                          Er worden ook meer en meer LNG terminals gebouwd en er zijn 200 tankers besteld.
                          Op langere termijn is er veel kans dat de prijs op een redelijk niveau blijft, maar niet meer zo laag als voor enkele jaren (transport per tanker is veel duurder dan via pijplijnen).
                          Op korte termijn kan er - zeker zolang de oorlog duurt - van alles gebeuren dat vooral de spotprijzen de hoogte injaagt. En dat zijn juist die waar variabele contracten aan gebonden zijn.

                          PS: TTF augustus is vandaag 6,5% gestegen (naar 32, winterprijzen zijn al heel de zomer stabiel tussen 45 en 60, d.i. na commissie 1 à 2 ct/kWh onder de vaste prijs)
                          Wees gerust dat de energieleveranciers hier goed aan verdienen (alhoewel sommigen oa Shell vorige winter verkeerd hebben gegokt en geld verloren - vooral in trading).
                          Last edited by palombian; 26 juli 2023, 11:49.

                          Comment


                          • Ik heb dit jaar al de vierde afrekening gekregen bij Engie, normaalgezien is dat maar 1 keer per jaar.
                            Maar vanaf begin dit jaar waren de zonnepanelen door Fluvius goedgekeurd (vanaf dan tellen ze pas mee bij de energiemaatschappijen), ondertussen ben ik een vast contract aangegaan (voor 1 jaar), en blijkbaar hebben ze daarom nog eens een keer alles uitgerekend.
                            Ik zal nu 422,94 Euro terug krijgen, ik mag dus niet klagen (ik betaal nu 53,79 Euro voorschot per maand).
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • Wij betaalden tot aan de afrekening in april dit jaar, 95 euro/maand. Sedert die afrekening waar we 310 euro terugbetaald kregen betalen we nu 62,27 euro/maand.
                              Voor een vrijstaande woning met een grondoppervlak van 140 m² + bovenverdieping (onder schuin dak) en met ons twee altijd thuis (als we niet weg zijn ) vind ik dit ook niet slecht.
                              Wij werken wel met een thermostaat met geofence, die er voor zorgt dat indien we allebei meer dan één kilometer (straal) van onze woning verwijderd zijn, naar de ingestelde nachttemperatuur overschakelt.
                              Komen we terug binnen die kilometer dan schakelt hij terug naar de ingestelde dagtemperatuur. Volgens sommigen geen besparing, volgens anderen wel... maar soit wij gebruiken het wel.

                              Einde juni van dit jaar een vast contract aangegaan voor een jaar. Ik denk dat we daarmee redelijk safe zitten.
                              Was toen wellicht iets duurder dan een variabel contract, maar uiteindelijk op jaarbasis makkelijk te betalen.
                              Vorige week was er weeral een verhoging van de gasprijzen, deze keer te wijten aan een staking van enkele honderden werknemers in de gasindustrie IN AUSTRALIE (!!!!).
                              Blijkbaar is elke reden goed om de prijzen op te trekken, en dan is het nog niet eens winter... alhoewel we de laatste jaren toch geen winter meer kregen.
                              Last edited by Guest49; 30 augustus 2023, 09:50.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                                Ik heb dit jaar al de vierde afrekening gekregen bij Engie, normaalgezien is dat maar 1 keer per jaar.
                                Maar vanaf begin dit jaar waren de zonnepanelen door Fluvius goedgekeurd (vanaf dan tellen ze pas mee bij de energiemaatschappijen), ondertussen ben ik een vast contract aangegaan (voor 1 jaar), en blijkbaar hebben ze daarom nog eens een keer alles uitgerekend.
                                Ik zal nu 422,94 Euro terug krijgen, ik mag dus niet klagen (ik betaal nu 53,79 Euro voorschot per maand).
                                Kan je pas echt iets op zeggen als men weet wat je bij die vier afrekening moeten betalen hebt

                                grts
                                Sieg
                                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                                Comment

                                Working...
                                X