Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

    Ja, het lukte met de originele sleutel. Maar hoeveel Tesla eigenaars gaan die bij hebben? OK, nu zullen er waarschijnlijk meer hun sleutelm op zak steken

    Comment


    • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

      Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
      Als iedereen binnenkort elektrisch gaat ( moet) rijden, hoe gaan ze dan de wagens opladen als er thuis twee of meer elektrische wagens voor de deur staan?

      Met een gewone huisaansluiting gaat het niet lukken om twee wagens op een nacht opgeladen te krijgen.

      Een collega heeft pas een elektrische wagen gekochr.
      In de garage een laadpaal laten plaatsen, maar zijn wagen volledig opladen op een nacht is maar nipt.
      Dus twee wagens tegelijk opladen gaat niet lukken.

      Mvg
      je zal er twee moeten hebben, één om mee naar het werk te rijden en de tweede wordt dan overdag via je zonnepanelen opgeladen, 's anderendaags wordt wagen twee gebruikt en één opgeladen :-)
      Albums
      Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

      Comment


      • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

        Is dat hier al gepasseerd ? :
        "Schoon vervoer komt binnen handbereik en het is nog zelfladend ook! Volgend jaar daadwerkelijk te koop": https://ev-database.nl/auto/1166/Lightyear-One

        Met "binnen handbereik" bedoelen ze allicht "te koop voor een habbekrats".

        Comment


        • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

          Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
          Die vaste vergoeding, taksen, bijdragen, huur, distributie, transportkosten, BTW, vind ik helemaal niet in verhouding staan met de wegenbelasting. Je krijgt het gevoel dat je simpelweg wordt bestolen met die DM.

          Ik heb nog geen exacte rekenformule gevonden voor het capaciteitstarief. Die €50 is het verschil (voor mijn verbruik) tussen de huidige terugdraaiende teller + prosumententarief vs DM en distributie waarbij mijn injectie maar 18% waarde heeft tov de verbruik na de hele taksencascade.

          Met het risico afgebrand te worden voor onze keuze, nemen we hier ten huize toch maatregelen. Ik stop met de aquariumhobby (1500KWh/j), we maximaliseren het aantal ZP met daarbij een ZWW oriëntatie om het late namiddag verbruik zo goed mogelijk te dekken en er komt een batterij. Spijtig genoeg zal deze voorlopig niet door alle ZP kunnen opgeladen worden omdat de bestaande omvormers nog even moeten blijven voor de GSC. Zodra die vervallen, komt er misschien (kosten-baten op dat ogenblik nog te bekijken) 1 hybride omvormer die alle andere vervangt.
          De nieuwe tarieven zijn in detail terug te vinden bij Fluvius, VREG heeft aan de hand hiervan een aantal simulaties gepubliceerd.
          Zoals iedereen ondertussen al wel weet komt het erop aan niet al je toestellen tegelijk aan te zetten. In het begin kan dat een sport zijn, maar het is toch een vermindering van het comfort. Bovendien gebruik je in de winter langer en meer stroom terwijl de zon minder schijnt.
          Met aangepast beheer kan je inderdaad een batterij gebruiken om de pieken af te vlakken (desnoods na oplading van het net, want de netto prijs van een kWh zal een stuk lager liggen).

          Er zullen altijd mensen zijn die je "afbranden", maar ik denk dat je geen andere keuze zal hebben dan mee te doen.
          Ik heb een kleine 3kWp PV-installatie met 5kWh batterij gekocht, wetende dat ze op dit moment niet rendabel is (de terugverdientijd weet je wel ), zelfs met de ruime subsidie.
          Dat was mijn condensatieketel 15 jaar geleden zogezegd ook niet, net als nieuwe ramen, regenwaterput ed.
          Er werd toen even hard gewaarschuwd dat je dat niet voor de subsidies moest doen en dat "ZE" je daarna wel zouden vinden.
          Resultaat is wel dat zowel mijn gas- als mijn waterverbruik al lang drastisch zijn gedaald, en dat telt alsmaar meer door naarmate de prijs stijgt.

          Het zijn degenen die er nooit iets aan gedaan hebben die nu in paniek geraken.

          Comment


          • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
            De nieuwe tarieven zijn in detail terug te vinden bij Fluvius, VREG heeft aan de hand hiervan een aantal simulaties gepubliceerd.
            Zoals iedereen ondertussen al wel weet komt het erop aan niet al je toestellen tegelijk aan te zetten. In het begin kan dat een sport zijn, maar het is toch een vermindering van het comfort. Bovendien gebruik je in de winter langer en meer stroom terwijl de zon minder schijnt.
            Met aangepast beheer kan je inderdaad een batterij gebruiken om de pieken af te vlakken (desnoods na oplading van het net, want de netto prijs van een kWh zal een stuk lager liggen).

            Er zullen altijd mensen zijn die je "afbranden", maar ik denk dat je geen andere keuze zal hebben dan mee te doen.
            Ik heb een kleine 3kWp PV-installatie met 5kWh batterij gekocht, wetende dat ze op dit moment niet rendabel is (de terugverdientijd weet je wel ), zelfs met de ruime subsidie.
            Dat was mijn condensatieketel 15 jaar geleden zogezegd ook niet, net als nieuwe ramen, regenwaterput ed.
            Er werd toen even hard gewaarschuwd dat je dat niet voor de subsidies moest doen en dat "ZE" je daarna wel zouden vinden.
            Resultaat is wel dat zowel mijn gas- als mijn waterverbruik al lang drastisch zijn gedaald, en dat telt alsmaar meer door naarmate de prijs stijgt.

            Het zijn degenen die er nooit iets aan gedaan hebben die nu in paniek geraken.
            Kan je een exacte link geven van de berekening van het capaciteitstarief? Ik zie enkele een taartgrafiek?

            Ik investeer nu stelselmatig extra, niet omwille van de terugverdientijd maar met de bedoeling om alle kosten zo veel mogelijk te reduceren tegen dat ik (ooit?) op pensioen kan gaan

            Comment


            • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

              Wie elektrisch rijdt zal al gemerkt hebben dat er meestal meer stroom moet geladen worden dan de eigenlijke capaciteit van de batterij van de wagen. Maar hoe groot is dat stroomverlies? Autobest deed de test en kwam tot verbluffende resultaten met een verlies dat kan oplopen tot 27%!

              Comment


              • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                Dat investeren in energiebesparende maatregelen gaat vanaf nu aan ons voorbij. Wij hebben reeds lang zonnepanelen, woning is reeds lang geïsoleerd waar het kon, we hebben sedert een drietal jaar een heel zuinige verwarmingsinstallatie en daar zal het bij blijven. En waarom zegt U.... omdat wij beide bijna 70 zijn en het wel 'onzen tijd' zal duren. We kunnen koken, wassen, plassen wanneer het ons of de zon goed uitkomt... omdat we thuis zijn. Dus batterij(en), warmtepompen, zonnecollector(en) zijn onze zorg niet (meer).
                Een elektrische wagen zullen wij nooit kopen. Als er ooit een tijd zou komen waarop nieuwe wagens verplicht elektrisch moeten zijn, dan kopen wij niet meer nieuw, maar een tweedehands benzine of dergelijke.
                Energiebesparende investeringen doen, ja, maar zonder met je leeftijd rekening te houden, nee !

                Comment


                • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                  Gisteren een gemiddeld elektrisch verbruik opgetekend van 40.3kWh/100km zonder zot te doen en met een maximale snelheid van 70km/u. Dit was wel in de spits in en rond Turnhout Als ik dezelfde snelheid kan rijden over rustige binnenwegen raak ik makkelijk onder 18kWh/100km. Het is gewoon de massa van dat voertuig dat telkens in beweging gezet moet worden en bij de minste acceleratie vanaf stilstand zie je het ogenblikkelijk verbruik boven de 99.9kWh/100km uitschieten...

                  Comment


                  • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                    Gisteren een gemiddeld elektrisch verbruik opgetekend van 40.3kWh/100km zonder zot te doen en met een maximale snelheid van 70km/u. Dit was wel in de spits in en rond Turnhout Als ik dezelfde snelheid kan rijden over rustige binnenwegen raak ik makkelijk onder 18kWh/100km. Het is gewoon de massa van dat voertuig dat telkens in beweging gezet moet worden en bij de minste acceleratie vanaf stilstand zie je het ogenblikkelijk verbruik boven de 99.9kWh/100km uitschieten...
                    Als je dat ritje van gisteren qua prijs geladen aan een laadpaal
                    (noodzakelijke keuze voor velen)
                    dan kost je dat 30€, reken daar nog maar minstens 10%
                    laad verlies bij.
                    Dan moet je toch toegeven dat elektrisch rijden peperduur is.

                    Comment


                    • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                      Wat ik in het artikel erg opvallend vind is de beperkte (of sterk beperkter dan opgegeven theoretische) actieradius die - en dat vind ik het meest frappant - iedere tester ondervind
                      We lezen altijd maar over de WLTP en al te dikwijls zit daar een "normale" EV- actieradius tussen. Met normaal bedoel ik dan: enigszins vergelijkbaar met een benzine/diesel voertuig.
                      Bovenal waar de testrijder(s) en de gezinnen dat verbruik benaderen met een auto met verbrandingsmotor slaagt er niemand in dat te doen met een EV.
                      Dus, met een betaalbare EVkan ik niet naar de kust rijden zonder bij te laden, en op de terugweg idem. Als dat rijbereik dan ook nog 100% batterij vergt en je maar 80% zou (snel)laden vraag ik me af of dat heen-weer reisje geen 4 laadbeurten vergt. Het tijdverlies meegerekend wordt de trein mogelijk nog interessant

                      Comment


                      • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                        Gisteren een gemiddeld elektrisch verbruik opgetekend van 40.3kWh/100km zonder zot te doen en met een maximale snelheid van 70km/u. Dit was wel in de spits in en rond Turnhout Als ik dezelfde snelheid kan rijden over rustige binnenwegen raak ik makkelijk onder 18kWh/100km. Het is gewoon de massa van dat voertuig dat telkens in beweging gezet moet worden en bij de minste acceleratie vanaf stilstand zie je het ogenblikkelijk verbruik boven de 99.9kWh/100km uitschieten...
                        Met welke wagen was dat Frank ?
                        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                        Si non, on devient bonbon
                        Et les gens nous mangent !"

                        Comment


                        • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                          Gisteren een gemiddeld elektrisch verbruik opgetekend van 40.3kWh/100km zonder zot te doen en met een maximale snelheid van 70km/u. Dit was wel in de spits in en rond Turnhout Als ik dezelfde snelheid kan rijden over rustige binnenwegen raak ik makkelijk onder 18kWh/100km. Het is gewoon de massa van dat voertuig dat telkens in beweging gezet moet worden en bij de minste acceleratie vanaf stilstand zie je het ogenblikkelijk verbruik boven de 99.9kWh/100km uitschieten...
                          Nochtans (in theorie) zou op dat moment een elektrische wagen het beter moeten doen dan een met benzine/diesel. Je hebt weinig geremd met recuperatie?

                          Comment


                          • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                            Eerder verwees ik naar dit artikel


                            Nog zulk artikel : https://www.auto55.be/nieuws/33934-c...er-dan-beloofd.


                            Volgens beide artikelen komen de testers van EV wagens niet aan het gemiddeld verbruik en rijbereik dat volgens de WLTP testen bij een elektrisch aangedreven auto wordt gehaald.
                            Dat gebeurde wel bij de testen van benzine of diesel wagens, alleszins kwamen ze zeer dichtbij qua verbruik. Frappant is dat de testers ook doorsnee mensen waren, geen professionele autotesters.

                            Ik extrapoleer even naar mijn auto die een normverbruik heeft in het oude NEDC meetsysteem van 5.5L/100km. Dus vóór WLTP verplicht werd,
                            Met het WLTP systeem kan ik niet vergelijken omdat mijn motor niet meer geproduceerd wordt. Als we we ervan uit gaan dat het verschil tussen NEDC 2.0 en WLTP 15% bedraagt is mijn WLTP cijfer 6.3L
                            Mijn gemiddeld verbruik ligt doorgaans - d.w.z. over langere afstand en tijdsduur, dus niet over één enkele rit! - tussen 6.2L (lager ben ik gemiddeld nog niet geraakt) en 6.5L. Op basis van dit gemiddelde is de WLTP redelijk betrouwbaar te noemen betreffende mijn auto. Of ben ik een doorsnee chauffeur in WLTP normen
                            Naar de artikels: hetzelfde mag gezegd voor de testers, toch qua de brandstof aangedreven wagens. Het werkelijk gemeten verbruik benadert de WLTP normen.

                            Men kan ook zeggen de WLTP norm is een goede norm voor de brandstof aangedreven wagens.


                            De vraag uit de artikels is dan duidelijk; waarom wijkt het verbruik voor de EV's dan wel zoveel af en is WLTP niet betrouwbaar?
                            (omdat de norm bedoeld is om de EV elk mogelijk voordeel te geven, zelfs als het voordeel niet eens realistisch is)

                            Daarnaast: de kostprijs, want enkel stroom uit zonnepanelen is gunstig geprijsd (quasi gratis). Qua verbruik en elektriciteitsprijs (via net of laadpaal) is een EV -momenteel- duurder, Zelfs veel. Ook de meerprijs in aankoop is hoog. Dat verschil wordt nooit gecompenseerd door minder (nul) taksen en minder onderhoud, laat staan dat je nog de kost van een eigen thuisbatterij en laadpaal zal moeten meerekenen. En als iedereen via zonnepanelen en thuisbatterij zou opladen, heeft de overheid geen inkomsten, dus compensatie via ... kilometerheffing?

                            Comment


                            • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Als je dat ritje van gisteren qua prijs geladen aan een laadpaal
                              (noodzakelijke keuze voor velen)
                              dan kost je dat 30€, reken daar nog maar minstens 10%
                              laad verlies bij.
                              Dan moet je toch toegeven dat elektrisch rijden peperduur is.
                              Dit verbruik is een extreem cijfer in een uitzonderlijke situatie waarbij ik op 2 plaatsen tot 4x een verkeerslichtwissel moest uitzitten alvorens ik kon doorrijden. Ook moest ik op de langere stukken zeer frequent inhouden voor mensen die voor mij de baan opschoten of verlieten met vaak zeer laattijdig richtingaanwijzers te gebruiken. Remmen met recuperatie (waar ik overigens zeer mee vertrouwd ben) was gewoon onmogelijk/gevaarlijk. Maar ik neem aan dat dit soort trajecten voor veel mensen dagelijkse kost zijn vandaar dat ik deze cijfers als voorbeeld gaf in antwoord op het artikel.

                              Laadverliezen zijn wagenafhankelijk en zitten blijkbaar mee in de WLTP verrekend. Sinds mijn laatste tankbeurt heb ik inmiddels 1970km gereden waarvan 995km elektrisch. In totaal heb ik voor dit traject 2.4L/100km brandstof nodig gehad en 10.8kWh/100km elektriciteit. Ik laad trouwens enkel en alleen thuis op en momenteel gaat dit nog aan €0.265/kWh. Maar inderdaad, als ik enkel aangewezen was op laadpalen had ik deze wagen zeker niet overwogen.

                              Overigens heeft de wagen juist benoemen weinig zin denk ik. Het is een grote hybride break voor 5 personen waarvan ik met 2.07m bovenuit toren. In 50% van de auto's kan ik immers geen comfortabele zitpositie innemen en in >90% van de auto's kan er gewoon niemand achter mij plaatsnemen

                              Comment

                              Working...
                              X