Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

    Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
    Dit verbruik is een extreem cijfer in een uitzonderlijke situatie waarbij ik op 2 plaatsen tot 4x een verkeerslichtwissel moest uitzitten alvorens ik kon doorrijden. Ook moest ik op de langere stukken zeer frequent inhouden voor mensen die voor mij de baan opschoten of verlieten met vaak zeer laattijdig richtingaanwijzers te gebruiken. Remmen met recuperatie (waar ik overigens zeer mee vertrouwd ben) was gewoon onmogelijk/gevaarlijk. Maar ik neem aan dat dit soort trajecten voor veel mensen dagelijkse kost zijn vandaar dat ik deze cijfers als voorbeeld gaf in antwoord op het artikel.
    Zoals je zelf al zegt, zo uitzonderlijk is dat niet als situatie. Ben daarnet (zaterdagnamiddag) langs de A12 van Antwerpen naar Brussel gereden en het verkeer was zoals je beschreef.

    Comment


    • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

      Met een plug-in hybride die zo'n 40km elektrisch kan rijden (werkelijke afstand) zou ik meer dan 95% van mijn autoritten volledig elektrisch kunnen doen.
      Het grootste probleem zou dan zijn dat ik de benzine in de tank zelfs niet op een jaar opgereden krijg, en dat kan dan weer voor andere problemen zorgen (zeker met de E10 benzine van tegenwoordig).
      Nu rij ik gemiddeld al meer dan 3 maanden met dezelfde benzine.

      Wat het werkelijke verbruik betreft zit mijn auto tegenwoordig rond de 5,6L/100km (uitgerekend verbruik, de boordcomputer geeft een iets lager getal).
      Dat was in het begin minder (zelfs onder de 5L/100km, waardoor ik ooit bijna 1000km heb gereden voor het lampje aan ging), maar toen reed ik meer lange afstanden en deed ik ook wat meer moeite om het verbruik zo laag mogelijk te houden.
      Als ik er echt moeite voor doe, dan is het dus mogelijk om het verbruik van mijn auto iets onder het opgegeven WLTP verbruik te krijgen (in de winter lukt dat net niet, in de zomer wel).
      Dat verbruik is ook al wat hoger omdat ik elke vrijdag tijdens de avondspits mijn zoon moet ophalen in Turnhout.
      En als ik naar de winkel rij (één keer per week), dan is dat ook niet ver genoeg om de motor goed op temperatuur te krijgen.
      Alle andere verplaatsingen doe ik zoveel mogelijk op de fiets, daarvoor krijg ik op het werk ook een fietsvergoeding (die zelfs meer opbrengt dan de maaltijdcheques), en ik sta dan onderweg nergens aan te schuiven aan de lichten (tijdens de spits staat in Oostmalle altijd een heel lange rij auto's aan te schuiven aan de lichten, daar fiets ik gewoon voorbij, met de auto verlies je daar heel veel tijd).

      Als ik mijn auto zou vervangen door een elektrische, dan zou het heel veel jaren duren vooraleer die milieuvriendelijker zou worden dan de auto waar ik nu mee rij.
      Alleen al de hoeveelheid CO2 die er uitgestoten wordt om een nieuwe elektrische auto te maken, daarvoor kan ik nog heel veel jaren met mijn huidige wagen kunnen blijven rondrijden...
      Alle auto's zo snel mogelijk vervangen door elektrische is niet de milieuvriendelijkste oplossing, langer blijven rijden met dezelfde wagen is meestal beter, vooral voor wie niet veel kilometers per jaar rijdt.
      Last edited by Black B@ndit; 5 december 2021, 07:18.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

        Ja, als je zo weinig rijdt met een wagen is blijven rijden met wat je hebt de beste oplossing. Maar ik vrees dat je een uitzondering bent. Vandaag even op en af naar Brecht vanuit Brusselse rand. Volgende week zeker eenmaal naar Gentbrugge. En dat is met de beperkingen, anders was het helemaal iets anders.

        Comment


        • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

          Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
          Sinds mijn laatste tankbeurt heb ik inmiddels 1970km gereden waarvan 995km elektrisch. In totaal heb ik voor dit traject 2.4L/100km brandstof nodig gehad en 10.8kWh/100km elektriciteit. Ik laad trouwens enkel en alleen thuis op en momenteel gaat dit nog aan €0.265/kWh. Maar inderdaad, als ik enkel aangewezen was op laadpalen had ik deze wagen zeker niet overwogen.

          Overigens heeft de wagen juist benoemen weinig zin denk ik. Het is een grote hybride break voor 5 personen waarvan ik met 2.07m bovenuit toren. In 50% van de auto's kan ik immers geen comfortabele zitpositie innemen en in >90% van de auto's kan er gewoon niemand achter mij plaatsnemen
          26 euro voor 1000 km, ik wil er direct voor tekenen. Als ik zo lees zal het bovendien ook niet de meest optimale (elektrische) voertuig zijn waardoor voor de gemiddelde gebruiker de cijfers nog beter uitvallen.
          Als je echt wil weten wat een bepaald voertuig verbruikt in het echte leven kijk ik naar Spritmonitor. Afgelopen maand alleen al 308.000 tankbeurten ingegeven. Dat geeft mij veel meer vertrouwen in een correct beeld dan een autojournalist die soms maar enkele tientallen kilometers heeft gereden en bovendien ook maar een mens is met eventuele vooroordelen (wat betreft elektrisch rijden in dit geval).
          Hombre

          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

          Comment


          • Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

            Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
            Dit verbruik is een extreem cijfer in een uitzonderlijke situatie waarbij ik op 2 plaatsen tot 4x een verkeerslichtwissel moest uitzitten alvorens ik kon doorrijden. Ook moest ik op de langere stukken zeer frequent inhouden voor mensen die voor mij de baan opschoten of verlieten met vaak zeer laattijdig richtingaanwijzers te gebruiken. Remmen met recuperatie (waar ik overigens zeer mee vertrouwd ben) was gewoon onmogelijk/gevaarlijk. Maar ik neem aan dat dit soort trajecten voor veel mensen dagelijkse kost zijn vandaar dat ik deze cijfers als voorbeeld gaf in antwoord op het artikel.

            Laadverliezen zijn wagenafhankelijk en zitten blijkbaar mee in de WLTP verrekend. Sinds mijn laatste tankbeurt heb ik inmiddels 1970km gereden waarvan 995km elektrisch. In totaal heb ik voor dit traject 2.4L/100km brandstof nodig gehad en 10.8kWh/100km elektriciteit. Ik laad trouwens enkel en alleen thuis op en momenteel gaat dit nog aan €0.265/kWh. Maar inderdaad, als ik enkel aangewezen was op laadpalen had ik deze wagen zeker niet overwogen.

            Overigens heeft de wagen juist benoemen weinig zin denk ik. Het is een grote hybride break voor 5 personen waarvan ik met 2.07m bovenuit toren. In 50% van de auto's kan ik immers geen comfortabele zitpositie innemen en in >90% van de auto's kan er gewoon niemand achter mij plaatsnemen
            Bij een plug-in hybride zal dat voor iedere gebruiker anders zijn
            hé Frank.
            Een vriend van mij rijdt met een Peugeot 3008 plug-in hybrid,
            voor korte trippen heel zuinig, temeer dat hij ook nog zonnepanelen
            heeft liggen en nog een terugdraaiende teller.
            Maar als hij naar zijn zoon in Leuven gaat, is de batterij na
            50Km uitgezongen, dan gaat hij dus over op benzine,
            op de snelweg komt hij dan gemakkelijk aan een verbruik
            van +10L/100Km gewoonweg omdat die auto bijna 2.000Kg weegt.
            Dus zoals gezegd zeer afhankelijk van het gebruik.
            Ook de meerprijs van 15.000€ moet je in rekening brengen.

            Comment


            • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Bij een plug-in hybride zal dat voor iedere gebruiker anders zijn
              hé Frank.
              Een vriend van mij rijdt met een Peugeot 3008 plug-in hybrid,
              voor korte trippen heel zuinig, temeer dat hij ook nog zonnepanelen
              heeft liggen en nog een terugdraaiende teller.
              Maar als hij naar zijn zoon in Leuven gaat, is de batterij na
              50Km uitgezongen, dan gaat hij dus over op benzine,
              op de snelweg komt hij dan gemakkelijk aan een verbruik
              van +10L/100Km gewoonweg omdat die auto bijna 2.000Kg weegt.
              Dus zoals gezegd zeer afhankelijk van het gebruik.
              Ook de meerprijs van 15.000€ moet je in rekening brengen.
              Ik ken iemand die met een Golf GTE heeft gereden, en daar is dat hetzelfde verhaal, korte afstanden, en zoveel mogelijk laden met zonnepanelen zorgt voor een lage kostprijs per kilometer, maar zodra de accu leeg is gaat het verbruik flink de hoogte in omdat de verbrandingsmotor het extra gewicht moet meesleuren.
              En die meerprijs zal je inderdaad niet snel terugverdienen (al is dat wel afhankelijk van het gebruik, ik zal die zelf waarschijnlijk nooit terugverdienen voor de accu het opgegeven heeft).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Bij een plug-in hybride zal dat voor iedere gebruiker anders zijn
                hé Frank.
                Een vriend van mij rijdt met een Peugeot 3008 plug-in hybrid,
                voor korte trippen heel zuinig, temeer dat hij ook nog zonnepanelen
                heeft liggen en nog een terugdraaiende teller.
                Maar als hij naar zijn zoon in Leuven gaat, is de batterij na
                50Km uitgezongen, dan gaat hij dus over op benzine,
                op de snelweg komt hij dan gemakkelijk aan een verbruik
                van +10L/100Km gewoonweg omdat die auto bijna 2.000Kg weegt.
                Dus zoals gezegd zeer afhankelijk van het gebruik.
                Ook de meerprijs van 15.000€ moet je in rekening brengen.
                Correct. Maar je moet niet per sé 120km/u (of 125-135km/u) op de snelwegen rijden. Mijn grootste afstanden leg ik af voor woon- werkverkeer. Ik vertrek ruim op tijd en rijd 90% van de tijd op de rechterrijstrook aan 100km/u wat het verbruik enorm drukt

                Comment


                • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                  Correct. Maar je moet niet per sé 120km/u (of 125-135km/u) op de snelwegen rijden. Mijn grootste afstanden leg ik af voor woon- werkverkeer. Ik vertrek ruim op tijd en rijd 90% van de tijd op de rechterrijstrook aan 100km/u wat het verbruik enorm drukt
                  Dat verbruik enorm drukken aan 100km/u is ook afhankelijk van wagen tot wagen.
                  Als die daarmee op een ideaal toerental en bijhorend koppel/vermogen kan draaien dan is dat inderdaad soms mogelijk.
                  Maar bij andere wagens is dat net omgekeerd.

                  Maar goed, iedereen doet wat hij wil … als ik met de auto rij, dan is dat om te rijden en dus om me te verplaatsen en niet om permanent bezig te zijn met het verbruik.
                  Is de bak leeg, dan wordt hij gevuld … anders hadden we die wagen maar niet moeten kopen, al kost een ticket voor het openbaar vervoer vaak nog meer en is men minder vrij.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                    Correct. Maar je moet niet per sé 120km/u (of 125-135km/u) op de snelwegen rijden. Mijn grootste afstanden leg ik af voor woon- werkverkeer. Ik vertrek ruim op tijd en rijd 90% van de tijd op de rechterrijstrook aan 100km/u wat het verbruik enorm drukt
                    Ik rij al 15 jaar hybride. En mijn ervaring is dat je het verbruik best kan drukken door een zoveel mogelijk constante snelheid aan te houden ( dat zal inderdaad moeten matchen met een bepaald toerental ) en niet te veel haantjesgedrag vertonen aan de verkeerslichten….
                    Zwaar accelereren jaagt het verbruik omhoog en dan ben je inderdaad de eerste…..aan de pomp

                    En in het begin is dat leuk, je verbruik in het oog houden, en je maakt er dan ook een beetje een sport van om met zo weinig mogelijk liters zo ver mogelijk te geraken. Maar na een tijdje ebt dat weg hoor

                    1. Zoals Freddy zegt, je gebruikt een auto om je te verplaatsen.
                    2. Eco rijden is niet altijd even aangenaam voor de andere bestuurders op de baan. Je moet op een redelijke manier mee met de flow.
                    3. En er is ook nog zo iets als rij-plezier.

                    Dus ook hier: als hij half leeg ( of half vol ) is, tanken wij bij. ( dan doet het minder pijn ) en voor de rest genieten wij van de rit.
                    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                    Si non, on devient bonbon
                    Et les gens nous mangent !"

                    Comment


                    • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                      Plugin-hybride.
                      Ik weet het niet, maar als ik mensen hierover hoor spreken en wanneer ze aanmerken dat hun verbruik hoog, tot heel hoog ligt probeer ik het toch te snappen ...
                      Bij nader toezien is dat vaak wanneer de kleine accu is leeg gereden en dat gebeurt dus blijkbaar sneller dan gedacht.
                      Kan het, dat bij de lege accu, de benzinemotor en voor de nodige enrgie voor verplaatsing zorgt (normaal, je moet nog kunnen rijden) maar dat de motor dan ook als alternator wordt gebruikt voor opladen van de accu ...
                      Dit zou wel eens de verklaring kunnen zijn van het plotse hogere verbruik.
                      Zie ik dat correct of fout ?
                      https://www.fotospotter.be
                      Je suis content d’être heureux

                      Comment


                      • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                        Ik denk dat een zeer grote oorzaak ligt in het gewicht van de batterijen. Mijn echtgenote kon destijds kiezen voor een BMW225xe , ook een plug-in hybride. Op papier inderdaad een laag verbruik, maar enkel en alleen nuttig voor echt korte ritten. Al de andere keren sleur je ook een zware batterij mee, die een “gewone” wagen dus niet heeft.
                        We hebben toen toch niet geopteerd voor die wagen.
                        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                        Si non, on devient bonbon
                        Et les gens nous mangent !"

                        Comment


                        • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                          Plugin-hybride.
                          Ik weet het niet, maar als ik mensen hierover hoor spreken en wanneer ze aanmerken dat hun verbruik hoog, tot heel hoog ligt probeer ik het toch te snappen ...
                          Bij nader toezien is dat vaak wanneer de kleine accu is leeg gereden en dat gebeurt dus blijkbaar sneller dan gedacht.
                          Kan het, dat bij de lege accu, de benzinemotor en voor de nodige enrgie voor verplaatsing zorgt (normaal, je moet nog kunnen rijden) maar dat de motor dan ook als alternator wordt gebruikt voor opladen van de accu ...
                          Dit zou wel eens de verklaring kunnen zijn van het plotse hogere verbruik.
                          Zie ik dat correct of fout ?
                          Correct.

                          Comment


                          • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                            Ik rij al 15 jaar hybride. En mijn ervaring is dat je het verbruik best kan drukken door een zoveel mogelijk constante snelheid aan te houden ( dat zal inderdaad moeten matchen met een bepaald toerental ) en niet te veel haantjesgedrag vertonen aan de verkeerslichten….
                            Zwaar accelereren jaagt het verbruik omhoog en dan ben je inderdaad de eerste…..aan de pomp

                            En in het begin is dat leuk, je verbruik in het oog houden, en je maakt er dan ook een beetje een sport van om met zo weinig mogelijk liters zo ver mogelijk te geraken. Maar na een tijdje ebt dat weg hoor

                            1. Zoals Freddy zegt, je gebruikt een auto om je te verplaatsen.
                            2. Eco rijden is niet altijd even aangenaam voor de andere bestuurders op de baan. Je moet op een redelijke manier mee met de flow.
                            3. En er is ook nog zo iets als rij-plezier.

                            Dus ook hier: als hij half leeg ( of half vol ) is, tanken wij bij. ( dan doet het minder pijn ) en voor de rest genieten wij van de rit.
                            Ik ben ook voorstander van een constante snelheid. Mijn rij 'plezier' bestaat erin mijn dagelijkse woon- werkverplaatsingen veilig en zo zuinig mogelijk te doen zonder van ecologie een dwangmatige obsessie te maken. Ik vertrek zeer vroeg, rijd 100 op de E34 richting Antwerpen en zal pas een vrachtwagen voorbijsteken als er een groot gat valt op de linkerrijstrook. Ik zal indien nodig tijdens het inhalen ook 120 rijden om anderen niet te hinderen. Vanaf de samenvloeiing met de E313 blijf ik sowieso op de rechterrijstrook en laat me adaptief meestromen met het verkeer. Ik ben op dat zeer incidentrijk stuk zeer sterk op mijn hoede en zal enkel naar de middenstrook wisselen als ik de vrachtwagens rond mij te bedreigend aanvoel. In Antwerpen Oost kan ik gelukkig de ring richting Merksem nemen waar de drukte meestal meer dan halveert

                            Comment


                            • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                              Plugin-hybride.
                              Ik weet het niet, maar als ik mensen hierover hoor spreken en wanneer ze aanmerken dat hun verbruik hoog, tot heel hoog ligt probeer ik het toch te snappen ...
                              Bij nader toezien is dat vaak wanneer de kleine accu is leeg gereden en dat gebeurt dus blijkbaar sneller dan gedacht.
                              Kan het, dat bij de lege accu, de benzinemotor en voor de nodige enrgie voor verplaatsing zorgt (normaal, je moet nog kunnen rijden) maar dat de motor dan ook als alternator wordt gebruikt voor opladen van de accu ...
                              Dit zou wel eens de verklaring kunnen zijn van het plotse hogere verbruik.
                              Zie ik dat correct of fout ?
                              Opladen met de motor is volledig uit den boze wegens zeer inefficiënt. Ik kan met mijn wagen enkel de rijmodus "batterij behoud" inschakelen waarbij op een traject hoofdzakelijk op de motor gereden wordt maar wanneer door recuperatie toch ca. 10% van het traject elektrisch afgelegd wordt.

                              Comment


                              • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                                Ik ben ook voorstander van een constante snelheid. Mijn rij 'plezier' bestaat erin mijn dagelijkse woon- werkverplaatsingen veilig en zo zuinig mogelijk te doen zonder van ecologie een dwangmatige obsessie te maken. Ik vertrek zeer vroeg, rijd 100 op de E34 richting Antwerpen en zal pas een vrachtwagen voorbijsteken als er een groot gat valt op de linkerrijstrook. Ik zal indien nodig tijdens het inhalen ook 120 rijden om anderen niet te hinderen. Vanaf de samenvloeiing met de E313 blijf ik sowieso op de rechterrijstrook en laat me adaptief meestromen met het verkeer. Ik ben op dat zeer incidentrijk stuk zeer sterk op mijn hoede en zal enkel naar de middenstrook wisselen als ik de vrachtwagens rond mij te bedreigend aanvoel. In Antwerpen Oost kan ik gelukkig de ring richting Merksem nemen waar de drukte meestal meer dan halveert
                                Edit: en ja ik heb ook wel van die dagen dat ik gewoon 120 wil rijden

                                Comment

                                Working...
                                X