Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
Ik heb ooit eens (jaren geleden) een documentaire gezien over oa elektrische wagens en er moet ooit eens een Amerikaans model geweest zijn (jaren 70 of 80 of 90) die daarna met grote getallen is vernietigd, als ik het model nog wist zou ik het hele verhaal nog weten, nu weet ik nog flarden , weet iemand nog over welk model het ging ?
De elektrische auto lijkt niet meer te stoppen. De politiek wil hem, de industrie kan hem bouwen en steeds meer consumenten zijn er klaar voor. We zetten zes auto's op een rijtje die een rol hebben gespeeld in de ontwikkeling van de moderne EV.
De Tesla Roadster vind ik de leukste.
" In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)
Ik stel me de vraag. ENgie beweert dat ik mijn geproduceerde electriciteit kan verkopen aan familie, vrienden. Betekent dit dan ook dat ik een contract kan afsluiten met hun en zelf de verkoopprijs kan bepalen ?
En hoe kan Engie mij garanderen dat niemand anders dan de ondertekende mijn electriciteit krijgt ?
Misschien niet onbelangrijk. Wie een laadsystem thuis plaatst en hij heeft een 3-fasige distributie, moet er dan een digitale meter of kan die laadvorm (lees oplaadpaal) ook wanneer er nog een echte analoge terugdraaiende teller is ?
Ook rekening houdende dat de bekabeling er al van in het begin ligt. Dus enkel nog een kast voor opladen, contactpunt te installeren.
Oorspronkelijk geplaatst door Wim.VanmaeleBekijk bericht
Misschien niet onbelangrijk. Wie een laadsystem thuis plaatst en hij heeft een 3-fasige distributie, moet er dan een digitale meter of kan die laadvorm (lees oplaadpaal) ook wanneer er nog een echte analoge terugdraaiende teller is ?
Ook rekening houdende dat de bekabeling er al van in het begin ligt. Dus enkel nog een kast voor opladen, contactpunt te installeren.
Natuurlijk kan dat Wim, maar bij de meesten met een beperkt vermogen, bij een vriend van mij heb ik DEZE geplaatst.
Dat voor zijn Peugeot 3008 Plugin Hybrid, maar daar is de batterij de beperkende factor (meer dan dikke 7Kw kan hij niet instellen)
zijn aansluiting is er nogthans een van 3 maal 50Amp 400volt. met een mechanische Ferraris meter.
Die wallbox werkt eigelijk (in tegenstelling wat ze er over zeggen) NIET op 3 fasen maar op 2 fasen plus nul en is eigenlijk maar een regelmodule met BT zodat je het vermogen kan
sturen via een app op je telefoon, ook heeft dat ding een schakelmodule die meet of er wel degelijk een auto op aangesloten is, zodra de stekker niet meer in de auto zit
zit er dus ook geen spanning meer op de laadkabel, hij kan deze dus instellen tussen 0 en een dikke 7Kw opgenomen vermogen.
Dat max in te stellen vermogen wordt bepaald door een systeem dat ik de auto zelf zit ingebouwd, zal bij een volledig elektrische auto natuurlijk
tot 22 Kw gaan of wat je aansluiting aan kan.
Bedankt Geert.
En moet Fluvius ervan op de hoogte gesteld?
Bijkomende vraag. Mag je als particulier zelf een accu installeren buiten medeweten van eenoog fluvius?
Kwestie dat er Geen digitale meter omwille van een accu wordt geeist en je zo alle controle verliest.
Oorspronkelijk geplaatst door Wim.VanmaeleBekijk bericht
Bedankt Geert.
En moet Fluvius ervan op de hoogte gesteld?
Bijkomende vraag. Mag je als particulier zelf een accu installeren buiten medeweten van eenoog fluvius?
Kwestie dat er Geen digitale meter omwille van een accu wordt geeist en je zo alle controle verliest.
Fluvius moet niet op de hoogte zijn van een laad unit voor een auto,
tenzij er een verzwaring van je aansluiting zou nodig zijn Wim,
begrijpelijk natuurlijk.
Wat betreft een thuisbatterij, bij Fluvius is er sinds 2017 een meldingsplicht, maar wat is de zin van een thuisbatterij zolang je een mechanisch terugdraaiende teller hebt hangen?
Voor de prijs van wat je betaald aan netvergoeding kan je zeker de kost van een thuisbatterij niet afschrijven.
En geen enkele thuisbatterij is bij machte om de tekorten tijdens de kortste maanden op te slaan.
Wat betreft een thuisbatterij, bij Fluvius is er sinds 2017 een meldingsplicht,
Bij mijn weten is dat vooral om te voorkomen dat je batterij stroom het net gaat opsturen als ze aan het net aan het werken zijn. Voor de veiligheid van de arbeiders van Fluvius dus.
Bij mijn weten is dat vooral om te voorkomen dat je batterij stroom het net gaat opsturen als ze aan het net aan het werken zijn. Voor de veiligheid van de arbeiders van Fluvius dus.
Dat is vooral verplicht te melden omdat je bij plaatsing van een batterij verplicht moet overschakelen naar een digitale meter.
Ook is het zo dat men het bezit van een batterij wil gaan aanrekenen om het verlies aan inkomsten te compenseren.
Dat er ook technische redenen zijn is een ander punt, maar normaal mag van een batterij niets naar het net stromen.
Allen dank voor de tips, info.
Neen hoor, ik ben niet van plan om noch de digitale melker evenals een accu te plaatsen. Ik wou het enkel pro forma weten. Zoals ik niet snap dat indien je een accu plaatst dit moet melden en je verplicht wordt een Digitale meter te plaatsen.
Komt bij mij echt over als methodiek om de arme klant nog armer te maken.
Indien je een elektrische wagen hebt, mag je zonder medeweten van Fluvius dus plaatsen, een oplaadsysteem zetten en je wagenaccu op laden. Maar, je mag niet omgekeerd werken. In geval van bv een stroompanne, je wagenaccu als elektriciteitreservoir aan spreken ?
Laden via standaard stopcontact mag, maar bij het plaatsen van een laadpaal is Fluvius toch wel op de hoogte.
Die WalBox is gewoon mee gekeurd geweest met de keuring van de
zonnepanelen Freddy, staat nergens vermeld en is ook niet nodig
als dat ding binnen in een garage hangt.
Een laadpaal buiten en dus bereikbaar door derden, dat is wat anders.
Die WalBox is gewoon mee gekeurd geweest met de keuring van de
zonnepanelen Freddy, staat nergens vermeld en is ook niet nodig als dat ding binnen in een garage hangt.
Je schrijft het juist … mee gekeurd en binnen. [emoji6]
Maar de meeste laadpalen staan wel buiten.
Comment