Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Het loop goed Bart, jij hebt 1151 om 11h44 en de link is blijkbaar gevonden, ik heb nummer 1159 om 11h45 en om 11h52 zitten we al aan 1209 dat er zijn 50 extra op 7 minuten....
Nu al 9550 handtekeningen.
It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.
Zoals we nu rijden werkt het idd niet, maar individueel vervoer onbetaalbaar maken is ook geen optie.
Het is misschien geen optie... enfin, geen populaire optie.
Of het is enkel een optie die mensen aanzet tot nadenken om zelf een oplossing te gaan zoeken.
Is individueel vervoer een individueel probleem? Of moet de overheid dit gaan oplossen?
Dat zou elk individu graag zien natuurlijk.
De overheid zorgt enerzijds voor wegen en infrastructuur, maar verplicht an sich niemand het te gebruiken. Echter, niets is minder waar: leg een straat aan en binnen de kortste keren rijden er auto's door.
De overheid zorgt ook voor het openbaar vervoer. En op dat vlak lopen ze ver achter. Onvoldoende capaciteit enerzijds, en anderzijds is het moeilijk om individueel vervoer collectief op te lossen. Het moet qua infrastructuur haalbaar zijn, en de mensen moeten het willen doen ook.
De Lijn is wel al goed op weg, in hun beleidsplan stond dat ze binnen een straal van elke 700meter van elke voordeur een halte zouden moeten voorzien.
Waarom niet focussen op individueel vervoer dat ecologisch en economisch is? We kunnen mensen op andere planeten zetten en nanobots gemaakt krijgen maar een auto die betaalbaar en niet vervuilend is zou niet gaan?
De technologie is er. Maar auto's "op lucht" laten rijden levert geen brandstoftaks op.
De Olielobby is natuurlijk ook een groot struikelblok voor de overheid.
Ik denk dat ik meer aan jouw uitkeringen bijdraag dan jij aan de mijne hoor
Maakt mij niet uit wie het meest verdient of het meest bijdraagt.
Deze competitiedrang is hier volledig naast de kwestie.
Ik ben gelukkig met wat ik verdien en bijdraag. Wees blij dàt ik bijdraag en niet op jouw kap leef.
Onze openbaar vervoer vind ik persoonlijk maar niks...
ik reed vroeger nog liever door sneeuw en op ijs met de fiets als de bus te nemen...
een overvolle bus, waar je tegen elkaar geplakt zit dat zelfs sardientjes zouden klagen...
It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.
Dat is voor die belbussen, wat een heel goeie zaak is.
Omdat er anders heel wat bussen gewoon leeg rijden. En wie hoor je dan weer klagen omdat onze belastingen daar naartoe gaan?
Onze openbaar vervoer vind ik persoonlijk maar niks...
ik reed vroeger nog liever door sneeuw en op ijs met de fiets als de bus te nemen...
een overvolle bus, waar je tegen elkaar geplakt zit dat zelfs sardientjes zouden klagen...
't is niet omdat jij het persoonlijk niks vindt, dat het geen alternatief biedt voor mensen zonder auto, of dat het afgeschaft zou moeten worden.
Eerder moet men meer capaciteit brengen op die lijnen en uren, omdat er zoals je zegt overvolle bussen zijn.
Stel dat er genoeg capaciteit is, geen sardientjessituatie, maar wel een zitplaats, dan zou jij je wagen nog steeds niet aan de kant zetten, veronderstel ik. Maar misschien wel andere mensen, die dan weer plaats maken op de baan voor jouw auto. Toch goed? Of niet? 't is niet omdat je het persoonlijk niet je ding vindt dat je er geen baat bij kan hebben als het er is.
't is niet omdat jij het persoonlijk niks vindt, dat het geen alternatief biedt voor mensen zonder auto, of dat het afgeschaft zou moeten worden.
Eerder moet men meer capaciteit brengen op die lijnen en uren, omdat er zoals je zegt overvolle bussen zijn.
Stel dat er genoeg capaciteit is, geen sardientjessituatie, maar wel een zitplaats, dan zou jij je wagen nog steeds niet aan de kant zetten, veronderstel ik. Maar misschien wel andere mensen, die dan weer plaats maken op de baan voor jouw auto. Toch goed? Of niet? 't is niet omdat je het persoonlijk niet je ding vindt dat je er geen baat bij kan hebben als het er is.
Waar zeg ik dat het moet afgeschaft worden? Nergens toch? ik heb van mijn 11jaar tot mijn 23jaar alles met bus en fiets gedaan...
Maar van Moorsel naar Gent werd te moeilijk met fiets, en te lang met openbaar vervoer.
Nu is het maar van Denderhoutem naar Wieze, maar met openbaar vervoer doe ik er 3keer zo lang over als met de wagen.
'k Zou liever op de bus nog wat muziek luisteren/filmpje kijken/krant lezen...
We zouden het hier verder gerust met 1 wagen kunnen doen, moest het openbaar vervoer een goede spreiding hebben... en met mij zijn er velen die eenzelfde mening toegedaan zijn... maar goed...
It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.
Laten we de vraag eens omkeren: wie van jullie heeft al iets gedaan om zijn autoverbruik te minderen?
Want daar draait dit topic om, om de wegentol binnenkort wat in te perken zullen jullie moeten zien hoe je het gaat doen.
Wie heeft er al gecarpoold? Wie deelt zijn auto met andere familieleden? Wie gaat gericht met de auto naar de winkel tijdens het woon/werkverkeer, zodat je niet afzonderlijk nog eens de auto moet nemen op een ander tijdstip?
Wie heeft er iets over om een duim breed te wijken aan zijn gedrag? En wie niet, dat weten we intussen al.
Ik. Carpool meestal met mijn echtgenote, we werken op enkele kms van elkaar. En toch hebben we twee wagens nodig, een persoonlijke wagen en een firmawagen (van haar). Aangezien ze vrij veel moet reizen voor haar werk, en onregelmatige uren heeft, rijd ik gedwongen één à twee dagen per week alleen.
Openbaar vervoer is geen praktisch haalbare optie voor ons: auto in totaal 1,5u per dag, openbaar vervoer minimaal 3. Plus enkele km wandelen, niet zo handig als je met slecht weer toch goed gekleed moet zijn. Ik heb het nog niet over stakingen of afgelaste treinen, gebrek aan zitplaatsen, vuile stations en nog vuilere treinen, gedwongen naar andermans muziek luisteren,...
En voor iemand begint over het feit dat we ver weg van ons werk wonen: wij werken in Brussel, buurt van Meiser. Wonen in Tienen. We zijn verhuisd van centrum Brussel naar Tienen 7 jaar geleden, vanwege:
- onveiligheid op straat (niet van horen zeggen, meegemaakt!).
- onmacht van politie om hier iets aan te doen (is mij herhaaldelijk letterlijk door hen bevestigd)
- belachelijk hoge huurprijzen, kopen was al helemaal niet aan de orde. Onze badkamer nu is groter dan ons hele appartement in BXL, toch betalen we per maand evenveel
- gebrek aan parkeerplaatsen. Zonder auto ging niet, ik had wagen nodig voor mijn werk.
Ik heb overigens drie jaar nog gependeld met de trein naar Brussel, maar ben ermee gestopt. Teveel leed, teveel verloren tijd, véél te duur in vergelijking met een auto (2de klasse = meestal geen zitplaats). Mij krijg je niet meer in een trein, tenzij het aanbod en de dienstverlening sterk uitgebreid wordt. Voor korte verplaatsingen in BXL zelf gebruik ik wel de bus. MIVB rijdt stipter dan NMBS heb ik de indruk, en bus is in centrum BXL in mijn geval sneller dan de auto.
Al meer dan 140.000 handtekeningen
PLUS
Al bijna 10.000 handtekeningen
Ik vraag me af welke firma's aan het pushen zijn om dat toestel in onze auto te krijgen?
4.000.000 auto's x 400€ per toestel = een omzet van 1.600.000.000 €. Dat is een schatting....
Dat is niet miis.
" Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )
Ik vraag me af welke firma's aan het pushen zijn om dat toestel in onze auto te krijgen?
4.000.000 auto's x 400€ per toestel = een omzet van 1.600.000.000 €. Dat is een schatting....
Dat is niet miis.
En waarschijnlijk de voornaamste reden om de heffing in te voeren.
Al meer dan 140.000 handtekeningen
PLUS
Al bijna 10.000 handtekeningen
Ik vraag me af welke firma's aan het pushen zijn om dat toestel in onze auto te krijgen?
4.000.000 auto's x 400€ per toestel = een omzet van 1.600.000.000 €. Dat is een schatting....
Dat is niet miis.
Nu is het maar van Denderhoutem naar Wieze, maar met openbaar vervoer doe ik er 3keer zo lang over als met de wagen.
'k Zou liever op de bus nog wat muziek luisteren/filmpje kijken/krant lezen...
We zouden het hier verder gerust met 1 wagen kunnen doen, moest het openbaar vervoer een goede spreiding hebben...
Je moet het niet altijd op het openbaar vervoer steken.
Kijk, de laatste jaren hebben mijn vrouw en ik ook gezocht naar een andere woning, zelfs met bouwplannen op verschillende locaties overwogen.
En net qua lokatie hebben we heel wat factoren in rekening gebracht.
Ik kon ook een lokatie zoeken weet ik veel waar, stel dat ik in Denderhoutem of Wieze zou gaan wonen, dan kon ik nadien ook zeggen dat er daar geen goede spreiding is van het openbaar vervoer en er zoveel uur langer over zou doen, of dat ik nu de krant niet meer kan lezen op de trein, en dat we een tweede wagen nodig hebben net om die reden, etc...
We hadden enkele criteria:
- is er voldoende openbaar vervoer (om op je werk of elders te geraken)
- is er kinderopvang, zijn er scholen met plaatsen vrij
- zijn er winkels in de buurt, van bakkers tot supermarkten,
- is er een dokter en apotheek op wandelafstand,
- ...
En dan nog hebben we een "dorp" op den boerenbuiten, half uurtje van Brussel. En 't is er ook een stuk goedkoper dan vanuit de drukke gemeente vanwaar ik kom.
Dat bedoel ik dus met gaan wonen in functie van.
Maar niet iedereen kan dat. Iemand die net al ergens woont of vastzit, gaat die stap niet (makkelijk) meer zetten.
Maar mensen die op zoek zijn naar een woning (en dat zijn er ook vrij veel, althans, ik ken veel jonge gezinnen/koppels die op zoek zijn) hebben een zekere vrijheid om criteria te stellen.
Zeg ik dat het makkelijk is, zeker niet.
Ik ken er anderen in de familie die vlug vlug verhuisd zijn, niet helemaal overwogen, en nu slechter zitten qua lokatie dan voordien, en daar nu ook over klagen. Voor ons was het niet zomaar een logische stap om snelsnel te doen.
Het is dus niet het openbaar vervoer dat jou kiest, maar omgekeerd. Makkelijk dus om met de vinger naar hun te wijzen.
Ik vraag me af welke firma's aan het pushen zijn om dat toestel in onze auto te krijgen?
4.000.000 auto's x 400€ per toestel = een omzet van 1.600.000.000 €. Dat is een schatting....
Dat is niet miis.
Ik vraag mij dat ook wel eens af, als ze ons bepaalde zaken verplichten, wie wordt daar weer beter van?
Soms lijkt het er op dat bepaalde bedrijven rechtstreekse banden hebben met politiekers, en dat ze op een of andere manier sommige politiekers pushen om hun producten verplicht te maken...
Iedere, maar dan ook iedere reden is goed genoeg om Koning auto goed te (blijven) praten. Ik denk dat héél véél Belgen met een serieus luxe probleem verveeld zitten.
Hmmm... gat in de markt; mensen begeleiden die verslaafd zijn aan hun "veel te dure" vierwieler.
Het openbaar vervoer moet dit, het openbaar vervoer moet dat... wel, sta mij tot om jullie een suggestie te doen; ga naar één van de door ons omliggende landen wonen,
daar rijdt het openbaar vervoer dag én nacht, tot voor de deur (woning, supermarkt, school, kerk, discotheek, restaurant, etc.) en je bent ginds sneller ter plaatse met de trein, tram, bus dan met de wagen.
"De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen." Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.
Comment